testcurves van hengels en de invloed van gevlochten lijnen.


Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

22-08-2012 14:28

We vergeten de positie van de molen op de hengels ook. Dit verschilt vaak per type hengel, welke gevolgen heeft voor waar jij de hengel vast pakt en dus het hefboomeffect.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

22-08-2012 15:09

Maar ik niet helemaal Marco en wil dit best verduidelijken middels een voorbeeld. Zo vis ik met enige regelmaat in een groot obstakel- en visrijk water waar je normaliter voor / tegen de obstakels de beste kansen maakt om een vis te vangen. Het bestand bestaat vnl. uit sterke vissen vanaf circa 25 pond en zodoende vis ik aldaar met een volledig dichte slip om de karper geen enkele ruimte te geven richting/in obstakel(s) te zwemmen. Ik gebruik in voornoemde situatie hoofdzakelijk gevlochten lijn, vanwege het ontbreken van enige rek, en dikwandige haken en vaar alles uit. Hengels staan redelijk vertikaal om zo ook nog enige decimeters te winnen bij een aanbeet. Bij een aanbeet pak ik de hengel van de steun en probeer meteen achteruit te gaan lopen. Ik heb in de loop der jaren verschillende type hengels uitgeprobeerd, 12 en 13ft lang met tc’s vanaf 2lb tot aan 3,5lb (dikwandige blank) toe. De ervaringen die ik heb opgedaan met lichtere hengels waren/zijn niet optimaal, de dril duurt normaliter (veel) te lang omdat er ook niet voldoende druk gezet kan worden hetgeen dan ook een negatief effect heeft op de gesteldheid van de vis, veelal totaal uitgeput. Mijn ideale hengel voor de door mij omschreven situatie is thans een 13ft met een tc van 2.75lb (dunwandige blank) met een enigszins parabolische aktie waarbij de spanningsopbouw goed over beide delen wordt verdeeld.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-08-2012 23:00

Ik had blijkbaar dit abonnementje gemist, dus vandaar een beetje verlaat...

We vergeten de positie van de molen op de hengels ook. Dit verschilt vaak per type hengel, welke gevolgen heeft voor waar jij de hengel vast pakt en dus het hefboomeffect.


Ik ben in het bezit van een paar barbeel hengels van 3.6m en 2lb, daar zit een stuk kortere greep op dan op m'n ouwde compostiet 2lb 3.3m stokken. Dus bij die 1e een lagere molen plaatsing en bij de 2e een hogere plaatsing. Bij die composiet hengels is de hefboom tijdens de dril idd een stuk minder, maar ze zijn wel 0.3m korter en ook zachter.

Wanneer je tijdens de dril nu met je vrije hand de blank vast pakt zal dat 9 van de 10 keer zo'n beetje op de zelfde lokatie op een blank zijn, ongeacht molen plaatsing. Je begint nl met een (bijna) gestrekte arm en dirigeert vanuit die positie, ongeacht molenplaatsing/lengte greep, de vis naar je toe. Ik denk dan ook dat de lengte van de greep of molen plaatsing alleen van betekenis is wanneer je met de losse hand drilt en je je maximale rijkwijdte moet benutten.

Hengels staan redelijk vertikaal om zo ook nog enige decimeters te winnen bij een aanbeet.


Wanneer je de hengeltoppen nu eens in het verlengde van je lijn laat lopen heb je ten alle tijde meer hengel lengte om naar achteren te brengen en afstand te winnen dan wanneer je stokken al omhoog staan. Scheelt weer een paar meter lopen. In jouw geval 3.9m minus buiging van de hengel.., zeg 1.95 meter.

Ik ben zelf lui aangelegd :D dus teken het maar ff voor jezelf uit...

Mijn ideale hengel voor de door mij omschreven situatie is thans een 13ft met een tc van 2.75lb (dunwandige blank) met een enigszins parabolische aktie waarbij de spanningsopbouw goed over beide delen wordt verdeeld.


Je weet hoe een parabool er uit ziet? Da's top actie. Je bedoelt waarschijnlijk progressieve buiging.

