Uw mening stellen wij zeer op prijs!, check aub de poll.


Stomen of koken, wat heeft uw voorkeur?

Peiling eindigde op 17-05-2012 17:45

Koken.
45
48%
Stomen.
49
52%
 
Totaal aantal stemmen: 94
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-04-2012 00:22

Ruben Lubbers is erg scherp, en ik kan me erughhh vinden in zijn antwoord !!!
Ik heb totaal geen verstand tussen gestoomd of gekookte ballen/aas !!!
En geloof niet dat het veel verschil maakt op bv rivieren verwilderde kanalen ec etc !!!

Op dressuur wateren heb ik maar een beetje ervaring, maar daar ving ik het best met bv pinda of kikker erwt
Misschien dat daar het verschil merkbaar zal zijn ( dressuur wateren ) !!!
Hopelijk kom je er achter wat het best is voor je klant !!!

Met ! Groet Sander
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-04-2012 23:16

Ruben, goede reactie!, dit is idd een gemiste kans.
Helaas kan ik deze optie niet meer toevoegen.

Misschien dat een mod dit wilt/kan doen?.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

20-04-2012 08:39

Ik kies voor geen mening in dat geval...
Zal mij een zorg zijn of ik gestoomd of gekookt aas haal.
Heb er nooit meer door gevangen dat stomen....nooit minder ook trouwens.
Denk dat de meeste het verschil niet eens zien,proeven,of ruiken...
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

20-04-2012 22:54

Ik stoom ze al een paar jaar en vind het beter dan koken...:)
hou het netjes aan de waterkant!!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-04-2012 22:23

Ook hier geen mening.. Zie weinig verschil in de vangsten.

Mis nog een vraagstelling.."eieren of eivervangers"...
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-04-2012 15:24

Nee JW, dat is niet het onderwerp waar het mij om te doen is.

Graag ontopic blijven, voor inhoudelijke dingen over aas is er een heel andere plek te vinden :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-04-2012 09:28

Ik heb voor stomen gestemd. Niet vanwege de vangkracht, behoud van dit dat zus zo maar om het simpele feit dat je gestoomde bollen langer buiten de vriezer in een zak kunt houden dan een kokert.

Ik pak op maandag een zak uit de vriezer, strooi daar soms 3 tot 4 dagen mee (van/naar werk rijdende) en dan moeten ze gewoon in de kofferbak kunnen blijven liggen. Toen ik mijn eigen aas nog kookte moest je het veel langer drogen voor je hetzelfde kon doen. En daar zit niemand op te wachten, drogen deed ik zo min mogelijk, wat er niet uit ging hoefde er eerst ook niet weer in.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-04-2012 10:05

Kijk dat is nog eens een goed argument wat zeker opgaat in een groot aantal gevallen. Of het ook van toepassing is als een aantal keren per week langs de waterkant verblijft is een ander punt. Vacuüm trekken of ze o.a. in de suiker zetten zal dan wel de oplossing zijn.

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-04-2012 07:17

Jacco,

Maak 600 kilo aas. 300 kilo gekookt en 300 kilo gestoomd neem 12 vissers. Verdeel het aas. Laat ze ermee vissen.

Ik denk dat wanneer 4 man WETEN waarmee ze vissen dat je een hele hoge score hebt.

Vocht wat je er niet inbrengt hoef je er niet uit te halen.

Ik heb geen verschil gemerkt in vangkracht btw.

Dus voor mij ook geen mening.
Wat is het snelsten dus het voordeligst. De rest vind ik een mooi marketing verhaal.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-04-2012 09:44

Ik ga met je antwoord mee Klaas, maar het verband tussen weten en scoren vat ik niet helemaal!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-04-2012 10:21

Klaas, qua vangen is het voor mij niet helemaal objectief, heb nooit met gekookt spul van Jacco aan de gang geweest. Toen ik die meuk zelf maakte kookte ik ook en zou ik zo weer doen. Stukje gemakzucht voor de kleine hoeveelhedenmaker.

Ik vond zelfs, dat bolletjes die dampend van het kookwater de vriezer ingingen soms nog wat lekkerder gingen, maar echt uitgebreid heb ik daar niets mee gedaan. Ging gewoon lekker vissen.

