Met je waadpak in je rubberboot?!


Gebruikersavatar
Frank van Heugten
Berichten: 125
Lid geworden op: 18-12-2006 19:21
Locatie: Neerkant
Contacteer:

31-05-2012 12:15

Ik kan me voorstellen dat er momenten zijn dat je met je waadpak de rubberboot in moet.

Niet echt een aanrader, mocht je eruit vallen. Maar nu is mijn vraag, wanneer je een reddingsvest aan doet en je waadpak loopt vol. Blijft je dan drijven? Of is dit afhankelijk van waadpak en/of reddingsvest?!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-05-2012 12:31

Ik zie elk jaar weer karpervissers die blijkbaar levensmoe zijn: met waadpak aan, zonder reddingsvest, boven 10+m water in een speelgoedbootje. :roll:

Niet echt een aanrader is nogal een understatement. Of je reddingsvest je gaat redden lijkt me vooral afhankelijk van het vest. Veel belangrijker is gezond verstand. Ga NOOIT met waadpak aan in een speelgoedbootje, die dingen zijn daar gewoon niet voor gemaakt en zijn niet betrouwbaar. Zit je in een stevige rubberboot, zeker jezelf dan met een veiligheidslijn. Gebruik je een bezinemotor? Dat dodemanskoord is er niet voor niks.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

31-05-2012 12:51

Simpelweg nooit doen! Zelf eens keer in ondiep water geprobeerd te zwemmen met een waadpak aan.
Wel goed voor de conditie, maar op diep water zal ik het nooit doen.
Zoals daaf ook zegt, jezelf zekeren met een goeie lijn!
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

31-05-2012 13:16

je hebt reddingsvesten en zwemvesten...

er zijn vier Europese normen voor reddingsvesten en drijfhulpmiddelen, die elk een type reddingsvest omschrijven die voor een specifieke groep gebruikers geschikt zijn:

EN 393: 50 Newton drijfvermogen. Drijfhulpmiddel (zwemvest) - Alleen geschikt voor goede zwemmers die zich in beschut water bevinden. Niet veilig bij bewusteloosheid. Geschikt voor personen vanaf 40 kg.

EN 395: 100 Newton drijfvermogen. Reddingsvest - Geschikt voor volwassenen en kinderen die kunnen zwemmen die zich bevinden op binnenwater of beschut water. Deze vesten zijn beperkt veilig bij bewusteloosheid, afhankelijk van de gedragen kleding.

EN 396: 150 Newton drijfvermogen. Reddingsvest - Geschikt voor zowel zwemmers als niet-zwemmers. Dit vest is onder vrijwel alle omstandigheden veilig bij bewusteloosheid. Bij het dragen van zware waterdichte kleding beperkt veilig bij bewusteloosheid.

EN 399: 275 Newton drijfvermogen. Reddingsvest - Geschikt voor zowel zwemmers als niet-zwemmers op open zee en onder extreem zware weersomstandigheden. Dit vest is ook geschikt voor dragers van zware waterdichte kleding en is onder vrijwel alle weersomstandigheden volkomen veilig bij bewusteloosheid.

De geschiktheid van een reddingsvest wordt verder nog bepaald door gewicht en lichaamsbouw van de drager, mensen met bijvoorbeeld één been moeten een aangepast reddingsvest dragen om hiervoor te corrigeren. In het label van het vest staat vermeld voor welke groep gebruikers het geschikt is.


denk zelf dat enkel EN399 voldoet bij een volgelopen waadpak.
heb zelf al eens gekeken naar een goed vest, en als je ca.100kg weegt kom je al snel bij duurdere uit...
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

31-05-2012 13:29

een riem strak om je middel/waadpak heen doen schijnt ook te helpen...beste is nog om een keer te oefenen in een zwembad oid hoe je je waadpak onder water uittrekt...

waar ik wel eens vis in frankrijk kun je gewoon niet anders dan met waadpak aan de boot in... en snachts heb ik daar allemaal geen tijd voor bij een run..riem///reddingslijn ed...kan goed zwemmen, en weet hoe ik mn pak onder water uit kan trekken...dat is voldoende vind ik

Daaf Wolters schreef: Zit je in een stevige rubberboot, zeker jezelf dan met een veiligheidslijn. Gebruik je een bezinemotor? Dat dodemanskoord is er niet voor niks.


dodemanskoord gebruik ik (meestal) wel...alleen die veiligheidslijn moet je enkel en alleen gebruiken als je ook dodemanskoord gebruikt anders niet.... want je word gewoon achter je eigen boot aangetrokken als je eruit valt.... en dan kom je echt niet meer uit je waadpak
Laatst gewijzigd door dennis gerits op 31-05-2012 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank van Heugten
Berichten: 125
Lid geworden op: 18-12-2006 19:21
Locatie: Neerkant
Contacteer:

31-05-2012 13:32

Tnx! Hier heb ik wat aan!

Ik snap dat het niet slim is om met je waadpak in de boot te gaan, maar hoe doet je dat wanneer je boot aangemeerd is op ongeveer 15 meter uit de kant(omdat de eerste 15 meter heel ondiep zijn?). Dus het is niet altijd te voorkomen om zonder waadpak in je boot te springen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

31-05-2012 13:33

goed mes meenemen lijkt me ook wel handig.

en ook zo een pakketje mee .. hoeven ze ook niet dagen lang te zoeken naar je... :roll:

Afbeelding
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

31-05-2012 13:45

michel Tja schreef:goed mes meenemen lijkt me ook wel handig.

en ook zo een pakketje mee .. hoeven ze ook niet dagen lang te zoeken naar je... :roll:

Afbeelding


leuk allemaal...maar dat moet je dan wel ''op de man'' dragen....dus niet ergens bij je visspullen/in de boot hebben liggen.....
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

31-05-2012 13:48

hallo


Alleen doen als je levensmoe bent,zoniet niet doen,levens gevaarlijk


gr

viktor
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

31-05-2012 14:36

Een vismaat van me is een keer bijna verdronken met een waadpak in een speelgoedboot.
De boot was circa 25 jaar oud, maar deed het nog perfect!
Totdat...1 grote klap en het hele ding lag uit elkaar...

Ik ga dus NOOIT met waadpak in zo'n bootje! :wink:
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

31-05-2012 14:38

Ik kan me met de beste wil van de wereld niet inbeelden wanneer de combinatie boot waadpak noodzakelijk is, daarbij komt dan inderdaad dat je werkelijk levensmoe moet zijn om dit te willen doen.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

31-05-2012 14:41

Frank van Heugten schreef:Tnx! Hier heb ik wat aan!

Ik snap dat het niet slim is om met je waadpak in de boot te gaan, maar hoe doet je dat wanneer je boot aangemeerd is op ongeveer 15 meter uit de kant(omdat de eerste 15 meter heel ondiep zijn?). Dus het is niet altijd te voorkomen om zonder waadpak in je boot te springen.


in zo'n situatie Frank zou ik dan hooguit kiezen voor lieslaarzen
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

31-05-2012 14:43

Zelfmoord missie met een waadpak de boot in en het water op gaan.
ookal is het zonnig en spiegelglad water,1 verkeerde beweging van je zelf en je verzuipt ter plekke.

Als je zonodig moet,of je gaat in alle haast met je waadpak de boot in,zorg dan dat je een flink mes in je borstzak van de pak heb zitten. Dat kan je leven redden.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

31-05-2012 15:20

15 meter uit de kant? Korte broek aan hebben s'nachts en reserve-kleding in je auto. Dan sprinten naar de boot..
Wel goed schoeisel aantrekken... :wink:
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

31-05-2012 16:10

Met verbazing lees ik dit topic. (en eigenlijk ook weer niet)
Vanaf mijn prille jeugd ben ik op, of bij het water te vinden. Een goede vriend van mij is binnenschipper geweest. We staan samen op een camping aan het water en kunnen ieder jaar zeker 100 varende medelanders zeggen dat ze iets verkeerd doen. En die doen iets verkeerd, zeker weten. Wat ze verkeerd doen maakt op dit moment niet veel uit. Feit is wel dat we de laatste 5 jaar al 12 drenkelingen hebben moeten redden omdat ze te eigenwijs waren.

Stel jezelf de vraag of je daadwerkelijk niet anders kan. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het WEL anders kan, desnoods op een ander water.

