steenzout


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

15-12-2012 09:53

Ik weet nog wel een bultrug te liggen...
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

15-12-2012 10:02

Waar is de onthaakmat....
Gebruikersavatar
rob aarn
Berichten: 28
Lid geworden op: 26-09-2011 10:49
Locatie: twente
Contacteer:

14-01-2013 20:43

Ik wist net even niet wat ik las op facebook
karperzout...... het moet niet gekker worden
zout lost namelijk nooit op oftewel verdwijnt nooit en zet zich op den duur af op veel materialen
straks kunnen we in twente zee vissen. Nu zie je al duitsers gerust 25 kg voer te water laten stel je voor ze doen dat met steenzout (om dat ze zelf geloven dat het werkt)

Mensen laat je niet wijs maken dat het werkt, alles wordt wel zo in elkaar gezet dat je het gaat geloven en vooral dat de leverancier het kan verkopen.

En echt op zout zit een beste marge helemaal als je het gaat verkopen als karperzout. pfffff
Kostprijs van zout is ongeveer 8 cent per kilo Winkel waarde € 0.24 daarin tegen karperzout van €1.58 p/kg tot € 4,- p/kg wat een marge, zo kan ik ook geld verdienen

Ik zelf heb karpers gevangen met eenvoudig brood aardappels noten (zonder toevoegingen)

Het zit allemaal tussen onze oren, je kunt echt hele dik vis vangen met eenvoudige middelen.
belangrijk is
- ken je water
- maak je uren
en natuurlijk je nodige portie geluk.
http://www.deavond.nl geschenkbeeldjes
PR Schub 44p
PR Spiegel 28p


vangsten 2013

Schub : 13
Spiegel : 4
bij vangsten : 59
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

22-01-2013 09:52

Lastige discussie. Wellicht zou het de karper extra prikkels geven waarna ze op onze voerstek blijven hangen. Maar.... als iedereen zout gaat 'storten' op wateren, dan krijgen we op den duur binnenzeeën :wink:

Over welke zouten spreken we als we het hebben over 'Karperzout' ? Is het oplosbaar? Is het schadelijk?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplosbaarh ... n_in_water

Ik kan mij heel goed indenken dat op de kleine wateren, waar men straks veel te veel zout gaat gebruiken, dit problemen gaat geven. Wat dit 'Karperzout' betreft zijn we weer lekker debiel bezig met zijn allen. Het zich zowaar echt tussen onze oren. Volgend seizoen komt e.e.a. handelaar weer met wat anders.

Kan ik ook Broxo vaatwasser zout gebruiken? Mooie grove structuur, lage oplosbaarheid en ook goedkoop............

Bij de volgende Bestuursvergadering van de HSV Zwolle ga ik het onderwerp 'Karperzout' aansnijden. Ik ga mij ervoor hard maken dat er in ieder geval voor de Zwolse wateren een verbod gaat komen op dit goedje.
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-01-2013 10:11

Dat steenzout verhaal is ondertussen toch wel overgewaaid? Of is het iets dat blijft hangen? Kan het me nauwelijks voorstellen eerlijk gezegd...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-01-2013 12:40

Dat zal nog een spannende vergadering worden daar in Zwolle, misschien haalt het de landelijke pers wel en anders zeker wel de Zwolsche Courant.
De handelaren in steenzout en aanverwante artikelen zullen zich wel voor de kop slaan als ze horen dat Dennis zich hard gaat maken.
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

22-01-2013 12:59

Je bedoeld De Stentor Bert, de Zwolsche Courant bestaat niet.

Maar geef eens aan waarom je op deze manier reageert en het dus niet met mij eens bent?
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-01-2013 13:41

Mart Honen schreef:Dat steenzout verhaal is ondertussen toch wel overgewaaid?

Deze discussie is van vorig jaar, het blijkt dat de heer Nash de test resultaten op z'n eigen putje in het beste geval in zijn eigen voordeel heeft uitgelegd, of, in het slechtste geval gewoon heeft verzonnen.
Het zou immers ook best waar kunnen zijn, in het wild gaan olifanten, papegaaien en zelfs vlinders naar plaatsen waar ze mineralen kunnen opnemen uit de grond. Denk ook aan likstenen voor paarden en koeien.
Inmiddels is door testen van anderen gebleken dat het niet werkt.
Over de onzin over vermeende schadelijkheid zal ik het verder maar niet meer hebben.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

27-01-2013 12:06

Ik was vanmorgen het programma how is it made aan het kijken en daar kwam rocksalt tersprake hoe het uit de diepte der aarde word gewonnen enz.
Ik had mij eigenlijk nooit verdiept in dit zout daar ik het zout in mijn koivijver ook nooit positief op het eetgedrag had zien doen.
Ik gebruik het dan ook nooit meer in mijn vijver.

Maar dat steen of rocksalt is gewoon het zout wat op onze wegen gestrooit word en daarna in onze viswateren gespoeld word.
Dus als je hier mee wil experimenteren dan haal je gewoon een zak strooizout, lekker goedkoop.
Mark Traas
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-10-2012 19:09

27-01-2013 13:37

In feite heb je gelijk, het is identiek.
Het enige dat er aan strooizout wordt toegevoegd is een anti-klontermiddel.

Jozo zout zonder jodium is ook steenzout.
40 cent in de supermarkt, of 4 euro omdat er Nash op staat??
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-01-2013 13:45

In de week voorafgaande aan de kerst in 2009 werd alleen al in de provincie Friesland 15 miljoen kilo zout gestrooid.

En dan nog denken hier mensen dat het beetje steenzout schadelijk is voor het viswater.......niet dat het in mijn ogen echt een meerwaarde heeft hoor, maar die paniekreacties zijn gewoon lachwekkend
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-01-2013 14:18

Het strooien van wegenzout voorkomt verkeersslachtoffers wat een hoger doel is. Het beïnvloedt het milieu langs de snelweg wel. Het voeren met zout dient geen enkel ander doel dan de bevrediging van een persoonlijke wens een karper te vangen en die weer terug te zetten. Daarmee is het nauwelijks voor te stellen dat het daaraan effectief bijdraagt. Ik kan heel goed begrijpen dat dit commentaar oproept. Hoewel voor serieuze verzilting meer nodig is. Maar het is gewoon onnodig. Zulk commentaar belachelijk maken is tamelijk zwak maar komt wel vaak voor.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-01-2013 14:25

Kees

Ik maak niks belachelijk maar ik houd van gefundeerde meningen. Alles wat wij doen is om een karper te vangen is voor onze eigen bevrediging. Ik neem aan dat jij ook voorvoert. In feite ben je dan het water aan het bemesten. Echter de hoeveelheden ten opzichte van het watervolume schijnen volgens obderzoek mee tr vallen. Ik vind het raar dat en dan wel ineens in oaniek raakt als er een handje steenzout bij het haajaas gegooid word, terwijl dit in het niet valt ten opzichte van alle andere zout vervuilingen.

Mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-01-2013 14:30

Alles met mate. Het is niet voor niets dat ons gedrag met voeren kritisch wordt bekeken. De resultaten uit dat onderzoek worden niet door iedereen onderschreven, inclusief wetenschappers. De meesten gaan er vanuit dat het wel degelijk uitmaakt. Daarmee is het al lastig zat ernstig beperkende maatregelen te voorkomen zonder dit soort uitwassen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
marco hoedeman
Berichten: 153
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: purmerend

27-01-2013 20:31

hoi
ik ga even hard op denken , en ja dat doet pijn

als je zout in het water gooit lost dit snel op , hoe warmer het water d`s te sneller het oplost.

dus als ik het door mijn bollie mix doe en daarna de bollies ga koken of stomen lost het meeste gelijk op
dus als het in het op de voerplek licht komt er weinig tot niets meer uit om een spoor te maken

dus ik neem 1kg mix en gooi er 100gr zout bij na het kook of stoom proces zit er dan nog maar tussen de 25% en 40% zout in de gehele mix
de rest is er naar mij mening al uit gekookt/gestoomd

dus 4 euro de kg , dan is 100gr 0,40 euro en je kookt er nog eens 75 tot 60% uit

dus is het voor mij puur een verkoop techniek om snel geld te maken
de inkoop van steenzout is ongeveer 0,50 euro de kilo
de mensen die het zelf in hun mix doen worden dan gewoon met de broek aan genaaid


marc
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-01-2013 01:12

Nog 1 keer dan.
De aantrekkingskracht van steenzout is niet het zout zelf maar de mineralen en sporenelementen in het zout.
Daarom zou zeezout (gezuiverd, maar er bestaat ook zoiets als 'selle gris' waar wel mineralen in zitten) volgens de heer Nash niet werken maar steenzout wel.
Het zout lost op en de mineralen blijven achter en zodoende wordt een aantrekkelijke plek gecreëerd. Nog steeds volgens de heer Nash.
Als het niet werkt is dat omdat de karpers op die plek geen behoefte hebben aan die mineralen.
Al wat de heer Nash had hoeven doen was uitzoeken (niet heus, is allang bekend) welke mineralen er in zijn zout zitten en deze toevoegen aan.

Oh, wacht even, dat doen we al.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2013 09:02

Door het aas zoals Marco aangeeft was niet het doel. Je voert ermee. En ja, in de koihandel zijn die mineralen gewoon geconcentreerd te koop. Kun je het door aas en voer doen en scheelt aardig in de uitgaven. Hoewel relatief gezien koi producten ook al redelijk aan de prijs zijn. Maar Nash swingt de pan uit volgens mij. Of het werkt is even onzeker als andere toevoegingen, maar de mineralen zijn niet slecht voor karpers of voor het milieu. Steenzout is dus overwegend nutteloos NaCl met een spoortje nuttige mineralen waarvoor je bij Nash de hoofdprijs betaald.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Mark Traas
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-10-2012 19:09

28-01-2013 13:21

bert kamp schreef:De aantrekkingskracht van steenzout is niet het zout zelf maar de mineralen en sporenelementen in het zout.
Daarom zou zeezout volgens de heer Nash niet werken maar steenzout wel.

Als ik naar goed zeezout kijk, dan zitten hier meer mineralen en sporenelementen in dan steenzout.
Daarnaast is zeezout ook veel schoner dan steenzout, minder verontreiniging door diverse natuurlijke afzettingen.
Dus is dit een beter en goedkoper alternatief:
http://www.aquariumsystems.eu/NL/produits_sel_reefcrystals_eaudemer.php
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-01-2013 13:23

Kees Ouwehand schreef: Steenzout is dus overwegend nutteloos NaCl met een spoortje nuttige mineralen waarvoor je bij Nash de hoofdprijs betaald.

Precies!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-01-2013 18:08

Mooie eindconclusie 8)
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Edwin Kivits
Berichten: 3
Lid geworden op: 11-02-2008 12:37
Contacteer:

13-02-2013 22:26

In mijn ogen pure comercie waar helaas de met name jeugdige karpervissers in trappen. Ze kunnen het geld wel nuttiger uitgeven lijkt me, als ik een respectabele winkel had zou ik het niet eens willen verkopen als ik het achterliggende doel wist!

Daarnaast is het op lange termijn slecht voor de nederlandse waterkwaliteit en bijbehorende flora- en fauna dus hopelijk is het snel klaar ermee inderdaad!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-02-2013 23:28

Ok even een dwarsstraat op de mineralen.

Voor de vijver beataat er mineralenklei van een of andere berg.
Voegt allerlei mineralen toe aan je water en kleeft wat zweefvuil bij elkaar.
Heeft een hele mooie naam want het komt van een bepaalde berg af en kost....jawel 21 euro per kilo.....

Als je nou eens op je knietjes gaat zitten in de supermarkt en bij het kattengrit gaat kijken ga jr iets leuks ontdekken.
Er zijn namelijk 2 soorten kattegrit die exact hetzelfde klei goedje zijn en niets anders.
Voor de koi is het poeder voor de kat is het grit.
Nog geen 2 euro voor 2 kilo.....
Kattengrit in de boillies?

Kost niets en de mineralen die je wil zitten er in
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-02-2013 12:50

Staat natuurlijk niet op de zak grit of samenstelling en bewerking hetzelfde is. In de pot zit geen grit maar klei poeder. De klei poeder kun je naar mijn ervaring goed in koi voeding gebruiken. Kan zijn dat er aan de grit toevoegingen zijn gedaan die bijvoorbeeld prettig zijn voor de kattenbak maar niet gezond zijn. Geen idee hoor, maar het is niet perse hetzelfde. De koi producten hebben natuurlijk wel een speciaal prijsje.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

15-02-2013 21:12

Het zout vloeit de laatste dagen weer zonder moeite het oppervlakte water in, wat zou daar de uitwerking van zijn ?
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

15-02-2013 22:46

Die uitwerking is wel bekend Kees, onder andere in Amerika wordt al langer onderzoek gedaan naar de effecten van wegenzout (oftewel rock salt, of NaCl) op het aquatisch milieu. Zie het linkje onderaan mijn bericht.

Zoals iedereen weet verdampt zout niet, dus neemt de zoutconcentratie in (met name stilstaande wateren) toe. Uit dit onderzoek blijkt dat in sommige kreken in stedelijke gebieden (waar de invloed van wegenzout dus groot is) de zoutconcentratie inmiddels zo hoog is opgelopen dat het dodelijk is voor in het water voorkomende organismen. Een "dodelijke concentratie" is gemakkelijk zichtbaar (dode dieren), maar het effect op het milieu begint al veel eerder! Zo leidt een verhoogd zoutgehalte tot een slechtere voortplanting (vooral amfibieen zijn hier gevoelig voor) en bij planten kan het leiden tot bruine stengels/bladeren. In stilstaande wateren beinvloedt het toenemende zoutgehalte ook de gelaagdheid (thermocline) en de voorjaars-/najaarsomkering, want doordat zout water zwaarder is dan zoet water zinkt het, dus kan er een zoute laag water op de bodem ontstaan, wat weer een bedreiging is voor vissen die in het diepe water leven zoals de snoekbaars maar ook karper!

Kortom: Rock Salt/steenzout is slecht voor het zoetwater milieu! Laat het dan ook vooral thuis!

Bron: http://www.caryinstitute.org/sites/defa ... t_2010.pdf


Groeten, Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!