Derde hengelvergunning


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2012 17:24

Vandaag de lang verwachte nieuwe vispas opgehaald en het inmiddels bekende of voor sommige beruchte boekje meer dan bekeken. De derde hengel en het nachtvissen al of niet slapend trok mijn aandacht. Wat de derde hengel aangaat kan ik geen andere conclusie trekken dat het een sof is. Geld hier voor uittrekken is weggegooid, hier zijn duidelijk vissers die beslissingen genomen hebben die geen enkele binding hebben met de karpervisserij aan het woord geweest. Wat hebben de onverlaten hier opgeschreven, de afstand tussen de buitenste hengels mag niet meer dan 5 meter bedragen. Waarbij de lijnen zoveel mogelijk haaks op de oever liggen. Je moet toch aardig een bord voor je kop hebben wil je dit verkopen. Je zult maar vissen op een kanaal in je eentje en een controleur eist hier je zegels op om dat je in overtreding bent zoals het staat beschreven. Hoe gek kunnen de hoge heren het hier maken, de ballen met je derde hengel vergunning als het zo moet.

Dat ik hier mee geld voor SKP mogelijk in gevaar breng daar ben ik me terdege van bewust.

Dat er ook nog fouten in staan naar mijn mening op dit punt daar kom ik nog op terug, morgen effe wat zaken verifiëren.

Een teleurstellende groet,
Peter
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

29-12-2012 19:25

en op 6200 Ha aan randmeren is er geen 3e hengel toegestaan, en al die prutsslootjes enz staan er wel in.
lekker is dat!

erwin
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

29-12-2012 19:43

Wat niet is kan nog komen. Wat betreft die 5 meter tussen de buitenste hengels, dit heb ikzelf nog niet gelezen.. Is dat zo letterlijk als jij het neerpent Peter? Zo ja... Dan is er ergens iets misgegaan denk ik. Je moet een behoorlijk goede werper zijn wil je 3 hengels op slechts 5m van elkaar krijgen (zonder in de war te komen met je reeds uitliggende lijnen). Met een boot is het ook geen doen als er wat kabbel op het water staat trouwens :).

Ben benieuwd wanneer de nuance volgt.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2012 19:55

Martijn,

Is te lezen op pagina 5 en 6.

Snik, snik,

Peter
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-12-2012 20:01

Volgens mij lezen jullie verkeerd :roll:
Je hengels mogen niet verder als 5 meter uit elkaar staan.
Het aas wordt niet over gesproken, 3 hengels op een rodpod is dus geen probleem.

Zoveel mogelijk haaks op de oever zegt mij helemaal niets.
Wat is zoveel mogelijk, 1 hengel 2 of 3, hoe haaks 15-45-90 graden.
Laat je niet gek maken, eindelijk lekker met 3 hengels vissen, plemp gewoon niet de plaatselijke prutput dicht met een hengel aan de linker, over en rechterkant.
Laatst gewijzigd door Harm Rademakers op 29-12-2012 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2012 20:04

Derhalve niet meer dan 15 meter oever in beslag genomen door de 3 hengels. Klinkt plausibel.

Op 15 meter drie aasjes plaatsen op afstand is onmogelijk en ook niet te controleren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-12-2012 20:06

Heeft een boot trouwens een oever ? :lol:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-12-2012 20:11

Peter Otte,

Wanneer ga je nu eens eerst je huiswerk doen ? Want ook deze keer sla je de plank volledig mis.

Je zet de mannen van De KSN regio Zwolle compleet in hun hemd, of zijn dat geen karpervissers ?

Diezelfde regels die jij nu zo bekritiseerd staan namelijk al sinds 2010 in "De Lijst van Nachtviswateren en/of Derde hengelwateren 201-2011-2012 van Oost-Nederland. " heel toevallig ook op pagina 5

pdf bestand heb ik nog wel voor je


N.B. Geen 15 meter voor drie hengels maar 5 meter voor drie hengels, de buitenste hengels mogen niet verder dan 5 meter uit elkaar staan.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2012 20:12

Gaat ook lukken. Wordt anders zo een heen en weer geren.

Een bakboord en een stuurboord oever Cees. :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2012 20:25

De enige plek die nu nog voor me in aanmerking komt om met drie hengels te vissen is een ronde hoek. :wink:

Afbeelding

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2012 20:34

Tja, die haaks op de oever was (eerder?) ook bij de AHV opgenomen. Nooit gehoord van problemen. De geest is duidelijk. Niet 100 meter uitlopen naar links en naar rechts en dan je aas droppen. In de letter is het kennelijk lastig te omschrijven, met het gevaar van een kapstokregeltje.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

29-12-2012 20:41

Nou, er is anders ruimte genoeg, toch?

Gaan ze maar lekker op een ander water zitten
Laatst gewijzigd door martijn van den Haak op 29-12-2012 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-12-2012 20:42

Inderdaad, wat is nu "zoveel mogelijk haaks"? Hopelijk ben je nu niet overgeleverd aan de
willekeur van de controleur ;)

Met penvissen heb ik daar trouwens nooit last van. Ook niet van drie hengels.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

29-12-2012 20:45

Die zelfde regels tref je in min of meer gelijke bewoordingen aan in veel Franse reglementen.
Kun je 'niet verder dan 100 meter' of 'maximaal werpafstand' en 'niet verder dan het midden' nog aan toevoegen.
Zonder 'zoveel mogelijk haaks op de oever vissen' kun je niet optreden tegen iemand die z'n lijntje 200 meter onder het eigen kantje uitvaart en dan claimt "ik zat er het eerst".
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een controleur moeilijk doet als je geen overlast veroorzaakt.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2012 20:55

Gut spuit 11 geeft ook weer eens modder. Geef nu eens aan wat ik hier verkeerd opgeschreven heb? Dat er toen daar mogelijk niet meer uit te slepen was is jammer, maar geen enkel verwijt van mijn kant richting de KSN regio Zwolle. Als er een regio actief en goed is bezig zijn zij het wel.

Nu ligt er een overeenkomst tussen alle federaties waar de KSN ook bij betrokken was. Als ik eerdere verwijten van je aan mijn adres nog eens goed op een rijtje zet. Gaf aan waarom er niet meer uit te halen was zou je meer sieren dan verwijten te maken die nergens opslaan. Daar kan ik nog begrip voor opbrengen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

29-12-2012 21:37

Leon, als je met drie hengels het hele putje kunt bevissen is het sowieso te klein voor 2 man.
In Frankrijk gaat het ook goed en daar mag je met 4 hengels vissen.

En @ Peter, je dramt

Afbeelding
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

29-12-2012 21:59

leon van der schelling schreef:Je moet ze de kost geven die met zn twee een heel water claimen

Dus dat doen ze nu ook al, het heeft niets te maken met 2 of 3 hengels maar alles met goed fatsoen.
En wat Frankrijk betreft, Fransen zijn bijna net gewone mensen, alleen jammer dat ze in Frankrijk wonen.
Als het daar kan kan het hier ook.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-12-2012 22:59

Als dat zou gebeuren, "met z'n twee een heel water claimen", zou ik er niet eens willen vissen.
Er zullen vast wel vissers zijn die dit willen doen, maar het wordt wel al heel gauw overtrokken.
Ik maak hier (oosten van het land) nog mee dat ik aan de ene kant zit te vissen (penvissen) en
de visser aan de overkant haalt een hengel binnen omdat ik daar een penstekje maak.
Ik kan vanuit mijn kant nu eenmaal niet zien dat hij onder mijn kant vist.

Later, na een praatje gaf hij al aan dat hij dat heel normaal vindt om de hengel binnen te halen.
Hij wil dat (stukje) water niet claimen.

En levert het overlast op, dan is er altijd nog de controleur die daar wat over te zeggen heeft.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-12-2012 23:19

Maakt niet uit met een, twee of drie hengels overlast veroorzaken lijkt me altijd verwerpelijk dat zou de algemene regel moeten zijn die prima te omschrijven is.

Hier op Sportvisserij Zuidwest Nederland en onze eigen HSV kanaalwater hebben we drie jaar tegen minimale kosten die terugvloeiden voor ons spiegelkarperproject met drie hengels kunnen vissen. Verdere regels hoe er te mogen vissen waren er niet, problemen betreffende die derde hengel ook niet. En nog niet op die kanaalvakken waar de verschillende HSV de visrechten hebben, en zelf een derde hengelvergunning uitgeven. Kan dus zeker op water wat er voor in aanmerking komt om met drie hengels te vissen. Dit had men praktisch een op een over kunnen nemen.

Ben van mening dat men dit onderwerp aardig bagatelliseert als men stelt dat het allemaal wel meevalt. Als ik het afzet tegen klachten op controleurs, boa’s en politie die er geen snars van snappen wat ik hier en elders van andere regelmatig lees. Maar goed heb weer eens het nodige losgemaakt dus stop zo maar weer effe daar ik schijnbaar aan het doordrammen ben :wink:

Zit zelf met het probleem dat voor een en hetzelfde water twee verschillende derde hengelvergunningen uitgegeven worden. Een door de HSV die er de visrechten heeft, en een via Sportvisserij Zuidwest Nederland of SVN. Lijkt me lastig uit te leggen aan opsporingsinstanties en controleurs welke vergunning nu van toepassing is.

Groet,
Peter

PS. Moet ik nog een omschrijving geven welk type water er voor in aanmerking komt. :wink:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

29-12-2012 23:42

Peter, als er geen regels zijn heeft een controleur geen mogelijkheid om iemand die wel overlast veroorzaakt aan te pakken.
Gezond verstand en goed fatsoen ontbreken nu eenmaal bij een steeds groter deel van onze burgers.
Helaas is er een deel van die minkukels dat ook op karper vist.
Overigens was het niet mijn bedoeling om je af te zeiken, excuses als je het zo hebt opgevat.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-12-2012 23:49

pj otte schreef:

Zit zelf met het probleem dat voor een en hetzelfde water twee verschillende derde hengelvergunningen uitgegeven worden. Een door de HSV die er de visrechten heeft, en een via Sportvisserij Zuidwest Nederland of SVN. Lijkt me lastig uit te leggen aan opsporingsinstanties en controleurs welke vergunning nu van toepassing is.

Ik weet niet waar je nu weer op aan het vissen bent maar je zit er wederom faliekant naast.
Volgens de wet moet je schriftelijk kunnen bewijzen of je ergens op dat moment mag vissen, wie die vergunning uitgeeft maakt toch geen #$%&* uit. :roll:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2012 05:39

Peter heeft zeket een punt. Er zijn helaas genoeg controleurs boa,s en agenten die niet volgens de geest van de wet maar volgens de letter van de wet werken. Kan me een topuc herinneren waarbij iemand na het vusen, ff ging buurten bij een maat op een ander water en vervolgens bekeurd werd wegens het voorhanden hebben van visgerij zonder schriftelijke toestemming. Iedereen weet dat die regel er is om te voorkomen dat mensen zonder vergunning ff snel hun hengel binnen halen voor ze daadwerkelijk gecontroleerd zijn.
Ik geef op een briefje dat hier in de toekomst ook weer problemen door komen, en dan hebben we het als karpervisserij gedaan omdat we de regels aaan ons laars lappen
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-12-2012 10:18

Beste Cees,

Het stuk kanaal waar ik over spreek is door mijn HSV ingebracht bij de federatie vergunning prima toch. Zij de HSV geeft al jaren ook in 2013 een derde hengelvergunning uit alleen voor haar eigen leden in dat vak van de Zuid Willemsvaart. Nu lees ik op pagina 222 dat ik in bezit moet zijn van een hologramsticker met het juiste jaartal om er met drie hengels te mogen vissen. Mag ik daar hier AUB ook vragen over stellen of niet? Graag een reactie waar ik en andere iets mee kunnen. Nogmaals twee aparte derde hengelvergunningen voor een en hetzelfde water schept geen duidelijkheid. En dan wil ik het nog niet hebben over het kosten aspect.


Bert, heb geen enkele moeite met je reactie hoor.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-12-2012 12:24

Net een reactie gekregen van uit het bestuur van HSV Veghel omtrent de derde hengelvergunning op het stuk kanaal tussen sluis 4 en 5 van de Zuid-Willemsvaart. Zij verklaren mondeling dat de derde hengelvergunning hier enkel van toepassing voor leden van de HSV Veghel.

Lijkt de raadzaam te kijken of er nog meer fouten op dit punt in het boekje vermeld staan voor hen ter plaatsen met de situatie bekend zijn.

Dank aan hen die hier positief op gereageerd hebben. :wink:

Groet,
Peter
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

30-12-2012 17:48

Wij zijn toch niet verantwoordelijk voor fouten in een boekje gemaakt door anderen.
De wet zegt dat ik aan moet kunnen tonen dat ik er mag vissen op dat moment et voila.
Dat ze zelf in al d'r regeltjes verzuipen is niet mijn probleem.