Toename van wier


Plaats reactie
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

15-06-2012 15:36

Beste allen,

Het is mij opgevallen dat er de laatste jaren op de meeste (Regio Voorne putten) wateren waarvan sloten, meren en kanalen steeds dichter en meer begroeid raken met wier.

Dit sterft grotendeels wel weer af in de winter alleen lijkt het (misschien gevoelsmatig) met het jaar erger te worden, tot zelfs onbevisbare stekken in de zomer en het najaar. :x

Ik vroeg me af of deze voor mij nieuwe bevinding bij meerdere mensen/regio's is opgevallen???

Groeten Paul,
vis zwemt
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-06-2012 15:57

Dat is denk ik overal zo, komt door de verbeterde water kwaliteit en minder karpers :-(
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

15-06-2012 18:11

Hoezo onvisbaar? Popup er aan, ik heb prestatie dat ik een popup 50hoog heb laten drijven met suc6.

En waar jij meent niet te kunnen vissen, denken meerdere dat. Voor mij met uitstek een plaats om te gaan zitten.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

15-06-2012 18:25

@ Bas het is wel zo fijn als je de vis ook binnen kan halen en op wateren waar een bootje niet is toegestaan houd het met veel wier
dan snel op.
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

15-06-2012 23:12

Het schoonmaken van een stek kan echt extreem goed werken!Ik kan mij wel een sessie herinneren dat ik de ene vis aan het drillen was en dat ik volgende vis alweer op kop op de stek zag azen!
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

15-06-2012 23:19

Het schoonmaken van een wierplek is zeker een optie maar niet voor de instant visserij, ga je voor instant gooi je montage dan maar eens midden in het wier, je zult er verstelt van staan hoeveel vis er tussen dat wier ligt te azen.
Wel graag een boot voorhanden hebben, je moet naar de vis toe.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

16-06-2012 09:19

viewtopic.php?f=18&t=65411&hilit=dichtgroeien

Zoals hierboven omschreven is hier al een topic over. Desbetreffende wateren kun je melden bij de KSN.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

16-06-2012 14:37

Hier in deze regio is dit ook al het geval op vele wateren.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

18-06-2012 02:47

Regio Rijnmond idem...

enkele singels en putten beginnen vol te groeien met draadalgen en wier. Betere waterkwaliteit is er dan als ik mij niet vergis. Maar enkele goede singels met redelijke karpers zijn zo goed als onbevisbaar door de draadalgen. En als ik zeg onbevisbaar, dan is het ook zo.

De enige optie is ziggen, maar op een singel is het resultaat 0,0. De oppervlakte werkt beter, maar het drillen is echt rot met zo'n groen spook aan de lijn.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

20-06-2012 21:20

westfriesland also
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2012 10:33

Het water is vrijwel overal helderder en schoner geworden, daardoor meer waterplantengroei op met name de ondiepe wateren.
Het is een utopie om te denken dat SVN hier iets aan kan doen (zoals in de andere topic wordt gezegd). De waterschappen zijn de enigen die hier wat aan kunnen doen, maar vanwege allerlei richtlijnen mag er ook vaak voor een bepaalde datum niet worden gemaaid en daar kunnen de waterschappen dus ook niets tegenin brengen.
En alles geregeld maaien kun je gewoon vergeten, kost gewoon teveel geld voor de waterschappen.
E.e.a. komt voort uit de KRW en zowel RWS als de waterschappen zullen er alles aan doen om de door hen gestelde maatlat per water te halen, dit om hoge Europese boetes te voorkomen. En daar hoort nu eenmaal schoner en helderder water, meer plantengroei en een mindere visbiomassa bij.
Wat meestal nog wel lukt is om een waterschap te vragen bepaalde kleine gedeelten van een water vaker te maaien zodat daar nog enigszins te vissen valt, maar de begroeïng herstelt zich meestal erg snel weer. Is en blijft dus ook een lapmiddel. Uitzetten van grassies is ook geen afdoende remedie zoals al vaak ondervonden. Vertroebeling van het water wel, d.m.v. uitzet brasem en karper, maar dat zullen waterschappen in de meeste gevallen niet toestaan omdat ze daardoor in de knoei komen t.a.v. de door hen gestelde KRW maatlat.
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

21-06-2012 15:18

Allereerst excuces van de nieuwe topic ik had de oude niet gezien :oops:

In een relatief druk met recreatie bootjes bevaren kanaal (uitloop op meer) van een meter of 4 diep zit het ook helemaal vol met die lange zooi, nu wordt hier ook veel gezwommen, is dit misschien iets als argument? (zwem-veiligheid en zo)

Ik kan me zomaar voorstellen dat dat zwaarder afweegt dan helder water.

Iemand hier misschien ervaring mee?

groeten Paul
vis zwemt
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

21-06-2012 18:33

Paul,

Als ik het zo lees vissen wij op het zelfde water.Doe me maar pmer als je wat meer wilt weten.
Als je het over hetzelfde water praat als ik kan je hier juist jevoordeel op doen tegen de rest.Omdat de meeste hier stoppen als er wier groei komt.

Ga niet in het wier liggen maar vis ertegen aan het wier ligt alleen op het palteau en niet op het diepe omdat de zon niet tot de bodem komt.

Investeer eens wat tijd met een rubberboot en kijk tot hoever het wier ligt zal je verbaast van staan
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

21-06-2012 20:11

Beste Marcel,

Ik heb aardig vortexje :wink: en ben er vorige week op geweest
Indd groeit het maar tot een meter of drie uit de kant
Alleen laat dat nou net de afstand zijn die ik wil bevissen :wink:

Natuurlijk gaat het over het voeding maar ook de bernisse zelf ligt bezaait
Met die zooi
Aangezien dat maar een meter of twee diep is komt het groene monster
Daar wel t/m het midden :x

Verder zijn ook de meeste singels e.d. ook hard op weg om verslindt te worden.
vis zwemt
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

21-06-2012 20:13

Verlindt, verslonden, gevergeslonden????? Heheheh sorry verslonden :D
vis zwemt
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

23-06-2012 17:16

Paul,
Gaat inderdaad over het voedings ik vindt het zelf wel prettig als het wier komt dan haken er veel af .
IK heb gemerkt dat als je tegen het wier vist er eigenlijk niet veel verschil is.

Ik heb hier zelf ook een rubberboot met een 5 pkje en ik vind nog steeds mooie stekken tussen en voor het wier.

Bernisse is een ander verhaal zoals je al zegt 2 mtr diep dus hier heb je zeker meer last van het wier.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Plaats reactie