Gewicht van je spullen


Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-05-2012 09:10

Hoi,

Ff een luchtig onderwerpje..
Dit jaar ben ik weer het vissen aan het oppakken (na 3 jaar te druk gehad te hebben met andere dingen). Maar werd gelijk herinnerd aan het gewicht van mijn spullen..

Ik kwam tot de conclusie (na wegen) dat mijn foudraal rond de 20kg weegt :( en mijn vistas rond de 25kg.
Dan heb ik nog mijn stoel of stretcher, slaapspul, eten etc. totaal gewicht denk ik rond de 70kg aan rotzooi :)

Vooral mijn vistas is prio 1. ik neem echt alles wat ik heb aan zooi telkens mee, 3 tackleboxen, zakken pellets, tasjes, zakjes..
Ik zat me te bedenken wat ik nu allemaal gebruik..
Enige wat ik nodig heb is een klein beetje tackle spul en een lading onderlijnen, wat weegspullen, en kookgerei..

Ik heb nu ook 1 tacklebox ingericht waarmee ik goed uit de voeten kan, hier zit alleen het hoognodige in en niet 10 klossen onderlijnspul en 30 zakjes haken en 30 stukken lood etc :)

Ik heb nu misschien net 40% de tas vol en het gewicht terug gebracht naar 12 kilo.. Het kan nog wel minder, maar er zit ook nog 3-4kg aan pellets bij in..

Volgende stap is mijn foudraal, alleen moet ik wel een nieuwe foudraal kopen, leeg gewicht van mijn foudraal is al 8-9kg namelijk :(
Zit te denken aan losse pouches en alleen mee te nemen wat nodig is..

Zo hoop ik mijn gewicht toch aardig te beperken en alles nog makkelijker mee te krijgen..

Hoe zit het bij jullie? ook te zwaar beladen of juist te licht?
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

14-05-2012 09:30

Hoi Remko,

Leuk om te lezen dat je het vissen ook weer een beetje gaat oppakken. Ik heb dit dilemma vorig jaar ook gehad. Het water en dan vooral de stek die ik wilde bevissen was bijna een km sjouwen vanaf de auto. Daarbij kwam ook nog eens dat de auto daar niet 'safe' stond in mijn ogen dus kwam ik op het idee om alles op een oude scooter te gaan doen. Zo kon ik helemaal op de stek komen en had ik niet nog eens ergens een auto in the middle of nowhere staan.

Ik heb toen een compacter maar steviger foudraal gekocht voor 2 hengels namelijk de chub, hier passen dan nog mijn net, weighsling, voerpijp en wat banksticks bij in. Met een beetje proppen lukt de shelter ook nog wel :) . Toen mijn tas, deze is denk ik net zo zwaar als de jouwe en ook ik sleep alles mee. Op zo'n sessie gebruik je misschien 5% uit die tacklebox maar ik heb een hekel aan iets niet bij me te hebben.. Toch een selectie gemaakt en dit pastte allemaal in een medium rugzak. Het laatste was dan nog mijn stoel, deze kan dus echt niet mee op de scooter dus heb ik een compacte opvouwbare gekocht, avid heeft bijv. ook zoiets. Nu heb ik alles bij me om toch een goede dagsessie te kunnen maken.

Dit jaar vis ik op een ander water waar ik de auto in het zicht heb en dan merk ik dat ik ongemerkt toch weer meer dingen mee ga slepen. Het voordeel is nu wel dat ik veel in de auto kan laten en pas op haal als ik het echt nodig heb.

Dingen waar je veel in gewicht kunt besparen zijn banksticks (Alu), tacklebox, shelter/tent, lichtgewicht stretcher, pan (ik gebruik 1 lichte voor alles). En niet geheel onbelangrijk een goede barrow, met een goed opgepakte barrow is het helemaal niet erg om een eind te lopen.

Succes!

Gr.
©
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-05-2012 10:19

Tja, studie en vader worden heeft een beste impact gehad op mijn vistijd..
Ben nooit echt weg geweest, maar kon ook niet mijn eigen ding doen, her en der wat instant sessies meer was het niet..
Maarja over 3 weken ben ik klaar met de studie en heb ik de weekenden weer helemaal vrij, en dan moet het weer gebeuren..

Dit jaar heb ik mijn zinnen gezet op groter water, en zal er vaker met de boot erop uit trekken, dus gewicht is niet echt een probleem, toch wil ik behoorlijk in gewicht reduceren, want ik merk gewoon dat het inderdaad teveel is. 90% gebruik ik amper.
Dus vanaf nu gewoon vooraf goed plannen en mijn spullen hierop afstemmen..
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

14-05-2012 11:01

Ik me hier wel in vinden sleep altijd te veel mee. Ga ik met de tent weg heb ik altijd te veel bij me.Ga ik met de boot weg red ik het met een foudraal en een tas.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

14-05-2012 15:19

Vergeet ook je molens niet. Weet niet hoe het met jou zit maar 9 van de 10 keer heb ik die zware big pit mklens niet nodig. Heb er nu ook een paar kleinere bij, dat scheelt toch weer.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

14-05-2012 15:50

Hier ook veul en veulste veel kilo's, als ik nachten draai moet ik minimaal 2 en wil ik mijn rug in ere houden 3 keer lopen.

