In een boot zitten zonder redingsvest / lifevest / drijfvest


Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

23-12-2012 23:59

Inhakend op het verhaal op de frontpage onder KWO bouleveard.

2 Mannen in kwestie waar plots ineens hun boot vol water raakt, met warmtepakken aan.

Ik kan niet opmaken uit het verhaal of deze mannen life vesten / redding vesten aanhadden. Maar gezien de verteller kopje ondergaat lijkt me dat niet.

Nu vraag ik me af, gezien ik het best vaak zie. Dat vissers (zowel roofvissers als karpervissers) een boot instappen zonder deze vesten. Zeker in de winter, wanneer je door 10000 spelden van de kou word geprikt, je spieren verlammen en ook nog eens een warmtepak wat zich zal volzuigen met water als je te water raakt, kan ik het werkelijk niet begrijpen dat je zonder reddingsvest uberhaupt in een boot stapt.

Zo ben ik dus benieuwd hoe je dit kan doen. Is dit koppigheid/laksheid? Onwetendheid, of gewoonweg oerdom bezig zijn?
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

24-12-2012 00:09

Zelf heb ik een zwemvest bij mijn boot!
ik heb dat ding alleen bijna nooit om (mede omdat ik het gewoon ontzettend *** vind zitten) :oops: :oops:
wel is het zo dat ik nooit met een dikke jas of warmtekleding in de boot vaar. (gewoon in mn hoodie).
Tot zo ver na na al die jaren dat ik al in een boot vaar (ook al voordat ik begon met vissen) is het bij mij nog nooit misgegaan. (en mocht het misgaan dan ligt mijn zwemvest wel gewoon voor het grijpen).
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Ruud Diepstraten
Berichten: 34
Lid geworden op: 05-06-2011 22:31

24-12-2012 01:03

David van den Berg schreef:Zelf heb ik een zwemvest bij mijn boot!
ik heb dat ding alleen bijna nooit om (mede omdat ik het gewoon ontzettend *** vind zitten) :oops: :oops:
wel is het zo dat ik nooit met een dikke jas of warmtekleding in de boot vaar. (gewoon in mn hoodie).
Tot zo ver na na al die jaren dat ik al in een boot vaar (ook al voordat ik begon met vissen) is het bij mij nog nooit misgegaan. (en mocht het misgaan dan ligt mijn zwemvest wel gewoon voor het grijpen).


David, allereerst ben ik het met je eens dat een zwemvest kut zit. Ben zelf ook BEWUST DOM bezig door zonder zwemvest mijn boot te betreden.
Ik snap alleen je opmerking niet zo van een zwemvest voor het grijpen...

Dat is net zoiets als autorijden zOnder Gordel om. Onder het motto hij zit naast me voor het grijpen mocht het verkeerd gaan. Volgens mij is het toch boem (of plons) is te laat.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

24-12-2012 01:05

Ik rijd al bijna 40 jaar auto en heb altijd een veiligheidsgordel naast me hangen, just in case.
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

24-12-2012 10:27

Een vest zit kut, maar net die ene keer dat je te water raakt of je boot volloopt is het levensreddend, en je weet nooit wanneer dat zal plaatsvinden.
Hij kan inderdaad best kut zitten, maar als je alleen naar je stek toe vaart, of even wat boilies gaat droppen dan lijkt me niet je van een vest hinder ondervind.

Nogmaals, ik snap niet dat mensen zonder een vest aan te hebben in een boot stappen, zeker niet met dit weer. Kijk een goede boot met hoge kanten ok, maar een klein alu/staal ding puur voor het vissen... nee!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-12-2012 10:51

Volgens mij hebben de meeste warmteoveralls drijfvermogen.
CarpeR Diem
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

24-12-2012 10:55

Marco Mensing schreef:Volgens mij hebben de meeste warmteoveralls drijfvermogen.


Er zit verschil tussen een warmtepak en een overlevingspak.

