'Karperkweek'


Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

12-12-2011 18:36

Het was een warme zomerdag en samen met Maarten van Halderen stond ik te kijken naar de paaiende karpers onder ons. We stonden op een omgevallen boom die in het water lag. Met een polaroid bril op onze kop keken we gefascineerd naar de karpers onder ons. Het was een prachtig schouwspel om te zien meerder vissen werden herkent in het heldere water. Gelukkig had Maarten zijn onderwatercamera meegenomen en konden we prachtige onderwater video’s maken. Door de films konden we het ook allemaal nog een keer op het gemak terug kijken, altijd leuk om te doen op een vrije avond.

Hier onder even een simpel filmpje van de 'paaiende' karpers. Daar hebben we dus wel een paar uur naar gekeken.


Maar naar een tijdje kijken verschoof onze aandacht, we keken meer naar de wortels van de bomen dan naar de karpers. De wortels van de boom waren verdwenen onder een laag witte bolletjes. Het waren allemaal eitjes! Ik weet niet wie er op het idee is gekomen, maar we besloten om een paar wortels met eitjes mee te nemen. Misschien konden we ze wel uit laten komen in een aquarium. Dus snel een paar emmers uit de auto gehaald en gevuld met water en de wortels. Snel werd er naar huis gereden en het aquarium van Maarten werd te voorschijn gehaald. We vulde het aquarium met water van de put en natuurlijk de wortels met eitjes. Ook werd er een luchtpompje, verwarming en filter aangesloten. Het wachten kon beginnen!

Na een paar dagen kreeg ik al weer een sms van Maarten: Daan er zwemmen een paar visjes in het aquarium! Dit ging snel dachten we. Nu nog hopen dat het allemaal karpers zijn, anders zijn we straks een brasemkweek begonnen. De visjes werden uit het aquarium met eitjes gehaald en overgeplaatst naar een leeg aquarium. In het aquarium met eitjes kan namelijk een te hoog ammoniak gehalte ontstaan waaraan de visjes sterven. Van de net uitgekomen visjes hebben we geen foto's.

Afbeelding
Afbeelding

De eerste dagen leven de visjes van de voeding uit het eitje, maar na een paar dagen gaan de visjes over op watervlooien. Watervlooien vangen is een hoop werk, gemiddeld moest er 3 keer per week gevist worden op watervlooien. Gelukkig lag er vlak bij het huis van Maarten een polderslootje dat bomvol zat met watervlooien. Het water van het aquarium moet ook met regelmaat vervest worden, dit om te verkomen dat er een te hoog ammoniak gehalte in het water komt. Dit is bij ons wel gebeurd waardoor een hoop visjes het niet gered hebben. Ook een deel van de visjes heeft nu een afwijking aan de kieuwen. Dus mocht je het zelf een keer gaan proberen, ververs het water met regelmaat!

De visjes begonnen dus met het eten van de watervlooien, en dit eten ze toch wel de eerste maand van hun leven. Daarna gingen de visjes over op tropisch visvoer, het werkte perfect de visjes groeide hard. Na dat de visjes een tijdje geleefd hadden van het tropische voer werd er gevoerd met hele kleine koi korrels. De vissen waren al groot genoeg om dit te verwerken. Maarten besloot zelfs om een vijver in zijn tuin te maken, zodat de karpers nog groter konden worden. De vijver is echt groot geworden. Daar zitten nu de prachtige schubkarpers en spiegelkarpers in. De schubkarpers hebben bijna allemaal een hoge rug en een dikke buik. Van de vissen die het overleeft hebben is ongeveer 15% spiegel. Dat komt eigenlijk overheen met de verhoudingen van de put. De spiegels die er uit zijn voorgekomen zijn de mooiste die we ooit gezien hebben. Het zijn echt prachtige vissen geworden. Hieronder volgen nog wat foto's en video's.

De karpertjes die nog in het aquarium zitten.


De karpers die in de vijver buiten zitten. De koi karpers zijn apart gekocht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was dus wat we deze zomer mee maakte. Misschien dat we binnekort wel weer is wat foto'tjes kunnen maken. En als je vragen hebt kan je ze altijd stellen natuurlijk!