Heb voor de zomer 2 nieuwe waters in de planning, 1 oud zwaar obstakel watertje met een half oerwoud erin en erom. En een mooie zandput waarbij je de auto 2/3 km verder moet parkeren :( Al met al geen mooi vooruitzicht wbt sleepwerk.

Maargoed het leven van een vissert gaat niet over rozen 8)
rick meulenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 14:22

15-05-2012 15:56

hoezo neem je trouwens 30 stuks lood mee? als je er hoogstens 10 mee neemt, dan heb je toch zat voor 1 of 2 nachtjes? Ik heb alles in 1 tas, deze is ook eigenlijk veelste zwaar, maar er zit alleen in wat ik nodig heb, denk dat ie kilootje of 10 weegt. En foudraal neem ik niet meer mee, hengels gewoon los in de auto, dan weegt het ook weer stukkie minder! En verder een klein karretje zodat je makkelijk alles mee kan nemen wil ook wel helpen haha!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-05-2012 19:49

Zo dat scheelt alweer een stretcher+tent :wink:
Je moet alleen wel op stekken vissen waar minstens 2 bomen staan :D
Maar laat mij daar nu eens graag tussen zitten.
http://www.bever.nl/index.cfm/product/t ... olour/5806
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2012 20:44

Foedraal met twee opgetuigde hengels, aluminium banksticks, carbon schepnet en 2,50 m plu met aluminium frame. Tas met het hoognodige, dus geen 30 loodjes en een heel arsenaal aan rig materiaal. Maar wel brander, fluitketeltje, plastic fles met water en andere zaken als beetmelders (of in foudraal), overwrap, weger en fototoestel. Foudraal over de schouder en tas en stretcher op aluminium trolley met luchtbanden. Hier kun je km's mee afleggen. Met beetje redelijk trolley (geen kruiwagen), ook over slecht terrein.

Je kunt met veel minder toe als je van te voren bedenkt wat het gaat worden. En zet RVS, rod pot, etc. uit je hoofd.

Groet, Kees

(Je verplaatst je lastig met losse hengels en sticks etc., nog afgezien nog van kapotte ogen en toppen, dus een goed foedraal met comfortabele draagband is wenselijk.)
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

15-05-2012 21:22

Gewicht van mijn spullen.

Het is altijd te veel en dan heb je het boek van de wateren er ook nog bij zitten :lol:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

15-05-2012 21:30

Ik moet ook altijd 3x lopen, maar heb vaak het geluk dat ik niet zo ver hoef, en moet ik toch ver..... Jammer dan!
Dan maar sjouwen! Foudraal compleet gevult met vanalles, tas van een kilo of 25, koelbox, voerboot, tent, stretcher, stoel, onthaakmat en rodpod! Dan heb ik wel het geluk dat ik veel in de sportschool gezeten heb! Maakt alles toch een stuk lichter! 8)

Mvg tino
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-05-2012 21:35

Vorig jaar viste ik op een putje waar ik nogal een stukje moest lopen. Ik heb toen de boel zo uitgedund dat ik 26 kilo bagage over hield voor een dagje vissen.

Dat was echt het hoog nodige, compacte mat van Aqua, opvouwbaar emmertje van Nash, Nomad stoeltje van Nash, Nomad rod sleeve van Nash, kleine rugzak, carbon steunen, enz.

En dan nog 26 kilo.

Ik wil echt niet weten wat mijn zooi voor een nachtje weegt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

28-05-2012 23:30

Heb zelf een kleine bakfiets en en bus waar al die rommel weer in past, voor mij geen probleem!
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

30-05-2012 21:04

Nacht sessies doe ik niet.

Ik vis vaak vroeg in de morgen (5uur) tot de middag. En ik ergerde mij altijd zuur aan mn eigen zooi. Nam altijd een rodpod mee (God know why) domme stoel zware tas met 1000 en 1 onzin dingen.

Nu heb ik van mn vrouw een opklap stoeltje en alu banksticks gekregen. Van de 3 tackleboxen 1 belangrijke gemaakt, 2 soorten bollen mee ipv 5 of zo.

Dit scheelt mij zo een 25 kilo, en kan nu voor een sessie 1x lopen. Wat het totaal gewicht is weet ik niet. Ik schat zo een 45kg, denk dat het vrij normaal is voor een gemiddelde visser :roll: :P
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

02-06-2012 13:42

Voor mijzelf voor een aantal dagen zo'n 300/400kg materialen plus aas en als de vrouw ook mee gaat komt er zo'n 200kg bij kortom een Vito bussie vol, want beter mee verlegen dan om verlegen, je weet maar nooit en gemak dient de mens niewaar:lol:

CN
Unicorn Carp Fisching
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

02-06-2012 22:16

Ik neem van ellende gewoon (bijna) standaard een trolley mee. Is zo op te zetten, daar hoef je t niet voor te laten.. Scheelt gewoon een gesleur met je spul. Maar idd, probeer wel zo licht mogelijk te vissen, maar sommige dingen moeten nou eenmaal mee.

- Heb een redelijke compacte foudraal. Een trakker 3 rod sleeve. Plaats voor hengels, statief, weegzak, net, stormpoles.
- Compact stoeltje.
- Normaliter een redelijke grote mat, in sommige gevallen een kleintje.
- Een tas, te groot en te zwaar. Maar hierop bezuinigen is best lastig.
- Soms gaat de voerboot nog eens mee en een emmertje of twee.

Bij een nachtje..

- Gaat de stretcher ipv het stoeltje mee.. moet natuurlijk wel een comfortabele zijn he...
- Die moet ook nog eens lekker opgemaakt worden met een goede slaapzak..
- Een brolly gaat mee als we regen mogen verwachten.
- Plus nog eens een koeltasje.

Al met al toch wel zaken die nodig zijn.. zou niet weten hoe ik hier op moet bezuinigen.. ach.. trolley staat in een minuuut..
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

03-06-2012 18:40

Cor Nannings schreef:Voor mijzelf voor een aantal dagen zo'n 300/400kg materialen plus aas en als de vrouw ook mee gaat komt er zo'n 200kg bij kortom een Vito bussie vol, want beter mee verlegen dan om verlegen, je weet maar nooit en gemak dient de mens niewaar:lol:

CN


Stevig Vrouwtje, 200 Kg.? :wink:
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

03-06-2012 20:07

:oops:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-06-2012 22:14

Ik zelf woon in de binnenstad van Amsterdam, en ik woon in een oude pand.
Als ik ga vissen moet ik al mijn bende van 4 hoog naar beneden sjouwen, zeker wel 4 a 5 x op en neer.
De trappen in deze pand waar ik in woon zijn achterlijk stijl en achterlijk smal !!!.
Eenmaal bij de laatste verdieping op 1 hoog komt het grootste obstakel een lift stoeltje
Deze lift stoeltje lijkt hier als decoratie te hangen want deze word NOOIT gebruikt, en bij het passeren (( 70 cm )) wat er van de breedte over blijft, blijft alles er achter hangen foudraal tassen mijn kleding.
Ook ik ben altijd bezig met enkel het hoognodige mee te nemen.
Denk toch dat ik bij de langere sessies al gouw rond de 75 kilo zit excl boodschappen.
Eenmaal na de vis sessie moet alles weer omhoog dat is gewoon gekken werk !!!!! :o
maar je moet er wat voor over hebben he :wink:

mvg Sander
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

12-06-2012 16:37

Veel handige tips hier :D Iemand ervaring met dat hangmatding van bever? Vraag me trouwens af wat je überhaupt kan verwachten voor 50 euro :-?
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

12-06-2012 19:40

@sander Had ik maar een liftstoeltje ;)
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

12-06-2012 20:57

Grappig onderwerp. Als ik met de auto ga zit deze tot de nok toe vol. Heeft mijn vriendin de auto nodig dan past alles in eens op mijn fiets. Of zou het komen omdat ik dan alleen de noodzakelijke dingen mee neem....
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

13-06-2012 14:25

Ik heb ook een pest aan dat gesjouw en heb iig mijn vistas al zo ingericht, dat alleen het absoluut noodzakelijke mee hoeft. Ik heb wat kant en klaar geknoopte onderlijnen mee, dus voor korte sessies ik hoef b.v. al geen tacklebox vol met klossen onderlijnen, haakjes en wartels mee. Op mijn verlanglijstje staat nog een iets van een quiver holdall systeem, zodat ik mijn 'foudraal' aan kan passen op wat ik nodig heb. Ik heb alleen een tent en geen brolly oid. Mijn tent is loei en loei zwaar, dus daar zoek ik ook nog een oplossing voor. Of een brolly, óf een ruimte eenpersoonstent die wel makkelijk is te vervoeren en op te zetten... :roll:
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

13-06-2012 17:03

Dat schilt ook inderdaad..... Ik vis tegenwoordig met je JRC cacoon crib..... scheelt heel wat kilo's en meer heb ik niet nodig.
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-06-2012 17:26

Wat ook scheelt (niet in gewicht, wel met sjouwen) is een stretchertas of een stoeltas met een draagriem. Stoelen en stretchers zijn altijd zo zwaar en onhandig dragen.