Ook dit tref je aan de waterkant...


Guido Dijk.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-07-2012 15:04
Locatie: Den Haag

04-10-2012 21:17

ben scholten schreef::roll: :lol:

altijd goed guido ray zit in haagse wateren.



Ik weet het Ben. Ik ken em al wat jaartjes. ;-)
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-10-2012 10:05

Heeeel wat jaartjes , ouwe vismaat :D

Dit is een serieuze zaak, de foto's aan kenner laten zien en tot nu toe is de conclusie toch waarschijnlijk Buikwaterzucht.
Mede door de meerdere dode karpers die hier worden aangegeven denk ik dat we steeds meer die kant op gaan.

2 punten.

Ieder die deze vis ( en ik weet hoe moeilijk een vis vangen is op de bosplas :P ) of een andere met zelfde aandoening
gelieve deze vis niet terug zetten, bel met SoS nummer van de GHV of 06 55 160 975.
wij komen deze vis halen en "sturen" deze naar het CIDC-Lelystad laboratorium voor onderzoek. Om uitsluitsel te verkrijgen.

Dan punt 2 en daar maak ik mij niet populair mee bij de bosplas vissers denk ik , buikwaterzucht is besmettelijk, Wij ( haagse wateren ) vragen ieder die dit water bevist zijn spullen goed te ontsmetten, voordat er in ander water word gevist. Zolang wij niet kunnen weten wat deze vis heeft, willen wij geen risico nemen. Bosplas is een water waar specimenhunters vissen, en de kans om ziekte via je spullen over te brengen naar een ander "grote vissen" water is zeker aanwezig. Wij hebben ook al in gedachte gehad voor een tijdelijk visverbod ( buikwaterzucht leid in 90% tot de dood is mij verteld ) maar deze is (nog) niet ingesteld. zodat zieke dieren die doodgaan alsnog naar CIDC-Lelystad kunnen worden verzonden, zonder de kans dat andere wateren worden besmet door schepnet en/of onthakingsmat.
Dit had op de oude buizerd laan te den haag, het gewenste effect toen daar ziekte werd aangetroffen.

Daar ik op dit moment zeer veel werk heb met nieuwe clubhuis en de nieuw opgerichte jeugdafdeling erbij, verzoek ik ieder die vragen heeft mij per Email te benaderen ( jeugd @ ghvdenhaag.nl ) of via www.ghvdenhaag.nl contact formulier.

Wij zitten er in ieder geval bovenop.

Namens de GHV,

Raymond
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-10-2012 12:24

top ray.
Vis is vis
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

05-10-2012 12:37

nu mijn vraag.. stel je vangt een vis en het is duidelijk dat het goed is.. even ernstig of nog erger als de foto.. ben je dan een held of een kneus als je zon vis uit zijn leiden verlost? ik ben een dierenvriend maar heb reeds 1 van mijn kois ook uit zijn leiden verlost, mede omdat het om buikwaterzucht ging en de vis niet meer te reden was. kijk je krijgt in het wereldje snel een naam omdat je zon vis uit zijn leiden verlost.. je kan er dus smerig op aangekeken worden.. ik denk dat ik hem zelf persoonlijk zou laten zwemmen
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-10-2012 12:45

1x een vis gevangen in het donker,en bij het oppakken van de vis scheurde de buik,in eerste instantie leek er niks aan de hand,tja in het donker een een gaar led lampje laat dan niet alles zien. Ook deze vis had een infectie,alleen bij deze vis was het zo dat de ingewanden zichtbaar waren.

Wat bleef er over? Een flinke klap op zijn kop,want dit diertje had geen toekomst meer.

Had ee vis geen gescheurde buik,had ik hem zeker niet dood geslagen. De natuur regelt het dan zelf wel,naar welke kant het moet gaan.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

05-10-2012 12:58

Wie een vis uit Leiden verlost is geen held, geen kneus, maar een overzetter :wink:
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Guido Dijk.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-07-2012 15:04
Locatie: Den Haag

05-10-2012 13:12

Duidelijk verhaal Ray.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

05-10-2012 13:30

Ik deel de mening van Eus wel, het zijn nou eenmaal hele oude visjes. Jammer, maar zo werkt het wel.

Wat kunnen wij hier als vissers aan doen, behalve de onthaakmiddelen ontsmetten?

Tijdelijk stoppen met vissen, het water goed in de gaten houden?
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-10-2012 13:39

indd mitchel maar we weten niet of het dat is (oederdom)

stefan het heeft niets te maken met held of kneus het is wat jouw juist lijkt.
als je er niet op aangekeken wilt worden dan zeg je niks.
het lijkt me wel eng om te doen maar zou het ook doen als ik denk dat het nodig is.( ja marco :wink: )
Vis is vis
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

05-10-2012 14:16

Ik zou zeggen; met rust laten het water en dat tijdelijk visverbod instellen. Als zelf respecterende visser wil je toch niet de oorzaak zijn van verdere besmetting (meerdere experts zeggen al buikwaterzucht) op andere wateren door niet goed ontsmette visgerei. En niet iedereen ontsmet zijn spullen zodanig dat het helemaal clean is. Dan maar even geen 40er met een naampje vangen om je ego te boosten, of een ander "biggenwater" opzoeken.

Zal me wel weer niet populair maken met die mening en aanvaard de dreigmailtjes maar alvast.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-10-2012 14:35

Ziet er wel extreem erg uit dat beest, geloof niet dat ie het zal redden en zal hem dus ook een tik geven om daarmee misschien de rest te redden.
Bij karper heb ik dat gelukkig nooit hoeven doen, bij snoek wel een bak van 114cm die bij een vorige vangst zo beschadigd was dat de vangst door mij hem teveel werd, reanimeren lukte niet het was op smal water met een hoop pleziervaart dus laten liggen kun je ook niet maken.
Beste oplossing was toen om met m'n Leatherman in z'n schedel te doorboren en daarna heb ik hem over de rietkraag gegooid.
Niet leuk maar je moet iets, ik heb alles gedaan wat ik kon doen niets hielp, uiteindelijk moet je dan ook vent genoeg zijn om het "netjes" op te lossen, jij bent de visser en je neemt zelf het risico dat zoiets kan gebeuren.

Hopelijk komt het allemaal weer goed op deze plas.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

05-10-2012 15:10

Hetzelfde meegemaakt als Cees,

Ooit een snoek gevangen van 92cm, het dier zag er uitgemergeld uit, zat compleet onder de karperluis, bloeduitstortingen en wonden. Hij/zij vocht voor geen meter en na het terugzetten heeft het dier 4 uur op dezelfde plek gehangen, schuin in het water hangend welteverstaan.

Ik heb besloten om dit dier ook een handje te helpen d.m.v. een flinke tik op de kop. Soms is het nu eenmaal nodig. Een kans had het dier toch niet meer gemaakt in het wild. Ik ben als aquariaan gewend om zieke vis een tik te geven of te helpen met kruidnagel olie, bij een snoek van 92cm gaat dit iets lastiger.

Als het diertje niet meer te redden is en vermoedelijk een gevaar is voor het desbetreffende water ben ik van mening dat je hem moet helpen. Leg het lijk in ieder geval niet terug in het water. Ik heb het lijk op een bosrand geplaatst zodat de vossen etc. hiermee aan de haal konden.

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-10-2012 19:29

vandaar al die dooie vossen :wink:
Vis is vis
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

05-10-2012 20:41

beetje flauw Ben, had iets beters van je verwacht!!! 8)
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-10-2012 20:59

beetje melig peter.
mijn excuses :wink:
Vis is vis
Lex Peters
Berichten: 1
Lid geworden op: 05-10-2012 21:20

05-10-2012 21:23

Heren, hier een berichtje van het bestuur van de 's-Gravenhaagse hengelsport vereniging.

Dit heeft onze aandacht. Kijk op http://www.ghvdenhaag.nl/afdelingen-en- ... de-bosplas

Wij hopen dat dit geen ramp voor de Bosplas zal zijn.

Lex Peters
Secteraris GHV
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

06-10-2012 11:40

ben scholten schreef:vandaar al die dooie vossen :wink:


Sttt.. :oops:
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

14-10-2012 20:54

Even een update:

Inmiddels hebben we contact gehad met een expert van het CIDC-laboratorium en dit is het antwoord op de foto:
"Ik heb de foto’s bekeken en kan op basis daarvan nog geen definitieve diagnose stellen, maar wel enkele gedachte op papier zetten over de beelden.

De foto met de wond aan de buikzijde toont een duidelijke schuurplek, de vis zal met de buikwand over de bodem hebben geschuurd, mogelijk door een parasitaire infectie op de huid. Deze beschadigt de slijmlaag en de huid en bacteriën kunnen dan binnen komen en een dergelijke buikwond veroorzaken.

De dikke buik kan zo dik zijn door: buikvocht (tussen de organen), kan bacterieel van oorzaak zijn, of, als het een vrouwtje is een probleem met het ovarium (tumor, of een ovariumontsteking). Voor wormen is de buik wel erg dik, maar uitsluitsel krijg je alleen door de buik open te maken.

In het voorjaar denk je bij zo’n beeld meteen aan SVC (voorjaarsviremie van de karper), waarbij er bloederig buikvocht aanwezig is tussen de organen, de vis donker gekleurd is, en bloederige uitpuilende ogen heeft en er flinke sterfte optreedt, bij een watertemperatuur onder de 16 graden Celcius. De vis heeft dan ook bleke kieuwen door bloedarmoede. Na de zomer treedt deze ziekte zelden op, omdat de ziekte te maken heeft met uitputting van de karper door interen in de winter.

De karper toont niet het beeld van Koi Herpes Virus (KHV)-ziekte. Daarbij zie je namelijk ingevallen ogen en overmatige slijmproductie, en vlekkerige, aangetaste kieuwen. Om tot een diagnose te komen zou levende vis onderzocht moeten worden."

Omdat de ziekte misschien besmettelijk is willen we een ieder die op de Bosplas vist dringend vragen zijn of haar spullen goed te ontsmetten voordat deze in aanraking komen met een ander water. De Bosplas is een water waar specimen hunters vissen en kans om de ziekte via je spullen over te brengen vaan een ander "grote vissen water" is zeker aanwezig.

Dus vang je een zieke vis, neem dan gelijk contact met ons op via het formulier vissterfte op deze site of direct via sos@ghvdenhaag.nl Wij nemen dan direct contact met jou op. Bellen kan ook met 06 55 160 975.
Probeer de vis in leven te houden voor onderzoek.
Vis is vis
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-10-2012 18:18

raymond is vandaag ter plekke geweest en heeft een dode vis eruit kunnen halen.
deze word opgestuurd.
Afbeelding
nu de uitslag maar afwachten.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

19-10-2012 19:14

Ik ben echt razend benieuwd wat er gaande is met deze dieren...

Khoop dat er spoedig nog een ziek exemplaar gevangen word, om zodoende nog directere info te achterhalen... Parasieten vooral verlaten namelijk binnen een paar uur het "lichaam vd gastheer" hoe het met baccies zit weet ik niet zeker, maar ook dit zal niet lang daarna zijn vermeende ik...

Keep us posted !!!!
Vissende vader, die koi's houdt
Guido Dijk.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-07-2012 15:04
Locatie: Den Haag

23-10-2012 09:43

Eigenlijk hoop ik dat er geen 1 meer gevangen wordt hoor :wink:
Deze was meer dan zat.
Gebruikersavatar
Patrick Verhage
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-11-2009 17:02

23-10-2012 10:11

Begin nu toch ook wel erg zenuwachtig te worden.

Begin van het jaar een dode vis gespot door Eus
Begin van het jaar legt Bea het loodje
Eind september een dode vis gespot door Mitchel
Begin oktober een vangst van een vermoedelijk zieke vis door Guido
Halverwege oktober een dode vis gespot door Guido

Volgens mij gaat het nu toch wel iets te hard. Ik hoop zo dat het hierbij blijft.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

25-10-2012 15:09

Hoi Ben/Raymond,

Is er al iets bekend?

Groetjes
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-10-2012 15:23

Nee James, deze processen duren ook vrij lang.
Zodra wij wat weten zal Ben Scholten hier op het board alles bekend maken.
Wel heb ik wederom een melding gehad van een dode vis, ben wezen kijken maar heb deze niet aangetroffen.

Ray
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-10-2012 17:59

Pablo , is lezen zo moeilijk. Staat hierboven allemaal beschreven wat je moet/kan doen