Springende karpers


Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

21-06-2012 20:53

Jan zie je wel dat het best leuk is om mee te gaan wie weet misschien wordt het ook nog ergens serieus vertaald.


Inderdaad Douwe. Een oud Chinees spreekwoord luidt: if you can’t beat them, join them.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-06-2012 08:16

Jan Kasteelen schreef:Inderdaad Douwe. Een oud Chinees spreekwoord luidt: if you can’t beat them, join them.


Moeten wij dan mee gaan springen met de karpers? :D :D
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-06-2012 08:27

Hugo,

Dat zou helemaal geen slecht idee zijn, als jij mee springt leer je misschien waarom e springen. Is met sommige 'gezelschapsspellen' ook zo. Ze kunnen jou de regels uitleggen, maar soms leer je het alleen door te spelen. Dus spring jij eens een tijdje mee en kom daarna hier jou bevindingen posten svp 8).

Persoonlijk denk ik dat het aankondigen van aankomst / vertrek niet eens zo heel erg raar bedacht is. Hoevaak heb ik de aanbeten niet stil zien vallen nadat er opeens gesprongen werd? Of de aanbeten zien beginnen, na het spring festijn? En dan zelf te rechtlijnig in het denk patroon zitten om het te zien.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-06-2012 08:37

Marc,

Ik ga nu meteen springen!! Je hoort het straks !!

maar ik denk dat het inderdaad wel eens een aankondiging van aankomst/vertrek kan zijn. Ik zal het eens gaan observeren.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

22-06-2012 09:06

Ik heb laatst twee nachten zitten vissen aan de Lage Vaart en was een maat aan het helpen met uitvaren van zijn hengel toen er een karper recht boven mijn voerplek sprong. Twee tellen later gierde mijn beetmelder het uit omdat ik beet had...

Is het dan een aankondiging van aankomst, van vertrek of van het starten van azen?

Daarbij had ik eerder die week tijdens het aanvoeren van de stek al meerdere karpers zien springen in de omgeving van mijn stek, NADAT ik deze van voer had voorzien.

Lijkt mij niet de aankondiging van vertrek in ieder geval, dus valt die dan al af? En blijft dan alleen de aankondiging van aankomst over?

Was overigens wel een heel erg fantastisch moment om dit zo te zien gebeuren die aanbeet na de sprong. Een aantal minuten later lag de karper ook nog eens op de mat...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

22-06-2012 09:31

misschien is het een communicatie manier. als een vis springt en die zwemt meteen kei hard weg weten misschien de andere vissen dat er gevaar op de loer ligt.. als een vis springt en die begint meteen te azen kan dit misschien ook aanzetten tot azen voor de andere vissen?

we never know..

@ hugo..

ik vis nu al 4 jaar statisch en viste daarvoor al 8 jaar met de korst op karper. Ik vind me zelf nog een beginner omdat ik nog steeds veel te veel fouten maak vooral op stek keuzen. misschien ben ik geen beginner meer maar gewoon een slechten visser :wink: maar probeer anders eens iets meer tegen de kant aan te vissen!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-06-2012 09:48

Marc feitelijk negeer ik het springen altijd tenzij het op je stek is natuurlijk.
Waar ik wel direct op reageer is aan de oppervlakte draaien van de vissen, vaak zijn de springplekken de diepere delen van het water en meestal heb ik de voorkeur voor juist ondieper.

Maar zoals altijd gebeurd het dat je totaal vast zit in een denkpatroon.

Mijn vinger deed niet wat hij moest doen en de worp viel te kort uit net in dat diepere deel waar de karper een paar keer had gesprongen.
Op dat moment telefoon en ik leg de hengel in de steun met de beugel open want ja je weet nooit natuurlijk.

Omdat ik opnieuw mijn aas naar de plek wilde werpen maakte ik het gesprek kort, met ik bel zometeen terug.

Op dat moment zag ik de lijn van de spoel kinken nadat ik de lijn strak had laten lopen drilde ik de vis van zijn springplek naar zijn ligplek.

Toen wist ik het weer, er zijn geen zekerheden de vis bepaald en wij mogen alleen denken dat wij hen de baas zijn.

1 ding is zeker als de vis springt ze zijn gearriveerd en zodra ze weer verder trekken springen ze daar niet meer, verder zal het ergens in hun genen zijn weggeschreven dat het zo hoort dat ze springen.

Wat vrijwel zeker is dat ze op dieper water springen dus op nieuw water weet je dan waar het dieper is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-06-2012 09:53

@ Douwe , op diep water gaat niet altijd op .
Op mijn thuis water springen ze juist ondiep en op het diepe niks .

Gr jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-06-2012 09:56

@ Stefan Broks,

Ik vis tegenwoordig al korter aan de kant :) eergister tegen het riet aan gezeten maar geen aanbeet gehad. Ik probeer elke keer een andere plek zodat ik ook het water beter in beeld krijg. Bedankt voor je tip! Ga zeker vaker proberen!

@ Douwe,

Dat is wel mazzel zeg dat je zo snel een aanbeet hebt gehad. In de grote plas waar ik zit zie je ze echt wel keer of 30 springen op een avond dus elke keer ingooien is dan ook weer wat haha. Wellicht is het communicatie tussen vissen. Draaien is inderdaad een ander verhaal. Dat is een goed teken.

Springen gebeurd bij op de plas waar ik zit wel vaker op wat dieper water mja zegt natuurlijk niks!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-06-2012 09:58

Jeffrey Hehehe :cry: je leest weer eens wat en denkt he dat is niet goed laat mij het maar weer eens melden.

Als je nu leest wat er staat, VAAK en VRIJWEL zeker dus niet ALTIJD is jou reactie ietwat overbodig vind je ook niet.

Ik weet ook wel dat het niet zeker is maar gebruik het wel als kapstok op nieuw water en VAAK klopt het ook.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 22-06-2012 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-06-2012 10:03

Hugo kennelijk vond de vis dat ik een lesje nodig was om mij weer eens met de neus op de feiten te drukken.

Misschien plons, he voedsel nieuwsgierig er achter aan of net voor de bek hij lag er in ieder geval wel.

Vergeten doe ik het niet in ieder geval.
Vissen is een hobby, geen religie!
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

22-06-2012 11:44

ik denk dat ze het gewoon doen omdat ze het kunnen..,

Maatje van me heeft wel gemerkt dat op een bepaald meer in Frankrijk alleen werd gevangen
als er ook vis springt.

conclusie; als ze niet springen dan azen ze niet of zijn er niet :wink:
vis zwemt
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-06-2012 11:53

Douwe , met "vrijwel zeker" laat je het in iedergeval wel overkomen dat het "altijd" is .
Enne : bedoelde het niet vijhandig ofzo hoor , niet iedereen hier opt board is tegen je !
Ik wilde alleen mijn visie op t vissen over dit geven .
Wat jij daarvan vind is totaal onbelangrijk ( oook als je denk dat ik jou verbeter )

Bende trouwens weer op oorlogspad met het bijdehand doen de laatste paar dagen ?
Ga lekker vissen joh !

( die laatste 2 zijn wel persoonlijk )

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-06-2012 13:05

Zeg ga elkaar in een PB aanvallen..

Dit is een topic over springende karpers.. Niet op elkaar inspringen met opmerkingen plaatsen..

VAT HET NIET PERSOONLIJK OP als iemand iets zegt.. ieder mag zijn mening uiten..

Ik had er eerst ook wel last van maar nu vat ik niks persoonlijks op.. Geen enkele mening is de enige juiste..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-06-2012 13:06

Op een water hier in de buurt waar ik toch heel wat dagen en nachten heb gevist heb ik nog nooit een vis zien springen.
Van de week kwam ik langs een watertje in een nieuwbouwwijk daar sprongen ze op 50-60cm water 1 schub van rond de 16 pond zelfs 3 keer achter elkaar volledig uit het water, met de pen gevist maar geen respons. Springen ging door maar telkens ergens anders.
Heb ooit eens in Marokko gevist daar werden we bijna iedere ochtend gewekt door springende karper zover als je kon kijken, zo'n 10 min erna ging de 1e hengel af.
Een vennetje hier in de buurt zie ik altijd vis springen op exact dezelfde plek van zo'n 10 m2, telkens een schub maar weet niet zeker of het dezelfde vis is. Al vissend geen respons op die plek.


Conclusie, die is er niet ze springen als ze zin hebben en waar ze willen.
Leuk om te zien en op nieuw water weet je meteen zeker dat er karper zit.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-06-2012 13:08

Hugo,

Gebruik jij wel eens een verrekijker? Dan kom je erachter waarom je niets vangt als ze springen:

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-06-2012 13:09

Hier zie ik weinig springen op ondiep,heel soms rollen.
En zie juist vissen springen met 15-20 meter water onder zich.

En waarom ze springen? Staat al in een andere topic beschreven,blijft vaak giswerk het kan zoveel redenen hebben.

Als je ze ziet en je vangt niet,waarom niet proberen met een zig? Wellicht zitten ze 10tallen centimeters zo niet meters boven de bodem. Of centimeters onder de oppervlakte.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-06-2012 13:28

Haha Sven,

Geniale foto !! Heb ik inderdaad nog niet naar gekeken.. dus ik schaf mij per direct een verrekijker aan ! Bedankt voor de tip haha..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-06-2012 16:46

Jeffrey boeit mij niet wat jij bijdehand noemt of niet wat mij wel boeit is dat het wel vijandig overkomt.

Springen heeft de karper in ieder geval enige diepte onder zich nodig, ik heb het ook niet over diep maar dieper.

Het is dus VRIJWEL ALTIJD dieper water waar zij uberhaubt kunnen springen.
En ik suggereer daarmee inderdaad dat het niet op 0.30 cm water kan.

Het lukt ook op bv 0.50 cm water niet.

Zo ben ik er wel weer klaar mee.

Enne als ik op oorlogspad ben ben ik NOG duidelijker.
Vissen is een hobby, geen religie!
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

22-06-2012 17:05

Hèhè Douwe, nog duidelijker!? Help me herinneren geen oorlog met je aan te gaan :wink:

En leen, volgens mij zien ze maar een enkele karper springen
Tuurlijk kunnen ze zo hoog in het water zitten maar dan denk ik niet dat een
Zig-rig niet de oplossing is.

Dat neemt niet weg dat je het wel kan proberen alleen zie ik zelf meer heil in eerder
Genoemde ideeën te proberen, omdat dit veeeeeelll logischer is dan circus rigjes
vis zwemt
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-06-2012 17:21

Douwe Bijlsma schreef:
Het is dus VRIJWEL ALTIJD dieper water waar zij uberhaubt kunnen springen.
En ik suggereer daarmee inderdaad dat het niet op 0.30 cm water kan.

Het lukt ook op bv 0.50 cm water niet.



Douwe, nu moet ik je toch betrappen op het verpanden van wat onzin, want ook op 50cm kunnen karpers springen. Zeker die wat slankere rakkers van een cm of 50 kunnen dat met gemak.

Het vijvertje naast mijn eerste ouderlijk huis was daar een puik voorbeeld van en vele singels van nog geen 50cm diep ook. Neem daarbij ook de Houtrak waar je best wel wat ondiepe plaatsen hebt en ik heb 'bewijs' genoeg om je van je ongelijk te voorzien.

Het valt of staat met de grootte van een vis.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-06-2012 18:27

Lezen kan die niet.
Cees v Opstal schreef:Van de week kwam ik langs een watertje in een nieuwbouwwijk daar sprongen ze op 50-60cm water 1 schub van rond de 16 pond zelfs 3 keer achter elkaar volledig uit het water.

Rekenen en eenheden uit elkaar houden ook al niet.
Douwe Bijlsma schreef:En ik suggereer daarmee inderdaad dat het niet op 0.30 cm water kan.
Het lukt ook op bv 0.50 cm water niet.

Dat snappen wij ook wel Douwe dat een karper op een halve cm water niet kan springen.

Toch misschien iets duidelijker zijn.

Help :-? :roll:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-06-2012 18:33

Inderdaad fout van mij moet dus 30 en 50 cm water zijn.

voor de rest spring maar een end weg.

karpertjes van heel klein die springen, ach ja je moet je gelijk toch ergens vandaan halen.

Cees wat ik wel of niet kan, ach je voelt je nu heel wat ebt wel weer weg hoor.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-06-2012 18:48

Jezus Douwe,

Lastig om eens toe te geven? Ik blijf erbij dat karpers kunnen springen op water ondieper dan hun lichaamslengte. Hoe moet ik je overtuigen dat het wel degelijk voorkomt?

Wil het nochtans proberen want volgens mij ben jij net als ik dat je niet snel je ongelijk toegeeft en altijd argumenten blijft aanvoeren. Je was incompleet en daarom klopte je antwoord gewoon niet.

Lijkt wel of je bruut op oorlogspad bent, gaat alles verder goed met je?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-06-2012 19:35

help :-? :cry:

Het is maar een hobby joh geen Kruistocht :wink: