Uw mening stellen wij zeer op prijs!, check aub de poll.


Stomen of koken, wat heeft uw voorkeur?

Peiling eindigde op 17-05-2012 17:45

Koken.
45
48%
Stomen.
49
52%
 
Totaal aantal stemmen: 94
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

17-04-2012 17:45

Graag verzoek ik jullie deze poll in te vullen.

De uitslag zal mee genomen worden in het besluit om boilies te gaan koken of verder te investeren in het stomen van boilies.

Als je er behoefte aan hebt kan je ook je mening kwijt hier onder.
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

17-04-2012 19:12

Verhitten op 78/80 graden dat is mijn voorkeur in de pan(bijna koken dus).
Greets koken op laag pitje den kees. :wink:
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

17-04-2012 19:42

Als je water 100gr is en je flikkert je bollen erin, zakt de temp toch vanzelf naar 70/80 graden.

CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

17-04-2012 19:57

Maar op een hoog vuur neemt de hitte snel weer toe ,en daar houd ik dus niet van Cor.
Maar ieder op zijn eigen manier...... :wink:
Greets den kees.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

17-04-2012 20:19

Mijn voorkeur heeft stomen omdat de voedingen stoffen en de smaak er dan veel beter in blijven zitten. :wink:
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

17-04-2012 20:44

Stomen zo als ik het probeer is zo klunzig dat ik beter resultaat heb met koken.
Als je professioneel stoomt met goed professioneel materiaal is mijn mening anders.
Maar of je resultaten daar van af hangen ?
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

17-04-2012 20:50

David van den Berg schreef:Mijn voorkeur heeft stomen omdat de voedingen stoffen en de smaak er dan veel beter in blijven zitten. :wink:


+ 1
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-04-2012 21:37

Afbeelding
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

17-04-2012 22:12

De voors en na's zijn ondertussen wel bekend, het gaat mij meer om het verschil van mening.
Aan de poll te zien loopt het gelijk op, maar liefst zie ik een duidelijk verschil in één van de 2 bereidingswijzen.

Mijn persoonlijke mening is in deze onbelangrijk, heb met bijde manieren prima gevangen en heb dan ook geen moeite mee om eventueel om te turnen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-04-2012 22:53

Mijn mening is dat wanneer je boilies gaat koken, ipv het stomen wat je nu doet, dat je een niet te onderschatten marketingsintrument aan de kant schuift.
En wat voor een effect geeft jou dat op de lange termijn!!

Met koken zit je lager in de inventariskosten en onderhoud en je produktie in bollen zullen stijgen, maar stel dat de afname sterk afneemt wat zijn dan de gevolgen van deze produktie wijze?

Goed dat je via carpboard een marktonderzoek gestart bent, misschien een idee om je afnemers die niet op carpboard zitten om die te mailen met deze enquette.

Mijn voorkeur gaat uit naar stomen :wink:

Groet, Peter
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-04-2012 23:27

Idem.

Wij stoomde ze zelf ook,en nu haal ik ze terwijl ze gestoomd zijn.
Ben niet anders gewend nu.

Voor en nadelen zijn al bekend.

Al kookte ik in het begin zelf ook. En ving ik er ook prima op.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

17-04-2012 23:48

Ha Peter, het is idd een onderzoekje.
Zonder eerst de mening te peilen zo maar overstappen op een andere manier van werken is idd niet handig.
Om het neutraal te houden stel ik de vraag hier ipv alleen maar aan mijn afnemers.
Eerlijk gezegd zie ik productie technisch meer voordelen in het stomen al is een automatische kooklijn ook wel erg handig...
Voor bijde valt wat te zeggen natuurlijk.
Aangezien het verhittingsproces nu de bottleneck is zal er in geinvesteerd moeten worden binnenkort.
Nu is de vraag, waar in?.
Of bijde?.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

18-04-2012 00:20

Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar bij stomen onder onderdruk pak je de voordelen van beide, lagere temperatuur en toch stomen.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

18-04-2012 00:46

Poll is leuk maar zou het op een andere manier proberen.
Wie kan nu met zekerheid (alleen de bollenmaker zelf daar die weet wat er zoal nog meer verandert is of niet) aangeven dat zijn vangsten beter of slechter zijn geworden door het wijzigen van het bereidingsproces.

Vangen verkoopt en zou dan liever een test(en) (vissers betalen kostprijs bollen) doen in de vorm van zelfde mix 50 kg gestoomd en 50 kg gekookt vissen maar en resultaten vergelijken. Alleen de maker weet welke gestoomd en gekookt zijn zodat vooroordeel niet mee kan spelen in de test resultaten.

Verder zou het kostenplaatje (en of gemak) van koken of stomen een reden kunnen zijn om te kiezen voor de één dan wel voor de ander.
Zou dit laten meewegen in de beslissing wat het voor de toekomst gaat worden.
En het zou sterker mee laten spelen indien de Poll op een soort van remise uitdraait.

Ik heb niet gepollt, geen idee wat beter is, heb alleen maar met gekookt gevist.
Laatst gewijzigd door dick spijker op 18-04-2012 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-04-2012 00:51

mitsz van der kamp schreef:Afbeelding


Dit.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-04-2012 13:46

Dick dat zou een mogelijkheid zijn maar je kan het verschil zien tussen koken en stomen.
Men zou dan alsnog een voorkeur kunnen krijgen.
Koken is voor mij al weer 4 jaar geleden, ik ben wel meer gaan vangen nadien maar ik kan niet bewijzen dat het daar door komt.
Gekookt aas heeft in het verleden ook prima gevangen en nu nog trouwens.
Ik wijt het dan ook meer aan de manier van inzetten..

Misschien is dit ook niet de juiste plaats om deze poll te houden.
Komende week maar eens wat bolletjes in de pan gooien om te proberen..

Wel leuk dat ik zelfs mail krijg over dit topic van bedrijven die hun ervaring delen, waarvoor dank.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

18-04-2012 14:11

Koken is voor mij al weer 4 jaar geleden, ik ben wel meer gaan vangen nadien maar ik kan niet bewijzen dat het daar door komt.


Ken een bollendraaier die weer terug is bij koken, hij ving volgens zeggen een stukken minder met gestoomde bollen,
er werd met beide bollen op dezelfde wateren gevist.

Zal ook deels met ervaring te maken hebben, neem toch aan dat er verschil zit in het doseren van toevoegingen tussen gekookt en gestoomd.
Misschien zelfs in samenstelling van de ingrediënten van een bol, geen idee hoever het verschil gaat.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

18-04-2012 16:17

Ik kook mijn boilies maar wel onder een geautomatiseerd systeem de bollen zullen nooit en te nimmer langer dan nodig in het kookbad liggen. Voor mij is de snelheid het belangrijkste bij het produceren, ook mijn persoonlijke mening is dat ik zelf nooit heb kunnen uitmaken wat nu beter is. Koken gaat goed maar dit moet je wel echt goed doen en zeker niet te lang. Met garen door middel van stomen kan het net zo goed verkeerd gaan als je dit niet op de juiste manier doet
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
dimitri ulrich
Berichten: 51
Lid geworden op: 17-06-2007 12:30

18-04-2012 16:55

Als ik zelf bollen draai vind ik het altijd wel aardig om de helft te stomen en de helft te koken.
Na het drogen worden beide bollen gemengd en dus ook gemengd gevoerd en gevist....
Ik heb de indruk dat het (soortelijk?) gewicht onderling behoorlijk verschilt tussen de gekookte en de gestoomde bollen, wat in mijn ogen een voordeel kan hebben bij wantrouwig azende karpers.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-04-2012 18:00

hallo,

Eerst kookte ik mijn bollen altijd,ook gewoon goed op gevangen alleen de tijd die ik er toen mee bezig was duurde mij te lang,om die reden ben ik gaan stomen,zo'n 30 kg per keer,op deze manier heb ik mijn handen vrij om weer bollen te draaien.
Dat ik nu kan zeggen dat ik met gestoomde bollen meer vang......nee dus,zowel met gekookte bollen voeren of met gestoomde bollen maakt in mijn geval geen moer uit.
verder denk ik dat de meeste vissers die bollen kopen het ook niet uitmaakt of ze gestoomd of gekookt zijn. Als de bol maar lang genoeg aan de hair blijft hangen,en vis op de kant brengt dat is toch de belangrijkste.......mijn bescheiden mening.

gr

viktor
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-04-2012 18:33

Met victor hierboven eens , maakt mij ook niet uit zolang de bal niet TE zacht wordt en vis vangt ist voor mij allang goed
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-04-2012 22:23

Leon van mij hoeft het ook niet te veranderen, ik ben tevreden met deze manier van werken, het zou alleen wat sneller mogen.
Ik kan dan kiezen om een steamer aan te schaffen, dat gaat sneller maar heeft wel weer veel meer handelingen nodig tov de stoomkast die ik nu heb. Uiteindelijk win ik daar weinig tijd mee.
Ok, je kan voor een in rij systeem kiezen, dat zou veel schelen maar ik wil niet telkens alle gaasplaten moeten legen om verder te kunnen draaien, ik zou dan tenminste 5 of meer van die karren moeten hebben.
Die keuze betekend een grote investering die zeker doorberekend moet worden in de kostprijs van mijn product.

Optie 2.

Een 2e stoomkast bij laten maken.
De goedkoopste en voor mij tot nu toe de meest aantrekkelijke optie.
Ik hoef niets te veranderen in het proces maar heb wel dubbele capasiteit die in drukke tijden zeer welkom is.

Optie 3.
Een automatische kooklijn. ook een grote investering maar wel met minder kosten aan onderhoud tov een steamer.
En daar is deze poll voor bedoelt, wat vraagt de klant.

Ik hou er zeker rekening mee dat er mensen zijn die per sé gestoomd aas willen, die optie is er en zal ook altijd blijven.
Ik heb ook klanten die liever hun aas gekookt willen hebben, al is die groep erg klein tot nu toe, al krijg ik steeds meer het idee dat er maar weinig mensen zijn die hier een duidelijke voorkeur in hebben.

Ik vraag mij dan ook af of koken niet meer klandizie opleverd.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

18-04-2012 22:31

Mijn ervaring is dat mijn klanten er eigenlijk nooit naar vragen hoe wij het doen. Ik denk persoonlijk dat je ze best koken kan Jacco en stomen als optie open laten en wie stomen wil gewoon doen. En de rest koken in een kookbad met loopband om zo de kooktijd te kunnen garanderen dus niet langer koken dan nodig is.
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-04-2012 22:53

Wat ook mee telt in het besluit is het uiterlijk van de boilie.
Rond is geen probleem, alleen zie je altijd de plekjes aan de bol van het stomen.
Mij maakt het echt niet uit en velen met mij ook niet, maar je hebt nu eenmaal mensen die daar wel een punt van maken.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

19-04-2012 00:03

Jacco,

In navolging van de discussie, je bent een optie vergeten: "geen mening"

Ik denk dat er ook een deel van je (toekomstige) klanten, waaronder ik, geen mening hebben omdat ze deze nergens op kunnen/willen baseren. Zoals besproken blijft het puur theoretisch wat beter is. Deze groep betrek je nu niet in de poll.

Is deze groter dan de kokers of stomers, dan kun je lekker doen wat je zelf wilt. Prachtig toch? Die optie moet je niet laten liggen.

Groeten Ruben