De leeftijd van onze karpers.


Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-01-2012 12:12

Ik dacht in eerste instantie ook van niet hoor. En dan niet doelende op de rugvin oid, aantal schubben op de rij is ook niet echt secuur te tellen.

De schubben echter boven Leon zijn linkerhand (kijkende naar de foto) geven mij toch te denken dat het hem niet is.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-01-2012 14:48

Ik dacht ook van niet, maar met zo veel tijd tussen de twee foto's en op foto 2 nou net de details wat minder duidelijk durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

31-01-2012 09:48

Ruim 50 jaar oud op deze foto, gestorven in 2011. Toen was hij (het was een mannetje) ongeveer 55 jaar...

Ik zie hem nog centimeter voor centimeter naar mijn kattebrokjes stijgen. De lippen gaan vooruit en in één gulp is de haak met brokken weg. Dat zijn van die momenten die je altijd bijblijven.

Afbeelding
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

31-01-2012 11:02

Afbeelding

Dit is ook een oudje, toevallig hadden we het er van het weekend nog over. Zo'n 10 a 12 jaar geleden werd de vis voor het eerst gevangen op dat bepaalde deel van het kanaal. Toen was de vis al ergens in de dertig en aangezien de vissen van het kanaal erg langzaam groeien moet dit wel een oude vis zijn. Zelf schatten we hem rond de 40 45 jaar. btw: Ik had hem net na de paai dus was het was bij mij geen dertiger, maar maakt niet uit het is een pracht vis!

Groeten,
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

31-01-2012 18:07

Daan, niet om je af te zeiken, maar waarop baseer je die leeftijd?? Ken je iemand die hem tig jaar terug ook al had?? ben gewoon benieuwd....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

31-01-2012 18:08

trouwens Arjen, wat een fossiel, de leeftijd druipt ervan af...deed me een beetje denken aan de vis die meen ik Alijn Danau tot godzilla doopte in 1 van zijn boeken
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-01-2012 18:13

Klopt Peter, op de foto met Sven Hoebeeck (als ik me niet vergis, maar kan ook Karperblues zijn geweest) in zijn tweede boek. Belachelijk oud oudziend beestje inderdaad..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

31-01-2012 18:41

Peter, ik en nog wat andere denken dat het een oude vis betreft. Aangezien de vis er bij de eerste vangst die er bekend van is al gehavend uitzag. Op deze foto is het misschien niet al te best te zien, maar heb enkel deze foto nog. De vissen op het kanaal bij ons in de buurt groeien nu eenmaal ontzenden traag, vandaar dat wij denken dat dit een oude vis is. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar dat blijf je altijd houden. Het is enkel mijn mening en die van wat andere, die ik hier neerzet. Ik zal is vragen naar de foto’s van toen, dan kan ik ze wel inscannen voor je.
Gewoon genieten
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

31-01-2012 19:03

PETER DE JONGE schreef:trouwens Arjen, wat een fossiel, de leeftijd druipt ervan af...deed me een beetje denken aan de vis die meen ik Alijn Danau tot godzilla doopte in 1 van zijn boeken


Inderdaad Peter, je ziet dat het beest oud is (net als die rijenkarper en die vissen van Dirk op de vorige pagina trouwens). Het mooie van deze vis is dat ik de leeftijd echt weet. Ze zwom tot 1998 met een paar anderen in een tuinvijver waar de eigenaar ze in 1958 of 1959 als visje ingegooid heeft. Hij weet niet hoe oud ze waren toen hij ze ving. Ze zaten in een fuik die hij voor zijn sloot langs de Nederijndse weg in Nieuwegein had staan. De paling ging de pan in en de karpertjes van ongeveer 40cm in de vijver.

In 1998 heeft hij zijn huis verkocht aan zijn zoon en die heeft de vijver er uit gedaan ivm de kleine kinderen. De karpers belandden in een net gegraven cultuurvijver waar een kennis van ze woonde, tezamen met een goudkarper die ook in die tuinvijver zwom.

Zowel die goudkarper als een paar andere oudjes mocht ik vangen. Van die goudkarper heb ik een foto en van dit monument ook. Twee andere vissen, een schub en een andere spiegel, heb ik direct teruggezet omdat ik geen camera en telefoon met camera bij me had. Ook helaas overleden na de vorst van vorige winter.

Op een ander water in de buurt mocht ik ook een paar vissenvan rond de 40 jaar oud vangen, maar deze blijft het speciaalst.

Arjen
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

31-01-2012 19:28

Mooi die ouwe vissen! Heb ook nog een old timertje uit de oude doos getoverd, hoe oud ie is weet ik niet maar als tie pootjes zou hebben had tie achter een rolator gelopen....

Afbeelding

2005

Als ik zo eens naar die foto kijk dan ben ik er ook niet jonger (lees: magerder :oops: ) op geworden.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

31-01-2012 20:09

Het valt me op dat de oudere vissen vaak een naar beneden gerichte kop hebben. Zou bij karpers net als bij oudere mensen de ruggegraat krimpen en daardoor krom groeien?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

31-01-2012 20:22

scherp opgemerkt eus..
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-02-2012 06:41

Ik denk dat de kop groeit. Jonge vissen hebben meestal een kleiner kopke.
It's okay 2 pay
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

01-02-2012 22:39

Net andersom als bij mensen dus... al heb ik soms het idee dat bij sommigen daarvan hun kop alleen maar groter worden naarmate ze ouder worden.

Zie je vrijdag Klaas, eens kijken of die slapjanussen ons nu wel wakker willen maken
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 01-02-2012 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

04-02-2012 15:45

Iemand een idee hoe oud deze spiegel is? Of een globale schatting?
Zelf denk ik aan zeker 25+, maar met leeftijd schatten zit ik er wel vaker naast. :wink:


Afbeelding
dave staal

29-02-2012 17:42

In verschillende stadssingels, waaronder de Heemraadssingel, worden spiegelkarpers uitgezet. Deze worden later deels overgebracht naar de Kralingse Plas, waarvoor visvergunningen worden verstrekt tegen betaling van f 0,25 voor drie jaar. Vissen dient niet alleen ter verpozing, maar ook om een goed maal thuis te brengen wat voor de armen op andere wijze te veel kosten met zich mee zou brengen.

• NRC 27-7-1927 Voor de liefhebbers van visschen

• NRC 4-4-1929 Karpers in de stadssingels

beetje op onderzoek gegaan,het kranten artikel uit de nieuwe rotterdamse courant van 4-4-1929
ook gevonden,

'Vanmorgen een zending spiegelkarpers hier aangekomen welke visschen bestemd zijn om te worden uitgezet in de stadssingels. Vanmorgen in de vroegte zijn de visschen opgevangen in de teeltvijvers van de Nederlandse Heidemaatschappij te Vaarsen;in platte tonner zijn de karpers vervolgens per trein
naar het maasstation vervoerd.Daar stonden groote vrachtauto's klaar,om naar de plaatsen van bestemming te brengen.Dit is de eerste zending van dit seizoen:de volgende week komt een tweede partij.Dan zullen ook goudvischen worden uitgezet.De vanmorgen overgebrachte spiegelkarpers waren bestemd voor Tuindotp Vreewijk den Hillevliet , de vijvers in het Park en voor den Heemraadssingel , den Esssenburgsingel en den Spoorsingel.In het geheel zijn vandaag 16 vaten , elk rond 60 pond karpers bevattende ,aangevoerd.De visschen bleken van de reis niet noemenswaardig te lijden te hebben gehad'

8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-02-2012 19:05

Dave, Vaarsen moet zijn Vaassen...En al veel eerder zijn er spiegeltjes vanuit Vaassen naar Engeland gegaan, wat later trouwens ook naar het meest bekende Engelse water van de 70-er en 80-er jaren.
Wat een oudje Arjen. Het laat zich trouwens aanzien dat in ieder geval spiegels op groot open water niet de leeftijden bereiken van spiegels op afgesloten wateren, wat dat betreft valt er van SKP-en veel te leren...
dave staal

29-02-2012 19:20

oke Aart,

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

foutje van de desbetreffende journalist ,kunnen geen verhaal gaan halen denk ik :lol:

Zijn de vissen die vanuit vaassen zijn gegaan gedocumenteerd ? Bv jaartal van levering en de ontvangers?