De leeftijd van onze karpers.


Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

22-01-2012 16:41

Wijnand van Hemert schreef:Zeker als er overal die gruwelijk lelijke, allemaal het zelfde eruit ziende consumptie pannekoek vissen(mijn mening, voel je niet aangevallen als je ze mooi vind) uit gezet worden die een korte levensduur hebben.
m.v.g wijnand


Zag het verschil niet zo tussen een kale Valkenswaarder en een kale Duitser.
Tja, en de korte levensduur, heb je er bewijzen voor want daar ben ik nu wel benieuwd naar of is dit een .....ins grüne hinein.

O ja, weet nog wel een paar inmiddels zwaarlijvige Duitsers te zitten die er zeker net zo dan wel fotogenieker uit zien, maar moet dan stekken van boys uit de regio prijsgeven, doen we dus maar niet.
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

22-01-2012 17:49

Nou Dick echt harde bewijzen kunnen we nog niet hebben want ze zwemmen nog niet zo heel lang rond, maar er zijn er al vele ontploft door dat ze te snel groeien. Maar de meeste vissers gaan toch voor de ponden en maak ze niet uit of de vis kaal of kaal is als tie maar zwaar is.
Geef mij maar een kleine spiegel met veel platen erop dan zo'n pools kerstmaal

groet
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-01-2012 18:01

Ik hoor heel vaak van dat soort indianenverhalen, maar voorbeelden ken ik eigenlijk totaal niet. Daarnaast, dat er een deel van die vissen niet zo oud wordt zegt niks, is bij valkenswaarders ook zo. Helaas laat nou juist van de valkenswaarders de overleving nogal eens te wensen over, aantal prachtig beschubde lichtingen waar amper een vis van teruggevangen wordt.
Ik ben ook niet zo kapot van die Duitse vissen, zeker niet als je er veel van uitzet, maar ik denk dat variatie de oplossing is. Een deel kalere vissen die lekker snel groeien is niks mis mee en zeg nou zelf, het is toch prachtig als je als SKP al binnen 10 jaar een project 40er hebt? Het minpunt van de afgelopen jaren is dat het bijna alleen kale vissen zijn omdat er amper wat anders te krijgen is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

22-01-2012 22:06

Wijnand van Hemert schreef:Nou Dick echt harde bewijzen kunnen we nog niet hebben want ze zwemmen nog niet zo heel lang rond, maar er zijn er al vele ontploft door dat ze te snel groeien.

groet


Ontploft, nog nooit eerder gehoord laat staan gezien.

Kijk we zetten als regio Zwolle nu al twaalf jaar spiegels uit van verschillende kwekers en verschillende kweeklijnen.
En dat de één het een stuk beter doet dan de ander klopt helemaal, ook als we het vergelijken met andere projecten en met gelijke lichtingen van dezelfde kweek. Maar dat er projectspiegels ontploffen, we mogen wel oppassen de BVD straks achter ons broek in plaats van de BOA.

Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen Wijnand kom maar met bewijzen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-01-2012 06:36

Bewijzen heeft hij niet omdat het onmogelijk is dat de vis ontploft omdat hij te snel groeid.
Fabeltjeskrant editie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-01-2012 06:45

als ik er naast zit dat dit een plissieput vis is sorry, maar die 15 vissen van die plissieput zijn gejat van uit de vesting bij (sorry kom niet op de naam tussen maas en waal) en het water bij waalwijk waar nu die huisjes staan.

Weet ook door wie. Swa, was in een tijd dat velen dat deden en niet beter wisten.
Grootste 14 kilo.

