nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-12-2012 14:25

Aart Lokhorst schreef:en daarmee kan ik in vrijwel alle Federatie wateren het hele jaar door 's nachts vissen en dat ook met 3 hengels.


Ja dus
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

14-12-2012 14:54

Alle wateren van de federatie (oost nl)

Of

Wateren van alle federaties

Uit het citaat wordt dat onvoldoende duidelijk toch?
Alle federatie wateren lijkt op 1 terwijl ik ook denk dat het 2 moet zijn toch?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-12-2012 15:28

Waar zou je een landelijke toestemming kunnen gebruiken ?

In alle of maar in 1 federatie ?

m.vr.gr.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-12-2012 16:42

Aart Lokhorst schreef:Martijn en Wouter, iedere HSV is een juridisch zelfstandige vereniging. Iedere HSV mag dus ook bepalen dat je voor hun water of wateren, een HSV nachtvispasje c.q. een HSV 3e hengelvergunning moet kopen.
Duidelijk moet zijn dat de landelijke symbooltjes (maantje en 3-tje) niet geldig zijn voor deze verenigingswateren!!!
Voorbeels: ik heb straks een maantje en een 3-tje op mijn Vispas (van Sportvisserij Oost-Nederland, een federatie dus) en daarmee kan ik in vrijwel alle Federatie wateren het hele jaar door 's nachts vissen en dat ook met 3 hengels.
Maar ik wil ook graag 's nachts en met 3 hengels op een stuk van de rivier de IJssel vissen bij Kampen. Echter van dit stuk IJssel heeft de HSV Ons Vermaak uit Kampen de visrechten. Om hier sowieso te mogen vissen moet ik dus lid zijn van deze HSV en om daar 's nachts te mogen vissen moet ik een papieren nachtvispasje bij deze HSV kopen, idem dito voor de 3e hengel!!!



Word er niet duidelijker op zo. Lang leve de egocentrische verenigingen die halstarrig vasthouden aan hun eigen pas,sticker of wat dan ook. Enige wat ze bereiken is dat hn leden op kosten worden gejaagd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-12-2012 08:57

Martijn, maantjes zijn niet federatief gebonden. Alleen komt de opbrengst (minus 3,50 voor kosten SVN) wel ten goede van de federatie waar je onder valt. Een maantje geldt dus voor alle wateren die als zodanig in de Landelijke Lijst van Viswateren 2013-2014-2015 zijn gekenmerkt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-12-2012 09:09

Martijn, in het geval wat ik heb genoemd ligt dat toch duidelijk wel even wat anders. De gemeente Kampen gaf tot enige jaren gelden zelf visvergunningen uit (deze gemeente heeft z.g. 'heerlijke visrechten' van ergens uit de middeleeuwen, waar juridisch niets tegen te doen is, is in het verleden al 2x geprobeerd...) en heeft daarna al het water van de gemeente Kampen ingebracht bij de HSV Ons Vermaak in Kampen. Maar...wel tegen de strikte voorwaarden dat de gemeente van iedere, door Ons Vermaak, uitgegeven Vispas een bepaalde vergoeding ontvangt (enigszins ter compensatie van de voorheen door de gemeente ontvangen gelden uit de verkoop van eigen vergunningen) en deze wateren alleen maar bevisbaar zijn voor leden van Ons Vermaak.
Voordeel is enerzijds dat leden van Ons Vermaak naast hun HSV vergunning geen vergunning meer hoeven te kopen van de gemeente Kampen, nadeel is dat iedereen die nu daar wil vissen geen gemeentelijke vergunning meer hoeft te kopen maar wel lid moet worden (of extra lid) van de HSV Ons Vermaak in Kampen.
Hopelijk begrijpt iedereen dat deze HSV maar weinig keus had wat dit betreft...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2012 09:31

aart

individuele gevallen daargelaten, zie je toch nog een hoop versnippering omdat verenigingen het grote belang niet willen zien
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

15-12-2012 19:54

Martijn,

wat is dat grote belang?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2012 20:03

Met 1 pas op praktisch alle wateren kunnen vissen en niet voor elk water nog een extra pasje/vergunning aan te moeten schaffen. Door de wildgroei aan pasjes en regeltjes word het er voor de sportvisser niet makkelijker/ duidelijker op.
Maar laat ik het omdraaien: ik vraag aan jou, wat is het voordeel van allemaal losse pasjes en systemen?
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

15-12-2012 22:50

Ja voor mij is er geen voordeel natuurlijk, geef mij maar 1 pas. Er zijn nu al veel te veel regeltjes.

Hoe komt het dat ze dat belang niet willen zien?
Enig idee?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-12-2012 00:09

Eigen belang, geld en egos in willekeurige volgorde
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-12-2012 08:20

Vergeten wordt dat we te samen met roofvisvissers er veel meer belang bij hebben dan de veel grotere groep witvissers die al jaren het bestuur van je HSV uitmaken. Die hoor ik namelijk nooit klagen daar zij binnen een straal van enkele km hun hobby kunnen beoefenen. Wij als hoppers jagen andere doelen na die daar niet mee stroken. Een foto van en bikvis in een blad of een geheimzinnige tip doet ons besluiten er ook snel te gaan jagen. Persoonlijk zie ik het nut er niet van in om het ganse seizoen te hoppen van water naar water. Concentreer me liever op een of twee wateren met daar bij nog een of meerdere langere trips in het buitenland. Vaak moet je een water leren kennen om tot grotere successen te komen. Je gek laten maken om vervolgens het water weer links te laten liggen overkomt grote groepen van karpervissers. Dat je dan roept het vergunningensysteem niet klopt of anders moet is in de kern wel juist. Maar vaak ligt het aan het systeem van vissen wat we er zelf op nahouden die vergunningen en PV kosten opjagen.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-12-2012 09:51

Kan allemaal wel zo zijn Peter, maar dat neemt niet weg dat Martijn N. in principe groot gelijk heeft...
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

16-12-2012 10:17

pj otte schreef:Vergeten wordt dat we te samen met roofvisvissers er veel meer belang bij hebben dan de veel grotere groep witvissers die al jaren het bestuur van je HSV uitmaken. Die hoor ik namelijk nooit klagen daar zij binnen een straal van enkele km hun hobby kunnen beoefenen. Wij als hoppers jagen andere doelen na die daar niet mee stroken. Een foto van en bikvis in een blad of een geheimzinnige tip doet ons besluiten er ook snel te gaan jagen. Persoonlijk zie ik het nut er niet van in om het ganse seizoen te hoppen van water naar water. Concentreer me liever op een of twee wateren met daar bij nog een of meerdere langere trips in het buitenland. Vaak moet je een water leren kennen om tot grotere successen te komen. Je gek laten maken om vervolgens het water weer links te laten liggen overkomt grote groepen van karpervissers. Dat je dan roept het vergunningensysteem niet klopt of anders moet is in de kern wel juist. Maar vaak ligt het aan het systeem van vissen wat we er zelf op nahouden die vergunningen en PV kosten opjagen.

Groet,
Peter


deze theorie is afgestemd op jou manier van doen, velen houden er een andere stijl opna, wat naar mijn mening ook mogelijk moet blijven.
Ik wilde het komend jaar ook weer wat waters in nederland bevissen,maar op dit moment weet ik niet hoe ik mijn papierwinkel daarvoor in orde moet krijgen :-?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-12-2012 10:45

Aart klopt, in de kern en in principe komt aardig overeen, toch?

Herman, wil er mee zeggen (wat hier al veel verkondigd is) wil je zaken veranderen dit vanuit de verenigingen in ons land zal moeten gebeuren. Klagen zonder zelf een bijdragen te leveren is prima maar zal niet leiden tot enige verbetering als we allemaal zo denken. De een ieder beleefd zijn karpervisserij anders klopt ook als een vis, dat ik er de nodige kanttekeningen bij plaatst lijkt me niet meer dan normaal. Ene, is geen theorie maar de praktijk. Al een theorie hoe je dit in België met al haar syndicaatputten aan wil pakken?

Alle een prettige dag gewenst,
Peter
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

16-12-2012 10:55

Klopt wat je daar zegt Peter, hier is het ook allemaal niet eenvoudig, zou weer eens graag op putten vissen maar dat valt nog niet mee zo.
Jij ook een fijne dag.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

19-12-2012 00:09

Net de vispas met gez. lijst binnen. Bij de gez. lijst zit een A4-tje waarin uitgelegd wordt wat de landelijke nachtvistoestemming inhoud en wat de 3e hengel vergunning inhoud.
Ik heb toch nog wel wat bedenkingen.

In eerste plaats mag men per 1 okt. 2012 overal nachtvissen. Dus ik mag al iets, wat sportvisserij NL nu weer beperkt. Ik moet er zelfs voor gaan betalen. Dat noem ik niet echt klantvriendelijk. Maar goed er zal een reden voor zijn.

Op het A4tje wordt uitgelegd wat de hologramstickers zijn en hoe je dat kan vinden. Daarna punt 2. Toegestaan. Begint duidelijk, maantje-maantje, drietje-drietje, bivy-bivy en anders vragen bij gemeente/APV. Daarna komt het.

Ik citeer: "voor wateren in de gez. lijst zonder symbolen is nachtvissen niet toegestaan". Ok, nou, even kijken wat dat dan betekent. oh, ok dat zijn alle wateren (zonder symbool) in die hele lijst. En dat zijn er nogal wat (waar ik nu wel mag nachtvissen maar vanaf 1 jan niet meer). Dus, de zandput in Alkmaar, daar mag je niet nachtvissen. Ik lees door: "Lokaal kan een HSV wel aparte toestemmingen uitgeven voor haar leden". Nou, dat staat er niet bij dus ik denk nog steeds dat het niet mag.
Dan staat er verder: Staat het water in de verenigingslijst en staat er niets over nachtvissen, dan is nachtvissen toegestaan.
hmm, ja, ja. Maar goed hij staat wel zonder symbool in de gez. lijst. Eind conclusie: je mag er niet nachtvissen.

Wat is nu de vooruitgang? Meer regeltjes voor iets wat al geregeld was door het wijzigen van de visserijregels?

Ik begrijp er niets, kan iemand dat uitleggen?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

19-12-2012 01:15

"Lokaal kan een HSV wel aparte toestemmingen uitgeven voor haar leden". Nou, dat staat er niet bij dus...

Wat staat waar niet bij ?
Als je bedoelt dat die aparte toestemmingen niet in de landelijke lijst staan, dat zal wel.
Daarvoor moet je het reglement van de HSV waar je lid van bent raadplegen.

Staat het water in de verenigingslijst en staat er niets over nachtvissen, dan is nachtvissen toegestaan.

Duidelijker kan het niet.
Het kan zelfs zo zijn dat jouw HSV samenwerkt met de buur HSV en dat je ook in het water van de buren mag nachtvissen, lees het reglement van jouw HSV.

Maar goed hij staat wel zonder symbool in de gez. lijst. Eind conclusie: je mag er niet nachtvissen.

Je bent niet het scherpste mes in de la of je wil het niet snappen.
Als een water niet in de lijst staat kan het zijn dat je er toch mag nachtvissen.

Dus, de zandput in Alkmaar, daar mag je niet nachtvissen

Is dus alleen waar als je geen lid bent van de HSV die de zandput in beheer heeft.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2012 09:21

Martijn, om het simpel te houden. Iedere visrechthebbende (dus meestal een HSV of Federatie) heeft het recht om beperkingen op te leggen t.a.v. wettelijke regels en dat gebeurt in een groot aantal gevallen dus ook.
Was voor de laatste wetswijziging ook al zo, dus wat dit betreft niks nieuws onder de zon...
Neeltje man
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-02-2012 17:27

20-12-2012 19:01

Beste mede boarders,

Ik word gek!! ik zie door de bomen het bos niet meer.....

ik google dit ik google dat ik google zus en zo pfff kan niet vinden wat ik wil. Ik kan alles over vispassen vinden maar nix over nachtvis pas waar of hoe je die kan kopen.

Zelfs op de site van visserij nederland midwest... dat kopje staat gewoon leeg.

Mijn vraag is waar koop ik een nacht vis pas voor 2013 midwest nederland ?

Heb ook gezocht hier op het board maar kan het niet vinden.
Kan ook wel kloppen ik heb namelijk 2 linker handen op computer gebied.

Wie o wie helpt mij.

bvd

Neeltje
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

20-12-2012 19:50

Even wachten tot 1 januari dan kun je ze kopen, zo is het bij zuidwest nl geregeld iig.
Neeltje man
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-02-2012 17:27

20-12-2012 19:53

Kijk dat is duidelijke taal, thanx daarvoor.

Beetje jammer dat hun zo iets niet vermelden op de site van sportvisserij nederland midwest.

Alles komt goed
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

20-12-2012 20:13

Als je hebt afgerekend is ie ook meteen geldig, hoe je dat wil bewijzen aan de waterkant is mij niet duidelijk :roll:
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

20-12-2012 20:17

Cees, volgens mij krijg je dan een tijdelijke vergunning direct via de mail verstuurd (pdf'je), deze moet je uitprinten en meenemen naar de waterkant, met vispas etc etc. Later wordt er een sticker verstuurd die je op je hoofdvispas moet plakken.
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

21-12-2012 18:24

hoi neeltje man

op /vanaf 2 jan kun je de nachtpas/derde hengelpas bestellen via de federatie of via sportvisserij nederland
je krijgt een mailtje thuis die je uit kunt printen zodat je direct kunt gaan vissen met je extra passen

greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live