steenzout


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

10-02-2012 12:55

Ik had dit al eerder geprobeerd te openen maar of het is verwijderd of het is fout gegaan.

Wat ik me afvraag is of dat het gebruik van steenzout wel zo gezond is voor onze vrienden.
Smelt het meteen of blijft het een tijd intact?
En als het intact blijft voor langere tijd wat voor effect heeft het dan op het darmstelsel van de vis?
Ik heb het artikel van Karper magazine zelf niet gelezen omdat ik het blad opgezegd heb.
Kom maar op!
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

10-02-2012 16:54

Goedemiddag Jeroen,
Steenzout van goede kwaliteit in de maat 3-6mm is bij koud leiding water binnen een half uur weg. Watertemp. en stroming hebben wel invloed. Bij normale watertemp en lichte beweging (die altijd wel aanwezig is door onderstroom of vissen die er overheen zwemmen) zal de tijd teruglopen naar een kwartier. Ook de hoeveelheid heeft wat invloed... een bergje doet er langer over dan verspreid enkele tientallen grammen.
Kom je natuurlijk gelijk op de te gebruiken hoeveelheden. Wij adviseren per dag, per voerplek, niet meer te gebruiken dan 150 tot 200 gram. Op open water mag dat wat meer (ga dan naar max. 300gr) zijn. Ook in deze is het verstandiger regelmatig kleine hoeveelheden te brengen dan in één keer alles.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

10-02-2012 17:39

Heeft u misschien een link naar de site waar ik steenzout kan kopen?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

10-02-2012 18:07

Kijk in het topic particels icm pva en zout, daat staan een paar links!

Mvg tino
Gebruikersavatar
jari mulder
Berichten: 248
Lid geworden op: 11-12-2011 16:32
Locatie: achterhoek

10-02-2012 19:00

dus als ik het goed begrijp is steen zout niet schadelijk voor de vis.
ik heb het artikel wel gelezen daar stond in dat karpers er de hele bodem voor zouden om ploegen.
dus mijn vraag is zou het ook helpen om je plek wiervrij te krijgen of niet.
en je kan het gewoon voerren er geberut niks met de vis geen gekke dingen ofzo

greetz jari
een volle run in de nacht is vaak iets moois waar de mat op wacht

vissen uit 2012
karper 11
zeelt 1
brasem 1
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

10-02-2012 19:05

stefan laurijssens schreef:Heeft u misschien een link naar de site waar ik steenzout kan kopen?


Stefan... hoe groot wil je de link hebben?
Onderschrift en avatar.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

10-02-2012 20:33

Aah oke, dus het lost heel snel op, dan is het natuurlijk een compleet ander verhaal.
Dank je voor je nuttige antwoord, maar dat was meer uit eigen belang. En dat snap ik ook hoor :wink:
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

10-02-2012 20:56

Als morgen in de publicaties, en magazines zou komen te staan dat suikerklontjes het aasgedrag postief beinvloeden gaan we dan met zijn alle naar de B-supermarkt klontjes kopen?
Wat een &$*^$%^$ in mijn ogen zeg. Erg onverantwoord, en degene die nu masaal zout aanbieden/ of kopen moeten zich eens goed achter de oren krabben. kom aub niet met alle gangbare argumenten om een en ander met een wetenschappelijk onderzoek als zijnde "goed voor de karper" te bestempelen. In mijn ogen het zoveelste heilige graal/geheime ingredient dat volledig buiten proporties wordt aangesmeerd.

En zo denk ik er over :wink: :-?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-02-2012 21:15

Erwin van Capel schreef:Goedemiddag Jeroen,
Steenzout van goede kwaliteit in de maat 3-6mm is bij koud leiding water binnen een half uur weg. Watertemp. en stroming hebben wel invloed. Bij normale watertemp en lichte beweging (die altijd wel aanwezig is door onderstroom of vissen die er overheen zwemmen) zal de tijd teruglopen naar een kwartier. Ook de hoeveelheid heeft wat invloed... een bergje doet er langer over dan verspreid enkele tientallen grammen.
Kom je natuurlijk gelijk op de te gebruiken hoeveelheden. Wij adviseren per dag, per voerplek, niet meer te gebruiken dan 150 tot 200 gram. Op open water mag dat wat meer (ga dan naar max. 300gr) zijn. Ook in deze is het verstandiger regelmatig kleine hoeveelheden te brengen dan in één keer alles.

Mvg Erwin :wink:

Erwin, wie zijn wij die adviseren?
Steenzout 3-6 mm is in koud leidingwater nooit in een half uur weg, hoogstens opgelost.
10 man op een plas gebruiken dan 2 kilo per dag x 300 visdagen komt toch op 600 kg per jaar :o :o :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

10-02-2012 21:33

:o
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

10-02-2012 21:37

Jeroen, je hoeft het niet bij mij te halen hoor, meneer Nash heeft ook hele mooie zakjes.

William, gewoon met aardappels blijven vissen, ging 40 jaar geleden prima... en nu nog.

Henk, weet niet het verschil tussen weg en opgelost..... ik zie het in elk geval niet meer en meen dat we het zelfde bedoelen.
Wanneer je dat rekensommetje loslaat op het gemiddelde boilie gebruik per visser en het lood wat zo hier en daar verloren gaat wordt je van al die getallen gevoelsmatig niet vrolijk. Wat deze hoeveelheden feitelijk doen op een water is nog door niemand aangetoond, zowel niet van zout, als van tientallen kilo`s lood (het is even zoeken maar op dit forum heb ik daar wel eens een rekensommetje over gemaakt), als van honderden kilo`s boilies.

Mvg Erwin
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-02-2012 21:49

Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-02-2012 21:52

Eus heeft het door.

Jeroen Neef schreef:Ik had dit al eerder geprobeerd te openen maar of het is verwijderd of het is fout gegaan.


:wink:

Had het idee dat dit een reactie was die per ongeluk niet in het juiste topic belande. Maar ja, laat maar.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

11-02-2012 08:13

Hmm zou hier ook nog de wet van behoud van massa bij komen kijken?

Ik bedoel zout lost op in water maar niet in lucht toch? Ik bedoel als water verdampt blijft het zout achter..
Als je dan per jaar 600 kg zout in het water gooit met zijn allen, dan hoef ik niet uit te leggen wat er met dat water gebeurd over 5 jaar he.
Op een rivier zal het wel anders zijn denk ik daar heb je namelijk een constante aanvoer van vers zoet water..
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-02-2012 10:26

Henk weet wel het verschil tussen weg zijn en opgelost in.
Dat Erwin het niet ziet zal wel aan de € tekentjes liggen..

Het zal mij een worst zijn wat er in het water gedonderd word, 't zal mijn tijd wel duren.
Maar enkel een stel achterlijke gladiolen zal een rekensommetje van derden aanvoeren en zich vervolgens verstoppen achter de kilo's lood en boilies die anderen al in het water gooien..m.a.w. het kan er best nog bij..als de dollars maar mijn kant op rollen. :roll:

Ik zie het verschil niet..nee, nee, of was het ja, ja.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-02-2012 10:34

Zout wordt in de bodem opgenomen en blijft daar. Uiteindelijk verzilt de bodem en zullen er alleen nog planten kunnen groeien die zout bestendig zijn.

Maak van je karperputje een kwelder, zeg maar. :roll:

In het extreme geval. Maar wat is extreem?

Blijft typisch dat de werking kennelijk wat mineralen in steenzout zijn en je daarmee grote hoeveelheden NaCl bijvoert die bijdraagt aan de verzilting van de bodem maar niet aan de vangst. Wat mij betreft zou ik dan MIHARA (Montemorillonite) klei of iets dergelijks in de boilie verwerken. Een klein beetje van dat poeder door je mix en je hebt genoeg waardevolle mineralen. Is nog goed voor de karper en de waterkwaliteit ook.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jari mulder
Berichten: 248
Lid geworden op: 11-12-2011 16:32
Locatie: achterhoek

11-02-2012 14:03

maar jongens nogmaals helpt het ook om je plek wiervrij te maken dan

greetz jari
een volle run in de nacht is vaak iets moois waar de mat op wacht

vissen uit 2012
karper 11
zeelt 1
brasem 1
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

11-02-2012 15:05

uieindelijk verdwijnt het wier jah,maar komt er zeewier voor terug.haha
Het zoveelste product op de markt om de zakken te vullen ten koste van de waterkwaliteit.
Als iedereen dit op een gesloten putje gaat gebruiken kun je natuurlijk wel raden wat er gaat gebeuren.
Dit soort produkten worden getest op betaalwateren ergens in Engeland,met foto's van dikke vissen erbij om
ons ervan te overtuigen dat dit het middel is.Net als alle dipjes ed...
Ik zeg niet dat het niet zal werken,Maar dat het op lange termijn ten koste gaat van de van de waterkwaliteit,dus ook vangsten.Dan vangen we geen karper meer maar kabeljauw :lol:
groeten nico
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

11-02-2012 15:09

Volgens mij stond er in het tijdschrift karper dat je het ook kon gebruiken om wiervrij te maken, net nog even nagekeken voor je.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
jari mulder
Berichten: 248
Lid geworden op: 11-12-2011 16:32
Locatie: achterhoek

11-02-2012 16:55

oke bedankt voor de tips

greetz jari
een volle run in de nacht is vaak iets moois waar de mat op wacht

vissen uit 2012
karper 11
zeelt 1
brasem 1
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-02-2012 11:38

Jari,
elke week 1 eetlepel zout in je aquarium kan jou ook al iets vertellen over wiergroei.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-02-2012 09:04

Artikel net nog eens doorgelezen, het 'wiervrij' maken van de stek komt door de woelende karper(s) als je Kevin mag geloven.
Meest opvallende vind ik dt hij het heeft over "ethisch verantwoord" vissen en zou je bij alles wat je in het water gooit je meoten afvragen wat de gevolgen hiervan zijn. Houd de potentiele negatieve bijwerkingen in de gaten, schrijft hij (althans zo wordt t vertaald).

Maar hoe kan hij dit dan allemaal weten?
Wie weet hoeveel mensen er tegelijk op een stek aan het voeren zijn?
Hebben we straks allemaal karperjes met een veel te hoge bloedruk? Kevin vist met tenmiste 1 rock salt ding aan zijn rig, ik vanaf nu met minimaal 1 plaspil, om zodoende de karpers van hun hoge bloedruk af te helpen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

13-02-2012 10:39

En het eerst rocksalt-verbod is inmiddels van kracht.
Door Wiebe ingesteld voor de gehele regio Friesland.
Anders komt er nooit meer een elstedentocht. :D
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

13-02-2012 18:08

:lol: :lol: :lol:
©
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

13-02-2012 18:55

dus me voercampagne bij de bonkevaart werpt eindelijk ze vruchten af :wink:
Vis is vis