fotocamera slecht of gewoon een dramatische fotograaf


Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

05-12-2011 19:40

Aan de vissen ligt het niet ;)

Ik heb hetzelfde probleem maar dan andersom... heb wel een goeie cam. maar ik vang geen vis....
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

05-12-2011 20:27

danny den buitelaar schreef:overigens moet ik ook zeggen dat al mijn vissen op de fotos 10 pond zwaarder lijken door mijn lange slungelarmen en dat ik de elleboog rust op knie houding aannneem ,en ja ik druk ze dus automatisch,vind het ook niet altijd mooi,maar liever dat dan een vis die amper te zien is op de foto,dus weten jullie gelijk dat ik een fotograafprutser ben en een knollentrekker,is dat ook weer uit de wereld...

bedankt mannen!



Schitterend, beetje zelfspot.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2011 20:45

Dit ligt dus niet aan de camera maar aan de combinatie automatisch instellen en achteraf maken van de foto met zelfontspanner. Je moet niet alleen terug naar een halfautomatische of volledige handinstelling, maar ook de camera instellen op een onderwerp dat op het moment van instellen niet zichtbaar is. Lees Sven zijn reactie maar na. De meest ter zake tot nu toe naar mijn idee. Hoewel het natuurlijk altijd prima is automatisch instellen niet te gebruiken als de situatie zich niet daartoe leent.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

05-12-2011 21:03

Kees Ouwehand schreef: maar ook de camera instellen op een onderwerp dat op het moment van instellen niet zichtbaar is. Lees Sven zijn reactie maar na.

Groet, Kees


Zelfs als ik Sven zijn (duidelijke) verhaal lees begrijp ik bovenstaande zin niet. Bedoel je scherpstellen op een voorwerp wat je tijdelijk op de plaats zet waar jezelf komt te zitten met vis? Werkt volgens mij alleen met spotmeting zoals dat bij Canon heet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-12-2011 21:05

Danny,

Je camera heeft zonder veel mogelijkheden, ben bang dat het prijs kwaliteit wat te wensen overlaat.

Met wat bewerken wat wel lastig is met als verhouding 500 × 375 kan je wat meer licht en kleur in de duisternis krijgen. Jammer van de korrel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ben na wat Canons overgestapt op de Nikon 5100 d wat lenzen aangaat is dat weer een apart verhaal. Veel binnen en buitenlandse testen lezen geeft je al snel inzicht om het kaf van het koren te onderscheiden. Wil je het simpel houden maar toch een duurzame camera kopen is dat een prima hulpmiddel. Je moet hem dan niet in het water laten kukelen wat mij eens is overkomen. Is dus zeker niet allemaal roze geur en maneschijn.

Succes,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2011 21:07

Zelfs als ik Sven zijn (duidelijke) verhaal lees begrijp ik bovenstaande zin niet. Bedoel je scherpstellen op een voorwerp wat je tijdelijk op de plaats zet waar jezelf komt te zitten met vis? Werkt volgens mij alleen met spotmeting zoals dat bij Canon heet.


Ja.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

05-12-2011 21:58

toch blijf ik t onuitstaanbaar vinden dat een simpele pocketcamera qua kleuren en dergelijke op een auto stand mijn camera volledig voor aap zet....

hij hoort toch gewoon zelf de ISO te bepalen op de auto stand en te flitsen uit zichzelf bij te weinig licht
en in de zomer kan ik me herineren dat jeroen een mooie achtergrond nam en de vissen bij het minste zonlicht erg wit overkwamen...,terwijl ze mooi bruin oranje gloed hadden...

