The Giant van Gigantica dood gevonden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-01-2013 14:08

onverantwoord karperbeheer?

Is er dan een richtlijn voor verantwoord karperbeheer ? Zo die er al zou zijn dan kon je vast wel iets vinden over maximale bezetting per ha, wedden dat 99% van de betaalwatertjes zwaar overbezet zijn.
Moet ook wel want anders zouden ze de tent snel dicht kunnen doen.

Zijn er nog veroordelingen geweest mbt het stelen van karpers? het overzetten van karpers?

Zeker zijn er die geweest, maar voor zover ik weet worden daar geen statistieken over bijgehouden.
Dit is ook niet specifiek een betaalwater probleem, komt overal voor.

de meest fervente anti-betaalwater lui zijn voor het vissen met 3 hengels. Als je dan meldt dat dat nu ook op kleine visputjes mag halen ze de schouders op

Wat is het verschil tussen 2 man die met 3 hengels vissen en 3 man die met 2 hengels vissen ?
En wat zijn betaalwatertjes anders dan kleine putjes ?
Of wil je soms zeggen dat 4 ha een grote put is. En dan mag je die put ook nog delen met een aantal andere vissers die ook nog eens met 4(niet 3) hengels mogen vissen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-01-2013 14:52

Beste Martijn,

Het stand punt van Marco Kraal betreffende overvolle karperputjes als die van Theo Lucius is kraakhelder, kan niets geen kwaad. Werd door hem net nog op VisTV verkondigd. Of ik het daar mee eens ben is iets anders, daar alleen al het milieu er behoorlijk belast wordt. Heb het dan nog niet over massale vissterfte die op dergelijke putjes regelmatig voorkomt. Daar je ogen voor sluiten lijkt me geen goede zaak. Ben zeker niet tegen het uitzetten van karper. Zal dan wel uitsluitend om hersteluitzettingen moeten gaan waar men zichzelf bepaalde beperkingen oplegt. En niet om zoveel mogelijk vis als karper te vangen. Viel me trouwens op dat de karpertjes er alleen aan het schubbenpatroon te herkennen waren, dacht eerst dat men er met brasem te doen had.



Normen worden op dit moment door Waterschappen en sommige gemeente als waterbeheerder opgelegd is mijn ervaring. Dat er in de toekomst veel gaat veranderen staat voor mij wel vast op dit punt.

De KSN heeft aangaande visstandbeheer zeker een standpunt wat te lezen op hun site.

Persoonlijk kan ik weinig tot geen kleine putjes in ons land waar de hengeldruk overdreven wordt vanwege het feit dat men er met drie hengels mag vissen. Het vissen met drie of meerdere hengels laat men uitsluitend toe op water wat zich er voor leent. Federaties zijn echt niet gek om voor elk pisputje een derde hengel vergunning toe te staan. Ook HSV leggen al dan niet terecht tal van beperkingen op aan karpervissers op dit punt.

Groet,
Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 05-01-2013 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-01-2013 14:58

Peter, dat laatste waag ik te betwijfelen, er staan in de lijst met 3-hengeltoestemming slootjes en pispotputjes vermeld waar ik me hooguit met een penhengel zou durven vertonen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-01-2013 15:04

Kees,

Dan zou een penhengel er inderdaad voldoende moeten zijn, duidelijk. :oops:

Groet,
Peter
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

05-01-2013 18:00

3 hengels is blijkbaar iets waar de meeste karpervissers zich op aftrekken ofzo, of hele mooie foto's maken van hun opstelling of omdat er bij een buzzabar in het midden ook een gaatje zit. Maar als je een beetje verstand heb van vissen vang je meer met 1 hengel dan met 3 hengels.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-01-2013 19:31

Tot je op een grote rivier belandt Bjorn, dan wil ik wel eens zien...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-01-2013 19:51

Zal ook nog een vaste hengel zijn :lol:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-01-2013 10:32

pj otte schreef:Of ik het daar mee eens ben is iets anders, daar alleen al het milieu er behoorlijk belast wordt.


Peter, leg dat eens uit? Ik ben benieuwd hoe jij die behoorlijke milieubelasting voor je ziet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-01-2013 12:03

Beste Rick,

Heb vernomen dat er op dit moment een onderzoek loopt betreffende aanvaardbare normen op dit punt, nu is het nog veel natte vinger werk. Er ligt dus een zeker spanningsveld tussen de verschillende waterbeheerders en georganiseerde hengelsport. Was mooi geweest als het hier om een gezamenlijk actie ging, wat neuzen sneller dezelfde kant op kreeg. Is dan ook maar goed dat we een Sportvisserij Nederland hebben anders trokken we zeker aan het kortste eind.

