nu nog een voerplek aan leggen?


bradley venema
Berichten: 67
Lid geworden op: 12-07-2012 23:14

13-11-2012 11:00

hallo, ik en een maat van mij zijn gister begonnen met een voerplek aan te leggen bij ons in het dorp in het boterdiep.
nou is mijn vraag: heeft het nog wel effect met oog op de temperatuur van het water en het aas gedrag van de karpers.
er zou wel karper moeten zitten aangezien mijn maat ze al vaak heeft zien zwemmen.
graag hoor ik van jullie, en ook jullie ervaring van een voerplek.
ik zal ook nog even vertellen wat wij voeren.
wij voeren met duivenvoer en white choc bollen van proline.
gister ongeveer 20 bollen gedaan met 2 kg duivenvoer verspreid over de stek, en dat hebben we op verschillende plekken gedaan.
Mvg bradley
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

13-11-2012 17:51

Bradley, de beste manier om erachter te komen is door het te proberen!
Tight Lines !
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

13-11-2012 17:58

15 bollen en een handje duivenvoer lekker compact voeren moet voldoende zijn en als je 2 weken voert op een stek waar ze komen ga je gewoon vangen lijkt mij .maar wat wel belangrijk is elke dag voeren :wink:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

13-11-2012 19:25

bradley venema schreef:gister ongeveer 20 bollen gedaan met 2 kg duivenvoer verspreid over de stek, en dat hebben we op verschillende plekken gedaan.
Mvg bradley


2KG duivenvoer per stek? Das niet echt handig met dit weer lijkt mij...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

13-11-2012 20:33

Waarom niet Marco? Ik ben namelijk benieuwd. Er zijn zo veel vissen die het al nemen. En over het algemeen is het grootste gros al op voor een big begint te eten.
Ik doe het zelf ook altijd. En ben nu ook bezig met een plek te voeren waar ik zaterdag ga vissen (zou eigenlijk de stek voor volgend jaar worden maar kan niet wachten :oops: )

En Bradley. Kan je zien of je voer word gegeten? Want als je op die stek de vissen ziet liggen zoals je maat zegt wil niet zeggen dat het een aas plek is. Want als het een een holding spot is gaan de vissen in hoger water zitten en daar niet altijd asen.

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

13-11-2012 22:07

Ik vind het gezien die watertemperatuur niet verstandig, want te veel voor dit moment, maar dat is mijn mening...

Ik zou het dan, en zeker om te beginnen, kleiner aanpakken. Op het moment dat die kleinere hoeveelheid weg is kan je de hoeveelheid eventueel gaan opvoeren.

Daarom dus...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

13-11-2012 22:25

ligt ook wel aan het bestand wat er zwemt .maar 1 ding is zeker wat er in gaat krijg je je er niet meer uit :wink:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-11-2012 23:36

gewoon niet voeren,en de winterstekken opzoeken.2 kg voer is dodelijk nu !
bradley venema
Berichten: 67
Lid geworden op: 12-07-2012 23:14

14-11-2012 00:01

hejj mensen bedankt voor de reactie's :D
ik zal even uit leggen hoe de stek er ongeveer uit ziet.
het boterdiep is een kanaaltje wat niet breder is dan 6 meter op de plek waar wij onze stek hebben.
de voerstekken liggen ongeveer op 1,5 meter diepte onder een overhangende boom.
daarnaast hebben we ook nog een stek een aantal meter verder precies verspreid voor een rietkraagje.
waar voor het rietkraagje net een laagje planten op de bodem licht dus mogelijk natuurlijk voedsel.
daarnaast hebben we nog 2 stekken aan eigen kant.
en dit alles houden we bij met ongeveer 1 kilo duivenvoer per stek ( heb vandaag even wat beter gemeten ;) )
en ongeveer 20 bollen. dit alles licht dan verspreid over de bodem. mijn maat vertelde mij dat hij er wel eerder een karper aan heeft gehad maar verspeelt.
we voeren nou vanaf maandag en gaan door tot zondag en gaan steeds meer bollen voeren en minder duivenvoer. maandag gaan we voor het eerst zitten gewoon een hele dag van in de ochtend tot einde middag.
nog tips of feedback?
graag hoor ik van jullie :)

en trouwens rick verklaar je punt ? :) is een karper ook in staat om zich dood te vreten?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-11-2012 00:17

Rick bedoelt dat teveel voeren de kans om er een te vangen om zeep helpt, er ligt immers voer zat.
Als de watertemperatuur eenmaal onder een bepaalde waarde zakt gaan de karpers in winter modus.
Dat houd in dat ze naar bepaalde plekken trekken en amper nog eten.
Als je op tijd begint met voeren kun je ze nog een tijdje op jouw stek houden en blijven ze nog wat eten, maar mondjesmaat.
De vis naar jouw voerstek lokken gaat niet meer lukken, je moet dus de plekken opzoeken waar ze overwinteren.
Ook als je die plekken weet te vinden is het nog moeilijk zat, vaak azen ze slechts een poosje, en nog niet eens elke dag.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-11-2012 00:37

leer het winterkwartier dat je wil gaan bevissen kennen, zoek uit wat de eventuele aas periodes zijn en bevis die plaatsen op die tijden,dan is wintervissen zeer attractief, heb niet de illusie dat je het aasgedrag met voeren kunt beïnvloeden, dat gaat je niet lukken.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-11-2012 13:18

hahahahahaha geweldig.

Zoek uit dit, zoek uit dat kijk waar.

Dat zijn dingen die soms jaren aan ervaring vergen en van de ene op andere dag anders zijn.

Moesten we jaren geleden van Rini op 6 meter vissen blijken mijn stekken van 1,70 het meeste vis op te brengen.

Heel simpel: als vissen loont, loont voeren zeker, alleen met mate

Sorry Herman, kan je wel, dat beïnvloeden.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

14-11-2012 17:19

Als de vis op de stek zit kan je niet gauw teveel voeren, Als de vis niet aanwezig is, is al het voer teveel.
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

14-11-2012 18:06

Ok Arie,

stel 5 vissen in de twintig pond klasse met een watertemp van 7 graden..
Hoeveel zou je aanraden?

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

14-11-2012 19:38

Frank in zo,n situatie durf ik rustig 2 kilo bollen te voeren, staat wel een bepaalde richtlijn voor vind ik zelf, staat de wind vol op die stek of is het wind stil.
Mijn beste winter sessie heb ik gehad met 8 graden water 3 weekenden daar voor jan lul gevist na iedere dag 1 pond bollen gevoerd te hebben, het moest anders vond ik.
Na 2 dagen gevoerd te hebben met 3 kilo vette vismeel bollen waren de vangsten niet meer bij te houden, 19 vissen op de mat waaronder toen ook m,n 1e karper van 20 pond.
Gr. Arie
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
maikel van de belt
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-04-2010 19:58

14-11-2012 19:42

sowieso niet te veel voeren kerel...

karpers beginnen minder te vreten rond deze tijd, hoe meer voer jij neer legt deste kleiner de kans is dat de karper je haakaas op neemt,

simpel voorbeeld maar het klopt wel,

gr maikel
Karpervissen = leven
leven zonder karper vissen??

dat is geen leven!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-11-2012 22:56

ik heb 3 winterstekken,alle drie deze winterstekken geven mij 95 % van de keren dat ik ga vis op de mat.
als ik op deze stekken ga voeren,is het keer op keer een blank.
en dan zullen er best mensen komen met "winterbollen" zus en zo.
maar geloof me,been there done that.

de visen liggen overigens al op hun winter stekken,althans op mijn winterstekken is al regelmatig actie te beleven.
niks voeren,de vis komt er elk jaar.de vis ligt er al,wat is de reden van voeren ? het lokken van vis hoeft niet,het azen van vis gebeurt toch op die ene stek.

beetje boilie kruim,een dipje, fluo popup of een handpalm pelletjes hebben mij zo goed als nooit een blank gegeven.
als ik 2 kilo bollen voer op mijn winterstek,ben ik voorlopig uitgevist daar.en geloof me,heb van allerlei voer tactieken toegepast.
en op 3 verschillende wateren,kom ik steeds tot dezelfde conclusie !

nu zal er best een verschil zijn met wateren waar het wemelt van de karper,of de wateren waar een normaal bestand karper op zwemt.
maar het hele nut van voeren in de winter is mijn inziens flauwekul.vind de vis hun holding area en je vangt vis,keer op keer,elk jaar weer.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-11-2012 23:08

Een en ander is en blijft natuurlijk afhankelijk van diverse factoren, zoals windkracht, windrichting en natuurlijk niet in de laatste plaats de watertemperatuur, zeker wanneer er sprake is van een warm water uitlaat bij bijvoorbeeld een centrale of zoals ik er een ken bij een bedrijf waar flessen worden gespoeld.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-11-2012 23:12

ook leuk om te vertellen,op een plek waar ik 4 dagen geleden gevist had,ving ik een schubje en die poepte dus hele pellets uit ( 4mm pellets ).
laat ik de enigste zijn die daar vist,en enkel met een handpalm pellets voer.
mischien nog wat stof om over na te denken :)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-11-2012 06:52

Herman, water is zelden kouder dan 3 a 4 graden.

Ik vind in geforceerd milieu vissen een andere tak van sport.

Nou vooruit : minstens 60% van de pogingen tot opname van het aas missen we in de winter...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

15-11-2012 17:38

Zoals o.a. door rik word weer gegeven werkt voeren op de ene stek en op de andere stek niet of nouwelijks.
Dat vind ik zelf nou zo mooi aan karper vissen, lekker rommelen tot het werkt zoals je zelf wil.
Het ene water is het andere niet, als je gevoel maar zegt dat je lekker bezig bent.
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

15-11-2012 18:23

Zo is het maar net Arie.

Grappig voorbeeld haalde je aan trouwens.19 vissen op de kant hoor je niet zoveel meer,tenminste ik niet en mijn maatjes eigenlijk ook niet.
Wel bizar eigenlijk dat er zoveel verschillende situaties en meningen over zijn.
De karper besluit en zal dat altijd blijven doen aan ons om goed in te schatten wat waar wanneer en hoeveel.

Wat een mooie hobby mannen.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

15-11-2012 20:52

Marco Boer schreef:Ik vind het gezien die watertemperatuur niet verstandig, want te veel voor dit moment, maar dat is mijn mening...

Ik zou het dan, en zeker om te beginnen, kleiner aanpakken. Op het moment dat die kleinere hoeveelheid weg is kan je de hoeveelheid eventueel gaan opvoeren.

Daarom dus...


Aha ik begrijp je. Maar 2 kilo duivenvoer is niet veel hoor. En als je een beetje strooit is het echt zoeken geblazen voor de vissen. Als je 2 KG bollen gaat knikkeren, dan zou ik wel zeggen... Toets je pincode in en laat de flappen weg waaien. :lol:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

15-11-2012 23:20

Nog een voorbeeld, een maat viste op een kanaal waar zwaar werd gevist, voeren zou volgens de lokals echt niet werken in november met slechts 7 water temp.
Iedereen viste daar met een pva zakje, m,n maatje vroeg wat ik zou doen op dat water, kilo was mijn andwoord,, huh.. Volgende dag tel, 7 vissen in 3 avond uurtjes maat.
Na 1 week vissen en de voer hoeveelheid naar 4 kilo bollen deeg liepen de vangsten op naar 8 vissen per avond, schiet mij maar lek maar daar kom je pas achter als je het een x probeert, werkt het niet ga dan 3 dagen later nog eens terug naar die zelfde stek, heeft mij vaak een mooie avond opgeleverd.

2 Jaar geleden met een vrouwelijk schoon in november op de moselle gevist, bij aankomst vroor het -- 7,,
Vrouwelijk schoon begon gelijk 3 kilo bollen te voeren, kut dacht ik bij mijzelf, zelfde nacht een 19 kilo schub voor madame, en uh.. ook nog een 13.5 kilo scubbbbbbbbbb,, van die BULT voer stek.
Varkens zijn het..
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
bradley venema
Berichten: 67
Lid geworden op: 12-07-2012 23:14

16-11-2012 00:23

we zijn nu al een aantal dagen aan het voeren en gaan maandag zitten :).
ik vind het leuk om te lezen hoeveel verschillende meningen en ervaringen er zijn.
en ik denk ook dat dat een groot deel van het karpervissen is, gewoon dingen uitvinden wat werkt en wat niet werkt. het gaat mij er eigelijk ook om, gewoon bezig te zijn. en als je wat vangt is de voldoening erg groot natuurlijk omdat je er zoveel tijd en moeite in hebt gestoken. ik zal als ik maandag even heb gezeten aan jullie laten weten hoe het is gegaan. als het een beetje mee zit ga ik zaterdag alvast een paar uurtjes zitten in de ochtend.

cant wait,

groetjes bradley