testcurves van hengels en de invloed van gevlochten lijnen.


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-09-2012 12:58

De verschillen is gedrag van karper waarschijnlijk nog veel groter Arjen.
Wedden dat de vissen op de glashengel zich rustiger gedragen?
It's okay 2 pay
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

04-09-2012 15:09

Wat is eigenlijk al wist, wordt nu meer en mee bevestigd.

Even een stapje terug. Heel, heel vroeger vaarden we in Frankrijk onze nylon lijnen 300 meter ver weg tot er nog enkele slagen op de spoel zaten. Bij een aanbeet kreeg je een piep en zag je de top licht buigen. Vervolgens kon je de gehaakte vis erg eenvoudig de eerste 200 meter naar je toe trekken. De rek van het nylon ving natuurlijk veel klappen op, maar feit bleef dat ze onder zeer lichte druk gewoon mee zwommen. Pas onder de kant begon de dril pas echt.

Gebaseerd op dit gegeven heb ik op zwaar bevist water soms het volgende trucje uitgehaald. Op het moment dat ze het obstakel voorbij zwommen of dwars door een lelieveld ploeterden gooide ik alle druk van de lijn. Beugel open en laat maar gaan. Ik verzoende me dan al wel met het gegeven dat er gezwommen moest gaan worden. Na een tijdje stoppen ze met zwemmen en op dat moment kun je, door heel zacht te trekken de vissen soms via dezelfde weg terug laten zwemmen. Als dit niet gaat kan je altijd nog zwemmen, maar vaak lukte het. Zo ook met een beresterke veertiger. Zie mijn blog : "oud water”.

Daarop verder bordurend wilde ik over een langere periode het verschil in de praktijk (dus niet in theorie) bemerken van het effect van een stugge hengel en een lijn zonder rek en een supersoepele taaie glasstok met een nylon lijn. De diktes zoals hierboven beschreven zijn bewust gekozen omdat de wateren waar ik vis zeer obstakelrijk zijn.

Zoals ik al zei zijn de verschillen in de drilervaring enorm. Het gebrek aan rek geeft de klappen van de vis zeer direct door, maar aan de andere kant merk je dat die vis ook reageert op feller optredende weerstand (top vd hengel veert niet soepel mee). Nu is dat natuurlijk geen wereldnieuws. Maar wat zo opmerkelijk is dat de driltijden met die 1.5-ponder in verhouding zeer kort zijn. Elke vluchtpoging wordt door de progressief opbouwende kracht gepareerd voordat de vis op stoom kan komen. Verder duurt het allemaal ook veel korter dan met een stugge stok en gevlochten lijn. Je moet het glas wel zijn werk laten doen. Niet bang zijn als het handvat meebuigt. Die haak schiet ook niet los, of hij moet niet goed zitten, maar dat heb je zelf tot bepaalde hoogte in de hand. En dan kom ik bij het laatste: blokken gaat met zo’n glasstok van 1,5 pond veel beter dan met een stugge 12” 2,75 ponds stok of zwaarder. Doordat de glashengel snel buigt, wordt de arm ook korter waardoor je veel sneller meer kracht uitoefent op een vis. Voor je gevoel is het met een lange, stugge hengel juist het tegenovergestelde het geval. Maar vergeet niet dat dit de kracht is dij jij voelt, niet de kracht die op de haak wordt overgebracht.

De volgende conclusie klink misschien raar, maar ik geloof er rotsvast in: Met een 1,5ponds glasstok kun je beter bij obstakels vissen dan met een stugge 3-ponder of zwaarder". Natuurlijk volgt er nu een hoop bla bla als reactie, maar ik heb het in ieder geval over langere tijd, op obstakelrijk water, uitgeprobeerd.

Arjen
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

04-09-2012 16:33

Helemaal mee eens Arjen! Geen tijd helaas op dit moment om er op in te haken..
~~Dreams can be true.~~
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-09-2012 07:22

1990 neem ik van Peter van den Hout een horizon van Rod H over. 3 lbs minstens. Ik viste zelf met 2 tricast legend 2,25

Ik viste op de linge in de bocht bij heukelum altijd onder de balk die er toen lag.

3 keer raden welke hengel ik de vissen ving en welke hengel er voor zorgde dat een flink deel van de karpers in een record tijd half in de put zaten?

Pas echt leuk werd het met een tip van Bob van den Meiracker. Tja eerlijk is eerlijk maar die man snapt het tenminste, toen zeker.

Bob gebruikte een plastic beugel om leidingen vast te zetten.


Wie niet kan wachten: de legends.

Neemt niet weg dat ik nu een mix heb gevonden van 2 werelden Arjen. Die stokken van fox welke ik van Mark Noorman heb over genomen. Geluk hoor, dat vinden, geen kunde...

Denk dat Jacco verschil uit kan leggen tussen de 3,25 en 2,5 ponders van Zijn all Jacco''s
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-09-2012 08:33

Arjan,

Kijk dat is nu een post waar men, ik voorop, iets mee kan!

Ondanks dat Klaas eigenlijk aldoor al hetzelfde zegt, zijn de teksten van Klaas soms een beetje cryptisch :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

05-09-2012 11:15

Ik ben benieuwd waar de mensen blijven, die de voorkeur genieten voor zwaardere hengels. Ik moet eigenlijk zeggen, dat het bij ons in de regio een trend is om met zware hengels te vissen. Ik zou niet weten waarom, maar misschien is het omdat het als gewoon wordt gezien. Ik denk dat het ook voornamelijk komt, omdat er in de winkels ook niets meer anders wordt aangeboden dan zware hengels. Dit betreft natuurlijk allerlei stokken die vanuit Engeland zijn over komen waaien. De jeugd stapt ook op deze trend en weet niet beter. Ik vind het altijd wel grappig om te discussiëren over bepaalde lbs van hengels en het nut hiervan. Sommige hebben echt een bord voor de kop!

Ik heb zelf thuis ook getest met twee verschillende hengels. Een fabrieksstok van 2,75 en een goed dempende hengel van 2,25 met een mooie parabolische actie. Met minder kracht kon ik meer kracht overbrengen dan met dezelfde kracht als de 2,75 hengel. Maar hier is al meer over verteld in dit topic. Hefbomen etc. Door de kortere arm, kan je veel sneller kracht uitoefenen op een vis. Daarbij is de controle veel beter.

Omdat ik vaak ook tegen obstakels vis in zowel binnen- als buitenland gebruik ik bijna altijd mijn zogenaamde lichte stokken. Om een voorbeeld te geven. Vorige jaar Frankrijk vast tegen obstakels aangevist en van de 25 aanbeten, kwamen er 25 op de kant. Totaal geen zwaardere hengel voor nodig, tenzij je moet gooien.

Het is voor het huidige karpervissen zeker logisch om voor een niet te zware goed dempende hengel te kiezen. Het landen gaat makkelijker (boot), de vis is veel beter met een arm te controleren en je dril is veel effectiever. Daar de meeste vissers niet echt vol werpen is ook daarvoor een zware stok niet noodzakelijk.

Ik kan me nog een anekdote ergens herinneren dat de heer Kwint zelfs met 1,75 lbs stokken op een afstand van 180 meter zat te vissen. Niks geen zware hengels!

Ben benieuwd naar overige reacties!
~~Dreams can be true.~~
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

05-09-2012 13:41

Klopt Tino, en ik weet uit zeer betrouwbare bron dat die 1,75 ponders van Kwint van dezelfde maker komen als jouw stokken. Mooi, strak en sober. :wink: 8)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-09-2012 17:51

Totaal geen zwaardere hengel voor nodig, tenzij je moet gooien.


Marc, zeg er eens wat van?

Tino,

Ik vind het gewoon niet prettig om een vis op het molenvoetje te drillen. Dat is het idee als ik krijg al de hengel tot het handvat rond staat en de vis vrolijk door de slip blijft rennen.

Daarom vis ik liever zwaardere hengels. Nu 3lbs fox huppeldepups weet niet hoe ze verder heten. Ik gebruik mijn slip gewoon niet of eigen lijk wel zodanig dat bij het binnendraaien niet door de slip draai.