Een warmtepak houdt je warm maar heeft geen drijfvermogen.
Een overlevingspak is meestal een eendelig pak dat je niet alleen warm houdt, maar ook drijfvermogen heeft. "Nadeel" van een overlevingspak is dat deze meestal felle kleuren of in ieder geval fel gekleurde vlakken heeft. Dat maakt ze onder karpervissers niet zo populair.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

24-12-2012 11:06

hoezo zit een zwemvest ...
wij ik en mijn zoon gebruiken altijd een zwemvest
en dan bedoel ik zo'n u vormige band die vanzelf opblaast als je te water raakt
ik draag deze band van s'morgens tot sávonds en ondervind er geen last van(s'winters)
wij hebben bewust gekozen voor dit vest
zodat je ook bij warm weer zoveel mogelijk je vest aan kan houden
wij werken met een besto automatisch vest
nooit varen wij zonder vest
TIS MAAR NET WAT JE JE AAN WEND
ALLEMAAL FIJN FEESTDAGEN TOE GEWENST
EN EEN GEZOND EN VISRIJK 2013
groet jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-12-2012 12:15

De echt fel gekleurde (Baleno etc) zijn idd meer voor de zeevissers. Heb echter een Sundridge in blauwig/groen met ook drijfvermogen.
Dit was meer inhakend op de meeste roofvissers die vast wel een pak hebben mét drijfvermogen.
Voorkomen is beter dan genezen, dus de zelfopblazende reddings"hoefijzers" zijn zeker een aanrader !
CarpeR Diem
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

24-12-2012 12:40

In mijn warmtepak zit een drijfding achtig iets.

Ik heb het pak van de zaak maar gebruik hem dus ook met vissen.

Het pak blijft 45 min drijven.

Van de zomer getest bij ons op de zaak(jachthaven) en je kan inderdaad vrolijk rondjes peddelen zonder koppie onder te gaan.

Ik ben al eens in een x2 pakkie in de winyer te water gegaan en kan je vertellen dat wil je echt niet.
Met je pak is zwemmen nagenoeg onmogelijk, afgezien dat je spieren door de kou echt een klap krijgen.
Het koste mij een dag ziekenhuis destijds.

Een zwemvest hoeft niet in de weg te zitten alleen kom je dan wel in de duurdere vesten uit
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

24-12-2012 13:41

Wat is duur,80-100 euro voor een lifesaver,vind het meevallen,maak zelf gebruik van een plastimo vest,denk niet alleen aan jezelf ,maar ook aan wat je achterlaat......
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

24-12-2012 17:09

Voor de mensen die het niet gelezen hebben:

http://karperwereld.nl/community/boulev ... oulevard-7

Het is en blijft gevaarlijk om zonder (reddings)vest je boot in te gaan. Ik heb mezelf er ook vaak schuldig aan gemaakt, zelfs aan het begin van de maand. Niet slim, eerder dom. Maar vaak gaan dit soort dingen nou eenmaal zo. In mijn buitenlandse visserij heb ik inmiddels misschien wel 100 karpers uit de boot gedrillt. Gaat tot nu toe goed, maar misschien ga ik mezelf toch maar 'dwingen' tot het dragen van een vest.

Een jaar of 4 geleden heb ik een vest gekocht bij Arjan Verkoelen / Vortex. Misschien zijn deze er nog steeds. Ik zal het eens aan hem vragen.

Ik herinner me een verhaal van Piet Vogel waarin hij vertelde dat hij op Orient uit de boot was gevallen (ik dacht met lieslaarzen aan) en dat hij 'afzonk' naar de bodem. Bizar verhaal waarbij hij gered werd door een locale roofvisser (zijn die ook eens ergens goed voor).

Groetjes,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

24-12-2012 17:45

Ik heb een natuurlijk reddingsvest gecreeert, dat kost wel een paar centen, maar voor mij de enige die betrouwbaar is, en die ik niet iedere keer aan of uit hoef te trekken. Dat scheelt enorm veel tijd als je de boot in moet om te drillen. :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2012 18:03

Je bent een rijk man, Jan. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

24-12-2012 18:08

ik stap meestal met een waadpak de boot in .mijn voornemen van 2013 is dat ik dat niet meer doe levensgevaarlijk is het en al helemaal als je mijn bijnaam draagt KS
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

24-12-2012 18:30

Beste allen,

'Lezerts en regageerderts' waarom beiden?

Na de comment van Pilaar op deze topic en de verwijzing naar mij leert de ervaring dat er meer lezerts dan commentatoren zijn die deelnemen aan de topic. Ik heb enkele mails gehad omtrent reddingsvesten/ zwemvesten.


Als eerste

Om Piel zijn verwijzing in goede banen te leiden. Ik heb ze verkocht en verkoop ze niet meer. Reden; leverancier schroefde inkoopprijzen op en het was bedrijfsmatig niet interessant meer.


wel willen bestellen en niet weten waar?

www.zwemvesten.nl

Ten tweede;

Je hebt zwemvesten en reddingsvesten. De eerste zijn als drijfhulpmiddel te gebruiken en de tweede is als 'reddend middel' in te zetten. Bij het laatste is er sprake van dat men als bijvoorbeeld bij bewusteloos raken als nog niet verzuipt omdat de vorm en doel er op geënt zijn om de drenkeling met de luchtwegen omhoog te laten drijven.

Ten derde;

Veilig wanen en veilig zijn; twee verschillende en in nood van levensbelang zijnde verschillende dingen. Klap je overboord in een ziekelijke kou en dito slootwater gaat u alsnog met of zonder zwemvest/reddingsvest wellicht het niet halen.


Afgelopen najaar heb ik zelf maar weer eens ondervonden wat het is om bijna uit de boot te lzaren bij hoge golfslag en wind op een meer van.... heeeeel groot...

Bij je boot blijven middels een Lifeline is dan nog belangrijker dan een reddingsvest. Jezelf weten te zekeren aan de boot zodat je deze als vlot/ boei in geval van nood kan gebruiken is dan van levensbelang. Ik heb dan ook sinds enige tijd speciale lifelines ontwikkeld waar wij mee aan het testen zijn.


Laten we helder zijn je zelf aan een zinkende alumcraft haken niet de oplossing is.... merendeel van ons gebruiken echter rubberboten en deze zinken niet zo snel.... althans als ie dat doet heb je er geen last van... immers die boot heb een stuk meer lucht dan jou dus jij zal wel eerst gegaan zijn....

Arjan
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-12-2012 19:20

Als je in koud water te water raakt doet een reddingsvest wel degelijk iets arjan. Omdat men door onderkoeling snel niet meer in staat is om het hoofd boven water te houden zal men verzuipen. Een reddingsvest verlengt de tijd aanzienelijk waardoor de kans op redding een stuk groter word.
Zekeren aan een boot is op zich een goede aanrader. Echter vaak stapt men vaak de boot in met een waadbroek aan. Als je dan aan een in de wind op drift geraakte boot vastzit zal men snel verzuipen zonder reddingsvest en al kan je je naar de boot trekken, door die volle waadbroek kom je er niet meer in Hoewel een waadbroek en een boot geen iedeale combi is, zal een reddingsvest wederom het koppie boven water houden. Immers onder water weegt een volle waadbroek niks.

Mvg
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

24-12-2012 22:22

Martijn,


Als je in koud water te water raakt doet een reddingsvest wel degelijk iets arjan.


Hebbe u mij zien schrijven dat het niks doet? Lezen en interpreteren zijn beide twee verschillende dingen...

wellicht de aanname gedaan dat ik pleit voor lifeline en geen reddingsvest?

uitgelegd dan maar;


Stel men schaft een Besto Groen zwemvestje aan en klappert daar mee over de rand, de boot drijft en of waait weg en je denkt voordat het noodlot toeslaat veiligheidsmaatregelen genomen te hebben die het doel in voldoende mate dienen; nl overleven.... is dat wellicht niet zo...

Mieter maar es overboord op een groot meer waar het bij het uitvaren in de nacht al een hels karwei te zijn om je te oriënteren laat staan als je op waterlijn hoogte ligt te verzuipen met kleding aan... Dus bij de boot blijven is een pré.... dat een zwemvestje daarbij hard helpt om een beetje de volgende kerst te halen lijkt mij helder...

Met of zonder waadpak in beide gevallen komt men doorgaans niet een rubberboot in en zeker niet met visjas en kleding...

Maar goed ik neem aan dat je mijn antwoord gelezen hebt waarbij het of het één is of het ander in plaats de combi... zoals ik al stelde.

Bottomline is dat als je bezig gaat met boten en je zelf ook nog eens in een potentieel gevaarlijke positie gaat brengen voor whatever that maybe... men verantwoordelijkheid moet nemen en verder dient te denken dan wellicht normaliter gedaan wordt zoals;

Wat hebbe een Verkoelen dan bij zich op het grote water;

Fluit aan koord gezekerd aan de man
Groot breeklicht idem als boven
Dik Staptouw met lus met en verzwaard ( soort van opstap om de boot in te komen)



Daar ik mij toch al een tijdje met bootjes bezig houd... zijn er nog tig dingen te benoemen die van wezelijk belang zijn om de levensverzekering niet uit te laten keren...

Ga je bovengenoemde zaken uithalen op groot water is het type boot ( nee geen merkjes) maar de lengte / breedte verhouding, de tube dikte en de luchtinhoud per kamer, of te wel de gehele combi wat te samen het drijfvermogenbepaald en zo ook de mate van veiligheid waarborgd van groot belang.

Fijn is het dan wel, dat je je leven in de waagschaal stelt voor een grote goudvis al dan niet over de landsgrens, je een beetje kan vertrouwen op een degelijk model en merk boot...maar dat lijkt mij logisch, niet?

MVG
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-12-2012 22:54

Arjan Gijs Verkoelen schreef:Veilig wanen en veilig zijn; twee verschillende en in nood van levensbelang zijnde verschillende dingen. Klap je overboord in een ziekelijke kou en dito slootwater gaat u alsnog met of zonder zwemvest/reddingsvest wellicht het niet halen.


Arjan
Met mijn begrijpend lezen is niks mis. uit bovenstaande zou je kunnen afleiden dat, wanneer je in koud water valt het geen reet (of in ieder geval weinig) zou uitmaken of je wel of niet een vest draagt. Ik reageer daar op, niet meer niet minder.
Verder is een combi van beide het beste, en dan nog is de beste lifesaver je verstand. Dat vergeten nogal eens wat mensen....
En wil je een rubberboot minder snel laten zinken dant scheeltje het als je er geen teil bollen in hebt liggen, hoewel dat de stabiliteit wel verhoogt..... :wink:
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

25-12-2012 00:12

Verkoop al geruime tijd het Lifevest van Awa Shima en Mustad. Kwalitatief goede vesten die doen wat ze moeten doen.
Voor 65.-/85.- kun je volgens mij slechtere aankopen doen... je moet hem maar 1 keer nodig hebben.
Heb echter sterk de indruk dat voor dat bedrag liever 10kg knikkers gekocht wordt dan te zorgen voor je veiligheid.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

25-12-2012 07:06

Martijn,

Prachtig dat ten eerste... whaha die grammaticale vetes als zijdelingse afspiegeling van de grote mensenwereld... De relatieve vertroebeling die de subjectiviteit doet vervagen is wel aardig om zo terug te lezen.

Nu inhoudelijk;

Arjan Gijs Verkoelen schreef:
Veilig wanen en veilig zijn; twee verschillende en in nood van levensbelang zijnde verschillende dingen. Klap je overboord in een ziekelijke kou en dito slootwater gaat u alsnog met of zonder zwemvest/reddingsvest wellicht het niet halen.

Arjan
Met mijn begrijpend lezen is niks mis. uit bovenstaande zou je kunnen afleiden dat, wanneer je in koud water valt het geen reet (of in ieder geval weinig) zou uitmaken of je wel of niet een vest draagt. Ik reageer daar op, niet meer niet minder.


Als mijn nummerieke opsomming in de eerste posting een beetje juist gelezen was had je gezien dat er een opmaat uit te halen was om te pleiten voor een zekering aan de boot...

En zeker daar het gequote stuk een niet op zichzelf staande posting was en omkleed werd door nog wat tekst was het begrijpend lezen dan wel de aanname toch in het geding....

Want;

a. zonder zwemvest/ reddingsvest is ie kansloos...
b. 'Met' is de veiligheid als aardig opgeschroefd; maar bij de boot blijven is in mijn ogen essentieel want naast kou en verzuipgevaar is paniek een zeer grote vijand. Kun je je ergens aan vast houden is dat altijd beter

Wat betreft de verwijzing naar het teiltje boilies... das een goeie maar ook hier speelt het eerder genoemde je weer parten in de interpretatie en de aanname van de werkelijkheid... ( niet dat afzinken hoor.....Ik kon dat grapje nog wel zien )

Fijne Kerst allen en niet op het ijs komen!

Arjan
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-12-2012 07:33

Zo dus, ondanks de zomermaanden toch de verplichting.

Groet,
Peter

Afbeelding
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-12-2012 08:20

goed bezig peter!
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

25-12-2012 08:36

Het blijft een mooie discussie.

Even mijn ervaring.

Over hoe kansloos je bent, met of zonder zwemvest.

2 winyers geleden viel ik tijdens het bouwen van een jachthaven in de plomp.
In een x2 warmtepak.

Nog geen 30 meter van de kant in water van een graatje of 4.

Je krijgt een doodsklap geloof me.
Je pak zuigt zich vol en zwemmen word een soort van spartelen.
30 meter is maar een klein stukje, maar met je pak en serieuze kou ineens een heel eind.
Halverwege was ik echt meer aan het verzuipen dan aan het zwemmen.
Het nadeel van de lekkere warme pakken is dat ze goed waterdicht zijn. tijdens het zwemmen probeer je dus liters water in je pak mee te slepen.

Ik heb mijn jas uit gekregen en dat werkte, ineens kan je een soort van je armen gebruiken en in ieder geval je hoofd boven water houden.
Aan de kant kon ik staan en hoefde ik alleen nog maar de kade (cm of 40) op.

Vergeet het dus maar. je broek en je laarsen zitten vol en door de kou willen je armen en benen echt niet meer.

Ik heb mischien een minuut of 2 a 3 in het water gelegen maar als ik niet door mijn collega's op de kant was getrokken stond ik er nu nog.



Compleet onderkoeld, en ik had ook de grote mond van het gebeurd niet.

Op de zaak gaan we nooit meer zonder hulpmiddelen het water op.
Onze pakken hebben een floating divice ingebouwd zitten en altijd met zijn 2 en aan boord.
De gouden regel is als iemand te water gaat trek je hem niet aan boord maar sleept hem naar de kant.
Dat is namelijk vele malen sneller, een vermoeid zwaar lichaam met een pak vol water trek je namelijk niet zomaar even een boot in.

Probeer het maar eens van de zomer.
Trek je pakkie aan en spring in de sloot(zorg voor backup in de boot) en klim maar weer eens aan boord.
Lukt je met veel moeite in de zomer, maar met winterse kou never nooit.

Ik pas inmiddels wel op, lesje geleerd zeg maar
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

25-12-2012 17:04

Let wel op dat er nogal verschil zit tussen een vest dat geschikt is voor "zomerse kleding" en "winterkledimg". Een te licht vest met winterkleding is slechts schijnveiligheid.