Ook dit tref je aan de waterkant...


Guido Dijk.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-07-2012 15:04
Locatie: Den Haag

03-10-2012 21:34

Helaas hebben we na een paar mooie en gave vissen op de Bosplas ook onderstaand exeplaar gevangen.
Natuurlijke ontsteking ? Oordeel zelf maar. Maar ik denk van niet, deze vis is naar mijn mening "gevallen".
Was een mooie hoge 20er. We hebben em behandeld en snel laten zwemmen maar of die het overleefd ....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

03-10-2012 21:51

Zo te zien zijn dit verwondingen van het vele op de bodem liggen...buikliggen

Duidelijk een vis die iets mankeert, het lijkt veel op een inwendige ontsteking, maar gezien dat de buik ook al open ligt is het heel waarschijnlijk dat dit diertje op korte termijn "hemelen" is.
Dit soort gevallen kun je alleen behandelen door een uitstrijkje te maken, en na de uitslag reageren met de juiste anti biotica... uiteraard de wond flink verzorgen door dagelijkse reiniging..
Maar ja dan kom je al gauw dat je tuis een goed draaiende Quarantaine ruimte moet hebben met ingewerkt filter..maar om dat diertje te vervoeren is al een hele crime...daarbij vermeld dat de kans op succes erg klein lijkt.. gezien de wond erg groot is en het diertje al aardig "rood beslagen" is...

Wat je gedaan hebt is het maximale wat jij op dat moment kon doen !!
Vissende vader, die koi's houdt
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-10-2012 07:10

een ziekte.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-10-2012 07:36

Er is vorige week ook alweer een dode vis gespot. Afgelopen lente ging "Bea" ook al dood. En nu dus hoogst waarschijnlijk ziekte....houdt mn hart vast. In plaats van het op dit board te plaatsen ook als een malle naar de site van de GHV gaan en de melding plaatsen met foto erbij. Op de site staat gelijk op het homescreen een kopje waar je vissterfte etc. kunt melden.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-10-2012 08:36

Ik krijg op de 1 of andere manier geen mail verstuurd naar de GHV. Maar ik zag op de site dat Ben Scholten commisie lid is, dus als je wakker bent/uit je werk komt Ben....zul je dit waarschijnlijk wel lezen.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

04-10-2012 09:54

Moet je zulke vissen wel terug (willen) zetten?

Ik weet dat dit behoorlijk cru klinkt, maar als het een ziekte / ontsteking is wat is dan wijsheid?

Disclaimer:
Ik stel deze vraag niet omdat ik de vissen dood wil hebben, maar meer in het belang van de andere vissen probeer te denken.
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

04-10-2012 10:15

denk ook dat de vis het niet gaat redden en idd, wat is wijsheid, de vis terugzetten of afmaken (oei wat zeg ik nu op werelddierendag)....je had idd niet meer kunnen doen dan nu...volgens mij is het enige voordeel dat in deze tijd van het jaar, door het afkoelende water, infecties zich minder snel verspreiden.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Guido Dijk.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-07-2012 15:04
Locatie: Den Haag

04-10-2012 10:28

Ik denk dat we buikwaterzucht kunnen uitsluiten. En ik zal de melding richting de GHV uiteraard ook maken.
Het afmaken van karper vind ik een moeilijke discussie. Er zijn verhalen bekend van karper die heftige verwondingen overleven en nu pracht vissen zijn.
Met litteken dat wel maar toch.

Een wat duidelijkere foto van de vis zen "goede" kant bij gesloten.


Afbeelding
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

04-10-2012 10:51

Michel Paassen schreef:Zo te zien zijn dit verwondingen van het vele op de bodem liggen...buikliggen

Duidelijk een vis die iets mankeert, het lijkt veel op een inwendige ontsteking, maar gezien dat de buik ook al open ligt is het heel waarschijnlijk dat dit diertje op korte termijn "hemelen" is.
Dit soort gevallen kun je alleen behandelen door een uitstrijkje te maken, en na de uitslag reageren met de juiste anti biotica... uiteraard de wond flink verzorgen door dagelijkse reiniging..


Exact!
Door immobiliteit is de vis gaan liggen op de bodem en dat gaat smetten. Als de vis ook nog eens wat gaat bewegen (wat ie natuurlijk doet) dan schuurt het kapot en krijg je dit soort wonden.
Gebruikersavatar
Martijn Klaassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 12-09-2012 08:56
Locatie: dwingeloo

04-10-2012 11:14

Altijd vervelend om zo'n mooie vis , met zo'n wond te zien
Ik ben het eens met Marco , moet je dan nog willen terug zetten
Tuurlijk Carp is een sterke vis ,maar das wel een heftige plek
Misschien is ie gevallen ,maar het kan ook zijn dat zijn zwemblaas lek is en dus altijd naar de bodem zakt
Zoals het biggetje wat halverwege het filmpie langs komt
http://www.youtube.com/watch?v=31M1ZlBxpKY&feature=player_detailpage
(mocht ie niet werken zoek op youtube naar ,Carp Live! Pop-up Rig Part 1)


Je hebt gedaan wat je kon en nu maar hopen dat ie volgend jaar weer eens langs komt om je te bedanken met een mooie foto :-) :wink:

gegroet
Martijn
T'heet niet voor niks vissen, anders hete het wel vangen
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

04-10-2012 11:24

Ik heb idd van de week nog dode karper gespot. Voorheen niet of nauwelijks.

Wel iets om in de gaten te houden.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-10-2012 14:24

Mensen,

Dit zijn stokoude vissen, allemaal van dezelfde lichting. Het zou dus niet vreemd zijn als ze nu één voor één het loodje gaan leggen.