Wat voor mensen geld, gaat ook voor dieren op. In je eigen afvalstoffen zwemmen die in veel gevallen lastig af te breken zijn lijkt me geen goede zaak. Zeker als je die stoffen niet af kan (mag?) voeren door te lozen op het oppervlakte water. Als er een punt is wat veel aandacht krijgt bij viskwekers is dat het wel. Nu zie je dat men wel terugvalt op het verhogen van het zuurstof pijl door het plaatsen van pompen.

Als geld de voornaamste drijfveer is, worden normen en welzijn regelmatig door een andere bril bekeken.

Groet,
Peter
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

06-01-2013 13:19

Kees Verheij schreef:Tot je op een grote rivier belandt Bjorn, dan wil ik wel eens zien...


He kees,

Zoals ik al eerder had gemeld over de 3 hengels op openbaar vaarwater zie ik het niet als een probleem en ik heb zelf ook gevist op de grote rivieren gevist (merwede) en ook nog goed gevangen tot ze met de dijk verbreding gingen beginnen. Ik zat toen ook maar met 2 hengels maar kon net zo goed met 1 hengel af.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-01-2013 14:07

Als je niks vangt dan vang je met 1 hengel net zo veel als met 2 of 3.
Als ik 3 hotspots kan bevissen in plaats van 1 vang ik op zeker meer.
Als je bedoelt dat iemand die kan vissen meer vangt met 1 hengel dan iemand die niet kan vissen met 3, da's nogal wiedes.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

06-01-2013 21:14

Is er dan een richtlijn voor verantwoord karperbeheer ? Zo die er al zou zijn dan kon je vast wel iets vinden over maximale bezetting per ha, wedden dat 99% van de betaalwatertjes zwaar overbezet zijn.
Moet ook wel want anders zouden ze de tent snel dicht kunnen doen.


Maximale bezetting per hectare uiteraard (in aantal of in kg?). verantwoord karperbeheer: max. aantal vissers, max. aantal hengels per visser, maximaal te dumpen voer, diepte van het water, bijvoeren in de winter ja/nee.
99%? je roept maar wat. Kom maar met getallen. Het is eenvoudig uit te rekenen.

Zijn er nog veroordelingen geweest mbt het stelen van karpers? het overzetten van karpers?
Zeker zijn er die geweest, maar voor zover ik weet worden daar geen statistieken over bijgehouden.
Dit is ook niet specifiek een betaalwater probleem, komt overal voor.


Maar het wordt betaalwateren wel sterk aangerekend. Als het overal voorkomt heeft niets met het zijn van een BTW te maken, maar met de personen erachter en eromheen. Verder: hebben we het over 1 BTW? 3 BTW, 10, 100? dat maakt dan wel uit. Helaas geen statistieken.

de meest fervente anti-betaalwater lui zijn voor het vissen met 3 hengels. Als je dan meldt dat dat nu ook op kleine visputjes mag halen ze de schouders op
Wat is het verschil tussen 2 man die met 3 hengels vissen en 3 man die met 2 hengels vissen ?


die 3 man gaan niet met 2 hengels vissen maar met 3, omdat het mag.

En wat zijn betaalwatertjes anders dan kleine putjes ?


Juist, dus daarom verwacht ik dan ook actie van de anti-btw lui op dit punt.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

06-01-2013 21:16

De KSN heeft aangaande visstandbeheer zeker een standpunt wat te lezen op hun site.


Peter, helaas kan ik dit document niet openen, of ik zoek niet goed genoeg. Ben wel benieuwd echter.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-01-2013 21:28

Anti btw lui? Gek dat je het woord "lui" juist in dit verband gebruikt, ik zou het eerder gebruiken bij BTW gangers. 8)

Maar waarom actie? Ik heb niet de illusie iets te kunnen veranderen, hooguit de mentaliteit wat beinvloeden. Vraag creëert namelijk het aanbod, net zoals heling het stelen. Maar je hebt gelijk als het gaat om het welzijn van de karper, dan zijn overbezette danwel overbeviste wateren er net zo slecht aan toe qua karperwelzijn. Ik breek dan ook al jaren een lans voor het vissen op "vrije karpers", vissen van het openbare vaarwater. Vissen die echte vrijheid hebben en de visser kunnen mijden als ze dat willen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-01-2013 23:57

Martijn, ik snap niet goed waar je nu eigenlijk heen wil, als je je zo druk maakt over vissen met 3 hengels op kleine putjes, dan moet je je zeker druk maken over betaalwatertjes want dat zijn over het algemeen kleine putjes waar ook nog eens veel te veel vissers neergezet worden.
Waarom anti-btw 'lui' in actie moeten komen begrijp ik ook niet, veel meer dan er niet vissen kunnen ze niet doen, of verwacht je dat ze met spandoeken de poort gaan blokkeren ?

wat betreft
99%? je roept maar wat. Kom maar met getallen. Het is eenvoudig uit te rekenen.

laten we het eenvoudig houden en de getallen beperken tot maximale bezetting per hectare en max aantal vissers, die gegevens zijn meestal zo terug te vinden op de sites van de betreffende wateren.
Ik heb qua max bezetting wel eens ergens 20 karpers p/ha gelezen en mij lijkt 2ha viswater voor een stek van 2 wel ok.
Als je andere getallen in gedachten hebt, laat maar weten.

dan
Maar het wordt betaalwateren wel sterk aangerekend.

Omdat er een economisch motief achter zit, als ik een bekeuring krijg voor een overbeladen aanhanger is die lang niet zo hoog als voor een overbeladen vrachtwagen. Dat laatste is een economisch delict, het eerste een overtreding.
Overigens, veel van de 'diefstallen' zijn gepleegd in de tijd dat het meenemen en overzetten van vis nog niet verboden was. In welopgevoede karperkringen was het echter 'not done'.
Om je een idee te geven om hoeveel BTW het gaat, in de omgeving waar de bekende Engelse karperdealer Kevin M. een aantal BTW's heeft word steen en been geklaagd over het verdwijnen van de grotere vissen. Kevin is overigens ook veroordeeld en heeft er volgens mij nog een tijdje voor in de bak gezeten. Omgeving Metz, dito en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Zoals gezegd, veel heeft zich afgespeeld in de tijd dat het niet verboden was.

als laatste
Wat is het verschil tussen 2 man die met 3 hengels vissen en 3 man die met 2 hengels vissen

Ik bedoel daar mee vol is vol, of er nou 2 of 3 man zit maakt voor mij niet veel uit.
Als ik op zo'n putje zou arriveren waar al 2 man zit zou ik mijn eigen 2 hengels niet eens uitpakken.

Als laatste opmerking, ik heb niets tegen mensen die naar betaalwater gaan, of tegen de BTW's zelf, ik zal er zelf alleen niet heen gaan, 't is gewoon niet mijn ding.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-01-2013 07:08

Richtlijnen karperbeheer heb ik aan mee geschreven. Hielp om skp en te verkopen. Is en was ook maar op gevoel gebaseerd.

Karperbeheer inzake visstandbeheer spreekt over 50 kilo per ha voor diepe wateren. Ook nergens op gebaseerd.

proeven in Israel zijn er gedaan tot 1000 kilo karper per ha. Vissen mankeerden niets. Zie ook sommige rivierstukken canada of in Australie, daar loop je over de ruggen naar de overkant.

Als Kevin M madoxx wordt bedoeld? Die heeft een proces aangespannen en gewonnen.

Hoera verstandige praat...

Als laatste opmerking, ik heb niets tegen mensen die naar betaalwater gaan, of tegen de BTW's zelf, ik zal er zelf alleen niet heen gaan, 't is gewoon niet mijn ding.



Weet je wat echt leuk is? Er zijn van die anti lui :lol: die ook gewoon gaan. Jammer dat ik geen foto heb gemaakt. Kwam zo wt namen tegen.
http://www.spiegelkarperprojecten.nl/be ... eiding.pdf

O ja villedon spiegels bannen? hahahahhaha

Hoewel

Freedomlakes-karpers.

ook eigenlijk te gek voor woorden is toch?

Of is dat boter die niet erg is?
http://www.karperbeheer.nl/nieuws/
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-01-2013 07:29

Martijn,



Zolang visrechthebbende zich houden aan wetgeving en afspraken met de waterbeheerder kunnen we hoog of laag springen maar verandert er niets. Naar de 550 naar ik meen BTW kunnen we kijken in Frankrijk maar meer ook niet. De publieke opinie onder karpervissers veranderen waar men tegen (mogelijke) misstanden aanloopt is jaren geleden al gevoerd, maar gewoon verloren. Dat er BTW zijn die wel degelijk aanpassingen gedaan hebben in hun beleid valt niet te ontkennen. Kan me na de hoos van sterfte onder karpers op putten in binnen en buitenland haast niet voorstellen. Dat men daar nog willens en wetens risico loopt om karper van vreemd water over te zetten. Daar kweekvormen en bijvoeren, karpers tot durf het haast niet meer uit te spreken snel tot plofkarpers maakt. Of ze daardoor een lang leven kunnen leiden valt ernstig te betwijfelen.

Alle een prettige dag gewenst,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-01-2013 07:42

De vergelijking met stilstaande pisputjes en mega grote rivierstromen in Canada gaat volkomen mank. Dat karpers in Australië drie keer per jaar paaien en er weinig natuurlijk evenwicht is maakt karper er tot een parasiet die er dan ook niet thuis hoort. Massale sterfte onder karpers komt daar ook voor.

Groet,
Peter
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-01-2013 08:56

Weet je wat het is?
Het is allemaal ver van je bed show...

Laatste 3 jaar schieten de BTW's in NL ook als paddestoelen uit de grond, alleen al in een straal van 20km van mijn huis zitten er inmiddels 3..
Waarvan er 1 "normale prijzen" hanteert (6 euro p/n) maar doet ook bijna niets aan het bestand, zijn camping aan het water en zijn boerderij zijn prio 1...
Dus tja, schuif dit niet echt onder noemer BTW.

Maar de andere 2 kosten gewoon 250-300 euro p/week..

een vierde water is omgetoverd naar een forellenkwekerij..

In een regio waar al weinig viswater is, komt het best hard aan.. En is ineens iedereen flink tegen een BTW...
Nu schop je namelijk tegen het zere been aan van een karpervisser, en ziet hij ineens alle minpunten van een BTW, want oweee als er iets gebeurd met die topvissen die er ooit zwommen..

Kijk, iedereen met een zakje geld en een business plan kan zo een watertje kopen, paar vergunningen regelen en je bent in bedrijf..
Het is jammer dat de SN, de federaties of de verenigingen zo weinig geld hebben om zo een water of de visrechten ergens te kunnen kopen.

In mijn regio zijn er nog veel zandwin putten waar nog actief zand gewonnen word, als dit over enkele jaren klaar is, dan gaan al deze wateren gewoon de verkoop in. En op deze manier zullen we hier over 10 jaar ook over de 100 BTW hebben in Nederland..
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-01-2013 10:02

Tenzij er geen markt (meer) voor is...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-01-2013 10:22

Of je bent de markt voor..
Zou het niet erg vinden als de vergunning 10-15 euro duurder werd waardoor er actief wateren opgekocht kunnen worden of dat er visrechten gekregen konden worden..

Wat zeg ik? zou er wel 100 euro voor over hebben voor een lokaal water..

Ik hoop echt dat de KSN of SN of wie dan ook, het initiatief overneemt van het VBK en de kempische Kleiputten..
Ik denk dat hier best mensen voor te vinden zijn.. (Ik zou me wel aanmelden als zoiets hier in de buurt opgestart zou worden).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-01-2013 12:00

Visrechten van beroepsvissers opkopen is al een probleem, laat staan elke zandput of wat dan ook in ons land?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

07-01-2013 12:32

[/quote]Zoals ik al eerder had gemeld over de 3 hengels op openbaar vaarwater zie ik het niet als een probleem en ik heb zelf ook gevist op de grote rivieren gevist (merwede) en ook nog goed gevangen tot ze met de dijk verbreding gingen beginnen. Ik zat toen ook maar met 2 hengels maar kon net zo goed met 1 hengel af.[/quote]


Je zat met 2 hengels maar kon net zo goed met 1 hengel af? Stel je voor dat je met 1 hengel was gegaan zoals je stelt, en je viste net met die ene hengel waar je nu niets op gevangen hebt.....
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-01-2013 12:53

pj otte schreef:Visrechten van beroepsvissers opkopen is al een probleem, laat staan elke zandput of wat dan ook in ons land?

Groet,
Peter


Het is misschien een probleem, maar wat HSFON gedaan heeft met de bijkerplas moet gewoon vaker gebeuren..
Niet elke trutput moet opgekocht worden, maar vaak worden op deze zandwinputten al jaren gevist en zit er een heel mooi bestand op.
Noem maar een water, Rutbekerveld genoeg over te vinden, helaas nu in handen van een BTW uitbater..

Gemeentes kunnen ook hun aandeel hierin hebben, laat HSFON, SN, KSN, weet ik veel wie lobby'en bij gemeente dat dit gewoon een "slechte zaak" is.. Gemeenten kunnen ook een BTW tegenwerken door het bestemmingsplan niet te wijzigen of de benodigde vergunningen niet te verlenen maar wel het water openbaar toegankelijk te houden..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-01-2013 17:23

En gemeenten kunnen ook meewerken omdat er "al genoeg normaal viswater in de buurt is" en omdat men zo'n exotische visattractie wel ziet zitten.
Mooiste is dat er van die gasten hier in de buurt die nu op hun achterste benen staan een hele hoop zelf in Frankrijk naar BTW gaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl