Sterftes


Plaats reactie
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

10-04-2012 21:06

Jongens het kan aan mij liggen maar vind zo snel geen recent topic. Mocht die er wel zijn, bij deze dan vast mijn excuus.

Ieder jaar als het ijs van de vijvers verdwijnt komen er jammer genoeg enkele karper lijken boven drijven, de weken/maanden daarna komen ook de nodige sterftes voorbij. Nu viel mij op dat er dit jaar een strenge winter is geweest waarbij aardig wat sneeuw op het ijs heeft gelegen. Ik heb dit jaar in tegenstelling tot vorig jaar geen enkele dooie karper op deze put gevonden. En op een andere vijver maar 1 hoe zit het met de sterftes op jullie putten? En betrof dat dan de nieuwe uitzettingen of juist het oude bestand? is er onderzoek gedaan zoja wat is daar uit gekomen?

Reden van dit topic is dat het me bijzonder opviel dat ik dit jaar vrijwel geen dode vissen zag/zie drijven na de winter (ik weet het ben wel een beetje laat ;) maar vroeg me af hoe dat in de rest van nederland is verlopen.

Mvg uit het zonnige zuiden
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

10-04-2012 21:59

hier waren inderdaad vrij weinig vissen doodgegaan, hoe dat komt?
ik heb geen flauw idee.
meer zuurstof???
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

10-04-2012 22:45

Minder 'sneeuwijs'.
Omdat op veel plekken de sneeuw kwam voordat het ijs kwam, was het ijs doorzichtiger.
Er kwam meer (zon)licht doorheen, wat de zuurstofproductie bevorderd
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-04-2012 00:09

We hebben absoluut geen strenge winter gehad, maar relatief kort ijs op de meeste wateren in vergelijking tot de laatste jaren.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-04-2012 08:05

en wat dachten we van een zodanige uitdunning at het water de visstand kan behappen? Geen overbezetting meer?

50kp karper per ha was toch max? :lol:
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-04-2012 08:11

Sommige waterschappen willen nog minder.

De KSN zet in op : minimaal 50 KG karper per hectare

m.vr.gr.
dave staal

11-04-2012 08:30

Michel Hollaar schreef:Sommige waterschappen willen nog minder.


Dat klopt in deze regio gaat het waterschap voor 25 kg/ha bodemwoelende (benthivore) vis ,dus niet alleen aan karper :-? maar karper en brasem samen ,volgens mij rekenen ze ook blankvoorn nog ff mee.Tja wat hou je dan nog aan karper over,nihil bijna.

Wordt wel telkens rustiger aan het water , waardoor de druk op wateren(vaak andere regio's) met nog wel een redelijk karperbestand toeneemt.,
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-04-2012 08:57

Kijk ik echter naar de harde cijfers na een afvissing door het waterschap kom ik hier bijna geen karper tegen. Alles is op dit punt maar relatief.

Groet,
Peter
dave staal

11-04-2012 09:07

PJ wat er niet meer zit kunnen ze ook niet vangen :wink:

zonder gekheid , bekend gegeven dat ze met afvissingen (vaak) lastig karper vangen.

Maar bestanden worden echt uitgedund in het kader van ABB,relatief of niet.

Gr Dave.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

11-04-2012 10:43

Hier in de buurt zijn er heel erg veel karpers doodgegaan, water is daar niet zo diep.

Er heeft inmiddels zuurstofbemonstering plaatsgevonden door Sportvisserij Nederland en Waternet. Men vond het alleen typisch dat er enkel dode karpers werden gevonden en geen andere dode vissen.

Nu dacht men in eerste instantie aan de besmettelijke karperziekte 'voorjaarviramie', maar aangezien dit in februari plaatsvond leek ze dat nog te vroeg. Wel gaf Sportvisserij Nederland dat er voor de karper een nieuw gevaar op de loer ligt, namelijk een besmetting van KHV (Koi Herpes virus). Een virus dat voorheen alleen bij KOI karpers voorkwam en hele karperpopulaties kan doden. Het is tot nu toe nog niet in Nederland voorgekomen, maar één besmette KOI in een water en we hebben een probleem schijnt het... Het is te hopen dat dit niet het geval is...

Een andere veronderstelling zou de volgende kunnen zijn:

Door de korte maar heftige vorstperiode met veel schaatsers op het ijs, zijn de karpers waarschijnlijk in de stress geraakt en doodgegaan. Notmaal proberen ze tijdens vorst in diepe gaten te schuilen, maar als dat niet kan en er rijden dan ook nog eens dagenlang allemaal schaatsers over de plaatsen waar ze normaal gesproken alleen maar rust hebben... Dan zou dat ook een oorzaak kunnen zijn.

Een derde oorzaak kan het overzetten van karpers door vissers zijn, die uit of besmet water komen of zelf besmet waren en zodoende de massale dood hebben veroorzaakt...

Dit alles is geciteerd uit het blad van de Hengelsport Vereniging Hilversum.

Zodra er meer nieuws is zal ik het hier posten...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-04-2012 11:30

Actief Biologisch Beheer is bij mijn weten door alle waterschappen in ons land al weer van het bordje gehaald. Onderzoek toonde aan dat dit niet werkt in de praktijk.

Groet,
Peter
dave staal

11-04-2012 11:59

Heb ik ook begrepen PJ.
Maar wat al weg is komt niet meer terug.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-04-2012 12:52

De gezamenlijke Waterschappen in Brabant zijn nu gelukkig zo ver dat het uitzetten van karper bespreekbaar is alleen dat is al een overwinning. De hoeveelheden blijft ten alle tijden een heet hangijzer. Persoonlijk ga ik dan liever voor de kwaliteit als voor de kwantiteit. Voeg daar een goede waterkwaliteit aan toe wat er voor zorgt dat er geen massale sterfte optreed. Dan ben al een heel stuk in de goede richting wat dit onderwerp aangaat.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-04-2012 20:01

Verschil ,van afgelopen winter en de winter daarvoor is

Zeer weinig tot geen sneeuw op het ijs. (Ieder geval niet langdurig)
Hadden we weer langdurig en veel sneeuw op het ijs dan waren de gevolgen net zo als 1 jaar geleden.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

11-04-2012 20:17

Ik moet zeggen dat op de vijver die ik bedoel toch wel een tijd sneeuw op het ijs heeft gelegen (mocht niet geschaats worden) en ik durfde zelf niet verder dan 3 meter van de kant op het ijs te gaan omdat het er onbetrouwbaar uit zag. (en vanwege de diepte :P)

Daarbij is de winter wel pas laat in getreden waardoor de vis misschien genoeg tijd heeft gehad om goede reserves op te bouwen.
Ik hoor ook veel geruchten dat er veel vis van de vijver is gestolen wat dus ook bijdraagt aan de overleving van de resterende vissen.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

14-06-2012 20:57

Ik zou nog even terugkomen op de sterfte hier in de buurt (Hilversumse Meent). Er is na onderzoek vastgesteld dat het hier gaat om sterfte door de parasiet pisicocola geometra, in het Nederlands de visbloedzuiger/visegel genoemd.

Deze parasiet zuigt zich gemakkelijker vast op een zieke, zwakke vis en verzwakt de vis dan nog meer tot deze dood gaat.

Er zijn later bij de Meent nog een paar vissen gevonden die dood of nog levend waren maar wel verzwakt.

De HSV Hilversum houdt het nu in de gaten en bekijkt of er t.z.t. een uitzetting moet worden gedaan...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Plaats reactie