Gelukkig zwemt er nog een mooi bestand aan graskarpers rond. :roll: :evil:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-10-2012 18:16

dit is indd niet ok guido.
ik heb net contact gehad met de voorzitter van de karpercommissie en die heeft vanavond een vergadering met het bestuur van de ghv.
toch wil ik graag dat je hetook zelf mailt met je verhaal.
dit kan je sturen naar secretaris@ghvdenhaag.nl
ik zal hem zelf ook mailen maar jij kan ook de fotos erbij doen.
als ik meer weet zal ik het hier posten.
Vis is vis
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-10-2012 18:30

Hey Ben,

Ik ben totaal een leek wat betreft karperziektes en de bestrijding daar tegen. Weet jij als koi houder of er wel enige kans van "slagen" is op zo'n put en wat de kosten daarvan zouden kunnen zijn? Is er uberhaubt wel iets tegen te doen? Laatst las ik in een artikel van Mark van het VBK dat mondjesmaat ieder jaar wat vis uitzetten het afweersysteem van het orginele bestand wat sterker maakt. Is zoiets geen oplossing? Iedere andere koi houder mag ook reageren overigens. Ben heel erg benieuwd hoe dat een beetje in elkaar steekt.

Fijn dat je via dit topic de mensen wat up to date wilt houden in ieder geval Ben.

Mvg
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Marco Brand
Berichten: 95
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: H.I.AMBACHT

04-10-2012 18:57

die vis had ik een klapje in het nekje geven,en zeker niet teruggezet.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-10-2012 19:01

James,

Ik denk dat je een beetje op de zaken vooruit loopt makker. Deze vis heeft een geïnfecteerde plek op zijn buik van het op de bodem liggen. Niks besmettelijk dus mogen we vooralsnog aannemen.

Begin dit jaar (paar maanden voor Bea dood ging) heb ik er ook al een dode karper zien drijven van een kilo of 13-14 schat ik.

De vissen zijn gewoon oud en naar mijn idee niet ziek.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

04-10-2012 19:15

Wil je dit dier een kans op genezing geven zonder hulp van buiten af, dan ist diertje het beste af in eigen omgeving... Besmettelijk lijkt het mij inderdaad ook niet.... het oogt niet als dusdanig ontstoken met enige zweervocht (pus) die mogelijk vrij komt...Daarnaast vormt zweervocht ook niet direct een besmettings gevaar...

Parasitair is dit niet, viraal zou kunnen maar dan zouden alle gevonden dode vissen de zelfde symptomen moeten hebben...

Ouderdom vind ik logish...in die zin : een oud dier heeft op gegeven moment ineens de lust niet meer om zijn baantjes te trekken (zien we ook voorbij komen in de koi-wereld) dan gaan ze liggen etc etc met deze buikwonden als gevolg...
Echte uitsluiting kun je pas geven als je van dit soort wonden een swab kunt maken (afname van huid en wondvocht op een steriel wattenstaafje, welke hermetisch gesealed wordt enn daarna op kweek wordt gezet) dan kun je allicht exact vertellen wat voor een bacterie dit kan veroorzaken...

Maar met het beetje kennis dat ik heb zijn dit voor mij de zo genoemde "doorlig plekken" zoals ronald ook al beaamde... (ja we kennen elkaar al een paar jaar vanuit de koi wereld)

terug zetting kan dus gerust !!! En preventief het water behandelen zal niet gaan, want je weet niet wat het is, daarnaast zijn de kosten van medicatie zo extreem hoog dat "nieuwe vis" eerder goedkoper is... Tevens zal veel waterleven sterven als je er medicijnen in donderd...tis en blijft een biotoop
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-10-2012 19:20

Ben een beetje een doemdenker Eus :O Mitchel spotte vorige week ook al een dode karper, dus zodoende. Maar verder ben ik wel erg benieuwd of de hsv dan zo'n put laat gaan tot het uitgestorven is, of mondjesmaat gaat uitzetten. En mocht er echt een virus zijn wat de opties dan nog zijn.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-10-2012 19:21

Handige en duidelijke info Michel, tnx!
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-10-2012 20:41

ik heb iig antwoord van de secretaris dan ze de mail ontvangen hebben.
ik heb verder ook geen know how over hoe een vereniging hier mee omgaat.
eus ik kan me inleven in jouw mening maar just to be sure.
michel heetf een goede uitleg gegeven en denk zelf ook dat het niet haalbaar is om bv medicatie toe te dienen in het water.
de put is denk ik ong 5 hectare groot en diepste punt is 14 meter(of mag ik dat niet zeggen)
zoals ik al zei als ik meer weet dan hoor je het.
Laatst gewijzigd door ben scholten op 04-10-2012 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vis is vis
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-10-2012 20:51

sure Ben sure :wink: :lol:
Guido Dijk.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-07-2012 15:04
Locatie: Den Haag

04-10-2012 20:57

@ Ben

Ik zal zsm mailen en zal je/jullie op de hoogte houden.
Ik zal ray ook een belletje geven, misschien ken die er ook wat mee.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-10-2012 21:02

:roll: :lol:

altijd goed guido ray zit in haagse wateren.
Vis is vis
Guido Dijk.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-07-2012 15:04
Locatie: Den Haag

04-10-2012 21:03

Marco Brand schreef:die vis had ik een klapje in het nekje geven,en zeker niet teruggezet.



Lastig besluit vind ik dat. We hebben gekozen em te laten zwemmen in de hoop dat ie hersteld.
En het geen besmettelijk iets is.
Ook al ben ik slager van beroep, karper doden zit niet in me.