Groeten,
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

12-12-2011 19:33

kijk even bij de het foto forum in de koffiecorner.
daar staat ook en topic foto van kleine karpertjes.
je ben niet de enigste :wink:
leuk om te doen he.
mooie visjes.
Vis is vis
Cor Hendriksen 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 05-10-2011 16:12

12-12-2011 19:58

vet mooie visjes, vooral die spiegels:D ga je die ooit uitzetten of hou je ze in je vijver? :)
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

12-12-2011 21:13

@Ben, ik heb nog een kwatier lopen zoeken met de zoekfunctie maar ik kon het topic niet vinden. Ik wist dat er wel zo'n soort topic was :wink:. Dus toen heb ik het zo maar geplaatst.

@Cor, uitzetten kunnen risico's aanzitten. Dus moeten we nog even uitzoeken, maar zo ie zo niet op een water waar al karper zwemt.

Groeten,
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

12-12-2011 21:43

Mooi man!!!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

13-12-2011 09:43

nee geeft ook niet daan ik vind het al lang leuk om te lezen en vooral de filmpjes bekijken is leuk.
ikzelf heb 5 spiegels in mijn vijver en nog 2 in een aquarium die van het voorjaar de vijver in gaan.
uitzetten ben ik ook nog niet over uit.
aan de hoevelheid te zien in jouw vijver zal je denk ik wel moeten als ze groter worden want het zijn er behoorlijk veel.
als je ze uitzet is het minste risico om ze uit te zetten op een open systeem bv een kanaal maar dus niet bv een afgsloten stadsvijver.
veel succes er mee.
gr
Vis is vis
Gebruikersavatar
jari mulder
Berichten: 248
Lid geworden op: 11-12-2011 16:32
Locatie: achterhoek

13-12-2011 20:17

wel mooi dat je dat doet is het voor jezelf of zet je ze uit ergens
ik wil er zelf ook wel wat gaan kweken koi of spiegel maar
zoek nog uit hoe dat werkt
een volle run in de nacht is vaak iets moois waar de mat op wacht

vissen uit 2012
karper 11
zeelt 1
brasem 1
Demis Wenting
Berichten: 8
Lid geworden op: 03-03-2010 20:10

13-12-2011 20:54

echt tof om te zien!Lijkt me ook leuk.Ben net gestopt met 20 jaar slangen houden en kweken maar dit geeft weer kriebels.Ben benieuwd hoe ze overleven.
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

13-12-2011 21:28

@Jari, als je vragen hebt dan stel je ze hier maar of je stuurt een pb. Je kijkt maar;)

@Demis, het is echt wel een hoop werk. Maar die visjes overleven het wel hoor, ben ik van overtuigd.

Sommige visjes blijven echter wel klein, deze kunnen nog wel is dood gaan. Ook zijn er nog enkele vissen met een afwijking aan de bek waardoor ze slecht kunnen eten. Die zullen het ook taai hebben/krijgen.

Groeten
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-12-2011 17:11

Leuk verslag joh! Inclusief gave video's en foto's. Zitten hele fraaie spiegeltjes bij. Zie ik in het aquarium tussen de karpertjes nou nog een corydoras of synodontis zwemmen? :D
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-12-2011 18:32

Corduroijas?
Rick :o :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

17-12-2011 19:37

Een pantsermeerval met een ribjas Henk?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

19-12-2011 22:24

Ik zou echt niet weten wat voor soort vis het is, is ook niet mijn aquarium;). Wel weet ik dat dit de enige vis is die het overleefd heeft.. De rest van de vissen zijn waarschijnlijk dood gegaan aan stress. Die karpers gooiden heel het aquarium overhoop.

Groeten,
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

20-12-2011 20:31

zit dus zwaar te twijfelen wat en hoe te doen.
ijn karpertjes hebben de laatste 2 weken last van stress.
ik wilde ze pas in het voorjaar in de vijver doen maar ben bang dat als ik wacht ze misschien doodgaan.
dus wilde ze nu in de vijver doen maar dan komt nu het probleem....de tempverschil.
aquarium staat in de schuur en is verwarmd en de vijver dus niet.
nu dacht ik dus gewoon de verwarming uitzetten en dan laten afkoelen over een paar dagen naar vijver temperatuur en dan overzetten.
wat denken jullie?
Vis is vis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-12-2011 20:54

Ben,

Wat is de rede van de stress?

