Balen!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

21-10-2012 14:46

Mannen,

ik had vandaag enorme pech. Na een klein half uurtje vissen kreeg ik een run. De dril verliep eigenlijk probleemloos tot ik ineens een klein tikje op de top voelde...

Ik voelde de bui al hangen maar drilde toch maar verder. (wat kun je anders?)

Nadat ik de vis had geschept en op de onthaakmat legde werd mijn bange vermoeden bevestigd. De haak zat muurvast in de bóvenlip. In de onderlip was duidelijk een haakwondje te zien van waaruit de haak was losgeschoten.

Echt balen, want als de haak niet was losgeschoten was er een grote kans geweest dat ik deze vis gevangen had!

Met balende groet,

Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

21-10-2012 15:00

Kan aan mij liggen hoor maar je hebt de vis toch gevangen?
Zoals ik kan uitmaken in je verhaal behalve de laatste zin snap ik niet :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Raymond van der Voord
Berichten: 60
Lid geworden op: 19-07-2007 10:14
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

21-10-2012 15:32

Heb je alleen zijn bek gevangen? :P :P :lol:
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

21-10-2012 16:13

Ik snap hem ook niet Christiaan.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

21-10-2012 16:58

Is dit een raadsel?
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

21-10-2012 17:45

Dit noem ik noem sentimenteel!!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

21-10-2012 18:34

Oke, het was een beetje een doordenkertje richting iedereen die vals gehaakte vissen niet telt 8)

Ik tel ze wel, net als de vis in bovenstaande situatie. Geluk heet dat, maar als mensen ze niet willen tellen vind ik het eigenlijk ook wel prima, ieder zijn ding :wink:
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

21-10-2012 18:53

Van mij mag je hem gewoon tellen hoor! Feitelijk was het inderdaad een losschieter maar de haak zat gewoon in de bek van de vis waaruit je mag concluderen dat hij wel degelijk het aas bewust heeft opgezogen en zich niet per ongeluk heeft gehaakt. Wanneer de haak buiten de bek had gezeten kun je erover discussieren.
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

21-10-2012 22:05

Haak in de onderlip, bovenlip, vin of kieuwdeksel.. Als de vis bij mij op de onthaakmat ligt dan heb ik hem gevangen.
We zeggen immers: Heb je nog wat gevangen? ipv Heb je nog een vis in de onderlip weten te haken?
Tight Lines !
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

21-10-2012 22:09

met de pen haak je ze vast ook niet allemaal netjes in de onderlip,dan zouden we wel erg vaak "niets vangen".

nee hoor ,vis op de mat is een gevangen vis.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

21-10-2012 22:41

Zo heb ik eens gelezen dat er onder Engelse karpervissers een ongeschreven wet bestaat die bepaald dat, wanneer een karper een aantal centimeters (ik weet helaas niet precies meer hoeveel) buiten de bek gehaakt is, deze als foul hooked beschouwd wordt en dus niet geteld dient te worden.

Dit waren de waterstanden van heden avond verzorgd door Rijks Waterstaat :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-10-2012 06:53

Ik tel ook alleen maar precies in de midden van de onderlip gehaakte vissen.

Verder is jou ""tik"" waarschijnlijk de lijn die achter een vin vandaan schiet.

Het andere haakwondje? Tja eerder gevangen vis zeker?

Door denkertje.
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-10-2012 19:27

Haak in de onderlip, bovenlip, vin of kieuwdeksel.. Als de vis bij mij op de onthaakmat ligt dan heb ik hem gevangen
Zullen we met z'n allen lekker gaan tjoekelen dan :-? :-? :-?

Wat een hebzucht. Het is geen snoek die vanuit een schot op een plug knalt...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-10-2012 20:55

Hahahaha marco dat is wel erg zwart wit maar snap je wel.
Maar ik heb ook wel eens een karper gevangen dat de haak niet in de onderlip zat.
Een keer bv wel in de onderlip maar dan aan de buitenkant.
Ik tel de vis wel maar vond het wel vreemd.
Het gekste was de haak door de onderlip was gegaan inclusief onderlijn en weer zat gehaakt.
Ook wel eens gehad?
Vis is vis
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

25-10-2012 23:56

Ben, dat zelfde heb ik een half jaar geleden ook mee gemaakt, dan kijk je toch wel op als je het ziet, althans ik wel, ik zat met een stiff-fluorcarbon onderlijn.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-10-2012 09:00

Kijk Marco, dat bedoel ik :D

Je legt een voerplek aan, de vis scharrelt daar rond op zoek naar zijn kostje. De vis haakt zich en wordt na een (vaak zware) dril gevangen. Alle aspecten van de kunde van de visser worden getest, alleen haakt de visser de vis 5 minuten eerder dan bedoeld en komt de vis 5 minuten later dan bedoeld op de kant.

Ja dat is wel ongeveer hetzelfde als tjoekelen... 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

26-10-2012 09:51

Mag ik toch nog even inhaken( hoor je geer en goor lachen)
Tjoekelen is bewust een vis proberen te vangen door een een haak proberen te zetten in welk deel dan ook.
Wat je zelf zegt is je maakt een voerplek en de vis word er door aangetrokken.
Tijdens het wroeten haakt de haak een vin staart buik buitenkant mond.
Tuurlijk is dat niet de bedoeling maar de vis is daar wel door jouw aangeboden voer en die zal het een worst wezen waar de haak zit die heeft liever helemaal geen haak.
De vis is makkelijker te controleren als de haak in de mond zit maar ook daar krijgt de vis een wondje/gaatje.
De vis kan meer last hebben van een haak in de vin ivm uitscheuren maar dat kan helaas ook gebeuren door bv je lijn die erachter blijft hangen.
Ik begrijp dat je het niet leuk vind maar balen?
Ik zou em tellen in dit geval.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

26-10-2012 14:00

Als de vis per ongeluk verkeerd gehaakt zit ga ik 'm zeker ook laten tellen als zijnde gevangen.
En Marco, als je een bijzondere (grote of mooie, vul zelf maar in) vis vangt maar die zit verkeerd gehaakt, ga je die dan ook direct terug zetten of geldt dat dan enkel voor de kleine/lelijke visjes?
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

26-10-2012 14:14

Marco Mostard schreef:Zullen we met z'n allen lekker gaan tjoekelen dan :-? :-? :-?

Wat een hebzucht. Het is geen snoek die vanuit een schot op een plug knalt...


Marco, ik heb laatst hier achter het huis een karper gevangen waarbij de haak in zijn borstvin zat.

Ik gok dat deze de haak heeft willen uitspugen toen hij voelde dat er iets niet in 'de haak' was. Deze haak is daarna waarschijnlijk in zijn borstvin blijven hangen. Dit soort dingen kan dus gebeuren, ben alleen wel twee keer zo lang bezig geweest met een vis van dat gewicht dan normaal. Die vis die zwom alle kanten van de vaart op en ik moest steeds behoorlijk corrigeren. Later merkte ik dus waarom...

Die vis heb ik dan toch gevangen? Of niet? Of moet ik hem als snoekvangst tellen? Zeg het maar...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-10-2012 16:30

Een paar visjes op een ochtendje tellen lukt nog wel, maar daarna raak ik de tel kwijt vanwege het visplezier. En wat ik op een seizoen vang zal me al helemaal een worst wezen. Zelfs bij zo weinig vangsten als dit seizoen.

Stiff rigs.., de eerste de beste aanbeet was destijds gelijk een buiten de bek 'in'haking. Hup in de prullenbak. Da's nu een jaartje of 13 terug denk ik zo en mensen die nu nog met die meuk vissen (dus echte stiff rigs) begrijp ik dan ook niet. En ik ga er ook geen moeite voor doen hoor.

Door en doortje tellen geloof ik wel, die heeft eerst gewoon in de bek gezeten. Maar vinnen en kieuwdeksel :-? Da's dan de waarheid van enkele van jullie.

Ik pen zelf ook erg graag en daar komt verkeerd haken wat vaker bij voor. Hoewel dat ook wat met aanbeet herkenning te maken heeft. Maar mocht bij thuiskomst m'n vrouw interesse tonen, dan vermeld ik een vin of of kieuw gehaakte vis los van het rijtje gevangen vis. En da's dan mijn waarheid.

..Ik ga binnenkort iig weer vissen met een bol onder een dreg. Geeft meer hakings kans (binnen en buiten de bek) in die toch al lastige winter. Komt gelijk m'n logboekje weer boven om de vis te tellen. Maar alleen in de winter he :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-10-2012 18:16

Ik zoek ze gewoon op en pak een pilkertje met een dreg maat 5/0 :roll:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie