Drop off systeem


Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

28-06-2012 19:09

Een recent artikel in één van onze karpermagazines door een streekgenoot geschreven met als subtitel ‘’ lood verliezen, vis winnen ‘’ zette me aan om weer eens in de pen te klimmen.

Zo bracht ik het afgelopen voorjaar een aantal weken door bij een obstakel- en visrijk water waar verreweg de meeste vissers één of andere vorm van het zg. dropoff systeem hanteerden. Een systeem waarbij het lood vrijkomt van de lijn vrijwel direct na het eerste contact met de vis waardoor in de regel de vis naar boven komt en makkelijker gedrild kan worden in moeilijke omstandigheden, zoals bv bij scherpe taluds, obstakels en wier.

Voornoemd voorjaar zaten er twaalf vissers aan dit water waarvan er tien het dropoff systeem gebruikten. Gemiddeld vijf runs per dag ( 24 uur) die allen resulteerden in het verlies van het lood, dus zo’n vijftig loodjes per dag en driehonderdvijftig per week. Aan dit water zitten in het hoogseizoen het dubbele aantal vissers dus je kunt met een simpele rekensom berekenen hoeveel extra lood daar in een paar maanden op de bodem komt te liggen.

Nu ben ik in principe geen fervent tegenstander van dit systeem, heb zelf al te vaak mooie vissen verspeeld in moeilijke omstandigheden, echter heb wel grote moeite met het gebruik van lood als werpgewicht. Ik pleit er dan ook voor om andere minder milieubelastende materialen als werpgewicht te gaan gebruiken.

Het Ministerie van ELI is hiermee al bezig, er wordt zelfs aangegeven dat het gebruik van lood als werpgewicht in de sportvisserij op korte termijn zal worden verboden, zie ook het artikel in http://www.agentschapnl.nl/programmas-r ... rtvisserij

Ikzelf gebruik vooralsnog steen als loodgewicht, er zijn een paar fabrikanten die dit aanbieden en waarmee ook prima kan worden geworpen en ik hoop dat deze post zal bijdragen aan een verdere inhoudelijke en positieve discussie over dit onderwerp.
langoor marco
Berichten: 43
Lid geworden op: 25-02-2012 21:59

28-06-2012 19:47

hallo jan

ik ben ook van plan om over te stappen op het drop off systeem. maar dan wel alleen voor mijn frankrijk trips.

ik heb hard gezocht en nagedacht en ik ga zelf de stenen maken om mee te vissen.

ik ben ook van mening als er zoveel lood in het water komt dat het niet goed zal zijn voor de vis.

maar veel lood heeft een coating die is echt goed bestand en zal volgens mij niet vergaan als ik mij niet vergis.

maar ik ben het met je eens dat het wel iets is waar rekening mee gehouden dient te worden.

ik be eerlijk ik doe het puur voor de kosten want als je altijd lood moet veliezen van +- 3 euro per lood.

dan word het een dure hobby want voer is ook al duur genoeg.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-06-2012 21:59

Ik had ergens iets gelezen over een lood vervanger , weet alleen niet meer precies waar dat was en t was een beetje duurder .

Mvg jeffrey

Was het markerworld ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

28-06-2012 22:04

Je hebt na 2 seizoenen in ieder geval wel een mooie harde bodem... :roll:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-06-2012 22:20

En een seizoen daarna , geen vis meer !

Nee dat is gekheid maar goed is anders !
Zelf ook in bepaalde situaties gebruikt , echter kies er eerder voor om een andere plek mn rig te droppen dan dat ik WEER lood moet lossen !
Zoals mn onderschrift ook zegt :
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

28-06-2012 22:43

Gemiddeld 5 maal 3 euro per dag...
Buiten het milieuplaatje is het toch een extra kostenplaatje.

Zo wordt vissen straks nog een elitesport, golfen is goedkoper ;)
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

28-06-2012 23:03

Ik was eens met een rubberbootje en een dikke magneet over de bodem gegaan op de hotspots.Kun je denk ik voor een leuk bedrag aan lood vergaren!
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

28-06-2012 23:09

@ Dennis

Dennie ten Hoopen schreef:Ik was eens met een rubberbootje en een dikke magneet over de bodem gegaan op de hotspots.Kun je denk ik voor een leuk bedrag aan lood vergaren!


Heb je wel een heel speciale magneet nodig Dennis waar lood op reageert !.

@Ronald
Ronald Bonestroo schreef:Gemiddeld 5 maal 3 euro per dag...
Buiten het milieuplaatje is het toch een extra kostenplaatje.


