Voerboot: Legitiem middel of vals spelen?


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-11-2012 17:03

Naar aanleiding van een heftige discussie op Facebook waarbij een arrogante Engelse karpervisser mij van z'n Facebook afgooide omdat mijn mening niet overeenstemde met die van hem ben ik erg benieuwd naar jullie mening over voerboten.

Vind je het gebruik van een voerboot vals spelen of vind je dat een voerboot in bepaalde omstandigheden of zelfs altijd een hulpmiddel is om beter te vissen/meer karpers te vangen?

Een beetje onderbouwing van je mening wordt op prijs gesteld. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

15-11-2012 17:11

Eus, die engelsman had zelf zeker geen voorboot?.
Daar is de kift begonnen denk ik, heb ik ook mee gemaakt :wink:

En ja, het is een meerwaarde mits met dieptemeter.
Maar uiteraard is het ook vaak hinderlijk doordat er altijd een paar zijn die gelijk denken dat het hele water van hen is..
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

15-11-2012 17:39

Voerboten, het blijft een probleem. Ik heb er zelf ook eentje maar gebruik hem nog zelden omdat op de meeste wateren het ding verboden is. In den beginne was het makkelijk en een voordeel. Nu geeft het echter meer problemen dan je voor lief houdt. Iedereen heeft tegenwoordig zo'n schuit over het water lopen en dan gaat het mis en onstaan er problemen en discussies. Viisen op mekaars stek, lijnen overvaren...
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

15-11-2012 17:41

Zonder voetbalschoenen kan je ook voetballen. Is het dragen van voetbalschoenen dan valsspelen bij het voetballen. Nope, want het is toegestaan.

Een boot kan je zeker helpen. Toen het karpervissen uit werd gevonden werd nergens iets vastgelegd dat dat ten alle tijden zonder voerboot moest gebeuren. Is gewoon inherent aan de ontwikkeling van het karpervissen.

Vals spelen, nee. Waarschijnlijk gewoon de kift. Die Engelsen houden graag vast aan hun pricipes, die "vinden" dat je maar met de hengel moet peilen en voeren. Tja, kan je vinden maar als je een andere mening bent toebedeeld maakt het dat nog geen valsspelen.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-11-2012 18:25

Zelf WEL een voerboot in bezit .

Valsspelen ? Nee . Maar waar ligt de grens hé ?
Kijk wij leggen de grens bij het gebruik van voerboot maar bij ( engelse ) anderen ligt de grens bij spodden ..
Weer andere vinden af-netten en er mee op de foto gaan ook hetzelfde al vangen .

Ik zelf heb de boot gekocht vanwege de diepte meter , niet om op " bepaalde " plekken te komen , maar het is wel een bijkomend voordeel .

Mvg
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-11-2012 18:57

Ik zie al dat "wij" gelukkig wat minder bekrompen zijn als onze vissende vrienden aan de overkant van de Noordzee. Inderdaad Jacco, hij had zelf geen boot maar het zal me niet verbazen dat wanneer het hem goed uit zou komen hij er ineens wel ééntje heeft.

Het bleek wel dat zij liever uren in de weer zijn met een markerhengel en als ze dan eindelijk een mooi plekje hebben gevonden verjagen ze elk levend wezen voor minstens een week door "effe" te gaan spodden.

Toen ik zei dat ik blij was dat de eerste generatie karpervissers gelukkig een stukje minder bekrompen waren omdat we anders vandaag de dag nooit met piepers hadden zitten vissen was de maat vol en werd ik resoluut geblokt. Whatever.

Ik ben alleen wel van mening dat het ding, net als zoveel spullen bij het karpervissen, met verstand gebruikt moet worden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

15-11-2012 19:11

.....tja Eus, in handen van de dorpsgek word zelfs een kunstmaisje een gevaarlijk ding 8)
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

15-11-2012 20:45

Ik vond een voerboot ook altijd de grootste onzin (vond het een een beetje over done) Maar toch heb ik een paar keer gebruik van zo een mooie boot mogen gebruiken incl dieptemeter. En nu moet ik wel toegeven dat het verrekte makkelijk is aangezien ik (gedeeltelijk) instant visser ben.
En ja ik ging altijd tussen de plaatsen zitten wat als onmogelijk (werpen/vissen) werd gezien. Maar met zo een bootje tsja kan ik er toch wel reet te makkelijk komen. En mijn spullen beter bergen en zonder insecten en teken beten thuis komen. Deze plaatsen hou ik gewoon voor de pen als ik zin heb om lekker te struinen en zoeken met de brok :wink:

En binnen een jaar heb ik vast een leuke boot met metertje.
En dat pak je zo aan! Liefje... moet je niet een bakje thee?, Zal ik de afwas doen? etc etc. Dus een hart onder de riem zou ik nu wel waarderen mensen :lol:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

15-11-2012 20:49

...als ZIJ 'm bij elkaar moet harken heb je nog een lange weg te gaan vriend.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

15-11-2012 20:54

Grote ergernis die bootjes. Althans, het gebruik op wateren zorgt voor hoge spanningen. Mensen gaan te oncollegiaal vissen. Schijt aan de rest,
als mijn lijntjes maar perfect tegen de overkant aan zullen liggen. Op veel wateren blok je hiermee een hoop af.

Heb zelf ook een boot en gebruik hem zeer zeker. Echter houdt ik volledig rekening met de overige vissers.
Uitvaren om een water dicht te gooien is er absoluut niet bij.

Als je zo nodig tegen de andere over aan wilt vissen, ga er dan lekker zitten!

Dus mijn mening. Boten hebben een meerwaarde. Maar als ze er niet waren geweest zou het een stuk vriendelijker zijn op veel wateren!
Gebruikersavatar
Teunis Ouwehand
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-11-2010 00:00
Locatie: Hengelo in mooi Twente

15-11-2012 21:11

Ik heb zelf een voerboot sinds 1 1/2 jaar. Bevalt mij prima met de dieptemeter erop. Maar dat er ook onder "karpervissers?" aso's rondlopen, daar doe je niets aan. Dat zijn ook diegene die een ander van een stek proberen te jagen. "Want hullie visse daar altijd!" En dan moet jij maar oprotte. Tja, met zulk volk heb je jammer genoeg overal te maken. :evil:
Ego Piscis, Ego Viva
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

15-11-2012 21:38

Zulk soort mensen heb je zeker overal bij zitten, al lijkt het badslipper gehalte de laatste jaren aanzienlijk gestegen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-11-2012 21:41

Een legitiem middel is hét en vals spelen vind ik het niet, alleen de kunst en de charme van het vissen is zoek.

Dus geen voerboot voor mij.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

15-11-2012 21:57

Peter van Loo schreef:alleen de kunst en de charme van het vissen is zoek.


Als dat een creteria zou zijn zaten we met z'n allen nog met een 1 3/4 en een dobbertje....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

15-11-2012 22:14

Dat doe ik nog steeds met veel plezier. :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-11-2012 22:14

Ja Rene.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

15-11-2012 22:29

Nou het maakt het er niet puurder op, dat moet je toegeven toch Rene. Ik zelf mag het liefst nog altijd graag gewoon gooien.
Meer het gevoel met de stok dan electrisch met de boot.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-11-2012 22:35

Als dat een creteria zou zijn zaten we met z'n allen nog met een 1 3/4 en een dobbertje....


Haha zo ben ik wel begonnen dat kunnen er een hoop tegenwoordig niet zeggen, die kopen voor een duizendje of drie alle materialen en plempen neer aan de waterkant.
Ik ga mee met alle ontwikkelingen maar het stopt bij mij tot aan het voerbootje. Laat mij dan maar lekker peilen en spodden(spomben), pvaa'tje eraan en vangen maar.

Groet, Peter
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-11-2012 22:40

Vond het zelf altijd maar onzin!! Heb nu zo,n 2 jr zo,n ultimate bootje.
Zeker geen boot voor afstanden. Heb h,m zo,n 10-20 keer gebruikt.
Het meest gebruik ik h,m in de WINTER. Tegen de takken laten driften,
en locked-up achter de hengels. Heeft mij meer aanbeten/vissen opgeleverd,
daar waar ik in de zomer niet zou vissen. (helicopter/chod/weerhaak plat)
Te pas en te onpas gebruiken heb ik hm niet voor gekocht, en afstandvissen
is voor mij 80mtr.

gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

15-11-2012 22:43

Ik laat 't afhangen van m'n tijd.... Ruim tijd, bootje mee. Weinig tijd, pijlen, stick/pva bag en keilen maar...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-11-2012 22:52

Ik denk persoonlijk dat het heel rustig en secuur droppen van je rigje op sommige wateren toch echt een enorm voordeel kan zijn. Zeker als je het bootje het laatste stukje laat uitvaren of door de wind mee laat driften kan je echt geruisloos een bonk lood plus een bak voer laten vallen.

Ook als je met klein aas zoals pellets, stukjes boilie of particles aan de slag wilt is een voerboot toch wel een uitkomst.

Maar het grootste voordeel van mijn bootje vind ik zelf toch wel de dieptemeter. Die heeft me op heel wat wateren al een schat aan informatie opgeleverd. Vaak gebruik ik de eerste keer op een nieuwe stek of nieuw water mijn bootje om het bodemverloop te bekijken en vis ik de volgende sessies gewoon zonder.

Ook ik vis het liefst zonder als het kan maar zodra ik het gevoel heb dat het bootje me meer vis zou kunnen opleveren gaat ie mee. Het is toch altijd weer een extra gezeul met zo'n ding. Vooral die 12V accu's wegen wel wat.

Leuk om de meningen van anderen te lezen, ik heb nog niemand iets horen zeggen over je rig op onverantwoorde stekken droppen. Een bootje geeft je wel toegang tot de meest idiote stekken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-11-2012 22:56

Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-11-2012 01:18

Ga je er ook meer mee vangen? Dat lijkt me altijd zo sterk.

Maar je moet doen wat je leuk vind, het is toch geen vals spelen. Ik heb er zelf niks mee.
Zit hier wel vis?
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

16-11-2012 03:17

Tja, ik ben al redelijk op leeftijd en viste al ruim 60 jaar geleden op karper. Vrijwel altijd met de pen en wat later
met slappe lijn en een schuiflood.
Door omstandighedem zp'n 10 jaar niet kunnen vissen, en begon daaena met frisse moed opnieuw. In polders vissen was weinig veranderd, maar op een plas........
Zag daar voor het eerst de vastlood systemen. Was zeker niet mijn ding, maar a la, vooruit dan maar. Ook proberen.
Werkte wel, leverde vis op, maar bleef 't maar 3x niks vinden. Ja, en dan op een zekere dag. Lekker genietend aan een mooie plas, werd ik gestoord door geluiden die ik niet thuis kon brengen. Dacht eerst aan modelvliegtuigjes, waren 't zeker niet. Wat ik hoorde leek meer op een soort koffie molentje.
Toen zag ik 't!!. Strepen over het water die afkomstig leken van een paar vissers ca 100 meter weg.
Strepen leidden feilloos naar de rietkragen die ik never nooit met mijn hengels had kunnen bereiken.
Ging ff kijken; waren dus 2 voerbootjes.
Heb het gebruik daarvan nooit als valsspel beschouwd of iets dergelijks. Maar hier was voor mij een grens bereikt; de grens tussen wat ik nog leuk vond aan vissen of niet.

Moet en mag ieder maar voor zichzelf uitmaken.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-11-2012 06:49

Eus Molewijk schreef:

Leuk om de meningen van anderen te lezen, ik heb nog niemand iets horen zeggen over je rig op onverantwoorde stekken droppen. Een bootje geeft je wel toegang tot de meest idiote stekken.


Kan het alleen maar onderschrijven.

Groet,
Peter