testcurves van hengels en de invloed van gevlochten lijnen.


Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-04-2012 12:21

ik zag net op youtube een filmpje en ik wou deze ook zeker wel delen om de volgende redenen.

ten eerste in het belang van de karper , iets waar men ook ook over na moet denken aan het water bij het drillen van een vis met een gevlochten lijn.
en ten tweede misschien bij de aanschaf van een nieuwe hengel of bij het aanschaffen van een gevlochten lijn voor de 1e keer.

het is een engels filmpje waarin 2 hengels worden vergeleken en de daadwerkelijke kracht die je zet op de vis.
de ene hengel heeft een lage testcurve met een gevlochten lijn en de andere een hoge testcurve en een nylon lijn .

kijk en schrik misschien wel van het verschil .

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-04-2012 15:07

Ik vind dit een erg slecht filmpje. Het is echt een beginnersfout om een onderzoek te doen en twee factoren die beiden duidelijk invloed hebben tegelijk te veranderen, zelfs een verschillende variant nylon had ik al een blunder gevonden, maar hier kan ik echt met mijn verstand niet bij. Ofwel test het verschil tussen beide hengels met dezelfde hoofdlijn ofwel test het verschil tussen beide hoofdlijnen met dezelfde hengel. Nu probeert men beide tegelijk te doen met als resultaat een waardeloze conclusie.
Naar mijn mening wordt er veel te makkelijk over het verschil tussen braid en nylon gestapt, deze vergelijking heeft geen enkel nut zo omdat je nu dus niet weet of het verschil hem zit in de gebruikte lijn of in de hengel of in een combinatie van beiden (en hoeveel van wat). Daarnaast is de druk op de hengels ook nog eens niet constant of gemeten, misschien trekt de een wel veel harder dan de ander, we zullen het nooit weten. Door de hengel af te steunen en met een unster druk op de blank te zetten ipv ze gewoon op gevoel wat in de hand te houden hadden ze dit makkelijk constant kunnen maken. Waar ze ook totaal aan voorbij gaan en niet eens benoemen is de arm die de hengel vormt. De 2,5lb hengel gaat veel krommer, waardoor de arm korter is en dus de kracht op de unster hoger. Dit effect hadden ze op zijn minst kunnen benoemen. Daarnaast is de zware stok lang niet tot maximale testcurve gebogen, in dezelfde curve en met dezelfde lijn zou die veel meer druk geven dan de lichtere. Of omgekeerd, er is veel meer kracht van de visser nodig om die hengel in dezelfde curve te krijgen als de lichtere hengel. Wat betreft werpen halen ze wel een paar goede punten aan, maar voor de ervaren en nadenkende karpervisser is dat ook weinig nieuws.
Een paar jaar geleden las ik al eens een artikel van ik meen Herwin Kwint over een soortgelijk onderwerp, maar hij pakte ze zaken veel grondiger aan en kwam tot goed onderbouwde en zinvolle conclusies. Ik weet niet meer wanneer en in welk blad dat was, misschien dat iemand dat kan aanvullen?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

27-04-2012 17:18

Ik weet over welke artikelen je het hebt Daaf, het waren 2 delen in de karperwereld meen ik. Zal straks even zoeken of ik het kan vinden. Die artikelen waren inderdaad een heel stuk uitgebreider.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-04-2012 19:51

Ben wel eens benieuwd wat Danny Slaats hier uit concludeerde.
Danny lijkt mij erg geimponeerd door de resultaten, maar verteld neit zijn eigen conclusies.
Daaf daar entegen vind er wel degelijk iets van, een conclusie die ik deel. Het onderzoek is niets zeggend en kan in de categorie komkommertijd.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

27-04-2012 21:47

Waardeloze test, de hengels werden op compleet verschillende manieren belast.
Eerst strakdraaien en dan trekken geeft altijd meer kracht dan recht omhoog rond trekken.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-04-2012 10:46

Hey Jacco,

Deze mannen moeten hun 'zendtijd' ook vol zien te krijgen, toch?
Zoals gewoonlijk in ons wereldje worden er weer conclusies verbonden aan toevalligheden, mooie hobby hebben wij!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

28-04-2012 11:40

de testcurve test slaat inderdaad nergens op ,het ging mij meer over de braid uitslag en druk op de vis.
dit riep bij mij dus een vraag op vandaar heb ik deze ook in de discussiehoek gezet en niet bij materiaal wel ben ik vergeten er de vraag bij te zetten sorry daarvoor .
maar mijn vraag was ;

hoeveel directe druk op een vis ( karper in dit geval dus ) is volgend jullie nog geoorloofd ?


en zouden jullie je antwoord ook kunnen onderbouwen . ( het type water dat je bevist en jullie gedachten over wanneer de mond van een karper in gaat scheuren )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

28-04-2012 12:02

Dat is niet aan te duiden in gewicht. Dat is wel aan te duiden met een term, Gezond verstand!

Ik vis altijd en overal met 2 3/4 ponders. En met gevlochten lijn. Ingescheurde bekken ben ik nog niet tegengekomen door mijn toedoen. Alleen op plekken waar de haak niet hoort te zitten, daar soms wel.
Beginners horen in mijn optiek niet te vissen met gevlochten. Doe eerst je ervaring op met een goede set, goede nylon hoofdlijn en verdiep je in montages, haken enz.

Penvissen heeft mij destijds veel geleerd over het azen, vangen en drillen van onze geschubde vriend. Laat je mening niet afhangen van een test zoals hierboven omschreven. Hoe kan men nu testen met zo veel verschillende variabelen?!
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

28-04-2012 12:07

Heeft ook weer te maken met de dichtheid van het water en luchtdruk. :lol: :lol: .
m,v,g Ronnie.
breek me de slurf niet open
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

28-04-2012 13:02

ik heb zelf ook nog nooit een ingescheurde bek gezien bij een karper mij ook met gevlochten lijn en 2.75 stokken en ben ook geen beginner meer :wink:
ik zet mijn slip ook nooit echt strak en rem altijd bij met mijn vinger .
ben na het zien van deze test alleen wel benieuwd hoeveel druk ik zelf op een karper dus dat ga ik maar een keer testen zowel met gevlochten lijn als nylon .
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-04-2012 10:07

Daaf als je slip maar 'los genoeg' staat maakt nylon vs gevlochten voor de druk helemaal NIETS uit.
Ofwel je rek en vervolgens de slip laten de vis ontsnappen, ofwel meteen je slip.

Ik vis, meestal dan toch, met de slip nagenoeg dicht waarbij ik wel moet vermelden dat ik meestal op grote afstanden vis. Mocht ik een vis kunnen verleiden dan heb ik aardig wat speling door met mijn hengel mee te veren en tijdens het drillen gaat de slip steeds losser. Wat NIET wil zeggen dat ik de vis ook maar een cm ruimte geef, ik rem dan af met mijn vingers maar mocht ik een keer een echt wilde jongen treffen die wel klappend er vandoor gaat, dan wil ik hem de ruimte kunnen geven door mijn vinger minder strak op de spoel te zetten.

Ik vis dus ook al jaren met gevlochten lijn en kan mij ook niet herinneren dat ik een gescheurde bek heb gezien.

Qua ervaringen kan ik het wel met Cor eens zijn, ik heb ook mijn eerste karpers op de penhengel gevangen en daardoor, mede door mijn toenmalige vismaat, geleerd dat je niet aan een karper moet sleuren. Ook scheppen is lastig in den beginne, de voorns tilde je immers ook gewoon in je netje recht omhoog, een karper orgt dan toch wel voor een gebroken steel.

@Danny Slaats,

Probeer maar eens op 100+ mtr met een strakke gevlochten lijn:

Jij pakt het loodje vast, jouw vismaat de hengel en met 100mtr+ afstand gaat jouw vismaat trekken aan de hengel (ongeveer gelijk jij normaal trekt). Wel even de slip dicht zetten voor de proef. En kijk maar eens hoe ver jouw arm naar voren schiet zonder al te veel tegen gewicht te geven. IK was iig zeer zeer verbaasd.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

03-05-2012 17:57

Wat ik er van vind is dit: gevlochten lijn heeft geen rek vangt geen schokken op, als je gevlochten lijn op de 3 ponder had gezet dan had je een heel ander cijfer gekregen. Het is een welles nietes spelletje. Iemand die ver weg vist ja ja soms 500 meter zal voorstander zijn van gevlochten lijn.
Ik weet wel uit ervaring dat je met een 2 ponder die rond gaat minder losschieters krijgt dan met een 3 ponds fasttaper bij gebruik van nylon.
ongeacht de dikte. Laat staan die fasttaper met gevlochten lijn en natuurlijk zijn er bijkomende zaken van waar haak je ze enz.

Ik heb verleden jaar op een karperput gevist waar van gezegt werd mooie gave vissen en dat was ook zo mooi schubbenkleed helder water brons van kleur maar van de 39 had er maar een lippen!

Nu geef ik daar gevlochten lijn daar niet van de schuld maar waarom zou je niet met nylon vissen en met een soepele hengel als de omstandigheden het toelaten, je hebt in ieder geval meel plezier met de dril.
Ik vis altijd met soepele hengels en ik zet nooit veel druk als het niet nodig is en toch heb ik losschieters ( uitscheurders) niet veel maar toch .
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-05-2012 22:18

Gevlochten lijnen. Ik heb er jaren mee gevist en doe dat nog. Op wateren waar ik het verantwoord vind vis ik ermee. Soms ook op wateren waar ik het NIET verantwoord vind. Pas je visstijl er op aan. Wat bedoel ik ermee? Leer ermee omgaan. ga niet als beginnend karpervisser meteen 3LB hengels combineren met gevlochten lijnen en in slootjes vissen ook al zijn die vol met obstakels. Niet bevorderlijk voor de vis, maar je leert er ook niets van. Begin met Nijlon te vissen en stap later eens over met 1 hengel op gevlochten lijnen. Ervaar het. Gebruik je gezond verstand (hierboven al genoemd) en dril met gevoel. Door verstand te gebruiken en op je gevoel te vissen, heb ik nog geen vis beschadigd, bij gebruik van braids of nijlon.
Op kleinere wateren vis ik "licht" met 2,25 LB carbon hengels (of nog lichter met glas) van 20 jaar oud, en nijlon 30/00. Bij een beet en dril staan mijn hengels heerlijk krom, maar met voldoende power om de vis te sturen, zoals ik dat wil.
Op ander wateren gebruik ik zware hengels met zware molens en braids. Goede combinaties van hoofdlijn, leader, onderlijn, aas zijn noodzakelijk evenals het goede gebruik van je slip. Onderschat je slipinstelling niet. Liever iets losser en afremmen met je wijsvinger dan losschieten.
Ook penvissen gaat goed met braids. Ik kies dan de dunnere lijnen, een molen met uitstekende slip en vangen maar!
Wat dacht je van de (positieve) drijfeigenschappen van braids bij het oppervlaktevissen? Maak er gebruik van, ik doe dat wel, je volgt je lijn makkelijk en vissend tussen waterplanten/bij lelies heeft dit mij vele voordelen en vissen opgeleverd tov nijlon. Geen losschieters!
Braids hebben geen rek, maar je kunt ermee leren omgaan. Ik heb mijn eerste braids gebruikt tijdens penvissen, en heb de voordelen aangewend om ze tijdens het vissen te gebruiken.
Maar voor alles geldt: doe alles met beleid. Wellicht dat dit wat tips zijn?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

19-07-2012 10:05

Ik heb trouwens het artikel van Herwin en Dick als PDF bestand in mijn mail staan. Mocht iemand interesse hebben, dan kan ik het evt sturen.

Hierbij komt uit de conclusie dat je met een hengel met een lagere testcurve uiteindelijk meer druk kan zetten dan bijvoorbeeld een hengel van 3 lbs. Vreemd? Waarom vissen wij dan tegenwoordig met hengels van 3lbs? Voor het gooien? Ben wel benieuwd...

Hoe denken jullie over het vissen op afstand met gevlochten lijn (150-200m) met wat lichtere hengels. Noem hierbij iets van 2,25 lbs.

Groeten!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-07-2012 12:23

Tino,

Nog geen tijd gehad om het artikel te lezen, ik zag hem wel binnen komen in een ooghoek!
Ik vis al jaren met 2,25lbs en gevlochten lijn en ik ben zeer tevreden over het contact met de vis t.o.v. nylon. Zoals ik in een eerdere reactie al schreef, wie doet eens de proef op 100mtr+ afstand? Ik heb hem gedaan en nogmaals ik was zeer verbaasd.

Te mooi onderwerp om zomaar mijn bevindingen te onthullen :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-07-2012 13:07

Zo vreemd lijkt dat niet. De lichtere hengel buigt meer door waardoor de hefboom van de hengel korter wordt. Omdat de visser aan de ongunstige kant van de hefboom staat wordt de druk bij dezelfde inspanning groter. Als je maximale kracht wil zetten moet je met een handlijn vissen, of je hengel naar de karper richten. Wordt begrensd door de slip natuurlijk. Blokkeer je de slip echter met de hand op de spoel, dan zal de lijn veel sneller breken in vergelijk met een hengel die je krom trekt.

Mijn reden voor een 3 lbs hengel is verder werpen. Anders zie ik geen echte reden. Gebruik liever mijn lichtere hengels als het om drillen alleen gaat. Maar dat mooie drillen is dus een illusie die bepaald wordt door de omgekeerde hefboom die de hengel geeft. In uit te oefenen druk op de karper is de werkelijke vertaling anders. Als je meer druk wil uitoefenen moet je de hengel met name korter maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-07-2012 14:47

Ik zie vaak ook vele mensen vissen met zwaarde hengels (2,75+...), en dan op verscheidene wateren. Parkwatertjes, slootjes etc. Het is ook meer een hype geworden, die eigenlijk is over komen waaien vanuit Engeland, waar ze niet met een voerboot, boot en met pva zakken lopen te gooien. Hier heb je natuurlijk een hengel nodig, die het geheel makkelijk kan weg zetten over grotere afstanden. Daarnaast zijn die hengels ook allemaal afgebouwd met zes ogen (geheel voor het werpen).

Vele wateren kan je hier gewoon bevissen met hengels van 2,5 of zelfs lager. Het enige nadeel zou dan het gooien kunnen zijn voor sommige, maar valt dit ook op te wegen tegen het genot van het drillen en de sport?

Daarnaast is het vaak zo dat je met een lichtere hengel ook meer druk kan zetten op de haakpunt. Inderdaad omdat de hefboom korter wordt. Ik denk dat je met een 3lb hengel op een gegeven moment een stop in de blank hebt zitten, waardoor het lijkt dat je enorm veel kracht zet maar geen meter vooruit komt. Zou je dit doen icm met een 2,25 dan kan je met minder druk van je eigen, dezelfde druk overbrengen op de vis. Je ziet vaak bij de zwaardere hengels dat er een stop in de blank komt. Dat wil zeggen dat die niet krommer gaat en je dezelfde druk blijft houden, hoe hard je ook zult trekken.

Hoe denken jullie over het vissen op langere afstanden (150+).

Noem maar even twee verschillende soorten hengels/lijnen (niet gegooid).
- hengel (3 lbs) + gevlochten lijn
- hengel (2,25 lbs) + gevlochten lijn

- hengel 3 lbs) + nylon
- hengel (2,25 lbs) + nylon

Natuurlijk voor de langere afstanden zou ik opteren voor de gevlochten lijn ivm de snellere beetindicatie. Maar zullen jullie kiezen voor een zware of lichtere hengel er van uitgaande dat er niet gegooid zal worden.

Ben benieuwd!
~~Dreams can be true.~~
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

20-07-2012 15:18

Kees Ouwehand schreef:Mijn reden voor een 3 lbs hengel is verder werpen. Anders zie ik geen echte reden. Gebruik liever mijn lichtere hengels als het om drillen alleen gaat. Maar dat mooie drillen is dus een illusie die bepaald wordt door de omgekeerde hefboom die de hengel geeft. In uit te oefenen druk op de karper is de werkelijke vertaling anders. Als je meer druk wil uitoefenen moet je de hengel met name korter maken.

Er wordt in menig karpermagazine en dvd nog immer gepromoot om met zwaardere werpgewichten te vissen vnl. omdat men nog steeds van mening is dat de zg. inhakingskans hiermee wordt vergroot. Het is m.i. evident dat naarmate men zwaardere en zwaardere werpgewichten gaat gebruiken voor voornoemde reden er ook zwaardere hengels gebruikt (moeten) worden om deze gewichten weg te zetten. Een loodje van meer dan honderd gram middels een normale (overhandse) worp wegzetten met een 2lb hengel is niet gebruikelijk en ook niet aan te raden.

Daarom zijn OOK mijn enige twee redenen om af en toe met een zwaardere hengel te vissen enerzijds de omstandigheden ( obstakels, stroom ... ) en anderzijds om grotere afstanden te bereiken.

Gevlochten lijn gebruik ik veelvuldig echter met zwaardere gewichten maak ik of gebruik van een nylon / fluorocarbon voorslag dan wel van een volledige nylon / fluorocarbon lijn.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-07-2012 15:42

Jan Vitam schreef:Daarom zijn OOK mijn enige twee redenen om af en toe met een zwaardere hengel te vissen enerzijds de omstandigheden ( obstakels, stroom ... ) en anderzijds om grotere afstanden te bereiken.


Omstandigheden: Obstakels...waarom?
~~Dreams can be true.~~
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

20-07-2012 16:44

tino beunk schreef:Omstandigheden: Obstakels...waarom?


Beste Tino - enigszins verrast door jouw vraag hierbij mijn verklaring. Als ik bij obstakels vis dien ik ( voor mijn gevoel en in mijn ervaring ) een hengel te hebben waar ik enige druk op de vis kan (blijven) uitoefenen om de vis van het obstakel / de obstakels weg te (blijven) houden, het behoeft m.i. geen betoog dat je met een 3lb - meer druk kan uitoefenen dan met een 2lb hengel, vandaar.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-07-2012 16:55

Deel deze mening niet geheel met jou.

Ik trek met een 2,25 lbs hengel ook gewoon vis weg van de struiken/obstakels, vandaar dat ik vroeg waarom jou keuze voor een 3lbs stok.

Ik zou deze gebruiken voor het werpen.
~~Dreams can be true.~~
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

20-07-2012 17:01

=
tino beunk schreef:Deel deze mening niet geheel met jou.

Ik trek met een 2,25 lbs hengel ook gewoon vis weg van de struiken/obstakels, vandaar dat ik vroeg waarom jou keuze voor een 3lbs stok.

Ik zou deze gebruiken voor het werpen.


Beste Tino - ieder heeft zo zijn / haar eigen ervaringen, ik heb trouwens niet beweerd - en jij niet gevraagd - of / dat ik weleens met 3lb hengels vis. Ik heb de vergelijking 2 versus 3 lb alleen gebruikt als voorbeeld. Het hangt natuurlijk ook af van het type obstakel(s) waar je bij/tegenaan vist.
Als jij met een 2,25 lb de gewenste druk kan zetten is dat prima !.
jan wijnstok
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-08-2012 12:10

21-08-2012 12:53

Even dit: testcurves zijn voor Perzon and Mitchell hengels van Splitcane (Bamboe) alle vermeldingen op hengels slaan helemaal nergens op .Als er op staat 2.5 lbs welke lijn ,welk lood gewicht voor welke afstand ? Vraag eens in ELKE hengelsportzaak:Hoe wordt dat berekend ,of wat betekend dat .
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-08-2012 14:26

het behoeft m.i. geen betoog dat je met een 3lb - meer druk kan uitoefenen dan met een 2lb hengel, vandaar.


Nee..!

Ik denk dat het hier allemaal al wel omschreven is, maar dus evt nog wat verduidelijking;

Bij een harde dril blijft een 3.6M 3lb stok rechter dan een 3.6M 2lb stok, welke meer doorbuigt. Die lange hefboom van de 3lb stok brengt meer druk op je arm dan de korte hefboom van de 2lb.

De dril van de vis met die 3lb hengel lijkt dus veel heftiger omdat je spieren meer kracht moeten leveren om de zelfde druk op de vis over te brengen, welke je met die 2lb hengel al met minder armdruk kan leveren.

Zo zal je met een 3.3M hengel een kortere hefboom hebben dan met een 3.9M hengel.

De stop van de 2lb blank kan evt wel eerder zijn dan die van een 3lb blank (hoeft niet), maar de vis zal ook eerder afgedrild zijn...

Het type blank - dik of dunwandig - zegt natuurlijk wel wat over de druk welke je kunt uitoefenen.

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

22-08-2012 12:50

Mee eens Marco!
~~Dreams can be true.~~