Kwaad worden of laten gaan?


Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

13-08-2012 13:21

Heb ik weer:
Ik vraag mezelf regelmatig af of ik nou zo'n kort lontje heb, of dat er gewoon een hoop lui zijn zonder enig besef waarmee ze bezig zijn. Kijk, ik weet dat ik niet de enige karpervisserT ben. Ik weet ook dat ik regelmatig op wateren vis waar de hengeldruk hoog is. Ik weet ook dat ik nogal snel geirriteerd kan raken, maar dat valt de laatste jaren reuze mee. Zal wellicht met ouder worden te maken hebben ofzo....

Ik ga echter wel altijd vissen met als doel een vis te vangen en neem daarbij altijd in ogenschouw dat ik daarbij een ander niet tot last ben en/of in de weg zit. Is er op het moment dat ik aankom bij het water geen (goede) plek vrij, dan ga ik weer terug naar huis of rijd ik naar een ander (gedeelte van het) water.

Nu was er afgelopen weekend weer zoiets. Had de zaterdagnacht zonder enige aktie gevist op een plasje in de buurt. Watertje kent meerdere gedeelten en tal van potentieel goede stekken. Tis niet groot, maar wel een watertje waar je met meerderen prima kunt vissen zonder dat je elkaar in de weg zit. Ik kon vanuit mijn oogpunt niet het hele water overzien, maar ik meen dat ik de enige visser was. De gekende "topstekken" waren iig niet bezet. Van het plekje waar ik zat weet ik dat bij een bepaald weertype de vissen in de loop van de ochtend mijn stek* zouden gaan bezoeken.
Omdat ik na een lange werkweek geen zin had om op zondagochtend vroeg op te staan, viste ik vanaf zaterdagavond en was ik van plan om tot de zondagmiddag te blijven zitten. Ik weet namelijk van deze stek dat de vissen daar (zolang je maar heel stil bent en van de kant weg blijft!!!!!) tot pal onder de kant komen azen en juist daar prima te vangen zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Alles verliep volgens plan en de vissen arriveerden in de loop van de ochtend. Alles lag reeds op scherp en ik voelde gewoon dat ie elk moment af zou kunnen gaan. Genietend van alles wat voor mij het vissen zo mooi maakt zat ik heerlijk in het zonnetje aan mn bakkie en mn rokertje.

Opeens zag ik in de verte iemand met een kruiwagen aan komen lopen. Ik dacht dat hij voor een stek achterin het water had gekozen, maar ik liep uit voorzorg en met het oog op (alweer) een kijker al een stuk bij mn hengels vandaan om de rust op mn stek zoveel als mogelijk te behouden. Zoals verwacht stopte de visserT in kwestie om even een praatje te maken, dus ging even de "sociaal modus" aan. In plaats van mijn stek behoedzaam te benaderen, zette hij de kruiwagen ter hoogte van mijn rechterhengel met een harde klap neer in het gras. Vervolgens vroeg hij met luide stem of het al wat was en hoelang ik nog van plan was te blijven zitten. Ik zei dat ik dat nog niet wist. Ik zei ook al dat mijn rechterhengel 3 meter uit de kant lag en liever niet had dat die stek verstoord zou worden. Echt heel subtiel en zonder kwaad te worden maakte ik dat kenbaar. Iemand met enigzins denkvermogen snapt dan toch wel dat je dan niet daar pal naast je complete kampement, gepaard gaande met een hoop herrie, op gaat zetten? Deze (overigens best sympathieke) gozerT snapte daar dus geen hol van.

Ik had het meteen helemaal gehad en zat me daar een partij kwaad te wezen! Manmanman! Waarom gebeurt mij dit nu weer? Aiaiaiai! :evil: Totaal over de zeik begon ik alvast mijn trolley in te pakken. Ik had mezelf alweer neergelegd bij een blank. Dat ik juist op dat moment nog wel een aanbeet op links (de "rustige" hengel) kreeg en een leuke spiegel ving deed me besluiten om zelf maar een stukje naar links op te schuiven. Wilde het nog een uurtje geven, maar toen er na 10 minuten alweer iemand kwam vragen of ik iets had en hoe lang ik nog zou blijven (wat een on-ge-lo-fe-lij-ke kutvraag blijft dat toch!!! :-? ) was de maat voor mij wel vol. Kwaadheid was door de vangst van de vis en de 0-1 voorsprong van de club :P reeds grotendeels verdwenen, maar de verbazing is nog steeds niet weg.

Ik vraag me nu dus echt af of ik de enige ben die zich kwaad kan maken om zoiets en wat de redenen zijn voor iemand om op deze wijze (zonder kwade bedoelingen overigens!!) iemands' visochtend te verzieken.
Ik ben ook benieuwd hoe jullie gereageerd zouden hebben in zo'n geval. Hadden jullie je er ook bij neergelegd of waren jullie juist moeilijk gaan doen? Ik heb het idee dat dit het beste was dat ik kon doen in dit geval.

Bovenstaand is 1 van de vele voorbeelden zoals ik ze de laatste jaren heb mogen meemaken. In Belgie kunnen ze er ook wat van trouwens, maar dan heb je soms te maken met extreme drukte en kan ik er nog enigzins inkomen. In dit geval zat er verder helemaal niemand te vissen.
Zo, dat was m'n pauze, maar ik ben het even kwijt..

* Mijn stek. Deze bestaat niet, want er is niks van mij bij.
Te lezen: De plek waar ik op dat moment aan het vissen ben.

De groeten,
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

13-08-2012 14:29

Dat jij je kwaad maakt omdat iemand een kruiwagen naast je stek neer zet prima dat zou ik ook worden, zeker als ze gaan gillen en alles..

maar dat ze vragen hoe kut de vraag ook is van hoe lang blijf je nog is niet echt eerlijk tegenover de visserT.

aangezien sommige maar 1 nachtje blijven en sommige weer een week is het niet anders...
dit houdt in dat je een goeie stek heb en andere daar ook willen vissen..

maar goed ik zou als ik jou was gewoon lekker laten gaan die hap en ook niet in sociale mode gaan..
als er mensen naar mij toe komen en vragen heb je al wat gevangen, is het antwoord ja en ga verder met waar ik mee bezig was of ik doe me ogen gewoon dicht als het lekker weer is..

en als ze vragen hoe lang ik nog blijf is het standaard een week ;)

succes en doe het rustig aan het is nu eindelijk te mooi weer om je druk te maken.

groet,

R.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-08-2012 15:03

@ Sjoerd,

zoek een water op welke de meeste links laten liggen en geniet van je rust en vrijheid. :wink:
dan maar wat minder zwaar en veel.

althans zo doe ik het de laatste jaren en het bevalt me prima.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

13-08-2012 15:09

@michel,

als mensen water links laten liggen kan het ook zo zijn dat er geen vis zit ;) dan zit je wel lekker rustig dat wel..
Oja joh!!!
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

13-08-2012 15:11

Ik kan me best voorstellen dat dit irritaties kan opwekken. Ik heb het zelf ook een aantal keer meegemaakt en heb me hierom ook erg druk gemaakt, maar in 9/10 gevallen bedoelen de mensen het in eerste instantie helemaal niet verkeerd.
Op uitzonderingen na uiteraard. Zo is er ooit eens een visser langsgekomen om een praatje te maken (aardige vent op het eerste gezicht, hij had wel wat irritaties omdat ik viste op de plek waar hij had gevoerd) en is na 10 minuutjes weer vertrokken. Hij is toen op de brug gaan staan waar ik tegenaan lag met m'n lijnen en heeft vervolgens een aantal afwastabletten het water in geknald met z'n katapult. Het gevolg was natuurlijk dat ik de rest van de dag niets meer heb gevangen.

Zoals je het schrijft denk ik dat er heel veel mensen pissig zouden worden, maar zonder besef dat de beste man nooit de intentie had om jou te dwarsbomen. Ik word in ieder geval nooit boos op anderen. Het heeft voor mij totaal geen nut om pissig te worden op mensen die in ontwetendheid iets doen. Ook mensen die het wel met opzet doen laat ik links liggen. Een reactie is het enige waar ze op uit zijn en dat genot gun ik ze niet. Totaal volgens de stoïcijnse filosofie dus haha :lol:
Here, fishy fishy fishy!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-08-2012 15:12

R de Winter schreef:@michel,

als mensen water links laten liggen kan het ook zo zijn dat er geen vis zit ;) dan zit je wel lekker rustig dat wel..


LOL :lol:

of een teveel aan knollen en witvis en dat vinden de meeste nie leuk nie :D
echter tussen al dat knollen en lappengeweld komt er soms een pareltje uit :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

13-08-2012 15:40

Hi Tja,
Op dat soort wateren vis ik ook hoor. Heb jarenlang vrijwel niks anders gedaan, maar aangezien ik van afwisseling houd wil ik me ook weleens begeven op drukkere wateren. Beetje instant prutsen. Vind het boeiend om uit te zoeken hoe vissen zich gedragen op drukke wateren en je kunt er onwijs veel van leren. Houdt me scherp voor zover mogelijk. En uiteraard kans op een dikke bak, want dat vind ik ook leuk. Moeten wel puntgaaf zijn, anders vang ik ze liever niet.

Roy Michel schreef:, maar in 9/10 gevallen bedoelen de mensen het in eerste instantie helemaal niet verkeerd.


Dat was ook een beetje het punt waar ik mee zat. Die jongen bedoelde het ook helemaal niet verkeerd, daarom lukte het me redelijk om in "zen-modus" te blijven. Hij was ook groter en breder dan ik trouwens, maar dat ben je al snel :lol: .

Het laatste waar ik op uit ben is ruzie maken. We zijn allemaal met dezelfde hobby bezig, maar ik kan me wel goed voorstellen dat iemand anders zulks verkeerd op kan vatten en dat dit dan weer leidt tot excessen, terwijl dat totaal niet nodig is. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de algemene opinie omtrent dit soort zaken.

R de Winter schreef:en als ze vragen hoe lang ik nog blijf is het standaard een week ;)


R.


Dat is een hele goeie!!!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

13-08-2012 15:45

Roy Michel schreef:Hij is toen op de brug gaan staan waar ik tegenaan lag met m'n lijnen en heeft vervolgens een aantal afwastabletten het water in geknald met z'n katapult. :lol:



Kijk en dat moeten ze dus niet doen dan ga ik er wel wat van zeggen of achteraan...
zo verziek je niet alleen jou dag maar ook het water en de vissen....
Oja joh!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 15:51

Ik wens je sterkte Sjoerd. Wens het mij ook maar ff terug :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

13-08-2012 15:57

Das niet nodig Marco, er zijn veel ergere dingen op deze wereld.
Toch bedankt en jij ook he!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 16:27

Dat er ergere dingen zijn helemaal mee eens :wink: . Maar toch klote wanneer je gaat vissen om te onspannen en gespannen naar huis gaat.

Ik heb het een aantal winters geleden zelfs nog met een BOA gehad die me kwam controleren terwijl ik onder een putje in de vallende sneeuw een poging tot visvlees waagde.

Ik vroeg 'm of hij aub wat rustiger in z'n doen en laten (hard praten en stampen) wilde zijn aangezien ik slechts op 10 meter afstand m'n aasje gedropt had en al weken tijd en moeite (en geld) in de stek had zitten. Hij vondt het onzin. Die vis merkt daar niets opperde hij en ik maak zelf wel uit hoe ik je kom controleren. Waarop ik hem erop attendeerde dat hij naar mij kwam en zich best wel even aan mijn vraag zou kunnen aanpassen. Ik vertelde hem dat ik het ook wel 15 meter verderop aan de straatkant wilde afhandelen, maar nee; het moest daar en nu en hij bepaalde.