Ik snap wel dat je verstand moet hebben van je camera,maar je moet toch wel een normale foto kunnen maken..

bij deze verkoop ik m trouwens: prima ding,vraagprijs 550 euro... :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2011 22:12

Haha :D , ja daar kan je nog een redelijke instapspiegelreflex voor kopen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

05-12-2011 22:16

ben blij dat je hem voor die prijs wil hebben kees.. :D
stuur wel een pb met mijn rekeningnummer..owja let op dat je hem op AV zet met de zelfontspanner en diafragma goed hoog schroeven ,zou trouwens de ISO gemiddeld houden wegens tegenlicht ,is geen camera voor amateurs..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2011 22:21

Goed genoeg voor vakantie, familiefeestjes en partijtjes. Maar nee, dat laat ik aan anderen over. Laat maar zitten. :)
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2011 00:15

Afbeelding

Afbeelding

Dit truukje werkt voor mij ook op de autostand prima genoeg.
Gebruikersavatar
Michel van Druten
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-10-2009 20:20
Locatie: Zuid-Holland

06-12-2011 04:31

Dan,
Kon ook niet anders dat je aan de whiskey zat met zo'n weekend bak in de pocket.

Ik denk dat je inderdaad de fout maakt, met de zelfontspanner, wat Sven ook al aangaf (effe goed lezen). Voordat ik een afstandsbediening had maakte ik dezelfde fout omdat de camera op een ander beeld is scherp gesteld als man/vis. Probeer het ook eens zoals onze beste Hellevoeter hierboven doet, dan staat de camera in ieder geval op juiste afstand scherp gesteld.
Of hetzelfde doen als hoe ik het nu doe met een afstandsbediening en voetpedaaltje, gaat voor 99% van de gevallen perfect.
Mochten de kleuren dan nog niet realistisch zijn kan je die altijd nog enigzins bewerken, dit is niet heel erg moeilijk.

Ik spreek je van de week nog wel.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-12-2011 08:02

Danny,

Met de tips van mij en Michel ( die exact op hetzelfde neerkomen, alleen doe ik niet de autostand) gaat het echt wel lukken.. Zelfs met de camera van jou moet dat gewoon gaan..

Stop met zoeken, vang een vis en probeer!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-12-2011 09:25

Danny,

Nog een laatste tipje. Probeer bij het maken van foto's zoveel mogelijk een donkere achtergrond te vinden met zo min mogelijk lucht. Dat scheelt een hoop in een goede belichting. Als je kijkt naar de eerste foto die Peter van je plaatste dan zie je dat je erg veel lucht op de achtergrond hebt waardoor jij met de vis als een soort silhouet wordt weergegeven. Inflitsen helpt dan wel, maar makkelijker is het om een donkere achtergrond te zoeken.
Foto 3 is dat al beter door de bomen op de achtergrond, maar ook daar komt nog veel lucht doorheen waardoor de camera weer meer moeite heeft met de belichting!

groet
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

06-12-2011 10:47

Het is geen garantie dat het kopen van een wat duurdere camera voor betere foto's zorgt, het is net als bij vissen de man met de stok is bepalend, en in veel gevallen de man met de camera. Daarom zou het handig zijn om eens een kleine cursus door te lopen, om je camera beter te leren kennen, dit soort cursussen wordt door veel hobbyverenigingen gegeven en kost plusminus € 100,- voor een avondje of 5. Zo'n avond duurt meestal 2 tot 2,5 uur. Voor veel karpervisserts niet zo'n slechte investering zou ik zeggen. En in Danny zijn woonplaats (volgens mij Alblasserdam) zit toevallig zo'n vereniging die dergelijke cursussen organiseert. Fotoclub Alblasserdam. Of anders zit er in de gemeentes direct naast hem in Papendrecht De VU Papendrecht en in Hendrik Ido Ambacht VU Bouquet. Daar worden cursussen gegeven, waar hij leert om veel meer uit zijn camera te halen. Ik zelf ben dit najaar overgestapt van een Canon Eos 400D naar een Canon Eos 600D, en heb wat probleempjes met mijn externe flitser, en omdat de 600D heel anders is dan de 400D, heb ik mijzelf ingeschreven voor een cursus. Die ik medio januari ga beginnen. Het overbrugt zo mooi mijn winterstop, en baat het niet, schaden doet het ook niet, je pikt er altijd wel wat op.

Danny de onderstreepte woorden zijn directe links naar de desbetreffende sites.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

06-12-2011 13:52

Theo Belt schreef:
Goed Rick, vertel eens wat Danny anders moet doen?

:lol:


Nou Theo,

Dat staat al meerdere malen beschreven in het topic..
Goede foto's maken is niet iets wat je zo maar 'even' doet.
Of je verdiept je in het fotograferen, en/of je koopt een goede camera en verdiept je nogmaals in het fotograferen, of je gaat zoals hierboven beschreven voor een cursus. Wat overigens heel erg leerzaam is.
Danny, als het je allemaal te ingewikkeld wordt of je hebt er eigenlijk helemaal geen zin aan om je hierin te verdiepen, dan kun je ook altijd een privé-fotograaf inhuren :)

Succes,

Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

06-12-2011 14:25

Jo,

Probeer je te verdiepen in de werking van een belichtingsmeter; het oog van de camera en wat dat oog ziet. Leer hoe de belichtingsmeter in je camera werkt en de instellingen programmeert en hoe je daarmee om moet gaan om het belangrijkste onderwerp juist te belichten. Hoe je dus de werking van de belichtingsmeter kunt omzeilen en toch een goede opname kunt krijgen. Dat lukt niet op automaat.

Een beetje kennis van de werking en vooral de zwakke punten van je beeldsensor (ongeacht het type), wil ook wel helpen. Al die dingen staan gewoon op internet en als natuurkunde je vroeger op school een beetje lag, dan snap je dit ook wel.

It's a poor craftsman that blames his tools

(sorry dat ik niet meer weet wie dat schreef).

Groet'n,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

06-12-2011 18:32

bedankt mannen,ik weet even genoeg om verder te gaan.... :D

nu nog een vis vangen...., :roll:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

07-12-2011 00:20

Zoals hierboven al gezegd wordt is het een goed idee om je een beetje te verdiepen
in fotografie. Wanneer je de camera alle beslissingen voor je laat nemen loop je vast
wanneer hij niet doet wat jij wil. Gebeurt vaak in de auto stand.

Wanneer je controle hebt over de sluitertijd, het diafragma en de iso waarde kun
je in zo'n beetje elke situatie uit de voeten.

De basis is vrij eenvoudig, valt in een middag te leren. Het mooie aan digitale camera's
is dat je direct ziet welk effect het veranderen van instellingen heeft.

Good luck menseeeee :)
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-12-2011 02:33

Als ik die (voor mij al) diepgaande tips van o.a. Bob en Sebastiaan zo lees dan begint het mij al meteen te duizelen, wat een gedoe en diepgaande shit allemaal. Ik heb zelf het idee dat Danny zich daar helemaal niet mee bezig wilt houden .... Zelf heb ik sowieso geen zin in al die uitgebreide bullshit en aparte instellingen.

Toen Neef mij liet zien dat dit apparaat 10 flitsfoto's op rij maakte in het donker wilde ik hem ook kopen, alleen de SX20 was nu nog te koop (zgn de opvolger?) maar ik heb hier altijd goeie foto's mee kunnen schieten, altijd alleen en met de zelfontspanner. heel af en toe maakte hij wel eens wat foto's die iets te rozig waren of overbelicht maar dat lag dan aan hoe ik erbij stond als ik de knop indrukte. Zelf maak ik trouwens alles in de Auto stand....... Nadat mijn Sx20 was gejat (inbraak) kocht ik een SX30, kostte maar 340 euro, en ook hiermee prima ervaringen in de Auto stand...

Verder vind ik de opmerking dat foto's tegenwoordig bijna allemaal bewerkt worden opmerkelijk. Nou ben ik een erg simpele ziel op dit gebied, maar ik heb op een uitzondering na nog NOOIT een foto bewerkt. Begin ik ook niet aan, m.i. is dan ook het einde zoek. Ik accepteer gewoon hoe mijn foto's geworden zijn, als dat wat minder is vanwege bepaalde omstandigheden so be it, als ik de situatie zoals deze was maar acceptabel heb vastgelegd.

Greetz van een prutser :lol:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 06:46

Laurens,

Ik heb een nieuwe hobby.

Ik maak lezingen van mislukte foto's.

Ik zou al gelukkig zijn als ik jou kwaliteit foto's maakte. Enige waar ik niet te eigenwijs in zal zijn om eens die av stand te gebruiken.

Mijn volgende camera wordt btw een videocamera. Heb je dat gelul met bewegen ook niet meer...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

07-12-2011 11:54

Laurens Maasland schreef:Als ik die (voor mij al) diepgaande tips van o.a. Bob en Sebastiaan zo lees dan begint het mij al meteen te duizelen, wat een gedoe en diepgaande shit allemaal.


Nouja, diepgaand... Sluitertijd, diafragma, iso.

De gemiddelde optonic heeft meer instelmogelijkheden ;)
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

07-12-2011 13:01

Tip: schaf een pneumatische ontspanner aan, dan ben je waarschijnlijk van alle 'ellende' af.
http://www.bol.com/nl/p/elektronica/ham ... index.html
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

07-12-2011 13:57

Jo,

Iedereen moet zelf weten wat hij doet en hoe ver hij gaat, maar als je je niet wilt verdiepen in de werking van een belichtingsmeter o.i.d., dan moet je ook genoegen nemen met het resultaat zoals dat is.

Je kunt ook heel veel geld uit gaan geven omdat je hoopt dat een veel duurdere camera het volautomatisch veel beter doet, maar daar zul je teleurgesteld in zijn als je zelf niet na wilt denken (wat mag). Die knopjes zitten er niet voor de sier op...

Het begint allemaal bij wat de belichtingsmeter ziet, met welk voorbeeld (dat kunnen tienduizenden ingeprogrammeerde beelden zijn) in zijn geheugen hij deze vergelijkt en welke instellingen hij dus kiest om de beoogde opname te maken. Doodeenvoudig.

Diafragma, sluitertijd, witbalans, ISO-waarde etc. zijn daar slechts een simpel gevolg van.

Er zit verschil in intelligentie/precisie tussen camera's; hoe zuiver ze meten, hoe goed en waarmee ze een beoogde opname kunnen vergelijken met een voorbeeld in hun geheugen en hoe goed de gekozen instellingen daadwerkelijk passen bij het beoogde beeld.

Mijn Nikon D70S met superglas ervoor is op de automaatstand een dom ding, maar omdat ik weet hoe dat domme ding kijkt, ziet, meet, vergelijkt, kiest en werkt, kan ik 'm in de zeik nemen en toch goeie beelden maken. Je moet dan wel weten wat je doet en niet een beetje maar heel goed. Hier wordt basiskennis essentieel. Die camera is een klik-klak-kastje met een metertje en een paar dingetjes, meer niet. Creatief is hij ook niet en fantasie ontbreekt, je moet het dus zelf weten.

Vooral het inzicht in de interactie tussen de functies van zaken als bijvoorbeeld diafragma, sluitertijd en ISO-waarde, is belangrijk. Als je één ding verandert, verandert namelijk alles. Begin dus bij het begin, bepaal wat het belangrijkste is voor de beoogde opname en werk van daaruit verder. Dit kan een piepklein diafragma voor heel veel scherptediepte zijn, of een hele lange sluitertijd om een beweging te accentueren, of precies de juiste witbalans omdat je een zo natuurgetrouw mogelijk beeld wilt van wat je ziet. Het is maar net wat je wilt. Je kunt echter wel weten wat je wilt, maar als je vervolgens niet weet hoe je dat moet maken, dan zul je dat moeten leren en dat kan gewoon, ook zonder duur middagje fotocursus bij een crack. Dat hele internet staat vol.