Mijn post en insteek Ronald heeft helemaal niets met een kostenplaatje te maken !.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

28-06-2012 23:24

Nee dat begrijp ik ook wel, ik gaf er even een andere slinger aan.
Dat mag toch op een forum?
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

29-06-2012 00:15

jeffrey van osch schreef:Ik had ergens iets gelezen over een lood vervanger , weet alleen niet meer precies waar dat was en t was een beetje duurder .

Mvg jeffrey

Was het markerworld ?


Ja Jeffrey, dat was ik. Heb op enkele fora al eens een rekensommetje los gelaten waarbij de hoeveelheid verloren lood op jaarbasis werd berekend. Er zijn momenteel diverse bedrijven bezig met loodvervangers. Of dit altijd uit milieu technisch oogpunt gedaan wordt waag ik te betwijfelen omdat ik zelfs al blokjes titanium in handen gehad heb... inderdaad geen lood maar dat wil je zeker niet in het water hebben.
Op Carp Zwolle hadden wij enkele alternatieven bij ons om vislood en bijvoorbeeld ook staafmarkerlood te vervangen. Het eerste alternatief is gemaakt van een steensoort met het hoogste s.g. momenteel bekent en het 2e alternatief was gemaakt van een composiet. In grote lijnen mag je zeggen dat het volume 1.3 tot 1.4 groter wordt tov het zelfde gewicht in lood. Een stuk beter dan de voorheen gebruikte alternatieven die meestal rond de 2 zaten.
Nu zijn er veel mensen die denken in mogelijkheden en proberen alles in een goed daglicht te zien, op het loodverbod worden echter drie hele grote beren op de weg gezien waardoor het handhaven een verschrikkelijk moeilijk verhaal gaat worden. Ten eerste: er is enorm veel lood in omloop. Ten tweede: de grote hoeveelheid berging-gieters en ten derde de prijs. De eerste 2 lijken mij duidelijk, het gevolg is nummer 3. Buiten de bedrijven die €2.- voor een 85 grams loodje durven te vragen, een echt (en goed) alternatief zal in eerste instantie de dubbele prijs gaan kosten. 1 en 2 zorgen en voor dat 3 blijft, 3 zorgt er ook weer voor dat 1 en 2 voorlopig blijven bestaan.
Ooit wel eens een ballonnetje opgelaten dat het misschien een mooi begin zou zijn wanneer water eigenaren de eerste stap zouden zetten. Zij zijn er volgens mij zeer bij gebaat wanneer er minder lood in hun water achterblijft en al eens eerder het systeem van bruikleen voorgesteld. In de praktijk: eigenaar verbied lood gebruik op zijn water en stelt bijvoorbeeld 10 stukken alternatief "lood" ter beschikking. Aan het einde van de sessie inleveren en eventueel afrekenen wat je verspeeld hebt.
Inderdaad is er sprake van een versnelde procedure om het lood verbod er door te zetten. Voor zover ik nu heb begrepen zou in eerste instantie het "zee-lood" aan de beurt zijn (zeer zinnig, hier wordt ook enorm veel verspeeld en daar gaat het gemiddeld ook nog eens om grotere gewichten) maar ook op het binnen water zou het versnelt doorgevoerd kunnen worden. Probleem is dat je het ene moment hoort dat het versnelt wordt terwijl 3 maanden later er weer spraken is van uitstel.
Laten we maar beginnen bij ons zelf en zeker de producenten van promotie DVD`s zou ik hierbij graag willen oproepen het hele drop off systeem zeker niet te promoten en het landen van vis gewoon te filmen met een nog aanwezig loodje. Goed voorbeeld doet goed volgen....

Mvg Erwin
Wij blijven overigens de ontwikkelingen op dit gebied scherp volgen en houden het contact, met de leverancier die ons afgelopen jaar aan wat test gewichten hielp, warm.
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-06-2012 00:47

Erwin , had ik het tog goed he .

Had op de beurs ook het vervangende "spul" gezien , maar was toen niet te koop .

Anyway , keep up the good work !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

29-06-2012 08:19

Ik denk ook dat de commercie (sommige merken) het min of meer promoten om de verkoop van lood te doen stijgen.
Want zeg nu eerlijk hoe veel lood verspeel je in een jaar als je niet met het drop off systeem vist.
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

29-06-2012 11:35

jeffrey van osch schreef:Erwin , had ik het tog goed he .

Had op de beurs ook het vervangende "spul" gezien , maar was toen niet te koop .

Anyway , keep up the good work !


Was toen niet te koop en nu ook nog niet. toen was het puur om even te laten zien wat er mogelijk is.
Mvg Erwin
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-06-2012 13:17

drop lul systeem :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

29-06-2012 14:42

Als Korda nu maar weer niet als eerste met een lood vervangend werpgewicht gaat komen anders wordt DF weer door Jan en alleman uitgemaakt voor oplichter en weet ik het wat allemaal.

Misschien moesten ze eens met een captive drop off loodsysteem komen?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-06-2012 15:02

Er was eens een bekende karpervisser die veel publicaties op zijn naam had staan. Een ding frustreerde hem mateloos nog nooit in die jaren geen 25 kg (ook in Engelse ponden niet) karper op de mat kunnen leggen. Een bekend ..... water met redelijk veel van dat gewicht aan vissen bracht gelukkig uitkomst. Hij telde weer mee :wink:

Een prettig weekeind gewenst met veel vis plezier.

Peter
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

29-06-2012 16:52

Weet u wel zeker hr. Otte dat u met deze post aansluit op dit topic, wellicht een reactie op een ander topic ?.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2012 19:30

Jazeker wel als je de boodschap maar wilt
lezen die sommige andere reacties afgegeven wordt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

29-06-2012 19:44

Douwe Bijlsma schreef:Jazeker wel als je de boodschap maar wilt lezen die sommige andere reacties afgegeven wordt.


Beste Douwe - ik kan het niet lezen noch begrijpen, maar wellicht komt de hr. Otte zelf nog met een uitleg / verklaring ?!.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-06-2012 19:47

ik ben van mening als je onderlijn een aanzienlijk lagere breeksterkte heeft als je hoofdlijn je met bijv inline lood of safety systeem prima kan vissen in de meeste omstandigheden.
want je onderlijn breekt in de meeste gevallen als eerst wat resulteert in een haakje met een stukje braid van 5 a 15 cm.
icm met weerhaakloze haak zie ik weinig problemen voor een vis.
je hebt veel soorten onderlijn materiaal en systemen waarmee je bij verschillende omstandigheden prima uit de voeten kan. verder als je hoofdlijn met een goeie knoop aan de wartel vast zit verlies je praktisch nooit je lood.
goed met de slip kunnen werken en spanning houden is wel een pre.
althans,zo heb ik het ooit geleerd. :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-06-2012 21:00

Iron mate (Aero steel) kan ik nog steeds niet vinden,en tot op hede geen reacties terug ontvangen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

29-06-2012 21:47

michel Tja schreef:ik ben van mening als je onderlijn een aanzienlijk lagere breeksterkte heeft als je hoofdlijn je met bijv inline lood of safety systeem prima kan vissen in de meeste omstandigheden.
want je onderlijn breekt in de meeste gevallen als eerst wat resulteert in een haakje met een stukje braid van 5 a 15 cm.
icm met weerhaakloze haak zie ik weinig problemen voor een vis.
je hebt veel soorten onderlijn materiaal en systemen waarmee je bij verschillende omstandigheden prima uit de voeten kan. verder als je hoofdlijn met een goeie knoop aan de wartel vast zit verlies je praktisch nooit je lood.
goed met de slip kunnen werken en spanning houden is wel een pre.
althans,zo heb ik het ooit geleerd. :roll:


Michel, het Drop off systeem is er juist voor om bij een aanbeet het lood zo snel mogelijk kwijt te zijn, het is niet als safety systeem bedoeld.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-06-2012 21:52

Om de vis sneller omhoog te laten komen,zeker als er wier staat of dergelijk.

Maare Lood laten droppen is een verboden zin hier op het board Herman,kijk maar uit :D

:roll: :o
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

30-06-2012 00:05

Leen, ik duik ze na het vissen allemaal weer op, ik heb de geldpest niet :lol:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-06-2012 08:15

Herman, zou je dan de volgende keer als je bij me langskomt de boilies die niet zijn opgegeten op willen duiken? Kan ik ze terug in de vriezer doen, scheelt ook weer geld. :D

Het zou op bepaalde wateren in Engeland waar dit systeem veelvuldig wordt gebruikt (of misschien ook in NL?) niet eens zo gek zijn om de bodem eens af te gaan met een metaaldetector en zoveel mogelijk lood uit het water te halen.

Ik neem aan dat een metaaldetector ook lood kan detecteren?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."