Even shoppen bij de Makro


Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

05-07-2012 17:57

En wat zien we in de schappen liggen:

Afbeelding

Ik weet dat karper een consumptie vis is, maar doet wel pijn...
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

05-07-2012 20:56

Ja, maaruh is gewoon een visje voor de pan, wen er maar vast aan en het moet kunnen, heb ik hier geleerd.
Mark Tent
Berichten: 7
Lid geworden op: 21-03-2011 14:20
Locatie: Glimmen

05-07-2012 21:39

Niet duur :roll:
Beter weinig van veel, dan veel van weinig.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

05-07-2012 22:27

Nou wil ik niet heel typerend overkomen, maar ik vraag me af of dit al zo was voor de toename van oostblokkers? In zie karper zeer zeker niet als consumptie vis, en denk dat er onder de nederlanders zeer weinig vraag naar is.

Maw, als dit relatief nieuw is, hebben we dus niet alleen last van mensen die vissen meenemen, maar ook bedrijfsmatig omdat er steeds meer markt voor is...
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-07-2012 22:31

ik weet dat het mag dat het gebeurt en dat het voor sommige een echte lekkernij is.
MAAR, voor mij is het onbegrijpelijk dat er karpervissers zijn die dit niet vervelend vinden.
tis niet mijn bedoeling verder hier over te discuseren maar wil dit even kwijt.
ja ik eet ook vlees en koeien vind ik ook mooie beesten dus ik snap dat het allemaal heel dubbel is maar dit is mijn mening.
en edwin er zal ongetwijfeld meer vraag naar zijn na de toename van oostblokkers maar ook al lang voor hun tijd werd karper verkocht.
op de haagse markt leggen ze ook.
Vis is vis
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

05-07-2012 23:27

herman hulsman schreef:Ja, maaruh is gewoon een visje voor de pan, wen er maar vast aan en het moet kunnen, heb ik hier geleerd.


en dan nu even zonder cynisme, elke zichzelf respecterende karpervisser zou hiervan moeten walgen, doe je dat niet dan ga a.u.b. biljarten en ja het maakt me link, pislink zelfs.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

05-07-2012 23:50

Dat vind ik dus ook. Ik vind dat elke visser dit zeer moet doen. Ik weet dat het al langer voorkomt, maar voor mij is dit net bijna zoiets als dat er ineens honden of katten op ijs bij de slager liggen. Is in sommige landen ook normaal om te eten...
Misschien is het krom, maar mij doet het pijn iig
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

06-07-2012 00:08

Heiliger dan de paus....

Je zou eens met een koiliefhebber moeten praten over het toebrengen van stress en de gevolgen daarvan.
Veel karperliefhebbers weten nog half niet wat ze de vis aandoen met het vangen. Stress is doodsoorzaak nummer 1 onder koi. Ook onder karpers in het wild heeft stress veel gevolgen. Schuw zijn is niet alleen het ontwijken van gevaar maar ook een stressreactie.

Kweekvissen die een goed leven gehad hebben en daarna in de winkel belanden vind ik minder erg dan de vissen met papegaaienbekken in veel kleine wateren...
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-07-2012 06:44

Kom op kweekvissen die een goed leven hebben gehad!
Nog nooit van de plofkip gehoord?
Vis is vis
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

06-07-2012 07:37

Ja en blijf maar lekker naïef, hoeveel denk je dat er d'r knip hebben gevuld met het verkopen van snoekbaars en vraag de hedendaagse snoekbaars visser nu maar eens wat hij daar van vind.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

06-07-2012 07:52

wij eten ook "HEILIGE" koeien .
overigens kon je vroeger bij ons bij de chinees ook karper aanbieden voor 50 gulden voor een karper aangezien er een vijver in de buurt zat waar ze nog net niet vrijwillig op de kant sprongen zijn er waarschijnlijk wel enkele in "ons" eten beland als het verhaal klopt .( niet dat ik toen chinees at maar OK )
en wie is of kent er nou geen paling visser die even een visje mee naar huis neemt ;) verboden maar moeilijk tegen te gaan :-?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

06-07-2012 07:58

Ik vind dit wel gevaarlijk... Want als er steeds meer vraag naar komt, wordt er ook steeds meer beroepsmatig op gevist.

Aangezien ze bijna geen paling of snoekbaars meer kunnen vangen moeten ze toch wat anders vangen, immers er moet brood (vis) op de plank komen... En laat er nou genoeg karper zijn. Daar zou ik me echt zorgen over maken.

Groet
Alex
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-07-2012 08:12

Ik eet ook vis ( kibbeling e.d. ) maar dit botst tog met mijn geweten !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-07-2012 08:12

Alex heeft een punt!

Voor de mensen die voor mij uitmaken dat ik hiervan moet walgen, heb ik nieuws ......... daar gaan jullie niet over!
Ik vind het jammer voor de specifieke vis, maar in generale wordt ik er niet warm of koud van.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

06-07-2012 08:27

Hoeveel karper zit er in vismeel?
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

06-07-2012 09:10

ben scholten schreef:Kom op kweekvissen die een goed leven hebben gehad!
Nog nooit van de plofkip gehoord?


Een wereld van verschil met de viskwekerijen...
De vraag naar kip is vele malen groter dan die naar karper. Veel minder volgepropte "hokjes" en beesten die elkaar aanvreten. Een karper rendeert het beste in schoon, feromonenvrij water en op goede voeding. Oftewel; zitten er teveel in het bassin en/of is de waterkwaliteit niet optimaal, dan groeit de karper niet en krijgen de parasieten de overhand. Ook bacteriële problemen steken dan heel snel de kop op.
Bij kip heb je die problemen niet in die mate, dat is een veel eenvoudiger op te fokken dier.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

06-07-2012 09:14

Theo de Vries schreef:Hoeveel karper zit er in vismeel?


Oei Theo, da's een gevaarlijke vraag/opmerking.
Dat gehalte is heel hoog ;)
Navraag kun je doen bij de grootste visvoederproducent van de wereld, Nutreco.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

06-07-2012 10:21

Alex Poot schreef:Ik vind dit wel gevaarlijk... Want als er steeds meer vraag naar komt, wordt er ook steeds meer beroepsmatig op gevist.


Dat is dus precies mijn punt.

Los van de discussie of we er allemaal van walgen of niet, zullen we er allemaal last van hebben als dat doorzet.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-07-2012 10:35

dit heeft niets met naief zijn te maken.
dit is gewoon mijn mening en vind dat jammer dat dat dan weer gelijk als naief bestempeld word.
zoveel verschil is het niet ronald.
zoals je zelf al zegt heeft een karper een hele andere leefbehoefte dan een kip dat is logisch maar dat wil niet zeggen dat de kwekers er niet alles aan doen om ze zo snel mogelijk groot te krijgen.
en dat zijn echt niet dezelfde manieren als bij mister fukiyama in ze koikwekerij.
zie de post van alex dat is een mooi voorbeeld.
marc.
ik bepaal ook niet voor jou wat je wel of niet moet denken dat doe ik voor niemand niet maar ik kan dat niet begrijpen.
dat is mijn probleem niet die van jou en maakt en maar weer duidelijk dat iedereen een andere beleving heb van zijn visserij.
edwin heeft ook een voor mij goeie vergelijking.
heb zelf 3 katten en iedereen kent wel de filmpjes uit aziatische landen hoe ze daar in de pan belanden.
gruwelijk!!!.
ja indd bij me kat jaag ik ook geen haak in ze bek.
ze vragen ook wel eens aan mij of ik soms met rubberhaken vis :D
nee dus maar daarom vind ik het wel belangrijk dat er verder goed omgegaan moet worden met de karper en durf ik wel te zeggen dat ik van karper houd.
net zoals een ruiter van ze paarden houd enz enz...
maar goed dit topic dreigt alweer de kant op te gaan waar veel (ex)boarders van balen.
succes ermee en vangse.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

06-07-2012 11:05

Een gezonde volwassen discussie, daar is het discussieboard toch voor :)
Een onderwerp als dit zal toch altijd iets fellere reacties oproepen, omdat het simpelweg emoties losmaakt, althans bij sommige vissers dan :wink:
Ik zei wel dat "ik vind" dat andere mensen er iets van moeten vinden. Is ook wel verkeerd geformuleerd. Laat ik het zo zeggen dat ik het niet kan begrijpen dat sommige karpervissers hier geen moeite mee hebben. Maar ieder zijn mening.

Kweekvissen die worden gekweekt voor uitzet zullen misschien een prima leven hebben. Maar als er karpers gekweekt zouden worden voor consumptie, zou dat dan nog zo zijn denk je?? Ik denk zeker van niet, sowieso niet qua leefruimte. Kijk bijv naar het kweken van de steur voor kaviaar..

Als kweekkarpers een goed leven zouden hebben, zou ik nog liever hebben dat consumptiekarper alleen kweek zou mogen zijn.
Deels egoistisch, maar ook zeker deels voor de wilde karper, die uit zn natuurlijk omgeving word weggevist met netten of elektriciteit, vis met geschiedenis of misschien zelfs een uitzetproject
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Jari Lenting
Berichten: 38
Lid geworden op: 14-06-2012 16:52
Locatie: utrecht

06-07-2012 11:07

Ik zie ze liever ook niet in de winkel liggen. Puur omdat het mijn hobby/passie is en graag het beste voor de karpers wil.
maar aan de andere kant voor sommige mensen is het gewoon voedsel.
Zolang dit verantwoord gekweekt is en niet wordt weg getrokken uit de nederlandse wateren kan ik hier enig zins mee leven.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

06-07-2012 11:33

ben scholten schreef:dit heeft niets met naief zijn te maken.
dit is gewoon mijn mening en vind dat jammer dat dat dan weer gelijk als naief bestempeld word.
zoveel verschil is het niet ronald.


Ben, ik zeg nergens dat je naïef bent hoor. Dat woord heb ik niet gebruikt.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-07-2012 12:04

De Karper:

mooie sportvis, waarom ? omdat hij lekker vecht tijdens de drill...

verder ben ik het wel eens dat er dankzij meer mensen die uit landen komen waar ze graag karper eten er meer vraag is naar deze vis.
wat zal resulteren in het meer vissen op deze vis voor de verkoop.
erg jammer..
indien ze uit een kwekerij komen geen probleem, maar onze wateren zouden ze wel vanaf moeten blijven. hier zie ik een taak voor SVN liggen persoonlijk.we betalen jaarlijks meer dan genoeg voor het behoud van onze hobby en daar mag dan ook wel iets aan gedaan worden.

bijv: boven de 10kg verbieden voor verkoop of consumptie of enkel vanuit de kweek verkopen als consumptievis.

persoonlijk vind ik het idee enkel het vangen van spiegels te verbieden door het beroeps belachelijk... zijn schubkarpers minder waardig of zo ?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-07-2012 12:51

ronald ik had misschien iets duidelijker moeten zijn maar mijn reaktie was aan meerdere tegelijk gericht.
herman had het over naief en vervolgens sprong ik door naar jou reaktie over de vergelijking met de plofkip.

@michel.
das discriminatie he :wink:
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-07-2012 13:07

Moet je wel een verschil blijven maken tussen water waar de schubvisrechten nog bij het beroep ligt en daar waar ze bij de sportvisserij is. Alleen daar waar het beroep nog schubvisrechten heeft mag karper weggevangen worden. Bekend voorbeeld is het IJsselmeer waar het beroep nog schubvisrechten heeft en waarvan er karpers op de markt komen. Even afgezien van wat er nog vanover de grens geimporteerd wordt. Het is goed mogelijk dat deze Makro consumptie schubkarpertjes van het IJsselmeer komen of van over de Duitse grens. Niet van mijn Zaans poldertje met verwilderde schubs waar ik als karpervisser een binding mee heb.

Wat mijn inziens verontrustender is, is het standpunt van een enkele politieke partij die de huidige trend en wenselijkheid wil keren met het teruggeven van de schubvisrechten aan het beroep.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======