Waarom is niet iedere karpervisser lid van de KSN???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

09-07-2012 11:57

Na aanleiding van dit topic en de ontwetendheid toch maar aangemeld bij de KSN, ach die paar euro's als hiermee de karper word beschermt en er een instantie is die onze blangen behartigd vind ik het 't meer als waard.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-07-2012 13:10

My 2 cts?

Met stip op 1: het kost geld, hoe weinig ook en hoe zeer dat niet in verhouding staat met wat er wordt gerealiseerd door de KSN, dat gaat ook wel door als dat ene individu er eventjes niet aan mee doet, dus laat maar lekker gaan.

Ver daarachter nr 2: Zou er voor het geld wat je betaald aan al je vergunningen en passen etc. niet al een orgaan moeten zijn die deze zaken al regelt? Blij dat de KSN het doet, maar zouden zij het wel moeten doen? Zou de KSN bv geen subcommissie orgaan dinges moeten zijn van Sportvisserij Nederland?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-07-2012 13:47

Andre Jacobs schreef:My 2 cts?

Met stip op 1: het kost geld, hoe weinig ook en hoe zeer dat niet in verhouding staat met wat er wordt gerealiseerd door de KSN, dat gaat ook wel door als dat ene individu er eventjes niet aan mee doet, dus laat maar lekker gaan.


Vind ik echt onzin, en als al die individuen er nou zo'n 5 a 600 zijn? Dan komen we helemaal nergens.
Ischa Speldenbrink
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-08-2007 00:54
Locatie: Arnhem

09-07-2012 14:07

Als je zo een topic start kom dan gelijk met argumenten waarom vissers wel lid moeten worden.
Denk dat 90 van de 100 vissers niet eens weet wat de KSN doet, 50 van de 100 vinden het onzin omdat het geld kost of om een andere reden.

Dan blijft er altijd een percentage over die je misschien wel over de streep kan trekken.
Mvg,
PBI Speldenbrink
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-07-2012 14:21

Goedenmiddag,

Interessante discussie hier en vermakelijk (en misschien ook jammer!) om te zien dat er weer direct 2 kampen ontstaan. Kamp KSN en kamp geen KSN.
De voornaamste reden dat mensen geen lid zijn wordt denk ik aangehaald door Andre Jacobs:

"of ik nou wel of geen lid ben, de KSN doet tóch wel hun werk"
.
Enerzijds een begrijpelijke reactie maar aan de andere kant vind ik het erg jammer.

Concreet voorbeeld:
De prachtige project rijen die jij ving in het OH kanaal Andre, is uitgezet door Roelof Schut, in samenwerking met/uit naam van de KSN. Je wil er wel mee showen op de diverse fora, maar kan het niet schelen waar het vandaan komt.

Het werk dat de KSN doet is voor velen té vanzelfsprekend. Ik denk dat de impact pas komt op het moment dat vissers afhankelijk worden van de KSN. Dit zijn ze op dit moment al gedeeltelijk maar beseffen dit niet.

Nachtvissen, 3e hengel, projectspiegels en schubs, ABB vrije en Beroepsvisservrije wateren alleen voor KSN leden?

Als je écht in ledenaantal wil groeien moet je dat gaan invoeren. Ik ben er geen voorstander van hoor, want dan gaan we terug naar onze oude elite-tijd die we gelukkig mijlenver achter ons hebben gelaten. Maar het zou wel direct duidelijk maken wat de impact van de KSN daadwerkelijk is.

Voor mij is de KSN naast dit soort zaken ook vooral een club waar je lol mee kan maken en gedurende de winterperiode gezellige avonden mee kan beleven. Alleen dat zou voor mij al een reden zijn om lid te blijven! Dankzij de KSN heb ik vele toffe mede-vissers leren kennen waarvan ik een aantal inmiddels ook tot vrienden kan rekenen. Iets wat een hele leuke bijkomstigheid is.
Bezoek als geen lid daarom ook gewoon eens een regiomeeting want die zijn gewoon écht leuk.

Groeten Bart
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-07-2012 14:26

Enige waarin ik mij niet in kan vinden is dat de KSN zich hard maakt voor de 3 hengel vergunning. Op grote open wateren ok maar op sommige putten en slootjes kan dat gewoon echt niet.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-07-2012 14:28

Bjorn,

Dan is het toch altijd nog aan de karpervisser te overweging of hij 1, 2 of 3 hengels ingooit?

Groet Bart
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

09-07-2012 14:29

Een beetje zelfinitiatief kan geen kwaad Ischa, zoekmachine, Google. Er gaat een wereld voor je open.

Ach een heel klein voorzetje, geen dank, ik doe het met plezier.
De KSN kan fungeren als spreekbuis voor karpervissend Nederland.
Spiegelkarperprojecten
Aanpak van diverse problemen zoals dichtgroeiproblematiek, beroepsvisserij, stroperij, vroegtijdig calamiteiten signaleren en aanpakken middels de juiste instanties.
Organiseren van zeer leerzame jeugdkampen.
Belangenbehartiging op diverse fronten.
bespreekbaar maken van regelaanpassingen bij de juiste instanties.
En nog veeeel meer.

Eigenlijk kort samen gevat: Samen sta je sterk.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

09-07-2012 14:34

K..t, ik vergeet het allerbelangrijkste.

Die kneitergrote overheerlijke hamburgers van cafe Centraal in Tynaarloo. Die smaken na een joekel van een gehaktbal het beste tijdens een borrel in de veel te lange winters.
Dit, samen met een groep mederanddebielen die het allerliefst in een groene tent liggen te ruften wachtend op een megarun maakt het voor mij al de moeite waard.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-07-2012 14:38

bart van bezouw schreef:Bjorn,

Dan is het toch altijd nog aan de karpervisser te overweging of hij 1, 2 of 3 hengels ingooit?

Groet Bart


Karpervissers met manieren en respect naar anderen maken die overweging inderdaad wel. We weten echter allemaal dat dat ook wel eens anders is.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-07-2012 14:47

Bjorn,

Op dit punt staan voor zover me bekend is alle federaties op hetzelfde standpunt. Een derde hengel vergunning wordt alleen afgegeven voor viswater wat zich er voor leent. Putjes waar je bij wijze van spreken nog geen spiegelei in kwijt kunt vallen dus zeker af. Ook andere belangenorganisaties delen dit standpunt.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2012 14:54

Zelf vis ik meest met 2 hengels. Voor het nut van de 3 hengelvergunning heb ik zelf een wat andere insteek.

Voor de 3 hengelvergunning geldt dat de meeste karpervissers het vanzelfsprekend vinden om met 3 hengels te karperen. De meeste dat dan ook zondermeer doen en daarmee bewust de regels overtreden. Dat deze overtreding al vele jaren een doorn is in het oog van de hengelsport. We daarop regelmatig aangesproken worden. De karpervisserij daarmee aan geloofwaardigheid inboet. Het nu eens goed regelen van dit probleem, zodat daar waar het kan met 3 hengels mag worden gevist, helpt indirect ook de 2 hengel vissers verder bij het overleg met de hengelsport.

Ik kan ook nooit goed beargumenteren waarom op groot water met een zee van ruimte er niet met 3 hengels mag worden gevist.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

09-07-2012 15:07

3 pro's (voor mij persoonlijk dan):

- Ik ben (weer) lid geworden, omdat ik graag de regioavonden in Rijsoord bezocht. Vaak best interessant en soms win je ook nog eens wat :lol: . Ook nog eens een lekker koud Palmpje erbij 8) . Ze waren daar op doordeweekse avonden en dan heb ik meestal toch niets beters te doen.
Laatste paar keren niet gekund, omdat ze tegenwoordig op vrijdagavond gehouden worden en ik dan meestal geen tijd heb.

- Ook het blad was voor mij een reden om weer lid te worden. Veel verhalende stukkies en daar houd ik van. Sommige verhalen bestaan uit verschillende delen en dan zit ik echt te wachten op de volgende uitgave om te weten hoe eea af gaat lopen.

- Laatste reden is voor het geweten.... Dat ik zegmaar met mijn 3 tientjes toch een steentje bijdraag aan een groep die zich bezig houdt met problemen en oplossingen waar wij als karpervisserts toch vaak mee te maken krijgen. Zich bezig houdt met het verbeteren van het vissen op karper, iets dat voor mij gewoon iets heel waardevols is. Zal voor anderen (wellicht in mindere mate, of nog erger..) ook zo zijn.
Deze mannen offeren - als ik de verhalen mag geloven - bakken vrije tijd op en zelfs hun vakantiedagen gaan eraan. Bezoeken vergaderingen SVN enzo.... pfew.
Voor mezelf sprekende zou ik dat dus echt nooit doen, maar als ik dmv een relatief klein bedrag (al is dit natuurlijk per persoon verschillend) een steentje kan bijdragen aan deze club, doe ik dat.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

09-07-2012 17:31

Natuurlijk kan ik me perfect vinden in hetgeen hier al door een aantal personen is geopperd. Een KSN lidmaatschap heeft alleen maar voordelen!

Héél kort:

* Het sociale aspect: gezellige regiomeetings in doorgaans kleinere groep en een groter opgzette landelijke meeting in november.
* Het informatieve aspect: idem als bovenstaand voorbeeld, plus daarbij 4 x per jaar een prachtig magazine!
* Het steunend aspect: KSN is dé belangenbehartiger bij uitstek voor ALLE karpervissers die in Nederland hun hengels nat maken. Hoe meer leden, hoe sterker je staat. Da's logisch!
* Het toekomstgerichte aspect: onrechtstreeks geef je door een lidmaatschap blijk van vertrouwen in de KSN haar talrijke jeugdkampen en -dagen. Idem voor de SKP's e.d.

Verder zouden wij als vissers wel wat meer zij aan zij moeten gaan staan, zoals pakweg een vogelliefhebber. In Vlaanderen bijvoorbeeld is voor zulke natuurliefhebbers een lidmaatschap van Natuurpunt iets wat als heel normaal wordt beschouwd. In het visserswereldje, en zeker in het karpersegment daarvan, is er wat dat betreft toch veel meer weerstand. Ik zie niet goed in waarom... Even verwijzend naar punt 3 hierboven: waarom denk je dat natuurverenigingen zo veel gedaan krijgen? Politiek, inderdaad! Maar vergeet hierbij dan toch weer niet de belangrijke macht van de achterban, van het getal!

Het argument "Ik weet niet waar KSN voor staat", gaat mijn inziens te kort door de bocht. Willen échte karpervissers niet voortdurend bijleren? Wel, als je wil bijleren en vooruitgang boeken in je hobby/passie op meerdere vlakken, dan kom je ongetwijfeld wel eens op de KSN-website, bots je ongetwijfeld wel eens op een geëngageerd (bestuurslid), loop je ongetwijfeld wel eens langs een KSN-stand op een beurs, ... Op dat moment heb je ruimschoots de tijd om te zien, te horen en te lezen waar KSN voor staat en wat ze doen. En dan, dan ligt de rig in het kamp van de visser. Aan hem om dan de keuze te maken.

Een lidmaatschap van KSN voor 30 euro per jaar is - met in het achterhoofd de wetenschap wat je ervoor terug krijgt - een superscherpe deal!

MVG
Mark
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

09-07-2012 19:26

Zo raar hé dat sommige mensen zich vijandig gedragen tegen over een organisatie die zich inzet voor hun hobby.
Het kan alleen in de karpervisserij denk ik. :roll:
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-07-2012 19:48

Ik ben ook geen lid van de ksn maar omdat ik dan geen lid ben ben ik dan vijandig naar hun toe?
Vis is vis
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-07-2012 19:52

Wijnand van Hemert schreef:Zo raar hé dat sommige mensen zich vijandig gedragen tegen over een organisatie die zich inzet voor hun hobby.
Het kan alleen in de karpervisserij denk ik. :roll:
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

09-07-2012 20:40

Inderdaad Björn. Er gaat altijd zo'n hoop fout door niet goed te lezen :x
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-07-2012 22:12

Nou indd zeg kerel :D
Ik nam sommige aan voor de tegenstanders van de ksn.
Neem me niet kwalijk.
Vis is vis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-07-2012 22:19

Zolang je maar niet door je remmen schiet maakt het niet uit Ben. :wink:

Een avondje stappen naar een regioavond doet vaak wonderen. :wink:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-07-2012 22:39

Nee eerlijk is eerlijk ik weet tegenwoordig goed gedoseerd te remmen.
Vis is vis
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

09-07-2012 23:39

Ik ben ook niet vijandig tov ksn, helemaal niet zelfs. Ik vind dat ze fantastisch werk leveren.

Maar zogezegd, voor mij is hier weinig te doen mbt ksn. Jeugdkamp? Fantastisch, heel tof, maar daar kan ik niks mee. En dat geldt voor veel activiteiten.

Dus ja, waarom zou ik lid worden? Zeker als er ook nog dingen zijn waar ik het (geregeld) niet mee eens ben, zoals bv 3de hengel, maar eigenlijk ben ik ook sowieso tegen vis uitzettingen in open water.

Nou, als ik dat op een meeting zeg, dan kan ik voor mijn leven weg rennen, ;-).

Als ik nog een zoontje had dan zou ik hem zo mee sturen op zo een jeugdkamp, want dat is echt goed geregeld en heel leuk en informatief, maar ja, die heb ik niet.

Dus ja, als er voor je zelf weinig te halen valt, dan is de reden ergens lid van te worden er ook niet. (''Giro 555'' perikelen uitgezonderd)
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

10-07-2012 09:10

Ben ik niet helemaal met je eens Josef.
Hier in het Utrechtse hebben ze goede dingen bereikt met bijv. het uitzetting beleid,en dat was destijds toch behoorlijk tegen de stroom in.

Alleen euh, karpertjes verkopen op een beurs vindt ik dan minder K.S.N. waardig. :wink:

Grttz.
Gebruikersavatar
Jari Lenting
Berichten: 38
Lid geworden op: 14-06-2012 16:52
Locatie: utrecht

10-07-2012 10:37

Zojuist aangemeld als lid bij de KSN.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-07-2012 16:56

Koos,

De karpertjes worden verkocht door de KSN regio Zwolle dit gaat geheel buiten de landelijke KSN om. Zij hebben de mogelijkheid op dit punt een eigenbeleid te voeren. Het geld wat zij hier o.a. mee binnen halen wordt besteed aan het kopen van kweekkarper voor hun Spiegelkarperprojecten.

Groet,
Peter