Groet,
Peter
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-12-2011 01:59

Hoge werkdruk en een slecht huwelijk.....
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

21-12-2011 06:35

spreek voor jezelf ron.
de reden weet ik niet peter.
aquarium staat in de schuur.
zodra ik binnen kom schieten ze alle kanten op met beschadigingen als gevolg.
water is goed.
Vis is vis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2011 07:35

Hoi Ben,

Speelt de plotselinge overgang van licht bij je binnen komst hier geen rol bij? Dat was mijn ervaring namelijk in de periode dat ik me er mee bezighield.

Zou als je besluit de vissen te verplaatsen naar je vijver dit proces erg langzaam te laten verlopen. De kans dat ze ziekte oplopen is zeker bij deze buitentemperaturen anders erg groot. Liever tijdelijk wat schubben verliezen dan ze straks weer uit je vijver moeten halen om ze te behandelen. Weet niet of het stofwisselingproces wat van het ene op het andere moment stopt ook aanleiding kan geven tot ziekteverschijnselen?


Groet,
Peter
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-12-2011 10:15

Gewoon een tijdschakelaar op je verlichting zetten regelmatig(er) de bak voorzichtig benaderen. De vissen zijn jou aanwezigheid niet gewend. zelfs al staan ze in de woonkamer dan krijg je al een schrik reactie zodra je langs loopt. Ik spreek nu voor mezelf hoor wat jij doet moet je verder zelf weten natuurlijk. Net als Peter zou ik ze zeker niet naar buiten gooien nu.
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

21-12-2011 13:09

Wij hebben een paar weken geleden ook nog zitten twijfelen om de vissen uit het aquarium over te zetten na de vijver. Dit hebben we uiteindelijk niet gedaan omdat het temperatuur verschil gewoon te groot is. De vissen die in het aquarium zitten zijn ook de zwakste, de grote schub heeft een pigment aandoening. Daardoor kan je een beetje door zijn schubben en kieuwdeksel kijken. Op het filmpje is dit niet goed te zien maar in het echt is er duidelijk iets mis met die vis. Wil je ze toch uit het aquarium halen, dan zou ik ook de temperatuur langzaam laten dalen. Het plotseling aan/uit gaan van het licht zal ook voor stress zorgen onder de vissen.

Of je haalt gewoon de stenen en stukken hout uit je aquarium(als die er in zitten), dan kunnen de vissen daar al niet meer tegen aan zwemmen.


Groeten,
Gewoon genieten
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

21-12-2011 17:03

Hahaha ik moest even aan de phillips wake-up light aan het denken die word geleidelijk aan lichter ;)
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

21-12-2011 17:35

peter.
ik doe dat natuurlijk geleidelijk.
ze staan in de schuur en ik denk als ik de verwarming uitzet dit een dag of 3 duurt voor die is gedaald naar buitemperatuur denk ik.
wat stenen en of hout betreft die zitten er niet in behalve fijn grind op de bodem.
snap ook niet hoe die die 2 schubben heeft beschadigd.
wat ziektes betreft weet ik alleen te zeggen dat bv spiegeluitzettingen het liefst eind herfst begin winter word gedaan(skp) omdat dan juist de kans op ziekte minder groot is.
ga het denk ik proberen met tijdschakelaar zoals ron al zei.
heb nu het licht nooit aanstaan alleen daglicht.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-12-2011 18:50

Karpertjes kunnen best wel tegen een stootje hoor qua temperatuursverschil. Kort geleden ook nog een aantal ukkies overgeplaatst vanuit mijn huiskamer (wat er altijd 15-16 graden) naar een buitenverblijf. Stukken kouder natuurlijk, maar nooit problemen gekend bij zulke gebeurtenissen....
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

21-12-2011 19:01

Ben je gebruikt een verwarming, zet deze om de dag 2 graden kouder.
Stop wel gelijk met voeren.
Als je dan in 2 weken een temperatuur hebt die minder dan 3 graden scheelt met de vijver is het geen probleem.