Kookwater in een bak met mais gooien werkte ook altijd wel goed. Snel weken met een beetje vlavoer erbij.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

24-04-2012 13:34

Ik zat net even te leren voor een biologietoets voor school en toen kwam ik dit in mijn boek tegen:

Ik citeer:

"een nadeel van koken is dat veel kleur-, smaak- en voedingsstoffen (vooral mineralen en vitaminen) in het kookwater oplossen. dit kun je voorkomen door het voedsel te stomen"

Verder weet ik niet of er nou echt veel verschil zit in de vangsten of je het nou stoomt of kookt.
Maar wat is beter voor de karper nadat hij gevangen is?
ik denk dat het in dat opzicht verstandiger is om de boilies te stomen zodat de karper meer mineralen en vitaminen binnenkrijgt.
Dit is denk ik ook veel gezonder voor de karper. :D :D
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-04-2012 14:30

David,

Als de vis afhankelijk voedingsgewijs afhankelijk is van jouw builtje balletjes is er toch iets mis denk ik. Ik heb hier werkelijk waar nog nooit ook maar iets van waarde aan gehecht, maar dat kan ook mijn manier van vissen zijn. De wateren die ik bevis bevatten veelal enorme hoeveelheden natuurlijk voedsel en of je er nu een rijk balletje of schraal balletje aanhangt, veel verschil maken doet dat niet.

Kan best zijn dat iemand er anders over denkt hoor, maar die cocktail van balletjes, muggenlarven, mosseltjes, slakjes en meer van dat doen het beestje vaak goed genoeg.

Attractie, zou kunnen. Maar zurgvuldig je visplaatsen bepalen is al de helft. Hoogstens bij diep water en vissen op de helft zou verticaalwerking toch een stukje meer kunnen bieden. Maar dan liever met een mixje zalmolie-leverbende en andere sappies dan het voor het verhitten al toevoegen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

24-04-2012 14:46

Sven,

ik bedoel alleen maar te zeggen dat de karper gewoon iets meer heeft aan een gestoomde bol ipv een gekookte.
Verder heb ik het idee (geen idee of het wel klopt) dat als je met een gekookte bol gaat voorvoeren, de karpers denken dat ze meer energie kunnen krijgen uit ander voedsel. en als je met een gestoomde bol gaat voorvoeren en ze zullen merken dat ze wel wat meer energie krijgen zullen zij waarschijnlijk de volgende keer graag datzelfde aas weer pakken.

En ten slotte als je een keuze hebt zou ik toch voor een gestoomde bol gaan vanwege de vitaminen die er nog inzitten en de vissen dus extra gezond blijven.
hierdoor zijn ze misschien ook wat beter bestand tegen ziekten of virussen. zeker in de wintermaanden :wink:
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-04-2012 14:56

Uiteraard kun je hierover een geheel eigen opvatting hebben, ik zou ook niet weten of het 'baat het niet, schaadt het niet' principe hiervoor ook geldt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

24-04-2012 16:14

Kees Verheij schreef:Ik ga met je antwoord mee Klaas, maar het verband tussen weten en scoren vat ik niet helemaal!


Knowing is half the battle...
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-04-2012 17:10

Eensch Jeroen, maar of dat ook zo is in dit geval???
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

24-04-2012 17:47

Zal bij de 1 beter te zien als bij de ander...kwestie van vertrouwen in de meeste gevallen.
A zit de laatste tijd verschrikkelijk te harken met gestoomde knikkers...en is zo beïnvloedbaar dat hij absoluut niet meer met een gekookte boilie aan het water wil verschijnen...dat gepruts op de kant maakt hem niet uit,...als die gestoomde toverbal er maar aan hangt...dan komt alles goed.
Als je hem dan gaat melden dat hij met gekookte bolletjes zit, dan zit je ineens zonder vertrouwen in je aas te vissen...en zeg nou zelf, als je aas niet goed zit tussen de oren...dan hang je het er toch ook liever niet aan ;)
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-04-2012 18:59

Aha, is het daarom dat ik soms wat vang tegenwoordig, vertrouwen...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-04-2012 18:03

ik denk dat er bij de testgroep minstens 3 zullen zijn die denken product a te hebben en vice versa
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-04-2012 20:11

Als fabrikant van boilies is het meer dan noodzakelijk om te weten wat er leeft onder je klanten en doelgroep. Of het gebaseerd is op feiten is daaraan zelfs ondergeschikt.

Ga zo door Jacco,
Peter
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

26-04-2012 13:06

Sven van Anrooy schreef:Ik pak op maandag een zak uit de vriezer, strooi daar soms 3 tot 4 dagen mee (van/naar werk rijdende) en dan moeten ze gewoon in de kofferbak kunnen blijven liggen. Toen ik mijn eigen aas nog kookte moest je het veel langer drogen voor je hetzelfde kon doen. En daar zit niemand op te wachten, drogen deed ik zo min mogelijk, wat er niet uit ging hoefde er eerst ook niet weer in.


Ook dit is afhankelijk van de gebruikte ingrediënten.. Maar wel een kern van waarheid zit erin.

Wat ik persoonlijk mis in een boilie die gestoomd is, is het "vervettingsproces". (Hier hebben we het aan de tel een keer over gehad Jacco. Als je je het nog kan herinneren.. En het witte goedje van gekookte mais ;)) Alleen krijg je nu dan ook meteen weer een andere discussie/vraag wat niet van toepassing is verder in dit topic dan.. Eieren en eivervangers.. Want met laatstgenoemde krijg je het proces ook niet makkelijk.. En in mijn ogen maakt dit proces je bol op zijn best.

Bij stomen heb ik het een enkele keer (2x slechts) meegemaakt dat dit proces startte. Maar pas nadat de bol meer dan een week buiten de vriezer lag. Dit duurt mij te lang! Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.

Wil je het echt uittestten.. Dan 1 mix maken en de helft koken en andere helft stomen. Bij elke aanbeet de hengels verwisselen en zo een lange periode aankijken op verschillende wateren.

Met wit uitslaande groet
JW
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

27-04-2012 21:58

Jw, jij begint voor een 2e keer over inhoud ipv waar dit topic voor bedoeld is...

De poll laat zien dat er iets meer voorstanders zijn voor stomen dan voor koken.
Een enkeling geeft ook aan waarom hij tot die mening is gekomen.

Houdbaarheid van het aas is idd een meerwaarde van het stomen, JW, wat jij wilt kan je ook uit een zak scheppen :wink:

De nadelen van stomen zoals ik dat ervaar is nog niet ter oren gekomen.
Ik heb 1 bol in het assortiment die behoorlijke schade oploopt door het stomen, helaas is koken geen optie voor dat bolletje, het kookwater zal snel veranderen in een bruine soep (ervaring van vroeger).

Ik ben eigenlijk al overtuigd, ik blijf bij stomen.
Nu nog de vraag hoe..
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

27-04-2012 22:53

Jacco,

Volgens mij geef ik duidelijk aan dat het nvt is in dit topic om over door te gaan. Het is echter wel relevant om te benoemen om mijn antwoord te beargumenteren. Aangezien ik het goedje niet ken om dit proces met stomen sneller te krijgen ;) vandaar de voorkeur ook voor koken.

Als ik zicht op meer vistijd heb zal ik je er over mailen en eens 25 kilo laten rollen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

28-04-2012 01:04

Je moet ook rekening houden welke ingredienten er in de bol zitten. Het verschil tussen stomen en koken zal groter zijn in een bol met veel stoffen die (goed|) oplosbaar zijn in vergelijking met een bol met stoffen die niet of moeilijk oplosbaar zijn (in water).

Ik denk dat het op puur vangstresultaten weinig uit maakt. Voor beide varianten zul je dagen hebben dat je veel vangt, weinig vangt of niks vangt.

Als stomen op levert dat je ze langer goed kan houden, dan is het wel een voordeel.

Bovendien, om hetzelfde aantal eenheden ingredienten per bol te houden in de kook- en stoomvariant; als je dan met grote aantallen gaat werken kan het behoorlijk schelen in de kosten. Bij koken verlies je veel meer, wederom afhankelijk van welke ingredienten je gebruikt. Je zou in theorie dus minder in de stoom bol hoeven te stoppen om hetzelfde resultaat te krijgen als bij de kookbol.

Misschien interressant voor grootboilieboeren, maar voor de thuisdraaier maakt dat niet uit denk ik.
Zit hier wel vis?