Spiegelreflexen (van compactcamera's heb ik geen verstand) hebben een belichtingsmeter die je op verschillende manieren kunt gebruiken. Je kunt hem over het gehele beeld laten werken (matrixmeting; hierbij wordt alles in het beeld meegenomen in de berekening voor de uiteindelijke instellingen), je kunt slechts een deel van het beeld meten (centrumgerichte meting; hierbij werkt slechts een centraal deel van de belichtingsmeter waarbij je het actieve deel kunt richten op het onderwerp dat goed belicht moet zijn), maar je kunt ook een piepklein deel van het beeld meten om daar je belichting op te baseren (spotmeting; slechts enkele procenten van de belichtingsmeter werken en zo kun je dus de belichting baseren op slechts een piepklein deel van het beeld).

Voorbeeld: Stel nu dat je een man met vis fotografeert. De man met vis is bruin met groen (dit ziet de belichtingsmeter als een grijstint; in dit geval donkergrijs), de achtergrond is heel licht, een wolkenlucht bijvoorbeeld (dit ziet de belichtingsmeter als heel licht grijs). Heel veel contrast dus. Om beide grijstinten goed te belichten, zijn twee verschillende instellingen nodig. Het gaat ons echter om die man met vis. Je gaat de belichting dus aanpassen aan/baseren op de man met vis. Je kunt met de centrumgerichte meting het licht meten van de man met vis, hier nog wat gewenste instellingen bij kiezen, deze handmatig instellen, de compositie maken zoals gewenst en afdrukken. Nu heb je een opname die gemaakt is met instellingen welke gekozen zijn op basis van dat ene deel; de man met vis. Inflitsen kan ook en een andere achtergrond kiezen is eveneens een optie. Vraag is echter of je dat wilt en kunt. Niet elke camera is trouwens even goed in dat inflitsen. Om het een beetje netjes te doen, moet je dus weer zelf aan de slag.

Ook kun je de matrixmeting gebruiken, een proefopname maken, kijken hoe goed je hoofdonderwerp is belicht en vervolgens bepalen of je langer of korter moet gaan belichten (met de sluitertijd) om dat hoofdonderwerp wél goed te belichten. Een beetje trial & error dus. Na verloop van tijd weet je steeds beter wat een belichtingsmeter gaat zien en kiezen en kun je van daaruit lekker eigenwijs doen (wat in dit geval vaak veel beter is).

En daarom liepen al die fotografen met zo'n losse belichtingsmeter; om dat ene deel (een gezicht van een model bijvoorbeeld) te meten en daarop hun instellingen te baseren. Vertrouw niet teveel op die fraai vormgegeven cameraatjes, ze lijken zo mooi compleet en geavanceerd, maar ze zijn gewoon oliedom, al zit er wel verschil in domheid. Een Nikon D2X van (destijds) €4500,- is een beetje doortrapter dan dat plastic kastje van mij (dat nieuw een kwart van zijn grote broer kostte). Of je nou die eerste kiest of die tweede, leer die belichtingsmeter in je camera kennen als je er wat mee wilt. Het zal wel moeten, want meer heb je niet. Die knopjes doen namelijk niks uit zichzelf.

Een zeer incomplete en zeer ongenuanceerde posting, helemaal mee eens. Over sommige dingen kun je gaan discussiëren (100% zeker weten), maar ik weet niet of dat zin heeft. Zie dit maar als een voorzichtig begin en zoek als het je interesseert, je eigen weg.

Het is in feite een simpel samenspel van een aantal factoren (en dat zijn er geen honderd en ook geen vijftig) waarin je een balans moet vinden om tot een gewenst resultaat te komen, net als met stekkeuze of aaskeuze of weet ik veel.

Wat goed of mooi is bepaalt iedereen voor zichzelf en of je beelden naderhand nog bewerkt is dus ook een persoonlijke keuze, vind ik. Het is maar net hoezeer je ergens tevreden mee bent en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Groet,
Willem :wink: