nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-10-2012 17:22

nou snap ik er geen bal meer van lieverd (K) :)
laat alles lekker bezinken,en we zien wel waar het schip strand dan vanaf nu.
en anders ga je maar een keer mee naar de rivieren voor een jaar.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

01-10-2012 18:43

Michel Hollaar schreef:de GZH was niet te vermurwen en houdt strikt vast aan de gesloten tijd die nu ook van toepassing is.

In de maanden november december januari en februari is en blijft het nachtvissen op deze wateren ( zie posting Robert ) verboden.

m.vr.gr.


Waar staan de letters GZH voor, ik ben namelijk niet zo goed met afkortingen. Sorry
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

01-10-2012 19:02

Dat is de groenservice zuid holland Jan :D
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

01-10-2012 21:19

Beste,

De GZH heeft nooit 1 cent ontvangen van de nechtvispas die de afgelopen jaren zijn verstrekt door de federatie. Dit gaan ze ook de komende tijd niet doen.

Ik kom tot 1 tot 2 keer er jaar bij de GZH om de nachtvisserij te bespreken. Weet je wat ik hoor als ik daar ben? Dat ze te vaak vanuit verschillende hoeken gebeld worden voor visserij problematiek. Zo even beluisteren en lezend wat hier staat denk ik dat vanwege de borden al zeker 3 keer gebeld is. Ik weet wel wat ik te horen krijg als ik daar weer ben aan het einde van het jaar. René zou jij eens kunnen kijken of je al die verschillende telefonische benaderingen van verschillende individuen kan beperken. Voor de GZH zijn deze (toch vaak op emotie gebaseerde) gesprekken alleen maar lastig. En heel eerlijk als ik voor de 3e keer met hetzelfde verhaal gebeld wordt vanuit dezelfde groep en dat keer op keer als er iets veranderd, dan zou ik ook wat minder vriendelijk gaan klinken, zeker als het niet je core business is.

Ik spreek de GZH nu al een paar jaar op hun kantoor omtrent het nachtvissen, en ik ben ervan overtuigd dat ze hetzelfde belang hebben als wij en dat ze meedenkend zijn en zeker niet tegen vissers of karpervissers zijn. Het is nu eenmaal wel zo dat wij als visser een onevenredig aandeel eisen van hun capaciteit, de nodige telefoontjes van individuen, de nodige controles omdat we er een zooitje van maken en het niet naleven van de regels in de gebieden etc. Door die 'onnodige' aandacht in mijn ogen roep je ook inderdaad automatisch op je af dat je in de gate gehouden wordt. Laat die organisatie z'n werk doen en loop ze zo min mogelijk voor de voeten. Dan gaat de aandacht vanzelf ergens naar anders toe.

Voor de vissers in de regio rotterdam, den haag en delft. NAchtvissen is in 2012 niet toegestaan op wateren die gehuurd zijn door de HSV-en in deze regio. Is bepaald door voorwaarden in de vergunning van de G3. De surfplas waarover gesproken is mag je dan ook niet nachtvissen in 2012. Vanaf 2013 weer wel.... lastig ik weet het maar het is nu eenmaal zo.

Mijn verzoek, een PB een email of wat dan ook aan mij en ik zal het proberen uit te leggen. MAar het zou mij in ieder geval enorm helpen als er niet te pas en te onpas gebeld wordt met de GZH. Laat de federatie dat nou voor je doen, maar doe het in ieder geval niet op persoonlijke titel.

gr. Rene
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

01-10-2012 21:56

Sorry, niet mee eens, als inwoner van de de provincie Zuid Holland mag men vragen stellen aan gzh, verantwoordelijken voor het groen/ recreatie & onderhoud en handhaving van de regels binnen deze provincie. Zie niet in waarom men als burger niet mag bellen/ mailen met deze instantie. Maar wacht zelf wel 2013 af kijken wat er nu echt verandert. Het trouwens gewoon mogelijk contact op te nemen met de gzh via de site, vragen staat vrij zou men zeggen.

http://www.gzh.nl/

mvg.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-10-2012 08:13

Rene, je hebt gelijk en toch niet.
Ik betaal de GZH dus ik mag ze ook gewoon vragen stellen.

http://www.gzh.nl/main.asp?v1=5&page=329

Sterker:

Misschien moeten we 1 standaard brief maken en deze per persoon verzenden. Misschien dat ze een idee krijgen om hoeveel personen het gaat. Nu zijn het wat letters op papier voor ze.

Of moeten we bij de opdracht GEVERS zijn?

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

02-10-2012 08:22

Dat lijkt me nog niet eens zo'n gek idee Klaas. Iemand die zo'n "brief" mooi kan samenstellen en opmaken zonder dat de emoties hoog oplopen wat per telefoon kan gebeuren, en dat iedereen die vragen heeft ze die brief digitaal kunnen sturen. Het is in ieder geval beter dan dat er zoals al aangehaald werd, een partij verschillende mensen met woede en frustratie een belletje gaan plegen.

Wie zie je als opdracht GEVERS Klaas?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-10-2012 09:06

Rene, ik begrijp je helemaal. Ook ik spreek een aantal keren per jaar mensen van de GZH en je moet dan de verhalen eens horen over karpervissers. Natuurlijk weten ze ook van serieuze, keurige vissers, maar wat een gajes komen ze tegen aan de waterkant, niet normaal meer. Je zou je plaatsvervangend gaan schamen...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-10-2012 09:58

Blijft hier een herhaling van zetten wat we al jaren tegenkomen. Enige wat hier helpt is een gedegen controle waarbij je als overheid of verantwoordelijke echt maatregelen kan/wil nemen. Zolang het een slappe hap blijft laat het uitschot van deze maatschappij zich echt niet afschrikken. Het spelletje wat men speelt vind men veel te leuk.




Groet,
Peter

Zo kan het ook!

Legaal nachtvissen het hele jaar door op Bussloo vanaf mei 2004.

Het begin.
De Federatie Oost-Nederland was en is de visrechthebbende op Bussloo en in haar lijsten van Viswateren heeft jarenlang gestaan dat het nachtvissen op Bussloo verboden was, dit op verzoek van de RGV. Ondanks dit verbod gaf de RGV toch ontheffingen uit om op Bussloo gedurende een korte periode wel ‘s nachts te mogen vissen.


Dit was een situatie die geen recht deed aan de gemaakte afspraken tussen de Federatie en de RGV en beide partijen wilden dit niet langer continueren, maar ook geen ongebreideld nachtvissen op Bussloo weer toestaan. De KSN regio Zwolle werd door de Federatie gevraagd om met een voorstel te komen om het nachtvissen op Bussloo op een goede wijze te kunnen regelen, met als uitgangspunt dat het nachtvissen niet volledig vrij zou worden gegeven (om excessen te voorkomen), dus voor een gelimiteerd aantal vissers, en controles hierop door de betreffende vissers zelf diende te gebeuren. Maar de Federatie wilde wel het overdag vissen op Bussloo voor ieder lid mogelijk blijven houden. Ook werd door de Federatie aan de RGV gevraagd om ook hun zienswijze hierover op papier te willen zetten.

Gaandeweg.
Het eerste voorstel van de RGV was om alleen in de drie wettelijke zomermaanden het nachtvissen weer toe te gaan staan aan maximaal 18 vissers per nacht op aangewezen stekken en tegen betaling van leges. Dit voorstel was met name voor de KSN regio Zwolle niet aanvaardbaar, daar immers nachtvissen op een water als Bussloo, in principe het hele jaar door mogelijk zou moeten zijn. Na de nodige onderlinge overleggingen gingen zowel de Federatie als de RGV akkoord met het KSN regio Zwolle voorstel inzake het hele jaar door nachtvissen op Bussloo mogelijk te maken. Wat bleef was de wens van met name de RGV om het nachtvissen maar voor een beperkte groep toe te staan.

Kerngroep Bussloo vissers.
Op een vergadering van de KSN regio Zwolle met de kern van de Bussloo vissers kwam de wens naar voren om het nachtvissen voor maximaal 100 vissers mogelijk te maken, dit gezien het beperkte aantal stekken en het controleerbaar houden van het nachtvissen op Bussloo. Tevens kon de kern van de Bussloo vissers zich vinden in een aantal extra vergunningsvoorwaarden en de onderlinge controleregeling, zoals voorgesteld door de KSN regio Zwolle.

Uiteindelijke realisering van de nachtelijke karpervisserij op Bussloo.
Na dit overleg met de kern van de Bussloo vissers heeft de KSN regio Zwolle weer overleg gevoerd met zowel de Federatie als met de RGV en uiteindelijk de toestemming van beide gekregen om het nachtvissen op Bussloo, zoals dat in de vergadering met de kerngroep van de Bussloo vissers was besproken, uit te gaan voeren. Dus met een aantal extra vergunningsvoorwaarden , onderlinge controles en de uitgifte van 100 nachtvispasjes.



De RGV hing natuurlijk wel een prijskaartje aan het weer mogen nachtvissen op Bussloo en dit was 1000 Euro exclusief BTW ( op indexbasis), maar daar kon iedereen wel mee leven. Tegen de zomer van 2004 is dan uiteindelijk het nachtvissen het hele jaar door mogelijk voor 100 nachtvispasjeshouders op Bussloo..



Ingaande 2006 zijn daar, gezien de nadrukkelijke wens van zowel de Federatie als de RGV 15, per jaar roulerende nachtvispasjes, voor de vissers op de wachtlijst bijgekomen.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

02-10-2012 11:01

Klaas, Robert,

Het is geen kwestie van niet mogen he.... Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Je moet gewoonweg niet willen dat je die aandacht naar je toe trekt door op individuele basis deze gesprekken te voeren. Op basis van een individu zal het beleid binnen de GZH niet aangepast worden, en als de uitvoering binnen de GZH op ad hoc basis geconfronteerd wordt zal dat uiteindelijk (of doet het al) alleen maar irritatie opwekken. Met als resultaat dat je niet bereikt wat je wil bereiken. Het mag toch duidelijk zijn dat als ik en/of michel of andere mensen van de federatie in gesprek zijn met de GZH dat we ervoor gaan het onderste uit de kan te halen om datgene te kunnen bereiken wat we allemaal willen. HEt hele jaar nachtvissen met het gebruik van een onderkomen, toch?

Nou heb ik een paar uur per jaar de tijd om die mensen te overtuigen. Ik ben steevast minimaal een half uur daarvan kwijt vanwege kritiek van de GZH over de individuele telefoontjes rechtstreeks naar de uitvoering. M.a.w. door die rechtstreekse gesprekken (en ik spreek geen 1 persoon direct hierop aan maar het algemene beeld) is dat ik minder tijd heb om ze te overtuigen. En ondanks dat het moeizaam is en gaat en zal blijven gaan, wil ik het in ieder geval blijven proberen. Met een maandje extra nachtvissen, bivy i.p.v. tent, minder kosten etc.

Dus wat mij betreft is het geen verbod ofzo, alleen een heads up... realiseer je wat je wat bereikt doordat te doen.

De brieven optie is ook geen optie. De GZH is geen ministerie of een overheids instantie. Het is een organisatie waar mensen met beide benen in de klei hebben gestaan. Een standaard brief leidt alleen maar tot meer irritatie en en afkeurend gedrag richting de karpervissers. De GZH wil maar 1 ding en dat is zo min mogelijk aandacht geven aan vissers. En wil bijvoorkeur alleen maar met de visrechthebbende heirover praten. In hun opdracht en beleid staat dat ze dit zoveel mogelijk moeten faciliteren.

Gr. Rene
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

02-10-2012 11:18

Kees Verheij schreef:Rene, ik begrijp je helemaal. Ook ik spreek een aantal keren per jaar mensen van de GZH en je moet dan de verhalen eens horen over karpervissers. Natuurlijk weten ze ook van serieuze, keurige vissers, maar wat een gajes komen ze tegen aan de waterkant, niet normaal meer. Je zou je plaatsvervangend gaan schamen...


Rene, dank voor je uitleg!

Kees waar heb jij het over man, lees daadwerkelijk het gepubliceerde op de site van SVN en het staatsblad(zie artikel 439/ 28-09-2012). Blijf alleen maar met nog meer vragen over :roll: . Zeker na het lezen van het staatsblad artikel! Maar goed heb ook zoals velen willen doen voorkomen, niet een opleiding aan de universiteit gevolgd :) . Blijf nog steeds met vragen zitten, wil alleen maar legaal nacht vissen, dus bel alle instanties af. Dit gebeurt emotieloos 8) .

mvg.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-10-2012 11:27

@ Peter,

Als er ergens een gedegen controle is en goede maatregelen ( 3 strikes ==> your out ) is het wel op de GZH wateren die onder de federatieve nachtviskaart van Zuidwest Nederland vallen. Verschil met Bussloo is gelukkig wel dat iedereen deze nachtviskaart kan en mag aanschaffen.

In 2004 was dat voor Bussloo een goede oplossing, een keuze tussen een visverbod en een pasjesregeling is eigenlijk geen keuze.

Inmiddels is naar mijn idee die pasjesregeling op Bussloo wel wat aan slijtage onderhevig en kan je je afvragen of het huidige pasjessysteem met wachtlijsten niet tot een soort van syndicaatwater is verworden. De 15 roulerende passen en hebben de lengte van de wachtlijsten wel verminderd maar niet opgelost. Een snellere roulatie van alle pasjes zou hierbij geen overbodige luxe zijn.

Note : Ik mag hopen dat niet alle afgesloten wateren in Nederland onder een lappendeken van verschillende nachtvispassen en regeltjes gaan vallen. Dat gaat nu precies in tegen de wens van de meeste karpervissers die met 1 nachtvispas op zoveel mogelijk water mogen nachtvissen.

m.vr.gr.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-10-2012 12:07

Michel,

Dat is precies waarom ik geen zin meer heb om iets te doen op dit gebied. Hier heb je er al 3 nodig, wateren voor de happy few.

GZH is uitvoerder Rene. De eigenaar moeten we hebben.

Dat van die kutkarpervissers is een leuke stok om een hond te slaan. Ik geloof er geen ruk van. Zeker niet meer of minder dan andere groeperingen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-10-2012 12:47

Peuren uit excessen in het naaste verleden is niet zo moeilijk.

Maar nu de huidige k@#$%vissers ?


Michel Hollaar schreef:Het ligt even iets anders in dit gebied :

GZH was het jarenlange gedonder op haar terreinen langs deze wateren spuug en spuugzat.

Het was een simpele keuze NOOIT meer nachtvissen vanaf 01 01 2009

of via een " dure " nachtvispas waaraan strenge voorwaarden en heel veel extra controles aan gekoppeld werden.

en voila Het heeft gewerkt : nachtvissen in 2011 probleemloos verlopen

http://www.sportvisserijbelangen.nl/inc ... sp?id=1141

m.vr.gr.


http://www.sportvisserijbelangen.nl/inc ... sp?id=1141

Effe dat vette linkje openen aub
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-10-2012 12:58

Ik wel Klaas, zie kwoot hierboven alleen al.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

02-10-2012 13:21

Klaas vd Herik schreef:Michel,

Dat is precies waarom ik geen zin meer heb om iets te doen op dit gebied. Hier heb je er al 3 nodig, wateren voor de happy few.

GZH is uitvoerder Rene. De eigenaar moeten we hebben.

Dat van die kutkarpervissers is een leuke stok om een hond te slaan. Ik geloof er geen ruk van. Zeker niet meer of minder dan andere groeperingen.


Klaas,

GZH heeft het mandaat en voegen toegevoegde waarde toe derhalve in mijn optiek meer dan alleen een uitvoerder.

Gr. Rene
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-10-2012 13:22

@ Kees,

Belangrijkste quote is die vette link

Hoop verbeterd in slechts 3 jaar niet ?

Van excessen naar probleemloos.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

02-10-2012 13:53

Tja, hoef mij gelukkig ook niet onder 140 waarschuwingen te scharen!

