dril van anderhalf uur gracht hellevoetsluis


Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

06-09-2012 16:16

Nooit vraag ik iemand wat, want ik dacht dat ik alles al wist. Maar nu is we wat bizars overkomen. Lekker met de steuntjes gaan vissen in de vestinggracht van hellevoetsluis. Partikels aan de hair en uitgevaren met een paar handjes voer erbij. Ving al na een half uurtje een karpertje. Vaar de boel opnieuw uit.

10 Min later, weer 1 eraan. Vis is niet sterk, komt makkelijk mee, denk eerst aan een brasem. Nee, dit is toch wel karper. 5 Meter voor de kant boeggolf. Vis gaat naar de (eigen) kant. Ik laat hem een beetje rondjes zwemmen en doe rustig aan met de 1 1/5 ponder. Na een kwartiertje nog steeds rondjes zwemmen onder de kant, ik vind het wel welletjes zo, vis nog niet gezien, nog geen kollekje, alleen de lijn die traag door het water snijd. Ik voer de druk langzaam een beetje op, maar dat maakt niet uit. Het ritueel blijft hetzelfde. Rondjes zwemmen onder de top. Er verschijnen grote bellen, waar de vis zwemt. Heb ik vaker gezien als je een vis uit diep water omhoog haalt. Dan ontsnapt er lucht uit de zwemblaas, maar dit water is niet diep, hooguit 2 m water op het diepste punt.

Een medevisser komt eens kijken wat er aan de hand is. Even later komt er een verenigings-contoleur kijken. En het duurt en het duurt maar.
Pijn in de pols. Hengel overpakken. Hengel tussen de benen. Durf nog te forceren, want dit wil je niet verspelen, ik had geen idee wat er aan de haak zat. We begonnen al te denken aan een steur ofzo, die iemand niet meer wilde en maar in de gracht gedumpt heeft.

De "kijkers" hadden ondertussen hun 3e shaggie al gedraait en nog steeds alleen maar een rondjesdraaiende vis onder de hengeltop. Dit schoot echt niet op. Wat nu? Forceren? Nee, nee, rustig blijven gewoon wachten, anders wordt het een mistery.

Na die hele lange tijd veranderde het dril patroon ineens. Snel zwemmen i.p.v. langzaam. Schokken op de top. Dit leek normaal. Ik zie de vis. Huh? Gewoon een klein karpertje. Effe later scheppen. Oud visje, mooi bekkie, rugvin wel beetje kapot. Niet de moeite voor een foto of om even te wegen, gewoon een onderontwikkeld knolletje.

Dus hoe kan dit? Lijn kan langs de rugvin hebben gelopen, dan duurt het wel wat langer, maar niet zoooo lang. Dus ik heb het vermoeden dat de vis tijdens het binnenhalen gepakt is door een meerval ofzo. Maar volgens mij zwemmen die daar helemaal niet, althans niet dat ik weet.

Heeft iemand dit vaker meegemaakt? En heeft iemand suggesties wat er gebeurd kan zijn?

Vriendelijke groet,

Onno Tool
Ik ben een peppie
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2012 16:38

Onno Tool schreef:rugvin wel beetje kapot. Niet de moeite voor een foto of om even te wegen

Dus hoe kan dit? Lijn kan langs de rugvin hebben gelopen, dan duurt het wel wat langer, maar niet zoooo lang. Dus ik heb het vermoeden dat de vis tijdens het binnenhalen gepakt is door een meerval ofzo. Maar volgens mij zwemmen die daar helemaal niet, althans niet dat ik weet.

Heeft iemand dit vaker meegemaakt? En heeft iemand suggesties wat er gebeurd kan zijn?