Vorig jaar zat in in Frankrijk. Een meter of 300 naast me zat een Nederlands stel met baby voor een lang weekend. Pappa ging zijn lijnen uitvaren, mamma op de kant. Ik kijk nog eens goed en ik zie daar een baby van ong. 1 jaar oud met zijn handjes op de voorkant van de rubberboot steunen. Pappa intussen hevig communicerend, sturend en luisterend met moeders over het richtpunt aan de horizon totaal geen zicht en aandacht meer voor het kind dat zonder zwemvest mee mocht op een plas van 12 meter diep.

Gelukkig had het kind geen waadpak aan. :roll: :-?
Laatst gewijzigd door Cor Hendriks op 31-05-2012 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

31-05-2012 16:11

Ik heb het dit najaar beleefd , stapte met me waadpak in een rubberboot en deze rubberboot zag het niet meer zitten.
Ik kon terug zwemmen met me waadpak en dat ging eigenlijk heel best maar toch ben er van geschrokken en ga nu niet meer met me waadpak in een sgb zitten
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

31-05-2012 16:34

google maar eens visser verdronken.... pagina`s zijn niet te tellen.. en dat is dan enkel NL.

de man van collega van mij is op de vinkeveense plassen verdronken... als je alleen al het verdriet bij die vrouw zag :(

verder vraag ik me vaak af of het wel een vis waard is als je zoveel risico wil nemen.....

ben zelf 2x bijna verzopen...

1x bussloo overzwemmen en kramp krijgen midden op de plas .... :roll: gelukkig wilden mn armen nog wel...

1x in de branding van de zee... werd ondergedrukt en kwam niet meer boven... uiteindelijk lukte het me nadat ik onderwater richting open zee probeerde te zwemmen.. leek wel of het uren duurde,en moest niet veel langer duren...
Laatst gewijzigd door michel Tja op 31-05-2012 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

31-05-2012 16:36

Job,
Toen ik jou bijna zag verdrinken...stond te trillen op m'n benen...wát een angstige ervaring... :roll:
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

31-05-2012 19:20

Ben nu ook alleen aan het vissen + waadpak + boot. Als ik de vis moet landen moet ik wel. Zodra ik in de boot zit klik ik mijn bretels los en dat is eigenlijk het enige. Mijn mening is dat paniek en onkunde juist de dood doender is in deze kwestie, je hebt in principe genoeg tijd om jezelf te ontdoen van het een en ander. Moet er wel bij zeggen dat ik voldoende training heb gehad in het water hiervoor, ook onder de waterspiegel op grote dieptes... Rust en controle kan levens redden, ook in de boot!
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

31-05-2012 19:34

zeker bjorn als jij die rust heb en niet in paniek raakt is t mooi voor je maar ik raakte in paniek
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

31-05-2012 19:50

michel Tja schreef:google maar eens visser verdronken.... pagina`s zijn niet te tellen.. en dat is dan enkel NL.

de man van collega van mij is op de vinkeveense plassen verdronken... als je alleen al het verdriet bij die vrouw zag :(

verder vraag ik me vaak af of het wel een vis waard is als je zoveel risico wil nemen.....

ben zelf 2x bijna verzopen...

1x bussloo overzwemmen en kramp krijgen midden op de plas .... :roll: gelukkig wilden mn armen nog wel...

1x in de branding van de zee... werd ondergedrukt en kwam niet meer boven... uiteindelijk lukte het me nadat ik onderwater richting open zee probeerde te zwemmen.. leek wel of het uren duurde,en moest niet veel langer duren...


Je kan dan juist beter naar opzij zwemmen en NOOIT proberen terug te zwemmen naar het strand. Deze stromingen hebben altijd onderbrekingen en die moet je op die manier opzoeken. Dus rustig met de lijn van het strand meezwemmen totdat de stroming afneemt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

31-05-2012 19:54

een waadpak die volgelopen is plakt ook aan je lichaam, maar je kan lullen als brugman maar de topicstarter wist zelf het antwoord al dus waarom die em start is mij een raadsel
Vis is vis
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

31-05-2012 21:42

Ben, is denk ik helemaal niets mis mee dat een en ander weer even onder de aandacht komt.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

31-05-2012 22:07

dat is zeker waar herman.
maar hij vraagt wat wij vinden en zegt vervolgens dat hij het toch doet.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

31-05-2012 22:33

Als je ergens een marker zit drijven die er uitziet als een linker en rechtervoet dan weet je dat er weer een stek vrij is. :wink:

Nu ik er zo over nadenk is het zo gek nog niet dat bootjevaren/vissen met dit soort pakken.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.