fotocamera slecht of gewoon een dramatische fotograaf


Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

04-12-2011 15:55

eigenlijk hoort dit bij fotografie thuis,heb daar al een link gemaak bij de canon SX 1 IS ,maar hoop hier iets sneller een reactie te krijgen.
Het volgende : ik ,jeroen en zijn vader hebben dezelfde camera de canon SX 1 I S gekocht,mooi ding,zwart ,kantelbaar scherm ,zelfontspanner met meerdere schoten achter elkaar,rond de 500 euro voor betaald ,dan denk je dus klaar te zijn als visser die altijd alleen vist

probleem is (als amateurfotograaf) weinig scherpe beelden ,zeker bij grauw en donker weer ,kleuren komen ook niet overheen en met flits onnatuurlijke beelden,ik ben niet de enige die hier last van heb

ik hoop op tips om gewoon redelijk kwalitatief goede opnames te maken ,je mag toch verwachten dat een camera in die prijsklasse toch op de automatische stand wel enigszins zelf zijn ISO aanpast en automatisch flits waar nodig...,we worden gewoon gedold door een pocketcamera van jeroen zijn vrouw van een laag budget,die fotos zijn veel strakker en natuurlijker

Alle info is mogelijk en eventueel info over hoe jullie scherpe beelden krijgen..bij voorbaat dank
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-12-2011 16:36

Hey Danny,

Het zou handig zijn als je enkele voorbeelden plaats zodat we een idee hebben hoe de foto's eruit zien.

Het niet scherp krijgen, kan bijvoorbeeld komen omdat jezelf te veel beweegt. Zeker snachts is dat moeilijk te zien (voor de fotograaf). Ook kan het zijn dat de fotograaf zelf iets te veel beweegt. Voor snachts kan je (soms) beter op statief foto's maken. Met een statief is het "makkelijker" dan uit de losse hand.

Wat ook nog kan is dat je te ver van de camera af zit. Mogelijk heeft jou flitser niet zoveel bereik. Of precies het tegenovergestelde je zit te dicht op de camera kan ook. (te veel licht).

Volgens mij heb je ook een schemerstand op die canon, die zou je kunnen gebruiken. Niet op nachtstand, want dat duurt het veels te lang voordat dat ding een foto maakt en moet je zeker een statief hebben.

Ik kan je wel veel vertellen over sluitertijd of diafragma's ect maar dit kan je uitgebreid op internet vinden.
Dit is wel een goede link waar je nuttige info vandaan kan halen.

http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/sluitertijd/
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/fotograferen-in-de-schemering/

Misschien heb je er wat aan. p.s Deze info geld ook voor gewone digitale camera's (jij hebt ook M waarde's of AV stand ect).

Groetjes
Alex
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

04-12-2011 17:31

bedank voor je reactie Alex..

ik doe alles met statief,dus kan niet aan t trillen liggen

Afbeelding

en met flits:
Afbeelding


kleuren komen totaal niet overeen met hoe de vis er echt uitzag....was ook weer bij donker grauw weer

en een donkere achtergrond (bosjes) was nog erger...
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

04-12-2011 17:36

Afbeelding

of dezeAfbeelding
Gebruikersavatar
martin blom
Berichten: 289
Lid geworden op: 11-02-2007 09:24

04-12-2011 20:46

Heb zelf de 20 is hier het zelfde probleem maak tegen woordig liever snachtsfotos dan krijg ik ze wel goed .Overdag is bij mij ook dramaties!
:roll:
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

04-12-2011 20:49

Misschien hier nog wat meer nuttige info over de AV stand.
http://raym.deds.nl/fotograferen%20a-stand.html

@Bob, wil je iets meer uileggen over dat kleurenverhaal?
Michiel Slootweg
Berichten: 11
Lid geworden op: 03-03-2010 20:06

04-12-2011 21:21

Hallo Danny,

Laat ik nu precies dezelfde problemen hebben.
Ik heb ook zeer vaak te maken met wazige beelden.
M'n maat heeft een powershot compact (weet niet exact welk type), en het valt gewoon op dat hij op de automaatstand
andere kleuren heeft dan ik. Hij zei al, dat het mischien met de software van de camera te maken heeft. Ik krijg alleen goede beelden op de M stand als ik alles handmatig instel, (liefst met zo'n laag mogelijke ISO waarde). Ik heb ook het idee dat de camera zeer gevoelig is voor beweging tijdens het fotograferen, namelijk bij schieten op een statief (man,visfoto's)heb ik mider last van onscherpte, dan wanneer een maat de plaatjes maakt.

Op hele hoge ISO waarde is helemaal kansloos, met in alle gevallen zeer korrelige platen. Ik vraag me af waarom op deze camera van die hoge iso waarde zitten.
Ik heb behoorlijk wat geexperimenteerd met digitale camera's, maar ik heb zeer sterk het vermoeden, dat we in dit type camera te maken hebben met een instel/software probleem.

Kortom, ik ben ook behoorlijk ontevreden over dit type Canon.
Nee Danny, geen dramatisch fotograaf.

Ik twijfel dan ook serieus of m'n nieuwe, weer een Canon zal zijn.
Mischien eens de ontevredenheid gezamelijk bij Canon neerleggen.

Mvg, Michiel Slootweg
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

05-12-2011 00:06

mannen hardstikke bedankt ,ik heb een paar serieuze borrels nodig om ze goed te bevatten....maar goed ,als simpele ziel komen zulke termen hard aan :D

bedankt voor t meedenken ,ben blij dat er mischien duidelijkheid over komt..vr gr danny
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

05-12-2011 00:08

michiel,ik denk ook sterk aan softwareprobleem..
Gebruikersavatar
Michel van Druten
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-10-2009 20:20
Locatie: Zuid-Holland

05-12-2011 00:10

Zit je weer aan de whisky ouwe stroper!? :lol:
Klasse die bak van je, hoop dat je in de toekomst het fotograferen wel onder de knie krijgt.
Misschien dat je de foto's nog wat beter krijgt door ze te bewerken.
Kijk eens in dit stukje: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=58&t=64541
Roy Oostindien
Berichten: 57
Lid geworden op: 05-03-2007 10:33

05-12-2011 11:04

Bob bedankt voor de tips, kan nu nog meer uit mn canon halen :D Was al tevreden over mn 450, kan er nu nog meer mee. Gebruik ook veel mijn canon powershot en ben daar ook teverden over zeker als je hem handmatig insteld :lol:
http://wxeyewear.eu/c/

Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd in de stront!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-12-2011 11:48

Danny,

De grijze vlek tussen de bomen op je onderste foto komt die op latere foto’s niet meer voor? Was voor mijn Canon powershot het begin van het einde. Staat nu voor de sier tussen mijn andere camera’s in de kast.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-12-2011 11:58

Probleem met de camera (SX blabla IS serie) an sich met statieffoto's is het volgende..

Alle metingen die het ding doet worden vastgelegd ten tijde dat je de ontspanknop geheel indrukt en het dingetje begint af te tellen. Vanaf dan veranderd er niets meer. Zoals Bob het uitlegt klopt het prima, maar dat werkt dus niet lekker met dit type camera. Je zit immers niet met de vis klaar op het moment dat je de knop indrukt (want het is geen camera met een afstandsbediening). En daar gaat het dus ook fout.

In feite druk je op heel andere materie af dan dat je daadwerkelijk fotografeert. En inderdaad, foto's in het donker lukken vaak wel (is ie weer)

Afbeelding

Om nu overdag ook knappe foto's te maken moet je het volgende wel een beetje onder de knie zien te krijgen. Het is de simpele-zielen-manier, maar zo werkt het voor mij meer dan prima.

- Camera goed opstellen
- Av stand, diafragma aardig omhoog, zoals Bob zei
- Ontspanner instellen op een 5-10tal foto's, met interval 20 of 30 seconden tussen afdrukken en schieten
- Simpele hengelsteun op de plek zetten waar jij de vis gaat houden met een voorwerp erover
- Vis neerleggen en alles wat daarbij hoort
- Nu afdrukken (liefst met genoemd spotmeten) op dat voorwerp, waarna je dat aan de kant mietert
- Vis pakken en pose checken in het venstertje
- Alle foto's laten maken
- Steuntje terug met voorwerp en vanaf stap zes de andere kant
- Beestje terugzetten

Oefen het eens zonder vis, je zult zien dat het al veel beter gaat. ISO moet ook niet te hoog staan in slechte omstandigheden. Ik zou wel luchten proberen te vermijden in m'n foto's
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-12-2011 12:25

Het is toch eigenlijk wel jammer dat de "auto" stand zulke slechte plaatjes oplevert. Vooral als je de camera aan een vismaat afgeeft om een plaatje van je te schieten, is het vrij lastig om dan ook nog de werking van de camera te moeten uitleggen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2011 12:33

Als ik Sven goed begrijp gaat het om foto's met camera op statief met de zelfontspanner? Als dat zo is, wordt het probleem wel heel wat duidelijker.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-12-2011 12:40

Ik ging daar gemakshalve maar van uit, daar ik Jeroen Neef ook al eens daar over hoorde. Mocht dat niet zo zijn, dan ook goed hoor. Dan gaat al bovenstaande ook op..

Maar aangezien je zo'n Powershot Sx serie alleen maar koopt omdat je juist met simpele middelen zelf een foto wilt maken schoot dit me gelijk te binnen. En de plaatjes spreken ook voor zich eigenlijk ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-12-2011 13:03

Maak een paar test foto's overdag met een voorwerp. Is die goed dan hou je de instelling voor overdag.
Nacht foto's zelfde verhaal.

Ik bedoel,met dit soort camera's leer je het niet zo snel. Ik ben met mijn goedkope 1000D ook een jaar bezig geweest om het onder controle te krijgen,zelfs software gekocht voor de omgang met digitale foto toestellen. Eigenlijk kan je met elke instelling prachtige foto's maken,alleen moet je wel weten hoe je die insteld. Lichtgevoeligheid is nogal van belang en de insteling van de licht gevoeligheid verschilt weer per instelling.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

05-12-2011 13:41

Sven van Anrooy schreef:Probleem met de camera (SX blabla IS serie) an sich met statieffoto's is het volgende..

Alle metingen die het ding doet worden vastgelegd ten tijde dat je de ontspanknop geheel indrukt en het dingetje begint af te tellen. Vanaf dan veranderd er niets meer. Zoals Bob het uitlegt klopt het prima, maar dat werkt dus niet lekker met dit type camera. Je zit immers niet met de vis klaar op het moment dat je de knop indrukt (want het is geen camera met een afstandsbediening). En daar gaat het dus ook fout.

In feite druk je op heel andere materie af dan dat je daadwerkelijk fotografeert. En inderdaad, foto's in het donker lukken vaak wel (is ie weer)


Om nu overdag ook knappe foto's te maken moet je het volgende wel een beetje onder de knie zien te krijgen. Het is de simpele-zielen-manier, maar zo werkt het voor mij meer dan prima.

- Camera goed opstellen
- Av stand, diafragma aardig omhoog, zoals Bob zei
- Ontspanner instellen op een 5-10tal foto's, met interval 20 of 30 seconden tussen afdrukken en schieten
- Simpele hengelsteun op de plek zetten waar jij de vis gaat houden met een voorwerp erover
- Vis neerleggen en alles wat daarbij hoort
- Nu afdrukken (liefst met genoemd spotmeten) op dat voorwerp, waarna je dat aan de kant mietert
- Vis pakken en pose checken in het venstertje
- Alle foto's laten maken
- Steuntje terug met voorwerp en vanaf stap zes de andere kant
- Beestje terugzetten

Oefen het eens zonder vis, je zult zien dat het al veel beter gaat. ISO moet ook niet te hoog staan in slechte omstandigheden. Ik zou wel luchten proberen te vermijden in m'n foto's



Sven, ik ben wel benieuwd als jij al je (gelukte) nachtvisfoto's erop naslaat welke waardes (TV, flitsintensiteit, etc) de overhand hebben? Volgens mij kun je dan met de powershotmodellen al deze optimae instellingen, inclusief het 10x foto maken om de 5 seconden, 'vastzetten' onder de C button
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-12-2011 13:45

Theo,

Dat klopt en dat heb ik ook gedaan. Vandaar dat ik er nu niet meer over hoef na te denken. Maar dan nog zul je met een 'hulp object' moeten werken om een beetje mooie foto's te krijgen.

In het donker een wit emmertje op een steun, overdag iets anders. Is nog een beetje uit de oude tijd, je kunt ook wel manueel focussen met deze camera's maar dan nog zit je met het probleem van de metingen als je niet 'iets' focust en daarop afdrukt, waarna je de plaats van dit object inneemt met de vis ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-12-2011 14:05

Heb ik hier de verkeerde camera als ik naar de prijzen kijk van 159 eurotjes?

Valt me op dat riviews op kieskeurig sterk uiteenlopen.

http://www.kieskeurig.nl/digitale_camer ... ws/286666/


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

05-12-2011 15:29

Dat lijkt me wel.
Ik weet niet hoelang Danny zijn camera al heeft? Je zal maar de topprijs betalen en ook nog kutfoto's schieten..

:)


Groet,
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-12-2011 15:43

Ik ben benieuwd of je hem voor die prijs ook daadwerkelijk hebt, of dat er een kutsmoes komt mbt de voorraad. Heb voor mijn sx 10is destijds 369 euro betaald en ben nog steeds tevreden. Ook ik ben geen fotgrafie held maar red mezelf er toch prima mee..

Je moet er wel even handig mee worden.

Danny, probeer bovenstaande nou gewoon en kom erachter dat het allemaal wel meevalt.. als het je dan niet lukt ben je gewoon een dramatische fotograaf, lol
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

05-12-2011 18:17

Rick Van Derks schreef:Dat lijkt me wel.
Ik weet niet hoelang Danny zijn camera al heeft? Je zal maar de topprijs betalen en ook nog kutfoto's schieten..

:)


Groet,



Goed Rick, vertel eens wat Danny anders moet doen?
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

05-12-2011 19:28

michel: ik zat inderdaad aan de whiskey..anders had ik dit topic gisteravond niet geopend...,ouwe sluwe vos.... :D

sven: ben al iets wijzer..bedankt,heb trouwens 500 euro betaald meen ik me te herrineren

pj otte: ik heb de camera anderhalf jaar denk ik,en hij is al eens ter reparatie geweest : opeens zwart beeld...beeldsensor kapot.....,het bizarre is dat jeroen zijn vader hetzelfde had vlak na de aankoop: zwart beeld ..beeldsensor kapot...

overigens moet ik ook zeggen dat al mijn vissen op de fotos 10 pond zwaarder lijken door mijn lange slungelarmen en dat ik de elleboog rust op knie houding aannneem ,en ja ik druk ze dus automatisch,vind het ook niet altijd mooi,maar liever dat dan een vis die amper te zien is op de foto,dus weten jullie gelijk dat ik een fotograafprutser ben en een knollentrekker,is dat ook weer uit de wereld...

bedankt mannen!
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

05-12-2011 19:39

zijn de andere type camera s van een ander merk zoals de nikon 5000d nou beetje vergelijkbaar met deze situaties.?