Ik heb met de hierboven beschreven composiet stokken ook gewoon gevist op water met veel hoge twintigers tot mid 30 pond. Geen probleem, alleen de stop van de blank werd in een hook & hold situatie een stuk eerder bereikt dan met de 2.5lb 3.6m progressief buigende hengels welke ik nu voor obstakelvisserij gebruik. Maar ik merk wel dat de hefboom werking van die 2.5lb hengels de sensatie van een zwaardere dril geeft. Ze zijn langer/grotere hefboom en buigen minder snel door/grotere hefboom.

Dat ik deze 2.5lb 3.6m hengels nu voor obstakel situaties gebruik heeft meer mee te maken dat ik het niet prettig vond om vaker die stop van die lichtere blank te voelen en ook wat vaker met wat meer gewicht moet werpen. Dit heeft natuurlijk niets te maken met de kracht welke uitgeoefend wordt op de vis. Want die ligt met een lichtere lb klasse sneller hoger (kortere hefboom).

Maar als jij het door jou omschreven type stok prefereert.., gewoon lekker mee blijven vissen dan. Ik ga je niet vertellen waar je je prettig bij moet voelen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-09-2012 13:39

Berste Jan,

Je haalt heel veel dingen door elkaar en mixt ze zodanig dat ze jou passen.

Obstakelvissen met gevlochten spul is kut. Zeker als het gevlochten spul iets raakt. Neem 60 100e of meer.

Hoe harder jij trekt hoe sterker de reactie. Echter met 13 voet zet je veel minder druk dan met 11 voet.

Wat rot het hoe lang een dril duurt NADAT de vis bij obstakel weg is. Anders noemden ze het wel tillen ipv drillen?

De daadwerkelijke kracht op de haak maakt nagenoeg niets uit die is met bijna alle hengels gelijk, zeker tot 5 meter uit de oever. . Wel met de hengel gerekend en dus niet smokkelen door eerst de top naar voor te richten achteruit te lopen en dan de hengel een beetje heffen. Zie direkt de beste manier om een vis te blokken


Maar als jij het door jou omschreven type stok prefereert.., gewoon lekker mee blijven vissen dan. Ik ga je niet vertellen waar je je prettig bij moet voelen :wink: .


Precies, maar soms wordt ineens iets anders prettiger
It's okay 2 pay
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

01-09-2012 18:37

Op de vraag of ik na het lezen van jouw bijdrage berste Klaas van mening ben dat ik heel veel dingen door elkaar haal en zodanig mix dat ze mij passen kan ik je simpelweg antwoorden met NEEN.

Dat jij bv. zeer dikke nylon ( 60/00 of dikker ) prefereert boven gevlochten lijn in de door mij omschreven situatie is vanzelfsprekend jouw goed recht alleen denk ik daar in dit geval een ietwat anders over.

Het hefboomprincipe is al geruime tijd bekend en in menig topic op dit forum ook al ter sprake gekomen, mijn ervaringen met lichte karperhengels in voornoemde situatie waren en zijn niet goed net zo min als met een 13ft-3,5lb hengel. Dat je met een 13ft hengel minder druk zet dan met een 11ft hengel is evident Klaas, de (vraag) stelling echter was en is of je met een 12ft-3lb hengel meer druk kunt zetten dan met een 12ft-2lb hengel ?.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

01-09-2012 19:55

Klaas prefereert 60/00 gevlochten zoals ik het lees.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

01-09-2012 19:58

Cees v Opstal schreef:Klaas prefereert 60/00 gevlochten zoals ik het lees.


Lijkt me stug beste Cees, heb je zo'n lijn wel eens gezien ?.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

01-09-2012 20:07

nylon is stugger :wink:
46/00 gebruik ik max voor het snoeken, die 14/00 kan er dan ook nog wel bij.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

01-09-2012 20:18

Marco Mostard schreef:Citaat:
Hengels staan redelijk vertikaal om zo ook nog enige decimeters te winnen bij een aanbeet.
Wanneer je de hengeltoppen nu eens in het verlengde van je lijn laat lopen heb je ten alle tijde meer hengel lengte om naar achteren te brengen en afstand te winnen dan wanneer je stokken al omhoog staan. Scheelt weer een paar meter lopen. In jouw geval 3.9m minus buiging van de hengel.., zeg 1.95 meter.

GEEN OPTIE BESTE MARCO, ENERZIJDS OMDAT IK MET DICHTE SLIP VIS ZONDER WAKER/BEETMELDER, 'GEWOON' OP DE TOP EN ANDERZIJDS OMDAT DE KARPER ALDAAR ZO STERK IS ( MEDE DOOR REDELIJK HOGE GEWICHTEN ) DAT HET ENIGE TIJD ZAL KOSTEN OM DE HENGEL VAN EEN MIN OF MEER HORIZONTALE POSITIE IN EEN WAT VERTICALERER POSITIE TE KRIJGEN OM BETER GEBRUIK TE KUNNEN MAKEN VAN DE (DEMPENDE) KWALITEITEN VAN DE HENGEL.


Citaat:
Mijn ideale hengel voor de door mij omschreven situatie is thans een 13ft met een tc van 2.75lb (dunwandige blank) met een enigszins parabolische aktie waarbij de spanningsopbouw goed over beide delen wordt verdeeld.

Je weet hoe een parabool er uit ziet? Da's top actie. Je bedoelt waarschijnlijk progressieve buiging.

INDERDAAD WEET IK BESTE MARCO HOE EEN PARABOOL ER UIT ZIET, OOK WEET IK WAT ER MET PARABOLISCHE AKTIE WERD EN WORDT BEDOELD, EN DAT BETREFT GEEN TOP ACTIE !.

Maar als jij het door jou omschreven type stok prefereert.., gewoon lekker mee blijven vissen dan. Ik ga je niet vertellen waar je je prettig bij moet voelen :wink: .


INDERDAAD MARCO, dank hiervoor ! :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-09-2012 08:27

zoals ik dacht, probeer eens 60/100e de mijne is trouwen nog dikker en zeker niet stuk.



Verder heb ik gevlochten lijn tot 1 mm

Afbeelding

De enige gevlochten lijn waar ik mee obstakel vissen zou is dat groene spul van Proline.
Laatst gewijzigd door Klaas vd Herik op 02-09-2012 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-09-2012 08:29

e (vraag) stelling echter was en is of je met een 12ft-3lb hengel meer druk kunt zetten dan met een 12ft-2lb hengel ?.


ok antwoord is NEE, probeer maar, niet smokkelen en op je molen trekken. Vol op de hengel
It's okay 2 pay
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

02-09-2012 10:37

Als ik het dus goed begrijp kan ik ten behoeve van de visvriendelijkheid tov de karper voortaan beter met lange zware fasttapers vissen?
Immers ik denk dat ik gigantisch sta te scheuren aan de hengel maar ondertussen is de druk kracht die ik via de hengel denk uit te oefenen op de vis helemaal niet zo groot als je gevoelsmatig denkt uit te oefenen :-?
Heb ik nog langer lol van mijn dril ook met een lange fasttaper :P

Gr,
Mark
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

02-09-2012 11:55

Klaas vd Herik schreef:itaat:
e (vraag) stelling echter was en is of je met een 12ft-3lb hengel meer druk kunt zetten dan met een 12ft-2lb hengel ?.


ok antwoord is NEE, probeer maar, niet smokkelen en op je molen trekken. Vol op de hengel


Jouw antwoord is (over) duidelijk beste Klaas, waarvoor dank !.

Rest mij een volgende vraag, zou - in theorie - de tijd om een - laten we zeggen 35 pond zware - en 1 meter lange karper - te drillen vrijwel hetzelfde zijn met een 12ft-2lb hengel als met een 12ft-3lb hengel, zelfde rig, molen, slipafstelling en lijn ?.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-09-2012 13:49

GEEN OPTIE BESTE MARCO, ENERZIJDS OMDAT IK MET DICHTE SLIP VIS ZONDER WAKER/BEETMELDER, 'GEWOON' OP DE TOP EN ANDERZIJDS OMDAT DE KARPER ALDAAR ZO STERK IS ( MEDE DOOR REDELIJK HOGE GEWICHTEN ) DAT HET ENIGE TIJD ZAL KOSTEN OM DE HENGEL VAN EEN MIN OF MEER HORIZONTALE POSITIE IN EEN WAT VERTICALERER POSITIE TE KRIJGEN OM BETER GEBRUIK TE KUNNEN MAKEN VAN DE (DEMPENDE) KWALITEITEN VAN DE HENGEL.


Beetje rommelig bericht Jan. Maar eh.., was je inwendig aan het schreeuwen toen je bovenstaande schreef in hoofletters :D ?

Je gedachte gaat gedeeltelijk aan me voorbij, omdat op het moment dat je de stok op pakt de dempende werking al begint en je in princiepe veel meer demping kan benutten. Ik denk dat het issue in jou geval het gebrek aan rek in je lijn is en je in eerste instantie dan horizontaal op je lijnrol aan het drillen bent. Wat naar alle waarschijnlijkheid in lossers zal resulteren. Daarom ook die top al omhoog en niet alleen ter beet registratie.

INDERDAAD WEET IK BESTE MARCO HOE EEN PARABOOL ER UIT ZIET, OOK WEET IK WAT ER MET PARABOLISCHE AKTIE WERD EN WORDT BEDOELD, EN DAT BETREFT GEEN TOP ACTIE !.


Weer aan het schreeuwen :D ?

Maar wel een achterhaalde term he. Hij klopt gewoon niet, en dan kunnen we wel foutief met z'n allen blijven door lullen :-? .!?

Rest mij een volgende vraag, zou - in theorie - de tijd om een - laten we zeggen 35 pond zware - en 1 meter lange karper - te drillen vrijwel hetzelfde zijn met een 12ft-2lb hengel als met een 12ft-3lb hengel, zelfde rig, molen, slipafstelling en lijn ?.


En hier stond je dan in dik gedrukte letters te krijsen toch!? :wink:

Bij een water met een gemiddelde vis van 25-35pond zet ik gewoon m'n 2lb stokken in. En laat ze daar dan maar af en toe een obstakeltje opzoeken onder weg naar m'n net.

Heeft toch ook echt te maken wie de stok in z'n handen heeft. Want die theorie gaat niet op voor menig visser die niet kan interpeteren dat de kracht welke hij met een 3lb stok ervaart niet daadwerkelijk betekend dat de vis aan de andere kant van de lijn als een debiel aan het vechten is. Je moet ze de kost eens geven die juist met een zwaardere stok lange drils veroorzaken omdat ze zelf zo zoveel inspanning moeten leveren. En daar staan ze dan te puffen met een hengel die maar niet krom gaat bij gebrek aan inzicht en durf.

Maar daarom ook in theorie.

Citaat:

e (vraag) stelling echter was en is of je met een 12ft-3lb hengel meer druk kunt zetten dan met een 12ft-2lb hengel ?.


ok antwoord is NEE, probeer maar, niet smokkelen en op je molen trekken. Vol op de hengel


Maar je bereikt wel sneller meer druk omdat je sneller met een kromme hengel staat. Dit zou toch best wel eens kunnen helpen om de gemiddelde vis gedurende die eerste seconden wat eerder te keren denk ik zo.

Zoals ik zelf al heb aangegeven vis ik in standaard obstakel situaties ook wat zwaarder (2.5lb) omdat de stop van m'n 2lb hengel sneller bereikt wordt en dat niet prettig vist en niet goed voor de stok is. Tevens is het met 3.6m wat makkelijker sturen (met m'n lange armen ook :) ). Ook voor bijv een water vol wier is zo'n lichte hengel niet prettig, omdat je dan continu gedurende de dril de hengel zwaar aan het belasten bent. Buiten dat is er voor elk type hengel een optimaal te belagen prooiformaat en situatie.

En dat vind ik dus wel grappig aan deze (en meerdere topics)topic;

Eerst betrof het een algemene stelling voortvloeiend uit het filmpje, toen ging het om vis vanaf 25 pond en nu hebben we al een stelling over een 35ponder...

Nee, mocht ik ooit op Rainbow mogen/willen vissen, dan gaan m'n 2lb stokken echt niet mee hoor. Ik ben niet gek...

Daar heb ik nog een leuk matchhengeltje voor liggen :P
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

02-09-2012 14:59

Marco Mostard schreef:Je gedachte gaat gedeeltelijk aan me voorbij, omdat op het moment dat je de stok op pakt de dempende werking al begint en je in princiepe veel meer demping kan benutten. Ik denk dat het issue in jou geval het gebrek aan rek in je lijn is en je in eerste instantie dan horizontaal op je lijnrol aan het drillen bent. Wat naar alle waarschijnlijkheid in lossers zal resulteren. Daarom ook die top al omhoog en niet alleen ter beet registratie.


INDERDAAD MARCO - ALS IK MIJN HENGEL IN HET VERLENGDE VAN DE LIJN LEG ZOALS DOOR JOU GESUGGEREERD BEN IK IN VERREWEG DE MEESTE GEVALLEN DE EERSTE TIJD OP DE MOLEN / LIJNROL AAN HET DRILLEN EN DUS WEINIG TOT GEEN GEBRUIK MAKEND VAN DE HENGEL.

Progressieve aktie is inderdaad in dit geval een beter dekkende term dan parabolische -.

Mocht je ooit naar Rainbow gaan met een 2lb ( of met de match) schrijf dan een leuk stukje hierover op dit forum, ik kijk er naar uit ... !?.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-09-2012 16:40

INDERDAAD MARCO - ALS IK MIJN HENGEL IN HET VERLENGDE VAN DE LIJN LEG ZOALS DOOR JOU GESUGGEREERD BEN IK IN VERREWEG DE MEESTE GEVALLEN DE EERSTE TIJD OP DE MOLEN / LIJNROL AAN HET DRILLEN EN DUS WEINIG TOT GEEN GEBRUIK MAKEND VAN DE HENGEL.

Zijn je longen nou nog niet leeg Jan. Je blijft maar schreeuwen :D

Ik heb net een progressief buigende 3lb 3.6m stok met 0.25mm gevlochte lijn aan een oogbout op m'n schuur bevestigd en toen nog wat anders.

In horizontale situatie begon ik met trekken en ik trok de 3lb hengel toch snel redelijk krom op een dichte slip!? Dus ik weet niet met wat voor harde bezemsteel jij zit te vissen dat je de hengel niet krom krijgt vanuit een horizontale positie tov je lijn (leuk he die lb indicaties)?

Ook bemerkte ik de stop van de hengel erg snel. En pfff, wat een kracht moest ik zetten zeg om de druk over te brengen. Er zat overigens een klein beetje rek in de gevlochte lijn en dan heb je het ook nog een over een vast punt waar de lijn aan zit. Ik kon de lijn snaarstrak spannen alsof het een gitaar snaar was. Net of je een kilo lood aan je clip hebt hangen en zo super strak heb je het nooit in een vissituatie.

Ook nog ff met een 40 grams kunstaas hengel met gevlochte lijn geprobeerd en aan de klank van de "gitaar snaar" hoorde ik dat de druk wel het zelfde lag. De druk opbouw liep natuurlijk veel progressiever (meer buiging), sneller en koste mij ook minder inspanning.

Wat is trouwens het voordeel van compleet gevlochten lijn in jouw situatie? Hoe ver vaar je je lijnen dan uit tegen een obstakel?

Mocht je ooit naar Rainbow gaan met een 2lb ( of met de match) schrijf dan een leuk stukje hierover op dit forum, ik kijk er naar uit ... !?.


Waarom nu woorden in m'n mond leggen met 2lb :-? , terwijl ik zelf al een x of 2, 3 heb aangegeven waarom ik die niet gebruik in obstakel situaties!? Maar mocht je een weekje voor me betalen, dan wil ik ze wel proberen hoor :wink:

En dat grapje over die match kon je hopenlijk zelf al wel invullen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

02-09-2012 20:19

Marco Mostard schreef:Zijn je longen nou nog niet leeg Jan. Je blijft maar schreeuwen :D

Ik heb net een progressief buigende 3lb 3.6m stok met 0.25mm gevlochte lijn aan een oogbout op m'n schuur bevestigd en toen nog wat anders.
In horizontale situatie begon ik met trekken en ik trok de 3lb hengel toch snel redelijk krom op een dichte slip!? Dus ik weet niet met wat voor harde bezemsteel jij zit te vissen dat je de hengel niet krom krijgt vanuit een horizontale positie tov je lijn (leuk he die lb indicaties)?


LONGEN NOG NIET LEEG MARCO, aangaande jouw test het lijkt mij dat het wel degelijk verschil uitmaakt of je aan het trekken bent aan een dood object of aan een vis die zo hard mogelijk van je af wil zwemmen. Ik heb in ieder geval geen enkel probleem hiermee aangezien mijn hengel al min of meer verticaal staat.

Marco Mostard schreef: Wat is trouwens het voordeel van compleet gevlochten lijn in jouw situatie? Hoe ver vaar je je lijnen dan uit tegen een obstakel?


Het grote voordeel voor mij beste Marco is de rek, c.q. het ontbreken hiervan; ik vaar de lijn circa 90 meter uit een enkele meter voor de obstakels.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-09-2012 22:58

LONGEN NOG NIET LEEG MARCO


'N beetje wel hoor. Je maakt al geen hele zin meer :D

, aangaande jouw test het lijkt mij dat het wel degelijk verschil uitmaakt of je aan het trekken bent aan een dood object of aan een vis die zo hard mogelijk van je af wil zwemmen.


Het maak niet uit of ik nou hard trek aan een lijn die aan m'n schuur zit of een vis flink aan m'n hengel trekt. De actieve kracht tussen de twee objecten blijft bestaan. Overigens zal de vis niet als een idioot wegzwemmen, want er valt maar weinig rek uit die lijn te zwemmen en je hengels staan verankerd. En het moet een flinke vis zijn die in mijn geval, 140kg op het droge, zo veel weerstand biedt dat die hengel niet krom gaat. Het komt gewoon vanwege die rekloze lijn en een lange zware stok op de oever heftiger over.

Ik heb in ieder geval geen enkel probleem hiermee aangezien mijn hengel al omhoog staat.


Bij een horizontale opgestelde hengel krijg je die tik ook te zien. Wel in mindere mate, maar je hengels staan altijd hoger dan de lokatie waar je aas ligt. En ja, hoe verder de afstand, des te kleiner de hoek. Maar bij dieper water en een hogere geplaatste horizontale hengel opstelling zoals met langere banksticks, of vanaf een walkant is de hoek weer groter, dus die hoef je veelal niet zelf te creeëren.

Waar het mij om gaat is dat juist dat hangen en doorbuigen vanuit die horizontale positie makkelijker is met een lichtere klasse hengel. En je wilt snel winst behalen toch!?

Nou, als je visserij het toelaat;

Die hengeltoppen worden toch een eindje gekromd door de begin spanning en de aanbeet, dus waarom ter vervanging dan geen extra zware wakers op 20cm onder je blank (in balans met het loodgewicht), een meer horizontale positie en een lichtere klasse hengel met soeplere buiging. Hou je na de 1e piep nog altijd wat meer tijd over om je hengel van de steunen te graaien en je stok krom te trekken (vertikaal of horizontaal naar keuze). Daar heb je de eerste kleine winst al en vervolgens alles dan verder volgens normaal plan naar achteren lopen.

Ik heb dat zo met gevlochte lijn en m'n 2.5lb hengels bij obstakels (o.a. brugpeilers op 6 meter diepte, sluis palen op 3 meter diep) gedaan. Wel dichterbij dan in jouw geval, zeg op 30 - 40 meter, maar dat maakt vanwege de gebrekkige rek weinig uit.

