Gemerkte vissen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

21-09-2012 21:22

Vanmorgen raakte ik in gesprek met een collega over vissen.
Hij weet dat ik karpervisser ben en vroeg hoe het ging.
Ik zei dat ik niet mag klagen dit jaar en dat ik er al aardig wat heb gevangen.
Hij zegt zitten zeker ook veel dezelfde bij he.
Nee hoor zeg ik en hij zegt hoe weet je dat dan.
Ik zeg als je goed kijkt zijn vissen vrij herkenbaar.
Hij woont op een woonboot en vraag aan of hij wel eens vist en voeg eraan toe dat ik het wel zou weten als in daar woonde.
Dag en nacht de hengels uit :D
Hij zegt ik snoek wel eens met een aasvisje vanaf me vlonder.
Zegt ie en dan merk ik ze zodat ik kan zien of ik en al eens gevangen heb.
:o wat?!
Ik zeg tegen em dat ik dat niet netjes van em vind en vraag hoe hij ze merkt.
Ik knip een vtje in de rugvin zegt ie.
:-? Nah wat een mafkees ben jij zeg ik.
Ten eerste vind ik het onzin om eenvis te merken maar ten tweede zeg ik heeft dat geen nut omdat de knip in de vin weer zal herstellen.
Dit is toch zo?
Bij kois wel iig als er een vin beschadigd raakt en heb ook wel eens een karper teruggevangen die herstelt was.
Werkt bij snoek net zo neem ik aan.
Afijn ik wist verder niet goed wat te zeggen hierover.
Wat vinden jullie en wat had ik kunnen zeggen om em hiermee op te laten houden.
Herstelt het weer?
Zelf wel eens een gemerkte vis gevangen of merk jezelf? (hoop ik niet)
Ben benieuwd.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Harry Vogel
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-09-2012 22:59

21-09-2012 21:29

Heb helaas wel eens gemerkte vis gevangen. Ook wel in de karperliteratuur zien staan, hele herkenbare spiegel meen ik mij nog te herinneren. Schrijver was ook not amused (Danau?).

Advies: Merker zelf merken. Stuk van een oor afknippen, erg herkenbaar. :evil:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-09-2012 00:06

Gelukkig geneest een snoek sneller dan een karper.
Dus van merken zal deze beste man weinig profijt hebben.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-09-2012 00:17

Wij hebben weleens te maken gehad met een vent die karpers merkte.
Naald dwars door het vleesgedeelte van de rugvin daar een stukje touw doorhalen en een knoop erin. :evil: :evil:
Verschillende karpers met die verminking gevangen en toen zijn we op onderzoek gegaan wie de boosdoener was.
Ook iemand die aan het water woonde en permanent de hengels in had liggen, ook als ie niet aanwezig was.
Hij was zich van geen kwaad bewust en ook niet tot rede vatbaar, uiteindelijk heeft de parkbeheerder het opgelost.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

22-09-2012 02:29

Dierenmishandeling, niet meer, niet minder. Weinig gevolgen denk ik.

Maar dat moet ik niet zien hoor, want dan tsja.... word ik boos, laat ik het daar maar op houden.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

22-09-2012 08:02

Zou hem een slag voor z'n harses geven en vervolgens zwemles geven, wat een achterlijke mongool zeg!! Moet ik echt niet zien zulke ongein :evil:
Gelijk visspullen vorderen en royeren voor 't leven, wat een amateur :x
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

22-09-2012 08:25

Ik vind dit niet normaal. Valt onder de catagorie "doe eens normaal man"
Hoe gek moet je zijn.

Als de beste man een bekeuring krijgt geef je hem toch ook geen zichtbaar merkje??
Onder het motto van herkenbaarheid!

Zou het verhaal eens aangeven bij de visvereniging die de visrechten heeft.
Zou dan nog wel eens een fijn staartje kunnen krijgen
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-09-2012 19:13

Het ging om een park waar de bewoners zelf eigenaar van waren, hier viel ook een grote zandput onder.
Mijn broer woonde daar toen ook.
Kan dan wel de held gaan uithangen maar daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee, z'n hengels waren nog van opa geweest dus daar raakte je hem ook niet mee.
Na een gesprek met de parkbeheerder hebben wij z'n hengels iig nooit meer zien staan, en was voor de ons de kous af.
Het touw hebben wij natuurlijk verwijdert en 1 vis vrij kort daarna weer terug gevangen, toen was er nagenoeg niets meer van te zien.

Jammer dat m'n broer er niet meer woont, echt een heerlijke tijd gehad daar buiten dit voorval om.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

22-09-2012 19:44

Op een water waar ik vis zwemt een goeie spiegel waarvan alle 4 de borst vinnen ingeknipt zijn.
In elke vin één rechte spleet.
Het zelfde geld voor de staart alleen zit hier in de boven en onderkant één zo een spleet.
Wij(mijn maat en ik) vingen deze vis voor het eerst in 2003 en toen verkeerde de vis al in deze toestand.
Afgelopen najaar vingen we deze vis voor het laatst.
De vis word nog steeds zwaarder, en zelfs 9 jaar geleden was de vis al goed op gewicht.
De litekens die de vis heeft maken hem er niet mooier op!

Ps. Ik ben er zeker van dat dit door een visser is gedaan omdat er zo nog een paar van het oude bestand rondzwemmen.
Wel weet ik zeker dat sommige van deze vissen een stuk ouder zijn dan dat ik ben.
Omdat ik foto's heb gezien van toen ze een pond of 5 waren.
Ik praat hier over de jaren 81-85.

Hoe lang heeft de desbetreffende vis al een nieuwe look? Geen idee.. In ieder geval al bijna 10 jaar...
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

22-09-2012 19:54

das mooi kut marc.
is dat altijd zo gebleven en niet genezen?
Vis is vis
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-09-2012 20:05

Die "ingeknipte" vinnen zijn vaak niet veroorzaakt door een visser. De vis word soms zo aangeleverd door de kwekerij. Hier is ook eens zo'n uitzetting van dit soort vissen geweest. Ook de perfect ronde gaatjes in de rugvin hebben niet de visser maar de natuur als oorzaak
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

22-09-2012 21:07

he martijn dat heb ik intussen ook geleerd van die gaatjes.
ik dacht altijd dat er een of andere debiel met perferator bezig was maar komt dus door een parasiet.
maar wat die gespleten vinnen betreft dat moet toch genezen?
Vis is vis
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

22-09-2012 21:41

Beste Ben,

Hoelang het is weet ik niet precies, maar bij die ene vis weet ik zeker dat het al minimaal 9 jaar niet genezen is.
Ik weet ook zeker dat het bij de betrefende vis, en enkele andere van het zelfde water door vissers is gekomen.
Ik heb namelijk foto's gezien van de zelfde vissen zonder de ingeknipte vinnen.

En Martijn,
Bedankt voor de info! Ik was hier nog niet van op de hoogte.
Intressant!

Mvg. Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
jan mol
Berichten: 127
Lid geworden op: 01-11-2009 11:25
Locatie: kampen

22-09-2012 21:45

Bij mij op het thuis water waren 2 gasten die de vis met een perforatie tang een perfect rond gaatje in de rugvin knipte de 1 in de 2de rij de ander in de 3rde rij (van de kop af) bij sommige vissen 2 of 3 gaten bij elkaar. Mijn maat en ik hadden een vermoeden wie het waren maar konden het niet hard maken want anders :evil: :x boem.

gr jan
een zuidwester wind in het land biggen op de kant
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

24-09-2012 15:45

Geen gemerkte vis, maar wel een voorbeeld van het terug groeien van vinnen. Had hem er al eens eerder opgezet ook.

Eerste foto is van 2006, 2e foto is van 2009.

Afbeelding

Afbeelding
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-09-2012 00:05

Gelukkig geneest een snoek sneller dan een karper.


@ Kenny,

waar baseer je het feit op dat snoek sneller hersteld dan karper. Ik heb die ervaring juist niet en op een overbevist snoekwater heb ik meer dode snoek zien liggen, dan karper op een overbeviste karperput (0).

Heb je daar misschien ergens een studie overgelezen?

Gr. Marco

PS; ik ben hier op 'n watertje ook een paar vissen met schuin afgeknipte bovenste staartlob tegen gekomen en van die gaatjes parasiet was ik nog niet op de hoogte. Kende de gaatjes wel :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

25-09-2012 21:24

Snoek is een vis die een voorzichtige behandeling nodig heeft. In Zweden sprak ik met Bertus Rozemeijer, hij wist me te vertellen dat één op de tien gevangen snoeken doodgaat... Blijkbaar zijn de beestjes gewoon erg gevoelig voor stress/ beschadigingen aan de kieuwboog.
Maar snoek herstelt wel sneller van (kleine) wondjes dan karper. Snoekvissers zullen het volgende vast wel herkennen. Wanneer je een snoek via de kieuwgreep op het land brengt en hij gaat volledig door het lint terwijl je hem in de kieuwen vast hebt komt het weleens voor dat je vingertoppen door het vlies aan de onderkant van de bek gaan. Geen ramp, dit vlies groeit binnen een week weer dicht. Zoiets zie ik bij een karper niet zo snel gebeuren.
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

26-09-2012 14:32

Ik weet niet of verwondingen aan vinnen altijd genezen, ving vorig jaar december een vis terug die ik eerder in 2009 ving, nog exact dezelfde scheur in zijn staartvin.

Daarnaast een paar spiegels gevangen op een water waar ik dit jaar voor het eerst kom, bijna alle vinnen vertonen diepe scheuren. Bij de eerste vis dacht ik aan wonden van de paai (was rond de paaiperiode) maar ving nu afgelopen vrijdag weer een vis met dergelijk gescheurde vinnen, vis was verder gezond in de bek geen aanwijzingen van een kort geleden vangst.

Is dit misschien een genetische afwijking? Wanneer hersteld een karper, als iets aangeboren is lijkt me dit niet het geval, alleen als ergens tijdens de periode dat hij leeft een verwonding ontstaat kan hij genezen, is een aangeboren afwijking een verwonding??

Hierop kun je zien wat ik bedoel, bovenste vis van afgelopen vrijdag, de andere ergens in juni dit jaar. Die van juni had ook een gespleten onderlip, ben bang van een uitgescheurde haak oid, dit was wel 'goed' genezen overigens. De schubkarpers die ik op dit water ving waren allemaal kerngezond + geen verwondingen/ afwijkingen aan vinnen, ook 1 spiegel gevangen die dit niet had.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie