nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-11-2011 20:00

Ergens (nog niet bekend wanneer) in 2012 veranderd de visserij wetgeving. De visserijwet van 1985 staat letterlijk:
Letterlijk staat er in artikel 7, eerste lid, van het Reglement voor de Binnenvisserij 1985: 'het is verboden te vissen tussen twee uur na zonsondergang en één uur voor zonsopgang. Dit verbod geldt voor elk water gedurende de periode 1 september tot en met 31 mei.

Bron: http://www.karperwereld.nl/rotary/deel171.php d.d. 08-11-2011

Dit artikel wordt geschrapt, dat wil zeggen dat er door de Nederlandse overheid geen beperking meer wordt opgelegd ten aanzien van het vissen, tussen 2 uur na zonsondergang en en 1 uur voor zonsopkomst.

Met andere worden: vissen in de nachtelijke uren wordt niet meer beperkt door de overheid.

Sportvisserij Nederland reageert daarop met de volgende tekst.

Art. 7, lid 2, sub a. Hier vervalt de beperking tot de zomermaanden voor het nachtvissen zodat het vissen met de hengel in principe het hele jaar ’s nachts wettelijk is toegestaan, behoudens de wateren die ook nu al hiervan zijn uitgesloten. Wij zijn zeer verheugd met het verruimen van de mogelijkheden om ’s nachts te vissen. De verantwoordelijkheid ten aanzien van de belangen van derden en voor het toezicht komen hiermee bij de sector zelf te liggen. De sportvisserijsector vult deze verantwoordelijkheid in met controle en toezicht door hengelsportcontroleurs en bijzonder opsporingsambtenaren.

Bron: http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... isserijwet d.d. 8-11-2011

Wat veranderd er nu

• Zoals vermeld de beperking vervalt, behoudens de wateren die nu al zijn aangesloten (bijv. natura 2000 wateren)
• De sportvisserij sector moet dit zelf gaan organiseren, d.m.v. controle en handhaving
• Het betreft het nachtvissen voor alle wateren in NL, behoudens die wateren die onder punt 1 vallen (dat is niet uitsluitend natura 2000 wateren)
Wat veranderd er niet

• Het gebruik van enig onderkomen, paraplu , bivy etc. Dit is nog steeds op veel plaatsen niet toegestaan.
• Bij heel veel HSV’s zullen niet de vergunning voorwaarden veranderen, hierin staan nog meer uitsluitingen.



Wat zijn de kansen voor de sportvisserij sector

1. De sportvisserij sector kan zelf het nachtvissen organiseren voor het hele jaar, dit toestaan of verbieden.
2. De sportvisserij sector kan zelf het controle apparaat hierop inrichten.

Bedreigingen
1. Wanneer de sportvisserij sector niet de kansen benut, zullen andere partijen dit overnemen, met een negatief effect op deze regelgeving.
2. Bij in ieder geval enkele HSV-en zijn in de vergunning voorwaarden letterlijk opgenomen dat het nachtvissen alleen is toegestaan in de maanden juni, juli en augustus. Indien deze niet aangepast worden blijft de HSV waar jij lid van bent dit beperken (Je kan dit op zoeken in de lijst van viswateren van je eigen HSV)
3. Zolang niet alle wateren van NL in 1 lijst van wateren staan is 1 nachtvis toestemming nog een utopie. Dit houdt in dat de regelgeving op het nachtvissen alleen nog maar lastiger zal zijn vooral in het begin.

Mijn conclusies en verwachtingen tot zover zijn:

• Dat de kans erg groot is dat de sportvisserij sector en dan met name de HSV-en hier niet al te veel mee zullen doen. Wat zal resulteren dat andere 3e partijen dit zullen gaan overnemen met een negatief effect op het nachtvissen.
• Sportvisserij Nederland en de federaties in nederland zullen naar verwachting dit wel goed organiseren.
• Door het nachtvissen lokaal goed te organiseren, met aantoonbare controles en naleving van de regelgeving, zullen veel meer openingen ontstaan voor het gebruik van onderkomens.
• Dat voorlopig 1 algemene regelgeving die geld voor heel NL nog lastig zal worden. Dit zal wel zeker tot 2015 duren willen we daar wat voortgang in kunnen zien.

Met name mijn conclusies en verwachtingen hoeven niet per definitie waar te zijn, het is slechts hoe ik er tegen aankijk. Aanvullingen of andere inzichten zijn altijd welkom.

Met vriendelijke groet,
René Berger

p.s. misschien kan een moderator deze sticky maken voorlopig?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-11-2011 20:52

Sticky bij deze,
hoop dat meer dan 95% van de wateren voortaan het hele jaar door gewoon 's nachts gevist mag worden.
Geeft ook meer rust op de spaarzame wateren hier in de buurt waar het wel het gehele jaar mag. Ben persoonlijk van mening dat de overlast juist door de "vissers" in de zomermaanden het hevigste is, niet de "die-hard" die in November nog z'n nachtjes maakt.

