wintervissen... dieptemeter


Plaats reactie
dave kesseleer
Berichten: 169
Lid geworden op: 02-12-2010 19:42

16-10-2012 16:59

Ola people,

Ik wil aankomende winter weer gewoon doorvissen, echter heb ik daar even een vraag over.

Ik heb zitten denken om de stekken waarvan ik denk dat er in de winter vis kan liggen met de boot en dieptemeter te controleren op vis. Als dit het geval is hengeltje erop en paar uurtjes proberen.

Nu weet ik dat het niet altijd karper hoeft te zijn wat je op de dieptemeter ziet maar hoe doen jullie het en hebben jullie wat tips?

Mvg,

Dave
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

16-10-2012 19:17

Vis op of dichtbij de bodem "ziet" een dieptemeter/fishfinder sowieso toch niet. Wat mij betreft heb je aan DM/FF niet veel (niets?). Wellicht gaat dit alleen op voor de DM/FF die ik heb (RF15), maar ik vermoed van niet.
Laatst gewijzigd door Kenny Willems op 22-10-2012 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijdert
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

16-10-2012 22:06

Ik heb ook een rf15,en ik geloof ook niks van de "visvinder".En als het al klopt,dan hoeft het ook nog geen karper te zijn.
Een goede tip in de winter is,om om het uur de hengels op verschillende plekken in te gooien.En dan vissen met een stickmix.Zo bevis je meerdere stekken en krijg je sneller een indicatie over mogelijke stekken.Bijkomend voordeel is,dat je lekker bezig bent.
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

17-10-2012 08:50

Wel intressant onderwerp..ik ben ook wel benieuwd hoe secuur de dieptemeter is vwb. de fishfinder?
Wanneer ik bijvoorbeeld bij mij op mijn thuiswater (waar niet zo'n groot bestand zit) vaar dan krijg ik heel soms een vis(je) op het beeld.
Maar wanneer ik op betaalwater zit waar ik er dus vanuit mag gaan dat er een redelijk groot bestand zit, dan gaat dat ding soms helemaal over de rooie (en aan de grote van de vis op het scherm gaat het dan ook om een redelijke vis). in hoeverre kan je er dan vanuit gaan dat het daadwerkelijk om 1 of meerdere vissen gaat?
Ik heb eigenlijk nog nooit mijn lood gedropt op zo'n plek omdat ik er niet veel vertrouwen in heb en dat ding (RF15 fishfun) alleen voor diepte en bodem gebruik.

Dus wie kan mij vertellen in hoeverre je dat ding mag vertrouwen?

grt
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-10-2012 09:24

Ik ken de RF15 niet maar is het zo'n geval waarbij je vissymbolen ziet of bogen (bananen)?
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

17-10-2012 14:24

Ik maak zelf gebruik van de Lowrance x135.
Momenteel Pak ik af en toe de boot om voor de afwisseling een ochtend te gaan snoekbaarzen.
Een keer of 4 ben ik er nu op uit geweest en het water is klein genoeg om in een dag meerdere malen te bevissen.
Dat er een mager bestand aan totaal vis zit wist ik al.
Maar toevallig heb ik tot nu toe twee stekken kunnen vinden waar ik de snoekbaars voornamelijk heb kunnen aantreffen.
Dit zijn met toeval ook de enigste twee plekken waar mijn diepte meter een hoop 'vis' aangeeft.
Op de rest van het water krijg ik ongeveer 1 vis symbool per 100m trollen. En op de desbetrefende plekken krijg ik constant meldingen.
Het is een kale zandput en drijfvuil is uitgesloten.

Dus of ik moet gek zijn, of mijn FF doet wel degelijk zijn werk.
Trouwens er zijn wel wateren waarbij ik mijn FF perse uit laat.
Omdat hier wel sprake is van een hoop troep dat in elke waterlaag zweeft wat voor vis aangzien zal worden.
Dus daar vertrouw ik liever op andere dingen als een FF.
Welcome to the Goodlife..
dave kesseleer
Berichten: 169
Lid geworden op: 02-12-2010 19:42

17-10-2012 17:20

Kijk... Dan heb ik in ieder geval een goed topic gestart.
ik zal de boot eens bij ons in de vijver zetten en kijken wat die
dan aangeeft, ben benieuwd.

In de winter regelmatig met je haakaas schuiven is zeker slim.
De ene meter is de andere niet en dat kan al het verschil maken.


Alle tips of bevinden over de winter of dieptemeters zijn welkom.


Mvg,
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

17-10-2012 17:50

Ik gebruik zo,n visvinder enkel voor de bodem en groen natuurlijk, ik denk ook dat het om vis te vinden in de meeste wateren te ondiep is.
Je hebt een kegel en hoe dieper hoe meer hij weergeeft en als je hem dan op max gevoeligheid zet.
Je kan hem wel gebruiken voor scholen witvis (snoekvisser).
In mijn vijver 170 cm diep met redelijke grote karpers, ze zwommen onder de boot en er gebeurde niks op het scherm.
Niet te min heb ik hem altijd bij me en zit ik er altijd op te turen en ik verbaas me over sommige dingen die hij weergeeft en ik totaal niet weet wat het kan zijn ( objecten)
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-10-2012 14:24

Besef wel heel goed dat door de sonar geluiden je de vis ook verjaagd :wink:
Als je de mogelijkheid hebt zou ik er een schakelaar tussen zeten die de zender uitschakeld tijdens het vissen/ uitvaren.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

18-10-2012 14:56

Zo geef je ze nog een eerlijke kans Jacco! :D

Nee even zonder dollen.
Ik heb dit verhaal vaker gehoord, maar me er niet genoeg in heb verdiep en geloof best dat dit waar is maar vraag me sterk af in hoe verre dit gebeurt.
Enkele voorbeelden:

Een verticaal visser heeft zn diepte meter eigenlijk altijd aan. Hoe kan het dan dat je soms acter elkaar vis vangt soms wel recht onder de diepte meter?
Of geld dit niet voor roofvis?