Vriendelijke groet,

Onno Tool


niet de moeite ? :roll: lol

iig rugvin kapot ? hoe klein was dit"knolletje" ? zat ie wel gehaakt in zn bek ?

ik denk aan 2 dingen of vals gehaakt of dat ie in de bek van een grote snoek zat. met een 1 1/5 ponds stokkie kan een kleine karper die gehaakt in zn rugvin of staart is je het hele water over trekken :o

ik had een keer dit namelijk.

bij mij zat er denk ik een voorn of brasem bij mn aas, kleine snoek sprong erop (ca 50 a 60 cm) , haakje /onderlijn ging dwarrelen, haakte kleine snoek in zn kop,grote snoek ziet kleine snoek spartelen en pakt de kleine snoek.
grote snoek zonder gehaakt te zijn afgedrild en tot 3x toe een run genomen,toen liet ie los en pakte de kleine snoek weer..scheppen en 2 snoeken op de mat tijdens het karperen... :o kreeg deze snoek van 110 cm niet eens van de bodem in eerste instantie.... en ik gebruikte 2,5lbs stokken toen.

moet wel zeggen: jammer dat je niet even een foto gemaakt hebt.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zie je die boilie ? :lol: op de solution gevangen 8)
Laatst gewijzigd door michel Tja op 06-09-2012 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
jelle boonen
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-02-2008 20:31
Locatie: belgië

06-09-2012 16:43

Een meerval zou ik uitsluiten., want dan is de vis beschadigt en die drillen ook veel anders. Volgens mij denk is het een heel sterke vis was in combinatie met veel zuurstof in het water ,en op een bepaalde plaats in de bek gehaakt zijn waar de vis het niet erg hard voelde. Ik heb ook al drils meegemaakt van meer dan een half uur voor een 10 kg visje ,maar 1.5uur nog niet.

Gr Jelle
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

06-09-2012 16:54

Visje zat perfect gehaakt in de onderlip. Snoek zat ik ook al aan te denken, maar die geven het meestal snel op, en dan zou je beschadiging zien bij de karper. Foto van de vis was echt niet nodig. Gewoon een oude kleine vis van hooguit 6 kg.
Laatst gewijzigd door Onno Tool op 06-09-2012 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben een peppie
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2012 16:55

Onno Tool schreef:Visje zat perfect gehaakt in de onderlip. Snoek zat ik ook al aan te denken, maar die geven het meestal snel op, en dan zou je beschadiging zien bij de karper.


die van mij gaf niet snel op iig, had honger denk ik lol.

maar echt jammer dat je geen foto van die kapotte rugvin gemaakt had.. ,want die beschadiging zou kunnen duiden op de reden waarom die drill zo zwaar was.vandaar dat ik aan een mama snoek dacht.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

06-09-2012 17:06

Dit voorjaar een bak van 17 kg vals gehaakt in de rugvin (penvissen sucks soms). Dat duurde ook fokking lang, een uurtje ofzo. Maar dit duurde veel langer, en de vis was veel kleiner.
Het gebeurt soms als je een vis drilt, dat de hoofdlijn of voorslag even blijft haken achter de stekels van de rugvin. Dan is de vis even moeilijk te keren, en duurt het ook allemaal wat langer, maar meestal is dit niet extreem.
Ik ben een peppie
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

06-09-2012 17:13

Ik zit nog effe naar die toffe !!! foto's van je te kijken met die snoeken. Dat is echt wel bizar. Welke snoek had je gehaakt? De vastgegrepen, of de happer?

Stelletje kanibalen!
Ik ben een peppie
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2012 17:16

misschien was het een duiker van de PVDD die onderzoek deed naar het onderwaterleven ( luchtbellen :wink: ) en die vinden vissers niet leuk.
zag de gehaakte vis langskomen en hij heeft die vis vastgehouden tot de lucht op was en zwom weer weg.

:D

nee echt geen idee..
misschien heeft iemand anders een idee.

maaaaaaaaaaar... al met al wel weer een aparte ervaring meegemaakt he, en dat maakt vissen nou zo leuk vind ik.

Edit:over die snoeken, die kleine snoek van ca 50 a 60cm zat boven in zn kop gehaakt :o :-? :) de happer zat helemaal los, maar wilde absoluut niet loslaten en al helemaal niet zn prooi opgeven..
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

06-09-2012 17:24

Ja dat van die duikers, dat zat ik ook al te geinen toen ik lamme armen kreeg!

Die snoeken van jou, hadden een territorium duel. Snoeken vinden elkaar niet zo lief, net zoals karpers elkaar wel mogen. Als ze in elkaars gebied komen, dan gaan ze elkaar aanvallen. Dus misschien waren ze al aan het vechten, en hebben zo je haakie geprikt.

Ook extreem: Ik kreeg een keer een run in de mist. Ook snoek. Mijn haakje zat in de wartel van een verspeeld stalen onderlijntje dat uit zijn bek stak... erg knap gemikt van die snoek.

Maar dat is off toppic.
Ik ben een peppie
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

06-09-2012 18:55

Ik heb ook al eens dik 3 kwartier staan drillen voor een vis van 23 pond.Kreeg hem gewoon niet van bodem,en dat water was ook ondiep.
En een snoek heb ik ook al gevangen.
Afbeelding
Kreeg gewoon een zakker,en toen zat deze eraan met 115 cm lengte.
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

06-09-2012 19:22

IK heb in Echternach het volgende meegemaakt met een spiegel de dril duurde ruim 45 minuten .
En belgische collega maakte me al een beetje voor maf uit en zei dat ik weel wat straffer mocht drillen .
IK dril behoorlijk strak maar de eerste 35 minuten niks in te brengen.
Uiteindelijk de vis kunnen landen 17,7 kilo erg mooie gave vis.

Maar goed een jaar later in mei vangt de beste Belg een vis na een dril van ruim 60 minuten uit de boot op ruim 18 kilo en het lijkt om de zelfde spiegel te gaan .

Turbo vis
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-09-2012 21:07

ik heb hier geen ervaring mee.
welmet snoek vangen op een boillie of mais.
lijktmij als iets de vis heeft gegrepen dan moet je wat zien van beschadiging aan de vis.
anderhalf uur is wel erg langheeft de lijn niet in iets verstrikt gezeten.
wel weer jammer van hoe er over kleinere vissen word gesproken.
niet de moeite waard :-?
Vis is vis
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

06-09-2012 22:35

Haha geweldig die verhalen, ik hou er van. Mag ik ook mee doen ?
Een paar jaar geleden zit ik helemaal alleen onderaan een barage ergens aan de Seine. Ik had geruchten gehoord over een gedeelte waar de zwaardere vissen zouden zwemmen. Het was hoogzomer en tegen de 40gr, vandaar deze stekkeuze. Geheel onverwachts krijg ik s'middags een run op een ananaspopupie. De vis was niet te houden, het ging echt echt helemaal nergens over. Een hengel van 3,5lbs met 40/100 op de shimano technium en een vis die me volledig de baas is. Na een veel te lange dril (echt geen flauw idee hoelang) van veel geven en soms een beetje nemen krijg ik de vis onder de top. Daar sta ik dan op een rotsblok in me uppie, volledig bezweet en iets wat me nog nooit is overkomen. Ik sta over mijn hele lichaam te trillen van spanning, wat heb in godsnaam aan de haak geslagen ? Er schieten zelfs fragmenten uit de film Amsterdamed door mijn gedachten. De lijn snijd door het water en ik begin kolken te zien, alleen ehhh 2 meter van het verdwijnpunt van de lijn af. Deze vis moet en zal ik hebben, wat het dan ook is. Ik probeer toch rustig te blijven maar sta maar te shaken. Dan opeens gebeurt het, ik krijg de vis te zien en vang mijn eerste meerval van 1,67. Wat een ervaring.

Sorry voor de topicvervuiling Onno maar deze ervaring kwam bij me boven na het lezen van jou verhaal.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-09-2012 23:03

Top Dennis, dat verwacht je toch niet een meerval op pineapple pop-up, maar goed niet gewogen natuurlijk daar was je sling te klein voor natuurlijk. :D

Groet, Peter
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

06-09-2012 23:18

Ik was echt helemaal kapot, ook door de hitte. En had een 25 kilo weger bij me, daar ging ik het waarschijnlijk ook niet mee redden. Ik heb een jaar later op deze stek ook nog een paar vissen er aan gehad die ik niet kon houden. Helemaal alleen in een bootje op de Seine. In het holst van de nacht met een vis aan de lijn die zoiets heeft van, hou nou eens op met dat gekriebel aan m'n bovenlip met je speelgoed materiaal. je bekijkt het maar om dan vervolgens de rommel op de bodem in te zwemmen en mij machteloos starend naar een gerafeld stuk lijn achter te laten. 3,5 lbs als een hoepel en gewoon niets kunnen doen daar werd ik stil van. Maar het stuk mysterie van de eerste was eraf.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-09-2012 12:20

Onno,

Jammer van geen foto, die had ik wel gemaakt omdat dit toch wel een speciaaltje was hoor. Vind t altijd leuk om (voor mezelf) dan een klein verslagje te schrijven en dan is een foto met het onwaarschijnlijke kleine resultaat wel grappig.

@Dennis, ik hoor dat wel vaker dat mensen erg lang over de dril van een meerval doen. Wellicht dat ik wat handiger of strker ben maar ik heb ze altijd zo op de kant. Een meerval dril duurt niet extreem veel langer dan een karper dril bij mij.
Maar in relatie tot het topic testcurve en kracht .... merk ik wel dat ik met mijn 2,5 lbs stokken meer macht heb over de vis dan de 5 lbs stokken waarmee ik altijd op de Ebro vis. 192cm en 59kg is mijn meerval record, 167 is rond de 30kg meestal en die heb ik meestal binnen het kwartier op de kant hoor.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-09-2012 12:39

Apart verhaal. Normaal zou je inderdaad een vals gehaakte vis verwachten, dan zijn ze ook beresterk. Ook in de bek kunnen ze soms niet lekker gehaakt zitten, waardoor ze erg wild zijn. Maar hij zat wel mooi in het onderlipje gehaakt, dus dat kan het ook niet zijn. Bij een snoek of meerval zou je toch echt verwondingen op de vis moeten zien. Ik heb eens een zeelt van 42 cm gevangen, die onderweg ook gepakt werd door een snoek. Maar die zat onder de krassen van de tanden!

Schijnbaar gewoon een knolletje op anabolen of zo. :D

Die luchtbellen komen waarschijnlijk gewoon uit de bodem. Als vissen met veel kracht over de bodem knallen komt er vaak gas uit omhoog. Vooral als het een zachte prutbodem is.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

10-09-2012 12:09

Onno het probleem is dat je uiteindelijk dat knolletje hebt gevangen, als je hem verspeeld had was het veel makkelijker, dan waren we er al lang uit geweest. :lol:

@ Marc Dat zijn die Ebro hoeren die ook al zo vaak gevangen zijn, die geloven het wel. Ik had een maagdelijke Seinevis, ik denk dat daar het verschil in zit. Of ik ben gewoon een prutser. :lol:
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-09-2012 13:45

@Dennis,

De vraag stellen is hem beantwoorden 8)
Ik heb dezelfde ervaring ook op de Lot, of wilde jij beweren dat ze daar OOK vaak gevangen worden? Zo ja, dan is dat niet anders voor jouw 'maagdelijke Seine vis'
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
rob van dijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-04-2010 22:39
Locatie: Gouderak

10-09-2012 23:35

@ Marc ik ken jou groot en sterk en heb de foto's gezien :oops: , jij hebt ze sneller aan de kant dan een gemiddelde visser :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

11-09-2012 09:56

Ik denk dat je gewoon dat knolletje gehaakt hebt maar…., dat het knolletje eerder het slachtoffer is geweest van lijnbreuk en nog met een stuk lijn in zijn bek zwom die ergens op de bodem vast zat. Aan een redelijk stuk lijn zodat hij nog wat heen en weer kon zwemmen. Door de druk kwam hetgeen waar hij aan vast zat af en toe een stuk los van de bodem, gevolg, bellen. Uiteindelijk toch losgeschoten van waar hij vast zat en het knolletje kon geland worden…….
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

23-05-2013 14:54

Dennis Slagboom schreef:Haha geweldig die verhalen, ik hou er van. Mag ik ook mee doen ?
Een paar jaar geleden zit ik helemaal alleen onderaan een barage ergens aan de Seine. Ik had geruchten gehoord over een gedeelte waar de zwaardere vissen zouden zwemmen. Het was hoogzomer en tegen de 40gr, vandaar deze stekkeuze. Geheel onverwachts krijg ik s'middags een run op een ananaspopupie. De vis was niet te houden, het ging echt echt helemaal nergens over. Een hengel van 3,5lbs met 40/100 op de shimano technium en een vis die me volledig de baas is. Na een veel te lange dril (echt geen flauw idee hoelang) van veel geven en soms een beetje nemen krijg ik de vis onder de top. Daar sta ik dan op een rotsblok in me uppie, volledig bezweet en iets wat me nog nooit is overkomen. Ik sta over mijn hele lichaam te trillen van spanning, wat heb in godsnaam aan de haak geslagen ? Er schieten zelfs fragmenten uit de film Amsterdamed door mijn gedachten. De lijn snijd door het water en ik begin kolken te zien, alleen ehhh 2 meter van het verdwijnpunt van de lijn af. Deze vis moet en zal ik hebben, wat het dan ook is. Ik probeer toch rustig te blijven maar sta maar te shaken. Dan opeens gebeurt het, ik krijg de vis te zien en vang mijn eerste meerval van 1,67. Wat een ervaring.
Sorry voor de topicvervuiling Onno maar deze ervaring kwam bij me boven na het lezen van jou verhaal.

Ik had het afgelopen vakantie in Frankrijk ook: popupje op een chod rig 120m uit de kant.. Krijg snachts toch een run, ik pak me 2.25 lb hengel op en ik krijg me toch een run dwars door de slip heen.. Na dik een uur kwam hij eindelijk aan de oppervlakte vlak voor de kant. Ja hoor, een meerval van dik over de meter.

On topic: Ik denk dat het hetzelfde geweest is als jeroen..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

23-05-2013 20:24

Nou zat ik op Discovery of National geographic te kijken naar dat tonijn vissen en daar kwam ook al een paar keer een beet voorbij waarbij de lijn per ongeluk om de staart van de vis was geslagen wat resulteerde in hevige tikken op de top , dus het heen en weer slaan van de staart.
Ik heb ook wel is een karper vals gehaakt in zijn staart en hij heeft dan de kans om van je weg te blijven zwemmen omdat je hem gewoonweg niet kunt sturen .En dan kan het wel is lang duren ja. :lol:
As the weed gets thicker, minds get sicker
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

23-05-2013 21:09

Mooi verhaaltje .
Persoonlijk had ik JUIST een fotootje genomen van deze vis vanwege het verhaal erachter .
Denk zelf gewoon sterk en de vin tijdens de dril gesneuveld .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

24-05-2013 03:19

Nee de vin had geen open wond. Ik heb nog steeds geen ideen hoe het heeft kunnen gebeuren. Heb ondertussen een paar andere grote en sterke vissen gevangen met het pennetje en 25 honderdste, maar die lagen toch binnen de twintig minuten op de mat. Heb wel het idee dat het langer duurt bij vissen die rustig blijven bij de dril, dan bij de onrustige snelle drils.
Het betreffende knolletje deed het ook heel rustig aan, en bespaarde daarmee energie om het heel lang vol te houden. Ik durfde niet extra druk uit te oefenen vanwege het gevoel van een grote vis en de angst om juist die te verspelen.
Zal waarschijnlijk vaker gaan gebeuren, want als ik een grote vis vermoedt, zal ik geen dril forceren, tenzij het noodzakelijk is natuurlijk.
Nog een puntje, als je een half uurtje een hengel krom staat te trekken op een vis, dan begin jezelf ook moe te worden, en heb je geen idee meer hoeveel druk je werkelijk geeft.

Die combinatie zal het geweest zijn.