Voor mij werkte de hierboven omschreven methode goed, maar dat gehele rekloze gebeuren vond ik uiteindelijk niet prettig vissen. Ook het risico om vis, door wat voor reden dan ook, te verspelen met kabeltouw deed me in hoofdzaak ook weer terugkeren naar 0.35 nylon en een stuk verder van het obstakel af vissen of gewoon helemaal niet meer.

Ja, ik weet wat je wilt zeggen, maar met nylon verspeel ik ook minimaal, zonder dat ik gelijk het idee heb dat ik door de veranderde taktiek minder aanbeten heb.

Op afstand tegen opstakels vissen heb ik om die reden dan uiteindelijk ook helemaal achterwegen gelaten. Maar met m'n 3lb stokken, gevlochte lijn en met 10 - 15 meter nylon buffer op +-200 - 400 meter afstand op karper. Dat compromis vond ik erg prettig. Hoewel ik die combi nu hoofdzakelijk gebruik om zware sardines aan een lange takel een eind weg te slingeren en toch liever een stukkie lichter op karper ga...

Maar hier gaan we niet uitkomen beste Jan. Vandaar dat ik al veel eerder schreef;

Maar als jij het door jou omschreven type stok prefereert.., gewoon lekker mee blijven vissen dan. Ik ga je niet vertellen waar je je prettig bij moet voelen :wink: .


Net zoals jij aan Tino schreef;

Als jij met een 2,25 lb de gewenste druk kan zetten is dat prima !.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-09-2012 07:05

je hoeft niet boos te worden. Discussiëren is met argumenten enzo.

Enige verschil is dat de vis meer weerstand heeft van de hengel.. Als jij de hengel richting vis steekt, molen volledig dichtgedraaid en naar achten loopt sleep je het beest zo op de kant. Of de lip geeft het eerder op..

Slip en instelling ervan is afhankelijk van je hengel hoe dieper de bijging van de hengel hoe meer weerstand door wrijving in de ogen, nee niet van de slaap, hoe losser je slip moet.

Bestel de tickets maar Jan. December heb ik wel een gaatje.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-09-2012 08:02

Kom net terug van de wandeling met Guusje. Onderweg viel het kwartje. 10 keer excuus. Ik zat er helemaal naast.

Altijd gedacht dat:

eerst de hengel vroeger superzacht moest zijn om een aardappel aan 22/100e een eind te kunnen werpen
daarna iets zwaarder om de haak door het stugge deeg te krijgen bij het aanslaan
weer iets zwaarder we spreken nu al over dikke 1,5 ponders, om een loodje van 30 gram met maisjes weg te zetten
de 1 3/4 ers waren nodig ( dacht ik) om 55 gram met een bollie een 75 meter te kunnen meppen
gevoldd door de 65 gram die 100 meter weg moest
En toen kwamen de superworpen om de hoek 100 meter plus de excocet van KM de Trident
Gevolgd door parabolische hengels tot 3,5 pond om 120 gram plus stringertje pva een meter of 80 te meppen.
Gevolgd door 2 3n een kwarters omdat alles toch weer wordt uitgevaren

Wist ik veel dat die 3 ponders waren om 60 ponders te vangen. Vraag Leo van Gugten eens? 2,1\4 armalight van wout van leeuwen meen ik? Maar ja dat was 1986...

Ach laat me maar in mijn waan hoor.
It's okay 2 pay
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

03-09-2012 08:23

Leo ving die Cassien 60-er op een 2 ponder :wink:

Was wel op een obstakelvrije plek, dat dan weer wel 8)
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-09-2012 08:35

..en met 27/100e Maxima, ken je klassiekers! :)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-09-2012 13:19

neem het ruim dacht ik.

Onderwater genoeg obstakels btw.
It's okay 2 pay
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

04-09-2012 07:05

Leuk topic, jammer dat ik het niet eerder zag. Omdat het mij ook bezig houd vis ik nu ruim een jaar met 2 zeer verschillende combi's: een 2 3/4 fasttaper met 30/00 gevlochten lijn en een 1.5 ponds glashengel met 40/00 nijlon.

De verschillen in drilgedrag zijn enorm!

Arjen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-09-2012 08:45

Vertel Arjen, vertel.

Nieuw topic bloed, nieuwe info...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).