nachtvissen wetenswaardigheden


Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-04-2013 19:48

De kosten van de VISpas waren destijds voor 2 hengels en voor 3 maanden nachtvissen behoudens een paar rivieren.

In het beleidsplan van Sportvisserij Nederland 2010-2015 staat :

"waar er behoefte aan bestaat tegen extra betaling aan een deel van de aangesloten
sportvissers extra bevoegdheden toe te kennen (bijv. toestemming tot nachtvissen, het
gebruik van drie hengels of het onttrekken van vis) moet dit waar mogelijk éénduidig via een
toegevoegde aantekening op de VISpas worden geregeld om een nieuwe wildgroei in
visdocumenten te voorkomen. Vanzelfsprekend blijven de federatieve inkomsten daaruit (minus kosten) dan toevloeien aan betrokken federaties of verenigingen."


Volgens mij is dat precies wat er nu gebeurt met dat stickertje op de achterkant van mijn en inmiddels bijna 20.000 andere VISpassen.

Maar als Peter liever 6 verschillende nachtvisvergunningen voor 6 verschillende wateren van 6 verschillende syndicaatachtige overprotectionische HSV-en koopt? Hij gaat zijn (wandel)gang maar :o :lol:
mark den braven
Berichten: 23
Lid geworden op: 04-12-2009 19:58

01-04-2013 20:09

Ik heb het stickertje net besteld via de ksn.
Laat de nachten maar komen.

Ps zou je zoiets niet van tevoren kunnen aangegeven dat dit gelijk op de vispas komt?

groet mark
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-04-2013 20:28

Zou er geen derde hologram kunnen komen, in de vorm van de kaart van Nederland welke het recht geeft op IEDER water in NL te mogen vissen, uiteraard wel tegen de geldende regels. Zo'n zegeltje mag van mij best €50,- kosten...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-04-2013 21:57

Gaat hier om de kosten die niet in verhouding staan tot de kosten van de vispas. Had de kosten van vispas met € 1 laten verhogen en controles zouden meer dan evenredig kunnen stijgen. Dat witvissers hier een beslissende stem in gehad hebben en dollar tekens in de ogen doorslaggevend waren mag duidelijk zijn. Boa’s die aan onkosten vergoeding € 1500 krijgen zou je daardoor met 300 man of vrouw kunnen uitbreiden.

Ben verder geen voorstander van grootschalige uitzettingen van karper in ons land zou het nog mogelijk zijn? Een herhaling van de zestig en zeventig jaren is zeker niet wenselijk. HSV betalen nu ook gewoon geld aan hun Federatie voor het uitzetten van b.v. kruiskarper, wat ook voor (Spiegel)karper zou kunnen gelden. Waarbij vooraf bekeken kan worden of het uitzetten van karper wel wenselijk is. Nu is het nog een wildgroei met de nodige gevolgen waar enkel door een groep enthousiastelingen vrijwilligers advies wordt gegeven. Enige structuur hierin door federaties en KSN die zegt voor de karpervissers op te komen zou een groot goed zijn.

Dit advies kost niets,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-04-2013 10:04

pj otte schreef:In goed overleg met Sportvisserij Nederland, Oost-Nederland, Friesland en Hengelsportfederatie Groningen/Drenthe is het nu mogelijk om met 1 NachtVISpas te vissen in de NachtVISwateren van alle drie de federatiegebieden!
Dit geldt eveneens voor het vissen met drie hengels. Je hebt naast je NachtVISpas of Derde HengelVISpas wel altijd een normale VISpas nodig.

De NachtVISpas kost € 10,= en de Derde HengelVISpas € 25,=. Let op: bij onze federatie is het niet mogelijk om een aparte Derde HengelVISpas te kopen. Deze is altijd gecombineerd met de NachtVISpas. Eventueel kunnen administratiekosten berekend worden.

Hou altijd de websites van Sportvisserij Friesland en/of Hengelsportfederatie Groningen/Drenthe in de gaten voor wijzigingen en de wateren waarin je mag nachtvissen of vissen met drie hengels.
Lees hier meer over de Nacht-/Derde HengelVISpas van Oost-Nederland.

Gevonden op de site van Sportvisserij Nederland

Zijn zij zo vooruitstrevend of is de rest zo laks

Groet,
Peter


April 2012 : Geen wanklank te lezen over de invoering van de nachtvis- derde hengelpas in de Noordelijke Federaties.

Sterker nog volgt de "lakse" rest van het land zijn exact dezelfde tarieven ineens niet meer vooruitstrevend maar is de verhouding zoek.

:-? :-? :-?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-04-2013 10:08

De kosten van de VISpas waren destijds voor 2 hengels en voor 3 maanden nachtvissen behoudens een paar rivieren.


Vreemde zin, wat de kosten aangaat voor de visrechthebbende aangaande het nachtvissen is er namelijk niets veranderd. Al meer dan 25 jaar was het mogelijk zonder extra kosten voor een ieder dus niet alleen voor de karpervisser om in de nachtelijke uren te vissen. Wat nu verandert is dat er behoudens uitzonderingen als b.v. Natura 2000 gebieden er geen wettelijke belemmeringen zijn om te komen tot het nachtvissen in ons land. De aanvraag om te komen tot toestemming die de laatste jaren soms meer dan een jaar op zich liet wachten was daarmee van de baan.

Ook wat de derde hengel aangaat zijn er geen extra kosten voor de visrechthebbende. Dat een deel van de inkomsten voor het instant houden van de karper wordt gebruikt is prima, mits men hier verstandig mee omgaat? Dat er nu al een half miljoen euro op de rekening van Sportvisserij Nederland is bij geschreven. Waarvan een deel voor het uitzetten van karper wordt gebruikt?? Is dan niet meer dan een verkapte kosten verhoging. Die (blijf het maar herhalen) nodig was om bestuurders over de streep te krijgen. Dit hoofdzakelijk op het bordje van de karpervisserij neer te leggen kun je beschouwen als een vorm van rechtsongelijkheid. Gaat mij persoonlijk niet om het geld maar om de manier zoals er met karpervissers door federatie bestuurders wordt omgesprongen. Dat een KSN die zegt voor de belangen voor de karpervisser op te komen dit niet erkend blijft me verbazen.

Maar als Peter liever 6 verschillende nachtvisvergunningen voor 6 verschillende wateren van 6 verschillende syndicaatachtige overprotectionische HSV-en koopt? Hij gaat zijn (wandel)gang maar


Stel dit nergens hier
Dat het nog lang geen rozengeur en maneschijn is maar juist het tegendeel speelt het volgende voorbeeld. Dat aantoont het hier niet om de belangen van de karpervissers gaat maar puur om het geld innen. Neem de Zuid-Willemsvaart, heb hier alleen al om te komen tot het vissen met drie hengels te maken met vier verschillende visrechthebbende die alle hun eigen regels hanteren. Behoudens het Noorden van het land is het niet anders. Schei uit met die praatjes die vullen namelijk geen gaatjes.
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

02-04-2013 10:42

overal mag je onderhand fatsoenlijk nachtvissen.... en hier in Oss doen ze weer moeilijk !!!
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-04-2013 11:09

Tja Peter,

als er sinds 2007 een federatieve geldstroom met behulp van KSN regio in gang is gezet, een stroming die eerst door 2 andere noordelijke federaties wordt omarmd en daarna landelijk wordt overgenomen en onomkeerbaar is. Dan kan je als De KSN zijnde of je kont tegen de krib ingooien en alle inkomsten de algemene middelen in zien verdwijnen of zoals De KSN nu gedaan heeft er het maximaal voor de Nederlandse karpervisserij uitpeuteren.



m.vr.gr.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 02-04-2013 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-04-2013 11:14

Ik herinner me een quote : wie niet waagt is een prutser .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-04-2013 11:50

Door te erkennen als belangenvereniging die de KSN is dat geld op dit punt in belangrijke maten over de rug van de karpervisser geïnd worden en verdwijnen voor een deel richting de algemene middelen zou een eerste stap zijn. Nu wordt het allemaal gepresenteerd als "Hosanna in den Hoge" terwijl het toch een stuk genuanceerder ligt.

Juist het verschil met de Noordelijke federaties waar al het water ingebracht is toont alleen al aan. Dat een op een dit niet overgenomen kon worden voor de rest van ons land.

Een andere vraag komt bij me op hoe de verdeelsleutel van de inkomsten is?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-04-2013 12:15

Herhaling van zetten ?

Het is bij iedereen bekend en ook door De KSN herhaaldelijk aangegeven dat 99 % van de gebruikers van de landelijke nachtvis- en derde hengeltoestemming uit karpervissers zal bestaan.

De KSN heeft altijd geroepen dat een deel van die opbrengst het liefst minimaal 25 % ten gunste aan de karpervisserij moet komen.

http://www.sportvisserijnederland.nl/in ... sp?id=3651

5. Besteding inkomsten
De inkomsten uit de verkoop van de Nachtvistoestemming en Derde hengeltoestemming worden gebruikt voor het uitbreiden van het aantal nachtviswateren, lobby bij lokale overheden voor het mogen gebruiken van schuilmiddelen bij het nachtvissen, het uitzetten van (spiegel)karper en controle om misstanden bij het nachtvissen tegen te gaan.


Is allemaal al veel eerder gemeld en bekendgemaakt.

Succes verder met je queste. Ik doe er niet meer aan mee. :o
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

02-04-2013 12:22

ik weet het niet hoor mannen, er is iets hier waar een naar smaakje aanzit. Ik zou zeggen praat een goed met elkaar.......
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-04-2013 12:34

Eerst waren het de kosten die niet in verhouding zouden liggen.

Die kosten zijn weer niet belangrijk bij een nachtvis- en derde hengelpas als het om de drie noordelijke federaties gaat.

Praten en discussieren met een draaitol doe ik niet meer aan mee.

Einde bericht(en)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-04-2013 13:50

Je zou moe worden van dit gedoe. Het begin was simpel n.l. invoering van een nachtvispasje voor alle wateren van Sportvisserij Oost-Nederland vanaf 1-1-2007 voor € 10,- per jaar. Geen enkele karpervisser die destijds gemekkerd heeft over die € 10,-. Integendeel, direct al in 2007 bestelden bijna 7000 karpervissers in het gebied van Sportvisserij Oost-Nederland een nachtvispasje. Wat later hebben de federaties Groningen-Drenthe en Friesland dit voorbeeld gevolgd met als extra dat iedereen die van een van deze 3 federaties een nachtvispasje had gekocht ook gratis 's nachts in de wateren van de beide overige federaties mocht vissen, ook toen weer helemaal niemand die gemekkerd heeft over die € 10,-. Later is het met de 3e hengelvergunning op ongeveer dezelfde wijze gegaan al was de prijs daarvan € 25,-. En per 1-1 j.l. is dit een landelijk gebeuren geworden.
Duidelijk moet toch zijn dat nachtvissen voor € 10,- in grote delen van Nederland echt een koopje is wat in geen enkel ander land nog gerealiseerd is. En, niemand is verplicht met 3 hengels te vissen, en wie dat niet wil kan dus ook de € 25,- besparen.
Gezien de visrechtensituatie in ons land zal het ook iedereen met enige kennis van zaken duidelijk zijn dat een nachtvispasje voor alle wateren in Nederland een utopie is omdat veel HSV-en hun water(en) niet willen of kunnen inbrengen in de landelijke lijst, geldt idem dito voor de 3e hengelvergunning.
Ik ben ervan overtuigd dat vrijwel iedereen tevoren blindelings had getekend om voor één tientje op een heleboel wateren in Nederland 's nachts te mogen vissen en in wat mindere mate geldt dat evenzo voor de 3e hengelvergunning.
Achteraf mekkeren om een tientje of geen 100% dekkingsgraad van het nachtvispasje is simpel en wat mij betreft veel te gemakkelijk, ervoor zorgen dat zoiets gerealiseerd kon worden was verre van simpel...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-04-2013 14:21

Het om het algemeen belang gaat (rechtsongelijkheid) of mijn eigen geld zijn net als zij die al in het bezit zijn van de nachtvispas en derde hengelvergunning zijn toch echt verschillend zaken.

Het is bij iedereen bekend en ook door De KSN herhaaldelijk aangegeven dat 99 % van de gebruikers van de landelijke nachtvis- en derde hengeltoestemming uit karpervissers zal bestaan.

Rede te meer dat er sprake is van rechtsongelijkheid.

De verplichting wordt je zomaar opgelegd terwijl met de overheid is afgesproken dat de vispas niet duurder zou worden. Neem dit aan daar je er niet inhoudelijk op wilt reageren? Als bestuurslid van Sportvisserij Zuidwest Nederland en KSN bestuurslid moet het toch eenvoudig zijn hier duidelijk in te scheppen. Is het toch anders dan verneem ik dat graag.

5. Besteding inkomsten
De inkomsten uit de verkoop van de Nachtvistoestemming en Derde hengeltoestemming worden gebruikt voor het uitbreiden van het aantal nachtviswateren, lobby bij lokale overheden voor het mogen gebruiken van schuilmiddelen bij het nachtvissen, het uitzetten van (spiegel)karper en controle om misstanden bij het nachtvissen tegen te gaan.

Aan het uitbreiden van het aantal nachtviswateren zijn geen noemenswaardige kosten aan verbonden. Lobby bij locale overheden is helaas in 95% van de gevallen een gepasseerd station. Toen de kampeerwet is veranderd had dit lobby moeten plaats vinden door federaties. Dat KSN leden (zal geen namen noemen) op persoonlijke titel dit gedaan hebben is te prijzen. Zijn dan ook in belangrijke mate omschrijvingen waarbij de uitslag van te voren bekend is. Maar ja je moet iets hebben om neer te pennen. Wat de twee laatste punten aangaat is mijn mening hier over bekend.

Aart,

Een ieder zijn mening, dat hier spraken is van rechtsongelijkheid ten opzichten van andere vissers kan niemand me ontnemen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-04-2013 20:42

Laatste opmerkingen mijnerzijds.

Zie Aart, achteraf mekkeren is zo makkelijk....

De VISpas kost al jaren hetzelfde.

Het zijn jouw aannames en het is jouw mening.

Ik wens je er veel succes mee.


m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-04-2013 22:18

Ik denk dat beide opinies een deel van het gelijk hebben. Voor mij was het de AHV die tegen betaling een nachtvisverblijfpas invoerde die weinig bijdroeg in de legalisering van het nachtvissen met een tentje (2008?). Samen met de derde hengelvergunning was dat een mooie bron van extra inkomsten voor de AHV. Wat dat betreft lijkt het nu landelijk gelijk getrokken voor minder kosten. Maar is inmiddels een gepasseerd station. Dit is een strijd die niet meer te winnen is. Achteraf gezien is er wellicht wat veel meegegaan met de perceptie van regels aan hun laars lappende karpervissers die extra veel controles zou vereisen. Maar ja, dat is wel de heersende perceptie die moeilijk te bestrijden is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-04-2013 07:16

Vecht je vete lekker elders uit zeg, iets waar het wat bijdraagt . Ik proef nu slechts wrok en voor je het weet wordt zo iemand karikatuur van zich zelf.
Maar als Peter liever 6 verschillende nachtvisvergunningen voor 6 verschillende wateren van 6 verschillende syndicaatachtige overprotectionische HSV-en koopt? Hij gaat zijn (wandel)gang maar


Deze gekkigheid moet door visrechthebbenden bestraft worden door intrekking machtiging/pacht
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-04-2013 07:57

... 21 ...22...23

Zo ff tot 10 geteld 8)

Elk lid van de HSV heeft het recht om te nachtvissen, tentje te gebruiken, snoekvissen, wedstrijdvissen en te kaarten. Elk lid heeft baat bij regelmatige controles. ( minimaal 150 leden meer voor De Snoek)

Dat niet iedereen dat WIL is een ander verhaal. Dat betekent in mijn ogen dat een vergunning voor elk lid gelijk zou moeten zijn.

Daar kan je van vinden wat je wil, maar is gewoon zo. Dat het zo niet werkt is een ander verhaal... Ik heb er de tijd en zin niet meer aan, maar mijn inzet zou zijn om voor wedstrijdvissers de eigen bijdragen te verhogen tot minimaal het uitgekeerde prijzengeld. Snoekbaarsvissers kunnen zegels kopen a raison de eur 10 pst. Per zegel 2 kilo snoekbaars mee te nemen. Ik schud ff wat uit de mouw.

Zal wel niks worden maar ze gaan der goddelijke gang maar.


Mocht er een instantie iets wezenlijks toe willen voegen?

Maak een app waarin je hsv- en aan en uit kan zetten. Ene jaar wel water x dan niet. Sta je aan water c en wil je vissen en valt net niet onder je pas/vergunning. klik en klaar.

Nu loopt iedereen te janken dat je in oktober op moet zeggen. Dat weet ik dan nog niet kut. Dat is afhankelijk van seizoen, weer en werk. Dat beslissen de meeste NU pas.

90% zal de hele vereniging een biet zijn. Zijn kaartjesverkopers meer niet.


Maak er dan een maximum van van zeg eur 175 totaal dan mag je overal vissen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-04-2013 09:07

Deze gekkigheid moet door visrechthebbenden bestraft worden door intrekking machtiging/pacht


Klaas, volgens mij zijn dit een en dezelfde persoon aan zelfkastijding doen we hier toch niet :wink:

Afbeelding

Over karikatuur gesproken :lol:
robertino smith

03-04-2013 09:31

:-? Hier in ieder geval een tevreden patient :roll: , afgelopen weekend in een andere provincie gevist (water waar ik in 2009 voor het laatst heb gevist), toen met een sub lidmaatschap, nu met mijn huidige pas (kreeg ook nog controle, niks aan de hand 8) ). Regio daar omringd door vele mooie wateren, zou mooi zijn als dat ook onder een hoed kwam (vele hsv en), zou daar ook het hele jaar kunnen nachtvissen met tent en dat voor een extra €10,-, lust er wel pap van :wink: !

mvg.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-04-2013 12:36

De visrechthebbende verpacht m.i. deze rechten aan een hsv joh boeie noem je het vuisrechteigenaar.

Enne als jij jezelf zo ziet? Prima toch?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-04-2013 12:40

ik ben ook dik tevreden !! heerlijk om er zo met 3 hengeltjes bij te mogen zitten zonder gezeur.... 8) 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

03-04-2013 15:26

Dit jaar al Rik?

Mooie foto!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-04-2013 16:10

dit jaar ??

( thanx )