Ontploft? Ook niet echt gehinderd door kennis... Blijkt ook wel uit de nieuwe uitzetting.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

23-01-2012 07:43

Ha ha hoor ze koeren man. ontploft is als geintje bedoeld gewoon omdat ze soms harder lijken te gaan dan hun lichaampjes aankunnen. Ach stik lekker in je duitse crap zooi. :evil:

@Klaas
Nooit gehoord dit. Ik spreek je er wel over op de ksn meeting.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-01-2012 08:12

Jaja beeldspraak, nu ontploft jou stelling dus ook in allemaal onzinfladdertjes.
Succes met je gesprek met Klaas laat dan je beeldspraak maar thuis.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

23-01-2012 12:35

Niks stelling. Mijn mening is dat ik denk dat die snelgroeiende duitse pannekoeken niet lang leven. zeker weten kan niet want ze zwemmen nog niet zo lang rond om te bewijzen.
Ik vind ze op een uitzondering na gewoon lelijke, spiegelkarperpopulatie verkrachtende vissen. En zoals ik eerder aangaf, het is mijn mening. duuussssss einde discussie want heb geen zin in dat geouwehoer welles nietes

En waarom succes om met klaas te praten? is dat zo spannend dan? Als er een bepaald verhaal over een populatie bekend is en er blijkt nog een ander verhaal over te zijn over hoe en wat, wil ik dat wel weten dus.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-01-2012 13:13

verhalen genoeg... de waarheid maar 1. Ik voel me verder niet geroepen om jou uitleg te geven.

Jammer dat je de foto hebt weggehaald. Jou vis heeft ook maar een paar schubben. Verder ben ik blij dat er een beetje verschillende rassen rondzwemmen...
It's okay 2 pay
dave staal

23-01-2012 13:26

smaken verschillen,

tot een paar jaar terug ,karper uitgezet in 1963, werd er nog 1 gevangen toen tegen tegen de 50jaar
oud.(denk dat ze al een paar jaar oud waren bij uitzetting toen),

Helaas is de laatste ook overleden :(

nog veel erger mogen geen nieuwe uitgezet worden :( ,wou dat er een paar duitse dikbuiken rondzwommen.
Laatst gewijzigd door dave staal op 23-01-2012 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michel van Druten
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-10-2009 20:20
Locatie: Zuid-Holland

23-01-2012 13:28

Jongens, zeg nu eens eerlijk....

100 van zulke, op een schub na identiek
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

of 100 van zulke???, allemaal anders........
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is beiden van een project uit 2006, overleving tot nog toe gelijk aantal %. De Duitsers zien vele malen meer de oever dan de Valkenswaard/Villedon (wat op "groot" water de terugvangsten misschien drukt), de groei tussen de 2 soorten onderling scheelt nog niet eens zo gek veel hoewel de Duitsers in de eerste jaren wel een voorsprong nemen maar wel na 2 a 3 jaar afgezwakt is. Sommigen SKP'ers zijn zelfs niet teruggevangen maar hebben we wel gezien bij de paai!

Over de leeftijd kunnen we allemaal helemaal niets zeggen de Duitsers worden pas hooguit 10 jaar uitgezet....
Daarvoor zal de tijd ons het een en ander gaan leren. Dat de Heidema vissen oud kunnen worden staat vast. Nu te hopen voor ons dat het met de nieuwe generatie vissen ook zo is.

Vind het wel erg jammer dat de kwekers steeds minder beschubde spiegels succesvol kweken, dit is juist voor de variatie belangrijk! Kan van die Duiters tonnen vol krijgen maar van beschubde spiegels maar enkele......
En uiteraard smaken verschillen, ik vang liever een Valkenswaard/Villedon spiegel van 18 pond dan een Duitser van 18 kg.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-01-2012 15:00

misschien waren die rare heidemeiers ook gewoon duitsers?

http://ksnregiozwolle.nl/bestanden/wete ... lledig.pdf
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

23-01-2012 16:25

Bovenste 2 foto's zijn hetzelfde, zo heb je idd weinig verschil.
Iedereen die bezig is met een skp verkiest zwaarbeschubte vissen boven de kalere duitsers.
Helaas heb je niet altijd wat te kiezen als je spiegels nodig hebt..

Wel vind ik dat de kale duitsers als ze wat groter worden, zeg 10 12 kg+,een stuk mooier worden dan toen ze klein waren tijdens de uitzetting.
Tijdens de uitzetting waren de meeste vissen vrij grouw van kleur, Na 9 jaar zijn de meeste die ik nu vang in de betuwe echt wel mooi.

Afbeelding

Niets mis mee toch?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

23-01-2012 16:34

Heeft het kweken van minder beschubde varianten niet ooit als doel gehad vissen voor de consumptie makkelijker te kunnen ontschubben? dacht het wel maar weet het niet zeker meer.

Leeftijd van een karper is sterk afhankelijk van waterkwaliteit, stress, voedselaanbod enz.
Zijn schublezingen betrouwbaar? ik dacht dat na het 15e levensjaar er geen jaarringen meer bijkomen?

Er zijn nog steeds plekken waar vissen 'oud' worden, ik denk zelf dat in NL 30+ jaren behoorlijk oud is voor karper.

Er zijn ooit aquariumtesten gedaan, na een jaar of vijftig waren ook de laatste vissen doodgegaan, meeste vissen al voor 30e. Nu is een aquarium nooit gelijk aan de echte situatie maar ik denk dat dit wel een gemiddeld beeld geeft

gr Andries
dave staal

23-01-2012 17:50

Andries Hoekstra schreef:Er zijn nog steeds plekken waar vissen 'oud' worden, ik denk zelf dat in NL 30+ jaren behoorlijk oud is voor karper.


Wil ik wel in meegaan, uitzetting 1963 de meeste gingen rond midden jaren 90 dood,

sommige haalde de 40 jaar,eentje zelf nog ouder.

,toen was het voorbij met de spiegels op die plas. :(
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

23-01-2012 18:09

Ja klaas ik heb hem weg gehaald want elke kwo schimmel weet toch welke vis het is. En hij heeft weinig schubben dat klopt. Foto stond ook erop omdat ik (zoals ik begrepen heb van mede vissers en de 2 wvz boeken) wist van deze vis dat hij boven de 50 jaar is en dat werd gevraagd toch door de topic opener?...over leeftijd enzo? Maar die kale duitsers van tegenwoordig staan in schril contrast met de kalere heidi's van vroeger, eerlijk of niet?. En idd waren heidi's ook kruisingen met o.a duitsers, maar daar zaten ook rijen, en beschubte spiegels bij. En het is gewoon super jammer dat er niet meer van dat soort vis is te verkrijgen als van de onderste foto's van Michel, want beschubte spiegels blijven hoe dan ook gewoon te gruwelijk.

@Jacco, Ook al zijn bij de foto's van Michel de bovenste hetzelfde, hij heeft nog een serietje van 100 waar iedereen van zegt dat zijn dezelfde vissen maar dan zijn het wel verschillende vissen.

En Klaas als je het niet wil vertellen, jammer dan. Dacht dat de ksn daar o.a voor stond. Lullen over vissen, discussieren enzo?
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

23-01-2012 18:34

Heb hier nog redelijk wat vissen in de buurt rond zwemmen die beduident ouder zijn dan 25 a 30 jaar. Zelfs nog wel een aantal waarvan ik met zekerheid durf te zeggen dat ze ouder zijn dan 40 en zelfs rond de 50 jaar oud zijn.

En duitsers worden zoals jacco al zegt pas na jaren mooi, in het begin allemaal simpele kale vissen maar na tijd krijgen ze allemaal hun eigen vorm en worden ze donkerder van kleur.
Ik vind het prachtige vissen.

Over leeftijd valt wel wat te zeggen hoor, Er zijn hier in de buurt door een niet meer bestaande vereniging in 91 a 92 illegaal duitse spiegels uitgezet denk toen 3 a 4 zomerig dus zijn ze nu bijna 25 jaar oud... en ze leven nog steeds en groeien zelfs ook nog.

Al blijft deze heidemijer hier onder mijn mooiste vis ooit!!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

23-01-2012 18:46

dat is ook echt een plaatje!!!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-01-2012 18:48

Mooi die aderen die gesprongen zijn op de zijlijn van de karper Remco, de ouderdom straalt hier echt vanaf. Niets ten nadelen van de andere visfoto’s natuurlijk. Morgen zelf maar eens gaan spitten in de oude doos.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

23-01-2012 21:06

Wijnand van Hemert schreef:Ja klaas ik heb hem weg gehaald want elke kwo schimmel weet toch welke vis het is. En hij heeft weinig schubben dat klopt. Foto stond ook erop omdat ik (zoals ik begrepen heb van mede vissers en de 2 wvz boeken) wist van deze vis dat hij boven de 50 jaar is en dat werd gevraagd toch door de topic opener?...over leeftijd enzo? Maar die kale duitsers van tegenwoordig staan in schril contrast met de kalere heidi's van vroeger, eerlijk of niet?. En idd waren heidi's ook kruisingen met o.a duitsers, maar daar zaten ook rijen, en beschubte spiegels bij. En het is gewoon super jammer dat er niet meer van dat soort vis is te verkrijgen als van de onderste foto's van Michel, want beschubte spiegels blijven hoe dan ook gewoon te gruwelijk.

@Jacco, Ook al zijn bij de foto's van Michel de bovenste hetzelfde, hij heeft nog een serietje van 100 waar iedereen van zegt dat zijn dezelfde vissen maar dan zijn het wel verschillende vissen.

En Klaas als je het niet wil vertellen, jammer dan. Dacht dat de ksn daar o.a voor stond. Lullen over vissen, discussieren enzo?

Wijnand het probleem is dat de jonge vissen nog geen karaktervissen zijn.
Over 25 jaar kijk je er heel anders naar :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-01-2012 06:56

Wat heeft godverdomme de ksn er nu weer mee van doen, flikker toch een keer op.

Jij staat trots met een gejatte vis te pronken. OK 1 ding hebje mee... wist jij veel, ik wel en ik heb geen zin om ik meen 23 jaar na dato nog iemand als schuldige aan te wijzen.

O ja, klene beschuldiging dan.. de eigenaar wist het.

Het waren er trouwens 13. Grootste 39 pond. Uitzetting van ik schat midden jaren 70.

Bijgevoegd...

O en ja in die periode heb ik ook 3 karpers overgezet naar Het Wiel in Papendrecht en ja heb ik spijt van en nee ik wist het niet maar ja... er hebben 10 tallen jonge gasten hun record verbroken.

@ Remco, ik zie weinig verschil met die van Jacco, sorry.
Laatst gewijzigd door Klaas vd Herik op 24-01-2012 07:43, 2 keer totaal gewijzigd.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-01-2012 07:00

Wijnand stelling of mening maakt mij niet uit.
Wat ik nog wel wil zeggen dat de KSN inderdaad wel wil discuseren, niet op een forum natuurlijk dat is logisch.
Maar weet je wat het is, Klaas is de KSN niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-01-2012 09:45

Michel,

Kansen keren als het om meer beschubde spiegels gaat. Was het een groot aantal jaren enkel maar v Mechelen die als hofleverancier optrad. Nu kunnen we inmiddels terugvallen op veel meer leveranciers. Waarbij onze Belgische er duidelijk uitspringt als het om meer beschubde spiegels gaat.

Onderstaande is een mooi artikel voor geïnteresseerde.

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... _heen.html

Groet,
Peter
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

24-01-2012 13:07

Leuk onderwerp, soms minder leuke discussie.

Ouderdom, karpers kunnen makkelijk de 50 jaar halen, dit is een gegeven. Dit kan als er een aantal zaken kloppen, echter is onze vriend karper een echte overlever mits hij zijn eerste levensfase door is. Echter is er in de loop van de jaren een bepaalde uitval, natuurlijk verloop. Dit zorgt ervoor dat er nu op een aantal wateren in Nederland opeens hoge veertiger, vijftigers en een enkele zestiger zwemmen. Dit zijn waarschijnlijk hoofdzakelijk vissen van de laatste grootzalige uitzettingen. Om dit uit te gaan zoeken dan ben je nog wel even bezig. Maar ik ben benieuwd hoe lang deze vissen nog hun rondjes zullen zwemmen. Misschien dat ze een geluk hebben.... een 'select' groepje hobbyisten is namenlijk erg gebrand deze vissen te vangen zodat ze elk jaar het hele jaar door een mooie gedekte tafel voorgeschoteld krijgen... Dit zal wellicht voor nog wat extra rek in hun leven zorgen.... waar dus recordgewichten uit voort kunnen komen. Het gaat hier trouwens over wat kleiner tot middelgroot afgesloten water met uitschieters naar wat groter afgesloten water.

Openbaar water komen her en der elk jaar wel wat grotere vissen op de kant... 20kg plus met een enkele uitschieter. Hoe oud deze vissen zijn.... moeilijk te zeggen. Op de grote rivieren schat ik het verloop redelijk groot in juist ook omdat de vissen hier zo snel kunnen groeien.... enkele oude vissen zijn er zeker wel bekend.... maar niet in de mate als op het afgesloten water.... ja het is ook wel een erg ruige omgeving!

Nu wordt er al jaren geroepen dat kweekkarper minder oud zou worden dan de 25% wildbroedhybride of de valkenswaard spiegels...... dus indirect ook dan de wilde karper. Zo mooi is dat.... in de karperviswereld worden dingen al snel aangenomen als wetmatigheden.... Valkenswaarders worden ouder dan Duitsers of Fransen...... en dit komt door het wilde bloed.... Nu heb ik nooit een onderzoek ontdekt dat dit gegeven bevestigd, integendeel de praktijk wijst soms de hele andere kant op.

En dan nog zo iets!

Elk lichting van spiegelkarpers die worden uitgezet is weer anders. De ene lichting geeft een goede overleving en het volgende jaar weer een hele slechte overleving. Vooral als je naar de Valkenswaarders kijkt. Een goed voorbeeld is de beroemde lichting rijen (o.a. IJssel). Maar hoeveel jaargangen Valkenswaarders zijn er wel niet helemaal verdwenen???? Die de afgelopen jaren zijn uitgezet binnen de verschillende SKP's? Kijk als we de lichting rijen gaan vergelijken met Duitsers dan komt er een relatief goede overleving van de Rijen naar voren... maar ook niet overdreven. Dus hebben veel SKP mannen er weer veel hoofdzorgen bij...oh jee welke spiegel.

Vervolgens heb je ook grapjes van de karperleveranciers..... Mooie bestelling voor Arnhem afgelopen najaar 33% edelschub - 33% Duitsers - 33% Valkenswaard ..... vlak voor de uitzetting... sorry de Valkenswaarders zijn op...! Dit licht niet zo zeer aan de leverancier maar meer aan het wispelturige Valkenswaard ras... die dus uiters gevoelig is voor veel weersomstandigeheden en andere factoren! Maar dan zit je dus wel met 33% Edleschub en voor de rest kale spiegels..... dan kijken de mensen je ook een beetje aan van moeten we hier nu wel blij mee zijn... Maar niets doen is ook geen optie!

Dus dan maar een ander mooi ras... als ze maar zwaar beschubd zijn. Maar dan nog steeds is maar 10 tot 30 % mooi beschubd! En zeg nou eens eerlijk..als er alleen maar volschubspiegels zouden rondzwemmen in NL dan zouden die kale duitsers weer zo mooi zijn... Hebben daarom die Engelse mafketels niet zo'n voorliefde voor Schubkarper?????

Maar we hebben er nu mooie Belgen bij, iets mooier tot zeer mooi beschubd en een stuk goedkoper.... en volgens mij doen die vissen het redelijk goed kwa overleving op die Belgische kanalen daar... met zware uitschieters zo nu en dan.... ook kwa overleving! Maar die vissen moet je nu juist weer niet uitzetten tussen stokoude visjes op kleiner afgesloten water, dan gaat het wel vaker mis (hoeft niet altijd).

Verder kent iedereen wel zo'n vijvertje waar een redelijk bestand aan schubjes op zit. Groeien niet echt, kleine vis! Als we zelf nog opgroeien vissen we er regelmatig maar later nooit meer.... na 20 jaar zitten daar nog steeds diezelfde schubjes. Soms een paar pond zwaarder en soms met uitschieters tot net in de twintig pond. Die vissen zijn dus vaak al een jaar of 30 oud.... of ouder!

Hou oud ze straks worden.... ach dan ben ik al richting de tachtig als het ect interresant wordt.... ik denk dat ik eht zelf dan niet meer zo belangrijk zal vinden. Maar we zullen zeker de archieven van de SKP's overdragen aan de generatie die nu wordt geboren!