Een ander voorbeeld. Momenteel vis op een put met een licht gekleurde bodem en een water dat zo helder is dat je het niet van kraanwater kan onderscheiden.
Tijdens het inladen van mn boot staat mn sonar aan, en zie je al het kleine spul op een meter diepte zonder enige argwaan recht door de sonar zwemmen. En het lijkt mij dat als er vissoorten zijn die het eerst zouden vluchten omdat ze kwestbaar zijn, dit de baarsjes en voorns zijn waar ik het over heb.

Ook verder op het water op 2.5m kan ik aardig goed zien wat voor vis er onder de boot doorzwemt(alleen op de stukken bodem die licht van kleur is) en ook daar kan ik niks vinden wat er op zou lijken dat de vis zou schrikken van de sonar.
Over karper kan ik niks zeggen. Ik vis op een water van 30ha waar nog geen 50 karpers rondzwemmen. Dus ik denk dat dit de reden is dat ik die nooit toevallig onder mijn boot door heb zien zwemmen.
Dus over karper kan ik niks zeggen.

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die hier op door kunnen gaan, want ik vind het erg intressant!

Mvg Marc
Welcome to the Goodlife..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-10-2012 15:07

Marc

Het kan de vis verschrikken het hoeft niet. Ken ook wel voorbeelden van mensen die een karper vingen terwijl er net een dweilorkest langskwam. Ik denk dat door conditionering de vis in sommige gevallrn wel degelijk schrikken
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-10-2012 15:11

Wat betreft het verjagen van de vis door de sonar.
Ze horen het zeker maar afhankelijk van de hengeldruk zullen ze vluchten, gewoon een gevalletje dressuur dus.
Ik zou me er bij karper ook niet zo druk om maken, je vaart een keer op en neer en dat was het, ik neem tenminste aan dat je niet gaat vertikalen op karper.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

18-10-2012 16:36

Cees v Opstal schreef:ik neem tenminste aan dat je niet gaat vertikalen op karper.


Ik mag hier verder nog niks over vertellen. Ik zeg alleen dat alles in 2014 duidelijk gaat worden! ;-)
Welcome to the Goodlife..
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

18-10-2012 21:37

Je bent niet de enige op het water, zeker op het water waar duk gevaren word door pleziervaart er zijn er heel veel die sonar hebben.
En iedereen die op roofvis vist niet te vergeten. Ik kan me niet voorstellen dat het invloed heeft, maar ik heb mij al meer vergist.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-10-2012 12:00

M'n voerboot maakt een rot lawaai (krijg de motoras niet goed in lijn). M'n Minn Kota electro motor is wel stil, maar de schroef veroorzaakt natuurlijk gewoon trillingen onder water en dan heb ik het niet eens over m'n benzine motor. Die tikjes van zowel m'n Eagle Fish Mark 320 als wel lowrance RF 15 geloof ik dus wel. Zeker aangezien ik gewoon aanbeten heb gehad binnen 10 seconden na het droppen van m'n aas met de voerboot.

Wat betreft wintervissen;

Ik heb ook zo'n RF 15 eitje aan een telescoophengel (lekker handzaam). En ik raad mensen aan om zo'n ding vlak voor de koude periode in te zetten en uit te zoeken waar vis, dus via de symbolen op het scherm, zich eventueel gaat verschansen. Gewoon de gevonden stekken een beetje aanvoeren en uitendelijk de lokatie(s) aanhouden welke voor jouw beredenering het meest succesvol is (zijn).

Heb zo eens, met het eitje aan de hengel en via de vis symbolen, een erg leuk winterkwartiertje gevonden waar ik nog steeds m'n ding poog te doen. Ook heb ik het op andere stekken geprobeerd waar ik van verwachte dat het een winterkwartier zou kunnen zijn/worden, maar waar ik geen symbolen op het scherm had waargenomen en dat leverde zelfs geen brasem op.

Op een geconditioneerd watertje in de buurt (2.5 meter diep) heb ik gedurende de winter de vis via RF 15 vissymbolen gelocaliseerd en dit werd beaamd door enkele lokale vissers. Zal toch wel iets van kloppen...

Wat betreft spec's van de RF 15;

Op minder dan 0.6 meter water is het signaal onbetrouwbaar.
Het sonar signaal is niet geschikt voor gebruik in zwembaden en kleinere opgesloten hoeveelheden water.
Sonarbereik 90 graden. (redt die Eagle FM 320 niet)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

21-10-2012 16:51

Wat het probleem met mij is ik wantrouw een hoop dingen, Je kunt mijn beste visvinder x 125 van lawrence op een hoop manieren afstellen.
Heel gevoelig geeft hij erg veel vis aan en ongevoelig geeft bijna geen vis aan maar wel het beste beeld.
Wat is wijsheid er zijn mensen die hun boilie's zien liggen met visvinders ( zeggen ze) ook weten mensen onderscheid te maken tussen karper en brasem, nou ik niet . Een vis op de bodem kan ook een weggegooid blikje fris zijn of een plastic zak. Ik kom rare dingen tegen op het scherm en weet meestal niet wat het zou kunnen zijn. Als ik aan het voeren ben en ik vaar er overheen moet je kijken hoeveel vis hij aangeeft (voer is nog dalende).
Ik hou het gewoon bij hoe ziet de bodem er uit diepte enz vind ik al moeilijk genoeg ondanks 25 jaar gebruik van sonar.
Plaats reactie