Alles voor de foto...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2012 12:20

Ik heb mijn eigen normen en waarde cq regels, waar ik mij aan hou, en waar ik mezelf soms weleens betrap dat ik die regels overtreed, door een impulsieve reactie op een actie. :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2012 13:18

Jan Witter schreef:Zo'n boekje zou vanuit de overheid in combinatie SVN, KSN, VBK en andere verenigingen al lang moeten zijn, maar nee die lossen het liever op de geitenwollensokken manier op, door erover te praten los je het wel op. Nou nee hoor zo los je dat soort zaken niet op.


DVD "Verantwoord Vissen Op Karper"?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-08-2012 14:17

@ Jan

Er is een aantal jaren geleden (2007) een boekje uitgegeven in Vlaanderen: 'Code voor Karpervissers'. Dit is onder impuls van VBK en met met steun van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Animal - afdeling Bos en Groen – visserijfonds en met de medewerking van Inverde tot stand gekomen.

Deze folder is verspreid door de overheid en door VBK. Elk nieuw lid heeft de afgelopen jaren zo'n folder ontvangen en ook op beurzen en meetings was deze verkrijgbaar voor bezoekers van de VBK stand.

Momenteel zijn we achter de schermen bezig om een nieuwe uitgave op poten te zetten.

Grts
Mark
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-08-2012 14:25

En dan nog dit:

Ondanks de inspanningen van KSN, VBK, andere belangenbehartigers, BOA's, ... kunnen we niet om één belangrijk feit heen. En dat is de samenstelling van de groep karpervissers. Een groot percentage daarvan bereik je niet met praten, educatie, goeie wil, enz.

Het deel van onze groep dat wel open staat voor dialoog en bijleren, dat wel in staat is om voor zichzelf het een en ander op een nuchtere en logische manier af te wegen: daar kan je mee verder. Het overige deel? De realistische kant van mezelf zegt dat je daar met veel bloed, zweet en tranen af en toe een enkeling van kan bekeren (of hoe je het ook wil noemen). En daar zullen 9 pagina's of meer op Carpboard jammer genoeg niets aan veranderen. Was het maar...

grts
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2012 14:48

@ Kees, is dat die film met Jeroen Neef en Chris Noorlander ?

Indien zo, zou deze film constant voor iedereen gratis beschikbaar moeten zijn.

@ Mark, ik wil zeker niet lullig doen, maar ik heb bij mijn VBK lidmaatschap aanmelding niets gekregen, misschien is dat iemand ontschoten bij mijn aanmelding, niet dat ik hem nodig heb. En ook niet van de KSN, waar ik onlangs lid van ben geworden. Dan kun je zeggen zoek ze op, op de website, maar zo bereik je niemand, want niemand zal uit zich zelf regeltjes, gaan zitten downloaden en uitprinten waar hij misschien niets mee heeft. Je begrijpt hopelijk waar ik heen wil.

En dat is de samenstelling van de groep karpervissers. Een groot percentage daarvan bereik je niet met praten, educatie, goeie wil, enz.

Daarom zou een verbod op sommige zaken beter zijn, zodat je ze het op een vervelende manier voor hun dan, kan leren.

Goed te lezen dat ze bij het VBK bezig zijn met een nieuwe uitgave.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-08-2012 15:00

@Jan,

Ja dat is hem.

Na 17.990 DVD 's ( Ik heb nog er nog 10 :wink: ) uitgedeeld te hebben staat die sinds een paar maanden in 3 delen op karperfilmpjes.nl

http://karperfilmpjes.nl/2012/05/16/ksn ... r-deel-13/

http://karperfilmpjes.nl/2012/05/19/ksn ... r-deel-23/

http://karperfilmpjes.nl/2012/05/21/ksn ... r-deel-33/

Helemaal gratis en continue voor iedereen beschikbaar.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-08-2012 15:19

@ Michel

Nogmaals mensen gaan zelf niet op zoek naar regeltjes waarin ze belemmerd worden in hun doen en laten, maar prima dat je het onder de aandacht brengt. :lol:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-08-2012 18:09

Uit onderzoek blijkt dat vissen geen enkele nadelige invloed ondervinden van het verblijf in en visnet. Hetzelfde geldt voor de bewaarzakken, leefnetten die in de karpervisserij worden gebruikt.


Vertel dat nog maar ff aan die vaste stok visser waar ik een week of 7 geleden mee stond te ouwe hoeren.
Na dat hij z'n leefnetje incl. stapel mixed fish op het gras deponeerde haalde hij in eerste instantie een bak van een ruisvoorn uit z'n net. Je kent ze wel, zo'n ouwe reus die er gepokt en gemazeld uitziet met een flinke jaap van 'n herstelde snoekenbeet op de flank.

Mooi beestje.., ..mooi dood beestje..!

Ja, ja, ik weet het. 'T was maar een voorn :-? en een karper zit solo in de zak (en as)...

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

17-08-2012 19:46

Nederland is binnen Europa en misschien zelfs wel wereldwijd het land met de meest uitgebreide wetten, regelgeving en voorschriften, zo erg dat het naar mijn begrippen onleefbaar wordt en dan zullen wij hier nog eens gaan vragen om nog meer uitbreiding hiervan? uitgerekend een deel van de bevolking dat een liefhebberij uitoefent wat uitnodigt tot het beleven van een stuk vrijheid, een stuk vrijheid waarvan we vervolgens aan gaan geven dat we er niet mee om kunnen gaan? nee dus, daar doet deze jongen even fijn niet aan mee.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2012 20:51

Nou Herman. Onderbouw dat eens. Ik kan er geen statistiek over vinden om dat te bewijzen.

De wetgeving omtrent sportvisserij is gegeven in de visserijwet. De eindverantwoording is echter doorgeschoven naar de HSV (de leden, wijzelf dus). De HSV (wijzelf) kan op punten van de visserijwet afwijken. Daarbovenop zijn het de HSV'en (wijzelf) die extra regelgeving voeren. Grotendeels ligt ons lot daarmee in eigen handen.

Een extra regel omtrent al of niet een bewaarzak gebruiken komt van de HSV en wordt daarmee bepaald door de ledenraad. Wijzelf dus.

Als je beweert dat door de autonomie van de HSV de regelgeving een wirwar is geworden ben ik het met je eens. Die kan sterk vereenvoudigd. Maar nu is het ook weer niet zo dat dit geen aandacht heeft van Sportvisserij Nederland.

Een algemene regel omtrent bewaarzakken geef ik weinig kans. Dat een enkele ledenraad van een HSV zo gek zal zijn om dat in te voeren sluit ik echter niet uit. Volledig democratisch trouwens.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

17-08-2012 22:32

Ik heb er even op Google gezocht naar dat onderzoek, maar zo'n 40 euro voor het volledige rapport gaat me net wat te ver :lol:. Maar je kan wel één grafiek aflezen waarbij duidelijk naar voren komt dat er geen significant verschil is waargenomen tussen het meteen vrij laten van de karper of het laten zwemmen van onze vriend karper na een bewaarzakperiode van 3/6/9 uur. Wel vraag ik me af hoe groot deze steekproef is geweest? Helaas is dat niet weergegeven.

Ik neem aan dat er een bloedmonster is genomen bij het terugzetten van de karper, hoe zit het met de karper die zijn rondjes weer zwemt in het water? Daar kunnen ze geen bloedmonster van nemen zonder het beest weer te vangen. Dit geeft dan weer een vertekent beeld.
Als de karper direct na de vangst terug word gezet heeft deze gedurende een ‘korte’ periode stress ondervonden. Word de karper na een periode van 3/6/9 uur terug gezet, dan heeft de karper dus voor een ‘langere’ periode stress gehad. Hier lees ik nergens iets over terug, terwijl ik denk dat tijdsduur een belangrijk aspect is.

Misschien dat..

De karper die in de zak heeft gezeten na vrijlating gedurende een langere periode last heeft van stress dan de karper die meteen word terug gezet. Het ‘niveau’ van de stress is gelijk alleen de tijdsduur is anders?
Ik vind het in ieder geval interessant om te lezen. Mensen die meteen roepen dat je dan maar moet stoppen met vissen? Het is toch onze hobby waar we allemaal toch meer over willen weten? Of niet soms…
Gewoon genieten
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

17-08-2012 22:32

Misschien hebben wij in Nederland wel meer regels in de sportvisserij (is dat zo?), maar ik denk dat we juist als sportvissers in onze handen mogen klappen over het beleid.

Want vergelijk het maar eens in Duitsland, frankrijk. Daar is het niet ff een vispasje scoren, lid worden en je kan bijna overal vissen.

Dat er verbeterpunten zijn, ja, dat klopt, die zijn er altijd, maar ook overal.

Een verbod op een bewaarzak hoef van mij ook niet zo nodig. Eigenlijk zou het moeten gaan zoals met de onthaakmat, maar dan omgekeerd.

Die is ook niet verplicht, maar door het steeds maar weer aan te raden, in magazines, bij vergunningen, door de community zelf, zie je toch steeds minder vaak een visser zonder mat. Op welke vis die ook vist.

Zo zou het misschien kunnen. Maar zoals je leest alleen in dit topic al. Er zijn ook mensen die wel graag een bewaarzak gebruiken. Dus het zal niet zo makkelijk zijn.

Maar begin eens bij de KSNs, de Sportvisserij Nederlands. Niks verbieden, maar gewoon wat info. Graag een onthaakmat gebruiken en liever geen bewaarzak.

Ge mot ergens beginnuh.
Zit hier wel vis?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

17-08-2012 22:55

Kees Ouwehand schreef:Nou Herman. Onderbouw dat eens. Ik kan er geen statistiek over vinden om dat te bewijzen.


Groet, Kees


Kees, dan zal ik m'n boeken van de HVU door moeten spitten, daar komt die wijsheid vandaan namelijk, die uren besteed ik liever aan de waterkant, m'n vrije uren zijn nogal spaarzaam.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

17-08-2012 23:03

stress meten bij karpers wat een gelul.

Klaas ik heb mijn bewaarzak het liefst groot dat je de vis er makkelijk in en uit kan halen.
Als de zak als een huid om de vis gaat vormen en het is donker genoeg beweegt hij nagenoeg niet, dus dan is de grote niet belangrijk.

Ik heb om een voorbeeld te geven een vis gevangen die ongeveer 10 uur in de bewaarzak heeft gezeten, foto's gemaakt en terug gezet.
Binnen de 2 dagen werd hij terug gevangen en zag er supermooi uit en ik ken nog wel een aantal van deze voorvallen.

Dat het beter is om na de vangst direct de foto te maken geef ik toe zeker met de toestellen van nu, het zal een hoop staarten en beschadigingen schelen.
maar mocht ik die 45 kilo vis vangen zak ik hem zodat ik er een mooie foto van heb. 8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2012 23:13

Dan beschouw ik het maar als politieke kretologie Herman. Nederland blijft pak hem beet schommelen rond een paar duizend wetten ondanks decennialange inzet van regeringen van diverse politieke pluimage dit te verminderen. De US heeft 4500 federal crimes, Engeland telt rond 3500 wetten om maar wat te noemen. Hoef ik geen schoolboekje voor te pakken.

Gaat hier om regeltjes van HSV'en. Visverenigingen met de visrechten om duidelijk te zijn. Algemene onthaakmat en bewaarzak regeltjes komen er gelukkig niet. Voorlichting kan aan gewerkt worden.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-08-2012 23:24

maar mocht ik die 45 kilo vis vangen zak ik hem zodat ik er een mooie foto van heb.


Oh wee he, niet bij 44,9kg :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

18-08-2012 00:28

Kees Ouwendijk schreef:stress meten bij karpers wat een gelul.

Klaas ik heb mijn bewaarzak het liefst groot dat je de vis er makkelijk in en uit kan halen.
Als de zak als een huid om de vis gaat vormen en het is donker genoeg beweegt hij nagenoeg niet, dus dan is de grote niet belangrijk.

Ik heb om een voorbeeld te geven een vis gevangen die ongeveer 10 uur in de bewaarzak heeft gezeten, foto's gemaakt en terug gezet.
Binnen de 2 dagen werd hij terug gevangen en zag er supermooi uit en ik ken nog wel een aantal van deze voorvallen.

Dat het beter is om na de vangst direct de foto te maken geef ik toe zeker met de toestellen van nu, het zal een hoop staarten en beschadigingen schelen.
maar mocht ik die 45 kilo vis vangen zak ik hem zodat ik er een mooie foto van heb. 8)


Gelul? Omdat je het er niet mee eens bent is het gelijk gelul?

Dat je een vis weer terugvangt en dat de vis er goed uitziet betekent niet dat de vis niet gestresst is.
Ook de lange termijn is niet te voorspellen maar als logisch verstand en onderzoeken vertellen dat het niet bevorderlijk is, waarom dan tóch doen? Bij een heel bijzondere vis zou ik het me kunnen voorstellen, maar als je daarbij ook logisch nadenkt, dan verklein je de kans dat jij of iemand anders deze vis ooit nog eens zal vangen. Ben je dan goed bezig?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-08-2012 00:45

@ Ronald en andere bewaarzak tegenstander zeveraars, als je zo bezorgd bent om het welzijn van de visjes, stop met vissen, er is werkelijk geen excuus als je meent wat je zegt.
Je geeft met dit gezever de Pvdd munitie om op ons te schieten(zie je wel, zelfs vissers geven toe dat etc etc).
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

18-08-2012 00:56

bert kamp schreef:@ Ronald en andere bewaarzak tegenstander zeveraars, als je zo bezorgd bent om het welzijn van de visjes, stop met vissen, er is werkelijk geen excuus als je meent wat je zegt.
Je geeft met dit gezever de Pvdd munitie om op ons te schieten(zie je wel, zelfs vissers geven toe dat etc etc).


@ Bert: Maak anders gelijk de karper dood. Dan weet je zeker dat je er een goede foto van kunt maken zonder dat hij spartelt.

En natuurlijk is bovenstaande zin grote onzin maar dat is net zo de hoek in schieten als jij nu doet!
Munitie hebben ze sowieso want als je een stok zoekt, dan is ie er. Een simpel ding als een bewaarzak (esthetisch totaal niet verantwoord en staat ook totaal los van het vissen an sich!) is geen meerwaarde voor het vissen. Pure onzin, we willen vissen vangen toch? Waarom is die ene foto dan zo belangrijk? Waarom die geliefde vis die je zo graag zou willen vangen dan blootstellen aan meer risico dan nodig? Wie is hier nu de liefhebber en wie is nu de egoïst?

Het valt me wel op dat zodra je hier een stelling deponeert of een mening geeft (al dan niet onderbouwd met feiten en/of argumenten) er zeer respectloos en veel te snel op de persoon gespeeld wordt. Als je de discussie niet kunt winnen, dan maar schelden, beledigen of gelijk van het ene naar het andere uiterste schieten...
Erg jammer want volgens mij hebben we allemaal nog steeds dezelfde interesse en proberen we elkaar juist op weg te helpen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-08-2012 01:38

Het valt me wel op dat zodra je hier een stelling deponeert of een mening geeft (al dan niet onderbouwd met feiten en/of argumenten) er zeer respectloos en veel te snel op de persoon gespeeld wordt.


Dat heb ik hier nog nooooooit gezien op dit forum, zelfs tov mij niet. :D :roll: :D
By the way vindt ik het in dit topic nog wel meevallen en kan het nog veel gekker, en dan gaat er een slotje op hé.

Groet, Peter

ps Jongens zet een gevangen vis nou gewoon gelijk terug joh dan kunnen we gewoon stoppen met het gezanik over het zakken. Maak direct een foto of helemaal niet, en als je hem direct maakt ga je thuis toch lekker photoshoppen en dan doe je net als het overdag is!! Enne met photoshoppen kun je hem trouwens ook nog een beetje opblazen. :D
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-08-2012 02:23

bert kamp schreef:@ Ronald en andere bewaarzak tegenstander zeveraars, als je zo bezorgd bent om het welzijn van de visjes, stop met vissen


Slechtste en tevens meest gehoorde tegen-argument richting vissers die de zak liever zien verdwijnen.

We willen allemaal graag onze vissen vangen, en als vissers hebben stuk voor stuk NIET het beste met de karper voor.
Maar dit is nog iets anders dan een vis onnodig te kwellen voor alleen een betere foto...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-08-2012 03:29

Het toppunt van onnodig kwellen (jouw woorden, niet van mij) moet dan toch wel zijn het vangen an sich, je sleept toch onder dwang een beest uit zijn natuurlijke milieu met een haak in z'n bek, als je het dan toch over 'stress' wil hebben begin dan maar daar. Laat ik 'pijn' nog even helemaal buiten beschouwing.
Sebastiaan, de enige reden waarom jij het een slecht argument vind is dat het niet in jouw kraam te pas komt, je bent gewoon een hypocriet.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

18-08-2012 07:30

Ronald wat is dan stress, als ze schrikken van een boot of reiger ? Als je een vis vangt is vrij onnatuurlijk ik kan mij voorstellen dat de vis daar even van
moet herstellen maar dat duurt niet zo lang in de meeste gevallen. Als ik een vis vang wil ik een ding dat hij geen onnodige schade oploopt.
Geen klapperstaart, schubben verlies enz, je hebt gewoon meer kans dat dit gebeurt als een vis geruime tijd in een zak heeft gezeten.
In de zakken die ik gebruik komt de vis er uitgerust uit dit vind ik een nadeel voor een foto, ondanks alle stress.
Nog effe hebben karpers last van een burn-out..

Marco 44,9 zijn hoogst zeldzaam net als 19,9 en 29,9 en 39,9 :lol: :lol: 45 kilo daar ga ik voor alles minder is toch teleurstellend.
Maar mocht ik hem niet vangen, ik heb pas een 16mm lens gekocht.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-08-2012 09:50

@ Bert: Maak anders gelijk de karper dood. Dan weet je zeker dat je er een goede foto van kunt maken zonder dat hij spartelt.


Doet me denken aan een jonge knul die alsnog met een op de mat gestorven 40-er op de (in dit geval zeeeeer) gevoelige plaat is gegaan.


Maar mocht ik hem niet vangen, ik heb pas een 16mm lens gekocht.


Zet 'm d'r flink bol op zou 'k zeggen (evt. ook nog tijdje dood in de zak laten zwellen) :wink:


Wat betreft stress bij vissen;

Wat zou een voorntje in die boze onderwaterwereld aan emotie ondergaan? 'T is geen mens en zou waarschijnlijk bij een soortgelijk brein als dat van een mens, dus met alle geestelijke ontwikkelings opties, compleet gestoord worden van de gedachte dat ie elk moment van de dag ten prooi kan vallen aan een bek vol scherpe snoeken tanden. En dat zal voor kleine karper bijv. in de Ebro niet anders zijn met meerval...

Vissen ondergaan het bestaan op een totaal andere manier dan mensen, simpelweg omdat het brein minder complex is.

Maar wat betreft de evt. stress in de zak en voornamelijk wederom direct na de zak;

Wanneer iemand aan mij vraagt; 1x "waterboarding" of 2x "waterboarding"? Ik zou het wel weten. Zuurstof onttrekking is nu eenmaal een slecht fysiologisch proces voor mens en dier...

Gr. Marco
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-08-2012 12:01

bert kamp schreef:Het toppunt van onnodig kwellen (jouw woorden, niet van mij) moet dan toch wel zijn het vangen an sich, je sleept toch onder dwang een beest uit zijn natuurlijke milieu met een haak in z'n bek, als je het dan toch over 'stress' wil hebben begin dan maar daar. Laat ik 'pijn' nog even helemaal buiten beschouwing.
Sebastiaan, de enige reden waarom jij het een slecht argument vind is dat het niet in jouw kraam te pas komt, je bent gewoon een hypocriet.


En vandaar dus dat ik schreef:

"We willen allemaal graag onze vissen vangen (ik dus ook), en als vissers hebben we stuk voor stuk NIET het beste met de karper voor. Maar dit is nog iets anders dan een vis onnodig te kwellen voor alleen een betere foto..."

Maar dus, wanneer ik dan toch een karper onder dwang met een haak in zijn bek z'n natuurlijk milieu uitsleep dan is het kwaad blijkbaar al geschied en kan die zak er ook nog wel bij?

Ik snap die logica niet, echt niet.

Mvg. Hypocriete Bewaarzakzeveraar