[kwoot="Kees Verheij"]maar wat een gajes komen ze tegen aan de waterkant, niet normaal meer. Je zou je plaatsvervangend gaan schamen...[kwoot]

Ben gelukkig inmiddels al wijzer gemaakt, door de boswachter van de gemeente rotterdam! Telefoontje naar deze instantie, koste hen geen moeite wekte ook geen irritaties bij hen op, netjes terug gebeld en de vragen beantwoord, moeiteloos! Laten we het maar op een stukje fatsoen houden, zonder benamingen, veroordelen, .....! :)

mvg.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

02-10-2012 14:03

Robert,

Zou je mij dan ook een stukje wijzer willen maken? :wink:
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

02-10-2012 14:24

James, gaat gewoon over stukje water hier, dat van de gemeente is, sinds een tijd nu in de pacht van de fantastische hsv hier, zie de ontwikkelingen op ander water van de hsv(borden) :). Ondanks het behaalde resultaat, herhaal dat maar even, bezit ook de benodigde papieren/ vergunningen, inclusief nacht vispas(4 a 5x gebruik van gemaakt, waar nodig). Aangezien ik opmaakte dat fantastische hsv. nog steeds geen water bijdraagt, waar hun de rechten over hebben aan de landelijke lijst. Blijf je gewoon met vragen zitten, bezoek aan de site word je ook niet wijzer van! Zal dus ongetwijfeld naast het behaalde succes van de heren hier, hier, weinig zien veranderen. Kan het ook mis hebben.

mvg.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-10-2012 16:51

Dat bedoel ik Michel, daarom geloof ik er niet zo in het is meer een queeste.

En ja die opper boa is nagezeten met een pistool, maar dat is niet gehouden aan alleen vissertjes.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

03-10-2012 18:58

Zijn er eigenlijk al mensen die met succes hun nachtvisbekeuring hebben aangevochten ?? ik ga een poging doen en denk eigenlijk best wel sterk te staan. Door het hele onduidelijke gedoe van begin van dit jaar of het nou wel of niet mocht .. op mijn nachtvis vergunning staat dat voor de toegestaane maanden in de visserijwet gekeken moet worden, en gekeken op sportvisserij nederland op het moment dat ik een vergunning kocht stond er toch echt dat ik met die vergunning vanaf 01-03-2012 mocht nachtvissen .. later is daar met kleine letters bij gezet dat het uitgesteld is en "klik hier" voor meer info .. welke daaronder niet te vinden is, ik ben beniewd of ze tussentijds je vergunning dus in pricipe kunnen aanpassen zonder je daarvan op de hoogte te stellen. Ook de vereniging vertelde me bij aanschaf dat er het hele jaar genachtvist mocht worden ...

Sja weet niet maar ik wil dit best een voor de officier gaan uitvechten :)

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... _2012.html
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-10-2012 13:38

Even voor de duidelijkheid, GZH wateren vallen volgend jaar onder de nieuwe "nachtvispas". Geen bordjes over verboden te vissen etc. Alleen ze handhaven wel de regel 1 maart t/m 31 oktober. Voor de "die hard" wintervissers kan er in 3 maanden niet snachts gevist worden. Het kan natuurlijk wel, maar dan verpest je het voor de anderen..... Hieronder even de mail voor de duidelijkheid:

Na aanleiding van u vraag betreffende het nachtvissen in de wateren G.Z-H, kan ik u het volgende mededelen;



G.Z-H is akkoord gegaan met de inbreng, van de bij haar in beheer zijnde en door Sportvisserij Zuidwest Nederland gehuurde wateren, in de landelijke nachtvisvergunning, onder voorwaarde dat de momenteel geldende beleidsafspraken onverkort van kracht blijven. Dit betekent dat het nachtvissen in de wateren die bij G.Z-H in beheer zijn ook met de nieuwe landelijke nachtvistoestemming alleen zal worden toegestaan van 1 maart tot 31 oktober. Verder blijft de regel van kracht dat alleen de paraplu (geen shelter of bivi e.d.) tijdens het nachtvissen is toegestaan.





Ik ga ervan uit u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben



Met vriendelijk groeten,


M.M.J. van der Spek

beleidsmedewerker bureau Toezicht & Handhaving
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

04-10-2012 14:06

Nog meer duidelijkheid, ik kan het allemaal niet meer aan ! :lol:
James, bij mij blijven er 4 maanden over. nov/dec/jan/feb
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-10-2012 14:54

Ik heb duidelijk niet goed afgetrokken :lol:
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?