Keuzes mannen.

Goud van oud dan:

zoek artikel 20 twintigers van Co maar eens. Verhaalt hij in de put tussen de plompen. 25 jaar terug alweer...
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-09-2012 18:10

Marc Schrikkema schreef:Arjan,

Kijk dat is nu een post waar men, ik voorop, iets mee kan!

Ondanks dat Klaas eigenlijk aldoor al hetzelfde zegt, zijn de teksten van Klaas soms een beetje cryptisch :lol:


Blijkbaar zo cryptisch dat je hem verkeerd interpreteert :D Je bent niet de enige :wink: haha...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-09-2012 19:23

Klaas,

Mij valt het op dat juist als een hengel hoepel rond gaat en je, om met jouw woorden te spreken, op het molenvoetje aan het drillen bent de vis vaak minder lijn pakt en meer rustig heen en weer gaat zwemmen.
Zo drilde ik vanochtend ook weer een leuke spiegel op een 1,5lb Harrison. En die vis bleef eigenlijk ook alleen maar onder de top heen en weer gaan.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

05-09-2012 20:20

Klaas vd Herik schreef:zoek artikel 20 twintigers van Co maar eens. Verhaalt hij in de put tussen de plompen. 25 jaar terug alweer...



Dat artikel ken ik niet. Wel dat stuk van die 31 20-plussers uit het boek van Rini en die 100 twintigers samen met Dick Floor uit Gejaagd door de karper ;-)

Ken je klassiekers ouwe :D
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-09-2012 07:01

20 twintigers heeft altijd beter geklonken :lol: . die 31, die bedoel ik, ging over een dikke schub. Ben het artikel/verhaal ook iets uitgebreider in De Karper tegen gekomen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-09-2012 12:29

Klaas vd Herik schreef:Totaal geen zwaardere hengel voor nodig, tenzij je moet gooien.

Marc, zeg er eens wat van?


Zo heb er even over nagedacht ..... maar ben het 100% met de stelling eens.

Ik vis in Spanje op de meerval, en ja niet zonder succes, daar heb ik de volgende ervaring:
Als ik met de stokken (5+ lbs) van Ron (thecompleatebroangler) Beugelink vis, merk ik dat IK veel vermoeider ben dan als ik met mijn eigen stokkies van 2,5 lbs vis. Met beide stokken heb ik behoorlijke meervallen op de kant gekregen varierend van 150 tot 192cm en 25 tot 59kg. Ook heb ik voor mijn idee meer controle heb over de vis dan met veel zwaardere stokken. Nu kan ik niet beoordelen of dit puur door de lbs of ook door de actie van de hengels komt.

Jouw mening?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-01-2013 02:53

Interessante discussie!!

Als ik het goed begrijp is lees ik hier dat een kortere soepele hengel een vis veel sneller afmat en men dus eigenlijk veel meer controle over de dril (en de duur daarvan) heeft?

Wat ik als leek op dit gebied alleen niet snap: toen ik van mijn eerste, vrij soepele 3.30 mtr 2lbs hengels overstapte naar 3.60 mtr 2.5 lbs carbon hengels, ik het gevoel had dat ik toch net wat meer controle had/kracht kon uitoefenen over de oersterke kanaalkarpers? Een soortgelijk gevoel had ik bij mijn overstap van de soepele 2.40 mtr spinhengels naar die eerste 3.30 karperstok. Jaren later drilde ik nog eens op een soepele glashengel, waarbij de kleine karper lang diep bleef en voor gevoel lang ' de baas' bleef tijdens de dril....

Moet ik nu dus concluderen dat ik dit (waan)beeld in zekere zin door mijn eigen (doorgaans voorzichtige) drilgedrag heb veroorzaakt? Maw, de mogelijkheden van het materiaal (bij lange na) niet benut had?? Het begint er sterk op te lijken :lol:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

31-01-2013 07:08

Niet sneller Laurens, jou kracht is direkter.

De demping van de hengel zorgt dat de vis rustiger is en blijft. Snelle uitvallen worden door de stok opgevangen, liever niet het molenvoetje want dan houdt het op,
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

31-01-2013 09:04

Er zit nog al wat verschil in diverse hengels van 2,25lbs..
Een armalite ging rond tot voorbij de cone, mijn eclipsen tot in het handvat maar gevoelsmatig kwam daar wel even wat meer kracht bij kijken..
Een soepel topdeel en een onderstuk met flink power is mijn favourite tegenwoordig.
3,25lbs idem maar heb ik niet meer nodig, ook niet op 500mtr
Ik heb niet het gevoel iets te kort te komen aan 2,25lbs, behalve als er flinke afstanden gegooid moeten worden.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

31-01-2013 21:28

Klaas die km trident ik heb er 4 van 405cm en 3 pond testcurve zijn behoorlijk soepel.
Ik heb nog ouwe 2 3/4 fast tapers waar je echt bang van word zo strak alles zit in de opbouw van de blank.
hoe en hoeveel carbon enz.

Als een hengel op de zelfde manier gebruikt word merk je toch duidelijk verschil met 2 of 3 ponds ?
Ik ben een liefhebber van zachte hengels maar als je veel wier hebt krijg je het lood niet makkelijk binnen met een 2 ponder maar wel met een 3 ponder
hoe kan dat dan als je er niet meer kracht mee kan zetten. Dit zelfde geld voor een zwaar loodje uitwerpen.
Als je dit weet dan is het toch duidelijk dat je er ook meer kracht op een vis mee zet of kan zetten.

Als ik anderen zie drillen met veel te zware hengels en de gebruikelijke big pit molens er op met van die hoge spoelen.
Zie je aan het drillen al dat ze bang zijn dat de vis los kan scheuren onder de kant zeker als de spoel in een ongunstige positie staat en de gevlochtenlijn niets meegeeft, dan word de hengel helemaal niet benut maar word de hengel naar de vis gewezen in de hoop dat dat de weerstand doet afnemen.
Het zijn rechte hengel drlllers want je zet al vlug te veel druk.

Op sommige wateren kom je hier mee weg harde bekken maar in bagger putten ???
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-02-2013 06:52

Kees, neem al je type hengels een molen een unster en ga maar trekken. Nee... niet op de spoel maar laat de hengel de kracht doen. Doe eens 5 verschillende afstanden.

Ik heb ook liever een wat zwaardere hengel hoor kees. Ik wil body over houden en de vis ook op de hengel drillen.
It's okay 2 pay
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

01-02-2013 17:35

Testcurve 2pond enz Als je een bocht van 90 graden in je hengel trekt is bij een 2pondshengel 2pond kracht voor nodig.
Ik kan me niet voorstellen dat een 1 ponder de zelfde kracht aangeeft als een 3 1/2 ponder bij 90 graden gebogen en het maakt daarin niet uit of het nylon of gevlochten lijn is.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-02-2013 18:55

Kees, als ik me niet vergis meet men de testcurve juist niet door te trekken aan de hengel? Men zet de hengel vast... De testcurve is het gewicht wat aan de top moet hangen om de hengel 90gr te laten buigen. Als ik er naast zit hoor ik het graag.... :-)
Wat voor kracht denk jij trouwens dat er aan het uiteinde vd lijn gemeten wordt bij die 1 en die 3,5 ponder?

Klaas, komt dat dan niet op hetzelfde neer? Ik dacht namelijk dat Arjen ergens concludeerde dat de glasstok visvriendelijker is omdat de dril minder lang duurt, dan spreek je toch van sneller ?
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

01-02-2013 23:00

Als je een hengel in zijn testcurve buigt op een vis of op zijn 2 pond er is dat gewicht aan kracht voor nodig om tot 90 graden buiging te komen.
Ik weet ook wel dat je als je vol in de hengel gaat hangen er niet veel druk is aan de haak zullen we maar zeggen.
Ik weet ook dat de hoeveelheid losscheurders toeneemt naarmate de hengel stugger is, deze leerschool daar kom je achter als je vist in water waar de bekken zacht zijn en de temperatuur van het water zomers is.

Ik zelf heb de getallen nooit gemeten ben altijd op mijn visserij resultaten ( ervaringen ) gegaan.
Maar als de kracht hetzelfde is ? waarom kan je met een 1 ponder dan geen 200 gram 85 meter weg gooien.
Zijn jullie wel eens bij castingwedstrijden geweest, de meeste karperhengels overleven dit niet als ze gebruikt zouden worden.
Ik kon iemand die magnum treu blood hengels aan gort gooide en dat waren poken !

gooien is wat anders dan drillen maar toch geeft het je te denken. De meeste karpervissers kunnen niet eens ver gooien, ik ook niet.
Dus die zware hengel en die grote molens zijn er voor om ver uit te varen en niet zo zeer het drillen.

Voor mijn visserij een parabolische hengel niet zwaarder dan nodig een molen zonder hoge spoel en nylon erop.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-02-2013 03:31

Laurens Maasland schreef:Kees, als ik me niet vergis meet men de testcurve juist niet door te trekken aan de hengel? Men zet de hengel vast

Dat klopt, maar of ik nou het ondereind vast zet en een gewicht aan de top hang, of dat ik het top oog vast zet en aan het ondereind trek maakt geen verschil voor de kracht(lees gewicht) die nodig is om de hengel in een hoek van 90° te trekken. Het eerste is wel makkelijker en nauwkeuriger.
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

05-02-2013 10:45

Ik vind dit topic superinteressant... Door die kutziekte (kanker) heb ik veel conditie in moeten leveren. Ik heb hoop dat dat terugkomt maar zal lang duren. Nu heb ik een vraag. De 12ft hengels die ik normaal gebruik genereren een lange hefboom. (Chub Outkast 12ft 2.75lb)

Als ik voorgaande teruglees zou ik met een korte hengel, zeg 9ft, meer rendement hebben van de kracht die ik op de hengel uitoefen. Zodoende vermoei ik mijzelf minder... toch?

Ik wil dit voorjaar ook veel vissen maar denk dus dat voor mij de sleutel in korte hengels ligt, OF in 12ft hengels die erg progressief buigen... misschien dan met een lagere testcurve dan die 2.75lb die ik nu gebruik...

Wie kan mij uitleggen hoe en wat?

Ik denk dat beide een mogelijkheid kunnen zijn...

Ps. Ik vis met nylon of fluorcarbon lijnen, meest tot een meter of 70.Voor grotere afstanden is uitvaren een oplossing...
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

05-02-2013 10:55

In reactie op de vraag hierboven over de buiging van hengels... Een hengel van 1 lb heeft 1lb nodig om een bocht van 90 graden te maken. Ik geloof dat dat klopt. Maar als de hengel dat met 1 lb alleen in de top doet buigen, zeg over de laatste twee ogen, kun je tijdens t vissen de rest van de blank toch ook nog gebruiken..? Zit daar niet het belangrijkste verschil in tussen hengels met dezelfde testcurve maar verschillend drilgedrag en zelfs dat verschillende materialen zich anders gedragen? Denk aan glas en carbon...

Wie denkt er met me mee?
Succes is een keuze!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-02-2013 12:04

Allereerst sterkte Rob! Heb het een paar x van dichtbij meegemaakt en kut ziekte is eigenlijk nog een understatement he, laat staan als het jezelf betreft...

Maar het volgende;

M = F x A oftewel Moment = Kracht x Arm (voor zover ik ooit op school heb opgelet).

Dus lengte maakt idd uit en ook of je een 'slow, medium of fast taper' hengel koopt. Die laatst genoemde heeft dus een topactie en daar zal van meer uitstaande arm sprake blijven.

Je moet wel in acht nemen op wat voor formaat vis je gaat vissen natuurlijk. Met een winkel picker is een 10 ponder lastig te sturen. En van de andere kant moet je om een 3lb stok echt krom te trekken beestachtig leuren.

Ik zou idd naar kortere 'stalker' hengels kijken in de lichtere LB klasse...

Misschien heb je iets aan onderstaande link of google ff onder de noemer stalker hengel;

http://www.rodvisions.nl/pdf/Dick%20over%20hengels.pdf

Groeten, Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).