Het vissen in karperputten/ betaalwater.


Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-01-2013 11:57

Jaja Dennis zo af en toe moet je jezelf kwetsbaar opstellen zelfs na 30 jaar vissen :wink: , maar wat die rugvin betreft is dat dus de rede waarom die loslaat.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-01-2013 12:52

Peter van Loo schreef:Jaja Dennis zo af en toe moet je jezelf kwetsbaar opstellen


Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-01-2013 13:12

Jaaaa master Bert, wat is tie lief hé!!!

Uiteraard begrijp ik wat er met die pin op de rugvin bedoeld wordt, daarom raad ik ook iedereen een fijnmazig net aan.
Maar ik denk dat de meeste beschadigingen voortkomen uit strakke lijnen, afdrillen en de paai.

Wie gaat er mee in deze discussie. Of dit staat niet ter discussie want je hebt in deze gelijk?

Groet, Peter
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-01-2013 21:14

Naar mijn idee meer vin problemen met fijnmazig net.
Draden zijn fijner, waardoor het puntje vd vin al eerder "grijpt.

De bekken vd vis krijg je niet zo verminkt door onthaken. Denk eerder dat dit komt
doordat teveel vissers te weinig logisch nadenken.

Vb: katrol/freedomclip. Idee is zeer goed. maar als het rubbertje NIET vastzit en het lood
loskomt vd clip heb je niets van het systeem begrepen.
Alles is te vinden op het www, maar vaak wordt hier te weinig mee gedaan.

vb: Bij ONVERANTWOORDE opstakels vissen op welke manier dan ook!
Ja, maar ik kreeg wel 5 runs!!! (5x ?mtr+leadcore/freefall/+ vastlood)

Zo zijn er nog vele voorbeelden....

Ik help mensen graag, maar opdringen werkt niet!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-01-2013 23:28

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... JFxtMylFaY

Dit is nou een voorbeeld hoe je een karper binnen sleurt, daarna ook nog ff het bonk lood laten bengelen.


Groet, Peter

ps laat je niet verleiden door de chickies. :wink:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-01-2013 23:30

Fred Hazenbroek schreef:De bekken vd vis krijg je niet zo verminkt door onthaken. Denk eerder dat dit komt doordat teveel vissers te weinig logisch nadenken.

Dan zou ik maar gauw stoppen met nadenken Fred.
Als op een put van 200+ha van de ±60 gevangen(ook nog 20 losschieters) karpers er 30 een kapotte bek hebben dan komt dat niet door obstakels, die waren er namelijk niet. Wat er wel waren, locals die met haak 1 of 2 visten en bepaald niet zachtzinnig waren tijdens het onthaken.

Wat de pin betreft, als een vis niet goed onder in het net ligt en je tilt dan kan de pin door het rollen vast komen te zitten in het net. Ik knip dan 1 of 2 mazen van het net kapot zodat ik de vin los kan maken. Doe je dat niet zit de vin dankzij de zaagtandjes muurvast en trek je de boel kapot. De knip gaatjes kun je naderhand weer repareren, en eens in de zoveel tijd koop je een nieuw net, kost de hele wereld ook niet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-01-2013 07:54

Stof tot nadenken.

Als op een put van 200+ha van de ±60 gevangen(ook nog 20 losschieters) karpers er 30 een kapotte bek hebben dan komt dat niet door obstakels, die waren er namelijk niet.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-01-2013 08:05

Als we zo erg begaan zijn met het karper lot, stoppen we met voorvoeren, wintervissen en in de paaitijd vissen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

16-01-2013 08:11

Ik zag volgens mij Peter het weerhaakloos vissen even aantippen.

Volgens mij is het al lang bewezen dat weerhaakloos vissen lang niet altijd veiliger is. Als mijn vis goed gehaakt zit, blijft het bij die ene punctuur met geen tot beperkte schade die snel zal helen. Een weerhaakloze haak wil nog wel eens gaan "lopen" met alle gevolgen van dien.

Beetje off-topic maar het weerhaakloosvissen wordt volgens mij een beetje over geromantiseerd....
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

16-01-2013 09:45

Wel is afgevraagd waarom er heel soms zo'n hoek uit zijn staartvin verdwenen is of dat er een hap uit is? Vroeger was het antwoord, ja dat zijn knippers om de vis terug te herkennen... Mijn vermoeden zegt heel wat anders...
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

16-01-2013 09:57

denk ik ook Alex ,klapperen op de mat of een vis in een incourante bewaarzak stoppen en dan ineens uit het water sleuren zijn naar mijn idee debet aan dit soort dingen.
Daarom ook voor de mensen die denken dat een onthaak mat veilig is om de vis te laten klapperen :dat is het dus niet !
Laat de vis altijd op zijn zij liggen en dus niet op zijn buik,is slecht voor de ingewanden (zeker bij zware vissen!)
Vroeger had men geen onthaakmat en hielden wij dus de vis vast!en onder geen beding loslaten om beschadiging te voorkomen.
Zo moet je ook een mat nu gebruiken ,hij is zacht voor de vis dempt enigzins tijdens het klapperen maar het belangrijkste is dus gewoon vasthouden.(helaas moet je dat wel leren )en niet bang zijn voor de vis.IK heb genoeg mensen opzij zien springen ,duiken als een vis begon te klappen.!
Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

16-01-2013 10:27

Ik heb net als Fred het idee dat deze vinproblemen met name worden veroorzaakt door te fijnmazige schepnetten. Diverse keren meegemaakt dat het puntje van de vin helemaal vastzat in mijn fijnmazige schepnet. Ook een aspect waar in het verleden diverse keren voor is gewaarschuwd door enkele auteurs op karpergebied. In ieder geval met een grofmazig net heb ik hier nooit last van gehad en een grofmazig net heeft tevens als voordeel dat je het een stuk gemakkelijker door het water heen trekt. Het verbaast me dan ook dat het veelal fijnmazige netten zijn die er te koop zijn in de winkels. Misschien een kwestie van na-aapgedrag zoals destijds ook met ABU werpmolens terwijl Shakespeare duidelijk het betere merk was.

Klaas vd Herik schreef:Als we zo erg begaan zijn met het karper lot, stoppen we met voorvoeren, wintervissen en in de paaitijd vissen

Misschien is helemaal stoppen dan zelfs nog een betere optie.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

16-01-2013 10:51

@Bert
Oke, er zullen gevallen zijn die door "onthaken" zijn gekomen. Maar het merendeel zal
toch komen door het "betere " sleurwerk en verspilde niet veilige systemen.

Ik heb vaker gezwommen en gewandeld in "obstakelvrije" wateren.
(Ik wil graag weten hoe de bodem is, en soms verwijder ik het e.e.a aan gevaar)
Ook al zijn er nergens bossen, takken en eilanden te bekennen, er zijn ALTIJD
mogenlijkheden waar een lijn achter KAN blijven haken.

Punt wat ik probeerde te maken is: Denk na over de gevolgen van je (onderlijn)systemen.

mvg, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

16-01-2013 19:18

70% onzin en 20% fantasie en maar 10% waarheid.
Kijk een vis die veel gehaakt word heeft veel kleine wondjes.
En dat is voor de visser een zaak hoe dril je zo'n vis naar het landinsnet.
Een feit is dat zware, stugge, stijve hengels bekken slopen, ondeskundig trekken en sleuren is helemaal funest, evenals gevlochten /dyneema lijnen, ook een ondelijn/rig van dat materiaal werkt als een soort zaag, en zagen de bekhoeken kapot.
Onthaken met een haak met weerhaak is gegarandeerd een wond, met een long shank of een sterk gebogen nog grotere wond, en met een zwaar bonk lood onder de bek te bengelen een nog grotere wond en uiteindeljik een frommel/papgaaien bek.

CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

16-01-2013 20:11

Cor Nannings schreef:70% onzin en 20% fantasie en maar 10% waarheid.
Kijk een vis die veel gehaakt word heeft veel kleine wondjes.
En dat is voor de visser een zaak hoe dril je zo'n vis naar het landinsnet.
Een feit is dat zware, stugge, stijve hengels bekken slopen, ondeskundig trekken en sleuren is helemaal funest, evenals gevlochten /dyneema lijnen, ook een ondelijn/rig van dat materiaal werkt als een soort zaag, en zagen de bekhoeken kapot.
Onthaken met een haak met weerhaak is gegarandeerd een wond, met een long shank of een sterk gebogen nog grotere wond, en met een zwaar bonk lood onder de bek te bengelen een nog grotere wond en uiteindeljik een frommel/papgaaien bek.

CN


Zo eindelijk een goed antwoord, helemaal mee eens Cor.
Groedjes Ron
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

16-01-2013 20:19

Effe een vraagje tussendoor:

Ik zie hier iedere keer de naam longshank haak voorbij komen als haak die de vis gauw beschadigd.
Maar kan iemand mij dat uitleggen hoe, wat en waarom?

Zelf vis ik jaren met een longshank haak op twee type onderlijnen, de stiffrig en de combirig maar heb eigenlijk nooit echt beschadigde bekken geconstateerd en meestal zit de haak keurig in de onderlip.

Dus vraag me af wat het gene is wat de vis beschadigd met deze type haak, ik vis overigens met een kleine haak... Size 6 en 8, afhankelijk van de grote van mijn boilie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-01-2013 20:21

Wat een strik doet bij een Ree, doet een gebroken lijn bij een ........... als het mee of tegen zit. :oops: Of we meezitten een frommelbek mogen noemen?? Zie dan echt liever een haak waar de weerhaak van is dicht geknepen en voor de zoveelste keer een voor 95% veilig systeem.

Groet,
Peter

Afbeelding
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

16-01-2013 20:31

Geert Rooy schreef:Ik heb net als Fred het idee dat deze vinproblemen met name worden veroorzaakt door te fijnmazige schepnetten. Diverse keren meegemaakt dat het puntje van de vin helemaal vastzat in mijn fijnmazige schepnet. Ook een aspect waar in het verleden diverse keren voor is gewaarschuwd door enkele auteurs op karpergebied. In ieder geval met een grofmazig net heb ik hier nooit last van gehad en een grofmazig net heeft tevens als voordeel dat je het een stuk gemakkelijker door het water heen trekt. Het verbaast me dan ook dat het veelal fijnmazige netten zijn die er te koop zijn in de winkels.


Maar Geert als de vis met het puntje in het net komt dan is deze pin al los. Dus volgens mij is dit meer een gevolg dan een oorzaak.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-01-2013 20:53

Er zijn diverse redenen te bedenken hoe die rugvin zou kunnen beschadigen, in mijn optiek is de dril daar de grootste oorzaak van.
Je zou daar diverse scenario's op los kunnen laten bijvoorbeeld geen gebruik van tubing/leadcore, gevlochten lijnen, stijve hengels of geen druk op de vis houden etc.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

16-01-2013 21:33

Feit is natuurlijk wel dat wanneer de punt van de rugvin is beschadigd, wat daar verder ook de oorzaak van is, deze zich wel gemakkelijk kan vastzetten in een fijnmazig schepnet. Dit komt de rugvin vervolgens niet ten goede. Met een grofmazig net zul je de schade meer kunnen beperken in voorkomende gevallen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2013 21:44

Zo is het altijd wat. Een grofmazig net beschadigt de vin sneller en in een fijnmazig net werkt de losse pen zich weer sneller vast.

In elk geval, ruk dan niet aan het net en bevrijdt de vis voorzichtig. Doe het rustig en beheerst, zodra de karper boven het net ligt kan de adrenaline weg.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

16-01-2013 22:15

Bart beentjes schreef:Effe een vraagje tussendoor:

Ik zie hier iedere keer de naam longshank haak voorbij komen als haak die de vis gauw beschadigd.
Maar kan iemand mij dat uitleggen hoe, wat en waarom?

Zelf vis ik jaren met een longshank haak op twee type onderlijnen, de stiffrig en de combirig maar heb eigenlijk nooit echt beschadigde bekken geconstateerd en meestal zit de haak keurig in de onderlip.

Dus vraag me af wat het gene is wat de vis beschadigd met deze type haak, ik vis overigens met een kleine haak... Size 6 en 8, afhankelijk van de grote van mijn boilie


Sorry quote mezelf nog een keertje, ben erg benieuwd
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-01-2013 22:35

Je zou ze eigenlijk niet mogen gebruiken op plekken waar zwaar gedrild moet worden zoals bij obstakels. De lange haaksteel (hefboom) zal vooral bij een te diepe inhaking (achterin de bek) gaan werken als een blikopener en veel schade kunnen aanrichten.

Groet, Peter

ps hoe bevalt die carpcrossing Hoodie
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

17-01-2013 07:11

Thanks voor je reactie Peter,
gelukkig dat ik dan niet zo hard dril.... dril toch altijd wel met beleid ondanks ik vaak tegen een brug aan vis maar die vissen gaan gewoon altijd de goeie kant op ;-)

Heb de Carpcrossing hoodie nog niet ontvangen....
Hoop 'm wel gauw te ontvangen want voor dat je het weet zit ik weer aan de waterkant :-)
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

17-01-2013 08:24

Kees Ouwehand schreef:Zo is het altijd wat. Een grofmazig net beschadigt de vin sneller en in een fijnmazig net werkt de losse pen zich weer sneller vast.

In elk geval, ruk dan niet aan het net en bevrijdt de vis voorzichtig. Doe het rustig en beheerst, zodra de karper boven het net ligt kan de adrenaline weg.

Groet, Kees


Doe daar helemaal niet moeilijk over, als er een vin echt vastzit knip ik een stukje uit mijn net.
Dat is gemakkelijk te repareren met naaigaren, en als het er echt niet meer uitziet nieuw net erop.