Nu nog één pas voor heel NL nachtvissen en derde hengel, en is weinig meer te wensen over :lol:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-11-2011 07:58

Weet je wat ik hoop?



Dat er geen debielen zijn die hier veelvoudig misbruik van gaan maken en het verpesten voor een ander. Maar laten we positief blijven. Het kan een mooie aanvulling zijn op je visserij. Mooi dat hier een sticky van gemaakt is omdat het voot velen erg onduidelijk was. Het geschreeuw "vanaf 2012 mogen we overal waar we willen het hele jaar nachtvissen" heb ik vaak mogen vernemen en ik hoop dat velen het hier lezen en de regels in acht nemen.

Nice neergezet Rene!
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-11-2011 08:10

Marco Mensing schreef:Nu nog één pas voor heel NL nachtvissen en derde hengel, en is weinig meer te wensen over :lol:


Als KSN-bestuurder ben ik lid van de werkgroep Nachtvissen en 3e Hengel van Sportvisserij Nederland. Heel Nederland halen we ( nog :wink: ) niet.

Maar dat veel federatiewateren per 01 januari 2013 op 1 landelijke NachtVISpas en 3e HengelVISPas zullen zijn ingebracht kan en mag je vanuitgaan.

Het is aan de hengelsportverenigingen of zij hun nachtviswateren eveneens willen inbrengen.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

09-11-2011 08:30

En juist diegene die niet lid van de KSN zijn hebben weer even een moment om over het volgende na te denken: Waarom zijn jullie geen lid?
Of gaan jullie gewoon wederom profiteren van de tomeloze inzet van anderen om straks overal en altijd in de nacht, met je derde hengel op die prachtspiegels te vissen. namens de ruim 1 % van de in Nederland vertegenwoordigd lid zijnde karpervissers: GRAAG GEDAAN>
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

09-11-2011 08:54

Sterker nog Cor, dankzij een handvol ksn leden :wink:
en daar weer 2 van die echt iets in te brengen hebben..

Ik weet wel wie ik voordraag straks bij de karper promotor van 2012 8)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-11-2011 09:00

@ TS,

helemaal TOP! :D


Cor Hendriks schreef:
Of gaan jullie gewoon wederom profiteren van de tomeloze inzet van anderen om straks overal en altijd in de nacht, met je derde hengel op die prachtspiegels te vissen. namens de ruim 1 % van de in Nederland vertegenwoordigd lid zijnde karpervissers: GRAAG GEDAAN>
.


@ Cor, ja 8) maar wel bedankt nog :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

09-11-2011 14:03

Ik begrijp werkelijk niet, hoe een informatie stukje over nachtvissen zich kan ontwikkelen in een discussie over al dan niet lid zijn van de KSN? Daar heb ik echt wel moeite mee. Ik had echt gehoopt op inbreng in de vorm van andere visies over het nachtvissen, vragen van forum leden hoe het in hun vereniging er aan toe zou gaan. Uitzonderingen op de regel etc.

Ik vind dat als je stelt dat alleen KSN leden zich inzetten voor het algemeen belang dat je zowel een hele grote groep vrijwilligers als ook de KSN als organisatie echt teniet doet. Ik ken persoonlijk een zeer grote groep vrijwilligers die echt geen lid zijn van de KSN maar zich toch iedere maand opnieuw inzetten voor het belang van de karpervisser.

Ben ik dan zelf lid van de KSN? Ja
Steun ik het beleid van de KSN? Ja

Is mijn drijfveer het lidmaatschap van de KSN? Nee.

Landelijk en regionaal heeft de KSN wel laten zien dat ze echt sterk zijn en voor het algemene belang opkomen. De reikwijdte is echter voor de KSN ook bereikt als het gaat om lokaal niveau. Zoals ik in de start al zei, juist lokaal daar dreigt het mis te gaan, zonder inzet van vrijwilligers in de verenigingen. En ja, de kennis van de KSN zou daar bij kunnen helpen en kennis moet altijd bijgewerkt worden, dus een lidmaatschap kan in dat geval handig zijn, maar is geen must. Je hoeft geen KSN lid te zijn om jouw belangen in jouw vereniging te behartigen.

Bij deze dan ook het verzoek om over het nachtvissen te praten, kijken wat komt erop jouw water af waar jij op vist.

Circuit wateren, boezem systemen, eigenlijk alle wateren die niet 'van meer dan plaatselijk belang' zijn gaan mogelijk buiten de boot vallen. Dat is een behoorlijke slok water. Hoe is het bij jouw vereniging geregeld?

