Nabij gemaal vissen in de winter


Plaats reactie
JW Trip
Berichten: 141
Lid geworden op: 01-06-2011 17:34
Locatie: Prov. Groningen

17-12-2012 15:50

Hoi medevissers,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de vangdrang is hoog. Nu ben ik aan het kijken naar mogelijke winterstekken in de buurt om te gaan bevissen. Nu heb ik een mooie stek gevonden nabij een gemaal, maar mijn vraag is of dit een goede winterstek kan zijn.

Het betreft een gemaal welke aardig wat stroming veroorzaakt. Vanwege de matige voedselopname en het passieve gedrag van de karper vroeg ik me af of ik de karper in de winter wel kan aantreffen in deze stroming terwijl op het de rest van het kanaal amper stroomt.

Aan de ene kant zou ik zeggen, hier komt veel voedsel langs, dus een voedselrijke stek. Maar aan de andere kant kost dit de karper op dit stuk sterk stromend water veel meer energie dan op de rest van het water.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten JanWillem
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

17-12-2012 16:01

Mooie vraagstelling.

Ik zit ongeveer met hetzelfde ding in mijn hoofd.
Enkel betreft het bij mij een sluisje in een slootje.

Mijn theorie was mede dat door het stromende water de watertemperatuur langer constant blijft dan op een plek met stilstaand water.
Echter de stroming lijkt dan logisch gezien weer een nadeel.

Gevist heb ik er nog niet maar lees dit topic met aandacht even mee
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-12-2012 18:00

Er zijn altijd plekjes waar de keerstroom opkomt en waar het water minder hard stroomt.

Wat je doet:

Met een penhengel en wat mais een 6-tal stekjes maken in de omgeving van zo'n plek. Kies allemaal verschillende typen plekjes en vis deze systematisch af. Vaak als de vis er in de winter al zit hoeft het van te voren voeren van een klein handje maiskorrels al voldoende te zijn om snel een vis te haken.

Ik persoonlijk ben heilig van overtuigd dat stroming echt niet een ontzettende hinder moet zijn, die vissen blijven wel redelijk op de plek met een kleine inspanning en veelal vind je in de nabijheid van zo'n plek ook wel wat kuilwerk in het bodemverloop.

Staar je in eerste instantie niet blind op statisch vissen, maar ga wel vissen.. Daar leer je het meest van.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-12-2012 18:02

Oh ja, theorieën over de watertemperatuur kun je meten. :wink:

Zal ik alvast een voorzichtige conclusie trekken die je zelf gaat vinden?

Vaak zal het vangen beter gaan met (wat) stroming
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
JW Trip
Berichten: 141
Lid geworden op: 01-06-2011 17:34
Locatie: Prov. Groningen

17-12-2012 20:55

Hey Sven,'

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal het eens gaan proberen met een pennetje op verschillende plekken rondom en in de stroming. Zoals het lijkt komen er nog wat redelijke dagen aan en zal ik nog wat uurtjes aan de waterkant proberen te zijn.

@camiel, was zo gek nog niet he een topic openen.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-12-2012 22:42

heb toch menig karper gevangen bij gemalen,vaak net buiten de stroomnaad leverde mij het beste vis op.
toen een keer een stek ontdekt doordat we met snoeken karper haakte,de dag erna was het feest natuurlijk :)
let wel dat je officeel niet mag vissen bij een gemaal.
minimaal 50 meter ervanaf met spullen,en haakaas.

ik zeg doen :)
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

18-12-2012 00:45

gewoon free-linen, een broodvlok aan je haak, mag best een flinke zijn en in de stroming laten zakken... de vlok gaat vanzelf een keerstroom opzoeken... onweerstaanbaar voor karper
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-12-2012 08:40

let wel dat je officeel niet mag vissen bij een gemaal.
minimaal 50 meter ervanaf met spullen,en haakaas.


O? Waar staat dat nou weer Rik? :o
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-12-2012 08:55

Hier geldt 10 meter op het verenigingswater.
En ze schrijven er echt voor :evil:

Men mag zich niet binnen een straal van 10meter bevinden van een kunstwerk.

Mooie ervan is dat over een aantal stuwen hier een fietspad loopt, daar mag je dus eigenlijk niet overheen fietsen/lopen met een beaasde hengel.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-12-2012 10:31

In de aanvul lijst kees,ben er op geattendeerd door jouw collega's.
Ik wist niet wa mt ik hoorde,maar hij heeft het me laten zien.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-12-2012 14:16

In de regel zijn gemalen altijd goede winterstekken vanwege de diepte en interessante stromingen. De beste manier om ze te bevissen is met de pen (scherp uitgelood) dicht op de oever tegen de tralies of het rooster vd waterinlaat..... waarom ik zeg met de pen? Some kan je een opsteker krijgen van slechts 1 a 2 cm en that's it...knappe rig die uit dit soort aanbeten een hoog hakingspercentage weet te scoren.....
JW Trip
Berichten: 141
Lid geworden op: 01-06-2011 17:34
Locatie: Prov. Groningen

18-12-2012 16:59

Hey,

Bedankt voor de reacties.

Bij nader inzien heeft het meer weg van een stuw dan van een gemaal. Dit veranderd de vraagstelling dusdanig. Het geval van stroming blijft natuurlijk, en diepte verschillen ook. Heeft iemand ervaringen met het vissen voor of achter een stuw?

Ben vanmiddag even een paar uurtjes geweest met de hengels uiteraard. Eén hengeltje licht statisch met een paar maiskorrels op de hair en een half handje vol om het half uur bijgevoerd onder de kant (zijkant stroming) en een losse vlok iedere keer in de stroming laten 'dwarrelen'. Helaas geen vis!

Maar wel lekker bezig geweest!
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

18-12-2012 19:05

Hier ook even hevist bij het sluisje.

Geen karper gezien, maar enkel een snoekje op de mais.

Maar de karper is er wel, bij het weglopen werd ik nog even vriendelijk begroet door een geschubt vroendke.

Van het weekend deel 2 dus
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-12-2012 21:34

Als het puur om een stuw gaat (waar er doorgaans niet super veel beschutting zoals overgroeiende struiken etc zijn) is het van belang om qua benadering nog voorzichtiger te werk te gaan dan je normaal al behoort te doen, dwz zo ver mogelijk van het water afblijven tijdens het rondlopen/voeren, zo stil mogelijk zitten bij het pennen etc etc
Plaats reactie