Ik ben pissig van m'n sterk weggelopen en ging verderop tegen hem stampij staan te maken zodat ie wel naar me toe moest komen. En dat hielp...

Tja.., een beetje verdiepen in de wereld van de ander waar jij op dat moment instapt...

Lastig hoor!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

13-08-2012 17:04

Roy Michel schreef:..en heeft vervolgens een aantal afwastabletten het water in geknald met z'n katapult.


Dan moet je al heel erg "ver weg zijn" als je afwastabletten meeneemt als je gaat vissen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 17:36

Wat dacht je van dreigen om terug te komen met stukken zeep.

Alleen omdat iemand meent te kunnen claimen dat op een water van een paar duizend hectare een stek aan hem toebehoord. Terwijl elke idioot die een waterkaart aanschaft (ik dus :D ) die specifieke stek er zo uitpikt en er vervolgens met de auto tot 250 meter afstand van verwijderd naar toe rijdt en er gaat voeren en vissen.

Geen platgetrapt gras en/of andere aanwijzingen (bierdoppen, boilieverpakkingen, karpervissers, schubben en wat al niet meer - liefst minder) dan ga ik er gewoon voeren en vissen hoor...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Bouke Langius
Berichten: 365
Lid geworden op: 01-11-2005 13:58

13-08-2012 17:40

Het klote is wel dat die gasten je hele dag verzieken.
Dan pak ik net zo lief gelijk alles in.
Al moet ik wel zeggen dat het alweer een hele tijd geleden is dat ik boos ben geweest aan de waterkant.
De laatste keer dat er aanvaring was kwam er eentje zeuren dat het zijn stek was.
Toen ik rustig aan hem vroeg hoeveel die voor de pacht betaald had en waar het bordje gepacht stond ontplofte hij bijna.
Dat maakte mijn dag juist goed.
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

13-08-2012 18:26

leen snoek schreef:Dan moet je al heel erg "ver weg zijn" als je afwastabletten meeneemt als je gaat vissen.


Hij had het in z'n auto liggen. Er wat van zeggen kon ook niet want voor ik door had wat het was, was hij al gevlogen.
Here, fishy fishy fishy!
anthony van Hamond
Berichten: 8
Lid geworden op: 10-08-2012 20:14

13-08-2012 18:42

Je zou denken dat zo'n persoon toch vroeg of laat tegen de lamp loopt (tegen de verkeerde).
Ik ben er zelf nu 15 jaar uit geweest en sta op het punt om de hobby weer op te gaan pikken.

Ik kan mij herinneren dat "toernertijd" het wereldje redelijk klein was.
Vaak kom je dezelfde mensen tegen in de regio.
Zeker iemand die zo geroutineerd is dat hij vaatwastabletten in de auto heeft liggen doet dit soort dingen vaker.
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets lang goed gaat in een wereldje waar zoveel gepassioneerde "idioten" rondlopen.

maargoed... wellicht ben ik te naief en is er afgelopen jaren teveel veranderd.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

13-08-2012 18:44

Sjoerd Bonenkamp schreef:Ik vraag me nu dus echt af of ik de enige ben die zich kwaad kan maken om zoiets en wat de redenen zijn voor iemand om op deze wijze (zonder kwade bedoelingen overigens!!) iemands' visochtend te verzieken.
Ik ben ook benieuwd hoe jullie gereageerd zouden hebben in zo'n geval. Hadden jullie je er ook bij neergelegd of waren jullie juist moeilijk gaan doen? Ik heb het idee dat dit het beste was dat ik kon doen in dit geval.


Dat ligt er denk ik aan hoe mijn club het gedaan heeft gozerT, normaliter k*t dus. Ben dan bij voorbaat al niet zo blij.

In de randstad is het gewoon een stuk drukker. Het is erg lastig om je eigen ding te blijven doen. Niet iedereen heeft dezelfde normen en waarden wat dat betreft.

Je had er echt wel wat van mogen zeggen, anders komen ze er nooit achter he...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 18:47

Ja, hebzucht ten top.

Een ander de vis niet gunnen, maar er bij stil staan dat dit het water en al de bewoners erin niet ten goede komt ho maar!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
rick marees
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-05-2012 10:39

14-08-2012 00:39

Ik was een paar weken terug in een mooi watertje aan het vissen bij mij in de buurt
ik lag met een hengel tegen een bruggetje aan aan de overkant van het water komt er een man aanrijden en vraagt heb je al wat en waar lig je precies dus ik het uitleggen en hij zegt ok
Dus ik vraag gaat u ook vissen en waarop maar de man antwoordt niet en loopt weg stapt zijn auto in en rijdt weg ( dacht ik)
Ik zie hem de brug over rijden en gaat precies op de plek vissen waar mijn lijntje ligt ik loop ernaar toe en vraag u weet dat mijn lijn hier ligt toch ? Ja maar dat interesseert me niks is openbaar water en bekijk het maar met je troep !!!
Ik vol verbazing pffff ik vraag de man om effe 30 meter door te rijden dat kom makkelijk er was geen hond,maar nee hij moest en zou blijven zitten
Ik stond uiteraard te koken van woede maarja je schiet er niks mee op en toen maar naar de andere kant van de brug gaan zitten en heb er daar toch nog een paar mooie vissen eruit uitgetrokken
Het leuke was nog hij was gewoon met de vaste stok aan het vissen dus het sloeg nergens op dat ie dan perse daar moest vissen
Maarja ik kon gelukkig rustig blijven en heb evengoed nog een leuke dag gehad
Ps sorry voor het lange verhaal
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

14-08-2012 07:45

Sorry, maar wat is het effect van zeep/afwastabletten in het water? :oops:
Heb hier namelijk nog nooit van gehoort.

Alvast bedankt,
Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2012 07:50

Tegenwoordig ga ik voor ik ga vissen even overal langs en herrie maken.

1) soms scoor je een pint, geen erg
2) vaker pleuren mensen gefrustreerd op.. :P
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2012 08:25

Ik ook Klaas, en als men op mijn stek zit ...... schiet ik nep zeep in het water.
Soms pint, soms tik op neus maar meestal visstek.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-08-2012 08:45

@patrick:

Gooi maar eens een blokje in het water bij je stek ;) of althans ergens in het water dan zie je het wel..

@klaas:

hoop voor je dat je nooit bij mij langs komt dan om herrie te maken, want dan ga je mooi zwemmen. ;)
Oja joh!!!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-08-2012 08:57

Klaas vd Herik schreef:Tegenwoordig ga ik voor ik ga vissen even overal langs en herrie maken.

1) soms scoor je een pint, geen erg
2) vaker pleuren mensen gefrustreerd op.. :P


Bij mij zou je een pint scoren Klaas, je allerlaatste :lol:
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-08-2012 09:01

Klaas vd Herik schreef:Tegenwoordig ga ik voor ik ga vissen even overal langs en herrie maken.

1) soms scoor je een pint, geen erg
2) vaker pleuren mensen gefrustreerd op.. :P


:lol: Proost he!

Mitchel van der Linden schreef:Je had er echt wel wat van mogen zeggen, anders komen ze er nooit achter he...

Dat heb ik ook gedaan. Ben op een gegeven moment maar "opgepleurd", want Klaas snapte het toch niet! Pintjes had ik dan ook niet bij me.
Gefrustreerd? Neuh dat niet, had een leuke spiegel, club 0-1 gewonnen en het was zalig weer.