Gr. Rene
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

09-11-2011 22:00

Zou prettig zijn als dit topic word op geschoond en dat erweer on topic gepraat kan worden.
Altijd hetzelfde gezeik iemand maakt een topic en andere weten het weer te vergriepen door over een ander onderwerp te beginnen in een bestaand topic.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-11-2011 22:45

Tot je dienst.

Graag gevolg geven aan het volgende verzoek van de topic starter. De verandering is belangrijk genoeg. Het KSN element in het tot stand komen niet onbelangrijk, maar niet een doel op zich.

Rene Berger schreef:Bij deze dan ook het verzoek om over het nachtvissen te praten, kijken wat komt erop jouw water af waar jij op vist.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

10-11-2011 06:37

thnx
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-11-2011 06:53

Het is en blijft een utopie dat alle (meer dan 900) HSV-en in Nederland een nachtvispas en 3e hengelvergunning in gaan voeren. Hun wateren in de landelijke vergunning inbrengen is al geen optie, ondanks jarenlang lobbyen hierover door met name de federaties. Ik heb meegemaakt dat meer dan 80% van de aanwezige HSV-en in een Federatievergadering tegenstemde om zelfs maar een commissie te benoemen om te onderzoeken of bovengemeentelijke wateren wellicht in de landelijke vergunning ingebracht zouden kunnen worden.
Betreft Natura 2000 gebieden, René, in een deel van die gebieden mag nu wel de 3 zomermaande 's nachts worden gevist. Zal m.i. ook zo blijven na de AMvB waarin het nachtvissen het hele jaar door zal worden geregeld. Sportvisserij Nederland zal zich wel sterk blijven maken dat ook in de Natura 2000 waar dat geen probleem is het nachtvissen op termijn van de 3 zomermaanden wordt uitgebreid tot het hele jaar door nachtvissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-11-2011 10:30

Sterker nog Aart in 1 van de Natura 2000 gebieden mag je op een deel het hele jaar door nachtvissen,
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

10-11-2011 10:53

hsv de snoekbaars soest-baarn geeft aan geen derde hengel vergunning te overwegen
en dat er maar weinig gaat veranderen hier in de regio ivm nachtvissen helaas
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-11-2011 11:53

Zie ik iets over het hoofd, of gaat er voor Federatie Groningen Drenthe niet veel veranderen? nachtvissen is daar op alle federatiewateren volgens mij al het gehele jaar toegestaan, als je tenminste een nachtivspas hebt. Niet federatiewateren vallen onder lokale verenigingen e.d. en die hebben hun eigen regels? Zoals volgens mij al al terecht wordt genoemd zal de zomerperiode ook meer "troublemakers" opleveren dan de rest van het jaar...

Zelf ben ik onderdeel van de karpercommissie assen, waarin voor de verenigingswateren per water het beleid wordt besproken met het bestuur van de vereniging.
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

10-11-2011 12:43

Denk dat het heel belangrijk is dat er goed gekeken gaat worden op welke wateren de 3 hengelvergunning van toepassing is.
Er ontstaat nu al bonje op veel wateren,en dan zeker als je met 2 man 6 lijnen uitvaart op die manier claim je al gauw een watertje,en krijg je vaker onderling strijd.
"wind op de kant is karper op het land"
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-11-2011 13:30

Nooit toestaan op putjes,evenals nachtvissen in wijken/buurten,dat is vragen om problemen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-11-2011 14:08

Wij hebben de vereniging geadviseerd het alleen toe te staan op een grote put met een beperkt aantal stekken. Is verder aan het bestuur om een besluit te nemen.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

10-11-2011 16:48

leen goudappel schreef:Nooit toestaan op putjes,evenals nachtvissen in wijken/buurten,dat is vragen om problemen.


Helemaal mee eens ... om over die 3-e hengel maar te zwijgen. In deze regio is t al druk zat op de kleinere wateren/ putjes enz.
Ach zal wel zien wat ervan komt, bevalt t niet gaan we verderop verder vissen...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-11-2011 17:44

Hele jaar nachtvissen binnen de bebouwde kom gaat anders al jaren prima in Hellevoetsluis.

Valt of staat met controle controle en nog eens controle.

Als HSV-bestuur moet je ook niet schromen om bij overtredingen schorsingen of royementen uit te spreken en te handhaven.

m.vr.gr.
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

10-11-2011 18:02

Vind het zelf wel jammer dat je voor bepaalde gebieden een nachtvispas moet hebben. Kunnen ze niet 1 nachtvispas doen die je bij je vispas doet welke aansluit bij alle wateren waar nachtvissen is toegestaan die in het bijgeleverde boekje staan? Nu mag je volgens de pas vissen op bepaalde wateren het gehele jaar of een paar maanden per jaar. Echter moet er dan voor een bepaalde regio een nachtvispas geregeld worden. Als je dit landelijk ipv regionaal gaat er helemaal veel open en heb je geen beperkingen mbt nachtvisvergunningen. Dit alleen voor wateren bijgevoegd in de vispas en vermeld word dat nachtvissen is toegestaan.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-11-2011 18:15

Dan gaan verenigingen geld mislopen,en ik denk dat die verenigingen dat zowizo niet willen zien gebeuren.

Michel,

Dat klopt,alleen er zijn genoeg vergelijkbare situatie's waarbij controle amper voorkomt en te veel geld kost om dat te kunnen doen. (zeggen gemeente's he) volgensmij moet dat gewoon overal mogelijk kunnen zijn,kwestie van meer inzet.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

10-11-2011 20:54

Aart Lokhorst schreef:Het is en blijft een utopie dat alle (meer dan 900) HSV-en in Nederland een nachtvispas en 3e hengelvergunning in gaan voeren. Hun wateren in de landelijke vergunning inbrengen is al geen optie, ondanks jarenlang lobbyen hierover door met name de federaties. Ik heb meegemaakt dat meer dan 80% van de aanwezige HSV-en in een Federatievergadering tegenstemde om zelfs maar een commissie te benoemen om te onderzoeken of bovengemeentelijke wateren wellicht in de landelijke vergunning ingebracht zouden kunnen worden.
Betreft Natura 2000 gebieden, René, in een deel van die gebieden mag nu wel de 3 zomermaande 's nachts worden gevist. Zal m.i. ook zo blijven na de AMvB waarin het nachtvissen het hele jaar door zal worden geregeld. Sportvisserij Nederland zal zich wel sterk blijven maken dat ook in de Natura 2000 waar dat geen probleem is het nachtvissen op termijn van de 3 zomermaanden wordt uitgebreid tot het hele jaar door nachtvissen.


Hoi Aart,

Utopie zal het voorlopig nog zeker zijn, maar gezien de bestuurlijke armoede die steeds meer ontstaat (door voornamelijk ouderdom) zal dat binnen nu en 5 jaar zeker meer in zicht komen. Overigens vind ik het persoonlijk niet erg dat er naast de landelijke nachtvis pas nog tal van andere 'kleine' nacht passen ontstaan, beter dat dan geen beleid op nachtvissen. Het is immers zo dat bij een goede inrichting van het nachtvissen er weldegelijk kansen ontstaan over het gebruik van bijvoorbeeld een onderkomen. Zoals jezelf stelt, alles valt en staat met controle hierop. Het BOA apparaat groeit hard op federatief niveau, nu moet alleen die inzet en aandacht nog naar verenigingswater worden gebracht. Ik weet dat in ieder geval enkele federaties dit maar al te graag zouden willen (op verzoek van een vereniging).

Intressante opmerking van de Natura 2000 wateren. Ik heb er nog niet voldoende gekeken maar ik zal het is op zoeken hoe dat nu precies zit.

Mvgr. Rene
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

10-11-2011 20:57

Sander Janssen vd L schreef:hsv de snoekbaars soest-baarn geeft aan geen derde hengel vergunning te overwegen
en dat er maar weinig gaat veranderen hier in de regio ivm nachtvissen helaas


Wie overweegt dat Sander, het bestuur of de vereniging? Jij als lid bepaald wat de vereniging doet, niet het bestuur.

Gr. Rene
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

10-11-2011 21:02

Andre Jacobs schreef:Zie ik iets over het hoofd, of gaat er voor Federatie Groningen Drenthe niet veel veranderen? nachtvissen is daar op alle federatiewateren volgens mij al het gehele jaar toegestaan, als je tenminste een nachtivspas hebt. Niet federatiewateren vallen onder lokale verenigingen e.d. en die hebben hun eigen regels? Zoals volgens mij al al terecht wordt genoemd zal de zomerperiode ook meer "troublemakers" opleveren dan de rest van het jaar...

Zelf ben ik onderdeel van de karpercommissie assen, waarin voor de verenigingswateren per water het beleid wordt besproken met het bestuur van de vereniging.


Hoi Andre,

Zie ik iets over hoofd vraag je? Ik zeg ja, het is aannemelijk (niet per definitie gesteld) dat de wateren van de federatie dus in de landelijke lijst gaan komen. Ik kan dan met de landelijke pas bij jou in de buurt komen vissen en jij met de landelijke pas bij mij. Nu beperkt de door jouw genoemde pas nog de wateren in die regio.

Zomer periode en troublemakers durf ik van te zeggen dat het niet zo is. Alles valt en staat met controle, hoe beter dat is ingericht hoe beter het zal gaan.

Ben wel heel benieuwd naar het beleid op jullie verenigingswater. Welke voorwaarde, of juist niet stellen jullie aan de wateren?

Mvgr. Rene