nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

19-02-2012 11:24

Misschien al eens over nagedacht, dat ik alleen maar wil vissen?

Passie dit passie dat extra bijdrage zus extra zo.

Eur 150 en klaar met het hele gezeik en wie dat teveel vindt, gaat maar per stuk betalen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-02-2012 11:45

Sorry, gaat hier niet om mij maar om vragen waar HSV besturen mee zitten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-02-2012 23:33

ik neem aan dat kwa onderkomen nog niks veranders is ? (paraplu)
is hier nog over gesproken,en zo ja wat zijn die plannen in de toekomst grofweg gezien ?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-02-2012 09:11

Rik,

GZH wateren : Blijft in 2012 een paraplu met zijflappen.

vanaf 01 januari 2013 ?

Het is al aangekaart en het verzoek ligt bij de GZH. Maar om dit te veranderen moet er binnen GZH de nodige neuzen dezelfde kant opgezet worden om een beleidsmaatregel aan te passen en daar is behalve tijd, veel tijd ook een pefect gedrag van de nachtvissers voor nodig.

m.vr.gr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-02-2012 11:24

[quote]Nu nog een redelijke besteding van die extra inkomsten met ingang van 2013 en ik ben echt tevreden.
Ik denk dat het nog te vroeg is voor dergelijke uitspraken Michel. Eerst maar eens afwachten hoeveel visrechthebbende toch beperkingen gaan opleggen na de wetswijziging. Daarnaast het al of niet toegestane onderkomen, nog steeds een zeer warrig geheel en per gemeente verschillend zodat niemand (ook meestal politieagenten en BOA's niet) er meer een touw aan vast kan knopen.
En wat zal de juiste wettekst worden t.a.v. de Natura 2000 gebieden? Nu mag je in een aantal gebieden nog legaal de 3 zomermaanden 's nachts vissen, wordt dit beperkt tot helemaal niet meer toegestaan na de wetswijziging? En zo zijn er nog wel meer vragen en zaken die nog geregeld moeten worden waar ook weer de nodige tijd overheen zal gaan. Voordat we echt tevreden kunnen zijn denk ik dat we daar nog jarenlang werk voor de boeg zullen hebben...
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

07-03-2012 17:18

Begint aardig op georganizeerde misdaad te lijken.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

10-03-2012 09:26

En de bijbehorende heksenjacht is al een tijdje aan de gang. Af en toe vraag ik me af of er geen ergere overtredingen of zelfs misdaden zijn die een hogere prioriteit nodig hebben. Maargoed, de controles etc zijn wel nodig want er zitten schijnbaar een hoop zwijnen tussen de karpervissers.

Ook ik moet toegeven dat mn ervaring is dat agenten vaak geen ruk weten van de "regels". Vaak sta je als visser een agent via de boekjes uit te leggen wat wel en wat niet mag.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-03-2012 16:38

James,

De politie heeft sedert de wetswijziging van 1 januari 2007 (toevoeging art 54a Visserijwet) GEEN controlebevoegdheid meer heeft ingevolge de Visserijwet 1963.

Daarin worden, middels een besluit van Onze Minister, de AID en de Douane aangewezen als toezichthouder. De politie wordt daarin niet genoemd.

Enkele passages uit de MvT van die wetswijziging:
- Door het vervallen van de sportvisakte vervalt de daarmee corresponderende strafrechtelijke handhaving van die norm.
- Met dit wetsvoorstel wordt de verantwoordelijkheid neergelegd bij de rechthebbenden op het visrecht. Zij zijn dan ook in de eerste plaats verantwoordelijk voor de feitelijke naleving van die schriftelijke toestemming (vispas, kleine vispas en dergelijke).
- De Vereniging Sportvisserij Nederland zal met de hengelsportverenigingen, die rechthebbenden op het visrecht zijn, dwingende afspraken maken over de naleving van de schriftelijke toestemming, de plicht tot medewerking aan controle, inzage in documenten en sancties. Gedacht kan worden aan: het geven van een waarschuwing, het intrekken of opschorten van de schriftelijke toestemming of ontzetting uit het lidmaatschap van de vereniging.
- Daarmee fungeert de mogelijkheid tot strafrechtelijke handhaving van de schriftelijke toestemming nog slechts als vangnet.
- In 54a wordt een expliciete basis gecreëerd voor het toezicht op de gestelde regels. Deze toezichthouders beschikken over de bevoegdheden die zijn verleend door de Algemene wet bestuursrecht. De oude toezichtbepalingen zijn niet langer nodig en zullen dan ook worden gedereguleerd.
Toezicht van de sportvisserij wordt hiermee een taak van de controleurs van de visverenigingen.
De politie blijft belast met de opsporing van strafbare feiten, 59 Vw. Opsporing begint bij een geconstateerd strafbaar feit of een verdenking daarvan. De opsporingsambtenaar staan de (algemene) bevoegdheden uit Sv ter beschikking. Daarnaast beschikt hij over bijzondere bevoegdheden genoemd in 55 Vw. In bijzondere gevallen, denk aan visstroperij, kan de politie zelfstandig optreden als opsporingsambtenaar, maar ook prima samenwerken met plaatselijke toezichthouders.

Dus met de invoering van alle nachtviswateren is er voor de politie zonder constatering van een strafbaar feit geen reden voor controle. Dus nachtvissen en een 3e hengel die dadelijk met vergunning nagenoeg overal is toegestaan is voor de politieambtenaar niet meer te controleren. Waarom? Omdat dit deel ook nog eens uit de opleiding voor politiemedewerkers wordt geschrapt.

NOOT: Heel veel politiemensen van de straat kennen deze wijziging niet en menen dat hij/zij wel mogen controleren zonder constatering van een strafbaar feit. DIT MAG DUS NIET.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

25-03-2012 10:40

maar soms wordt de wet gebogen en verdraaid in rare bochten om toch maar op de strepen te gaan staan.
heb dit ook wel eens meegemaakt op een water dat de betreffende heren van de politie niets en niks wisten over de regels van een water.
maar wat verwacht je ook die mensen zijn onderbetaald en tja dan krijg je deze praktijken.
maar gewoon gaan vissen en je aan je eigen code en regels houden en voor jezelf een goede baan in de bankwereld zoeken.
om de boetes te betalen, immers ze zeggen altijd had je maar een vak moeten leren.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

25-03-2012 20:11

...honour among thieves?????
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Wijnand Lubbertsen
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-01-2012 08:27

13-04-2012 18:02

Oke beste boarders nog 2 kleine dingetjes, de nieuwe visserijwet is er nog niet door, zelfs al komt deze erdoor is een visser verantwoordelijk voor zijn/haar gedrag langs de waterkant.
Punt 2 zie artikel 55 van de apv er maar op na.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-04-2012 13:56

jordyopthof schreef:James,

De politie heeft sedert de wetswijziging van 1 januari 2007 (toevoeging art 54a Visserijwet) GEEN controlebevoegdheid meer heeft ingevolge de Visserijwet 1963.


NOOT: Heel veel politiemensen van de straat kennen deze wijziging niet en menen dat hij/zij wel mogen controleren zonder constatering van een strafbaar feit. DIT MAG DUS NIET.


FOUT! Het mag nog steeds wel, Frans Boonstra, de juridisch medewerker van SVN heeft dit al weerlegd.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

27-04-2012 20:18

Per 1 Mei zou de verandering in gaan toch? Er zitten wat boarders dicht bij het vuur, weten jullie misschien al wat concreets?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-04-2012 20:28

Wetsontwerpen zullen eerst door beide kamers moeten en daar worden goedgekeurd. Zolang dat niet is gebeurd zullen we moeten wachten. Krijg signalen(klopt het) dat de eerste kamer moeilijk doet?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-04-2012 20:34

Aangezien de regering demissionair is wordt het niet verder behandeld.
Lijkt mij dit jaar niet meer rond te komen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-04-2012 11:22

In dit geval is dat niet zo Peter. Gaat via een AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur), niet via de 2e en 1e Kamer. Maar gezien alle politieke perikelen op dit moment kan Douwe wel eens gelijk krijgen.
Rommert Ydema
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2005 01:06
Locatie: Leeuwarden

29-04-2012 01:43

Ondanks dat de regering demissionair is gebeurt er in friesland toch wel het een en ander, Wegens de uitstel van de wetswijziging heeft het ministerie ontheffing verleent voor ’s nachts mogen vissen met een NachtVispas in Fryslân. Zie ook Sportvisserij Fryslân.
Wat betreft het nachts te mogen vissen kan ik het met Douwe eens zijn dat het geen geld hoeft te kosten, het zelfde geld voor de derde hengel een aanpassing in de vergunning voorwaarden was voldoende geweest.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-04-2012 09:49

Hallo Rommert, die ontheffingen zijn / worden al vele jaren verleend door het ministerie. Heeft niks met een demissionair kabinet te maken. Maar natuurlijk wel fijn dat het voor Friesland op deze wijze is opgelost voor de komende wetswijziging. Trouwens, met alleen een ontheffing is de zaak nog niet geregeld qua gebieden waar je 's nachts niet mag komen (Fryske Gea)...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-04-2012 11:24

Aart klopt niet helemaal, deel van het de Grote Wielen gebied is geregeld.

Was in het verleden ook al geregeld en wij hebben dit in bestaand gebruik mee kunnen nemen.
Telt uitsluitend voor de Grote Wielen.
Vanaf de kant is alleen de zuidzijde deels toegestaan.


Let wel dat er meer plassen zijn in dat gebied en die vielen en vallen er dus nog altijd buiten.

Telt overigens niet voor onderkomen, tenzij daar veranderingen in zijn geregeld dat weet ik uiteraard niet meer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rommert Ydema
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2005 01:06
Locatie: Leeuwarden

29-04-2012 15:41

Aart Lokhorst schreef:Hallo Rommert, die ontheffingen zijn / worden al vele jaren verleend door het ministerie. Heeft niks met een demissionair kabinet te maken. Maar natuurlijk wel fijn dat het voor Friesland op deze wijze is opgelost voor de komende wetswijziging. Trouwens, met alleen een ontheffing is de zaak nog niet geregeld qua gebieden waar je 's nachts niet mag komen (Fryske Gea)...


Hallo Aart, in de lijst van wateren die wij hier in Friesland hebben telt het voor alle wateren vanaf bladzijde 33 t/m 71 waaronder zoals je zult kunnen lezen ook wateren van fryske Gea en staatsbosbeheer, let wel er zijn maar een paar gemeente's die een eenvoudig schuilmiddel met slaapgelegenheid toestaan, zoals ik het begrepen heb is Hsv-Leeuwarden niet akkoord gegaan met deze regel voor wateren om en in Leeuwarden.
Tot nog toe zijn het de volgende wateren waar het wel is toegestaan.

Gemeente Menameradiel
Geen bezwaar mits vallend binnen de regels van de APV. (Welke regels dat zijn is mij nog niet duidelijk)
Gemeente Gaatserlân-Sleat
Geen bezwaar, voor het incidenteel gebruik van een kleine shelter of paraplu. Clustering van meerdere schuilmiddelen is niet toegestaan.
Gemeente Tytsjerksteradiel
Geen bezwaar, echter mag de visser niet slapen in een schuilmiddel (wordt nog actie vanuit Sportvisserij Fryslân genomen richting de gemeente dit te laten veranderen).
Gemeente Skarsterlân
Gemeente verleend ontheffing voor het plaatsen van een schuilmiddel en stelt een aantal aanvullende voorwaarden:
• Schuilmiddel dient een gedekte kleur te hebben
• Voor 23:00 dient het schuilmiddel te zijn geplaatst
• Afval bewaren in het schuilmiddel
Gemeente Smallingerland
Geen bezwaar, mits het schuilmiddel niet groter dan 7 m2.
Gemeente Harlingen
Geen bezwaar.
Gemeente Leeuwarderadeel
Geen bezwaar.
Gemeente Weststellingwerf
N.a.v. gebruik van een kleine vistent of grote visparaplu geen aanleiding een specifieke regeling te ontwikkelen (gedoog situatie).
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

29-04-2012 16:50

En waar is dit terug te vinden rommert? Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat ik straks toch een fout bega die geld kost.
Is er dus een officieel document van of iets dergelijks?

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-04-2012 17:00

Tja Rommert, over heel Nederland is het gebruik van een 'schuilmiddel' ook nog lang niet in iedere Gemeente geregeld, zo ook in Friesland dus. De enige uitzondering is Groningen-Drenthe waar het wel in iedere Gemeente is geregeld. Maar...na invoering van het nachtvispasje bij Sportvisserij Oost-Nederland heeft toch nooit meer iemand (voor zover bekend) nog een PV gehad voor het gebruik van een 'schuilmiddel', dit ondanks dat het ook hier lang niet in alle Gemeenten is geregeld in de APV.
Juridisch gezien stelt natuurlijk dat nachtvispasje niets voor, maar het heeft nu al wel enige jaren feilloos gewerkt ter voorkoming van een PV voor het gebruik van een 'schuilmiddel' en daar gaat het uiteindelijk om.
Rommert Ydema
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2005 01:06
Locatie: Leeuwarden

29-04-2012 17:42

B. de Boer schreef:En waar is dit terug te vinden rommert? Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat ik straks toch een fout bega die geld kost.
Is er dus een officieel document van of iets dergelijks?

Gr Bas


Hallo Bas, zie http://www.visseninfriesland.nl/ klik dan op NachtVisPas bestellen daarna zie je links Lijst gemeentelijke toestemming schuilmiddel. Rechts kun je een pdf bestand downloaden van aanvullende bepalingen.
Gr Rommert
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-04-2012 18:00

Aart,

Ook niet in de federatie Groningen Drenthe.

Je kan als federatie wel een brief sturen met het verzoek een schuilmiddel toe te staan en als u niet reageert dan mag het. Maar helaas zo werkt het niet in wetgevend Nederland.

Op het moment dat de federatie Groningen Drenthe mij alle goedkeuringen kan tonen slik ik bovenstaand meteen in.

Helaas ken ik tenminste 1 gemeente die middels een besluit in de gemeenteraad die brief niet heeft geaccepteerd en die toestemming niet heeft verleend. ( Ik noem de naam niet omdat zij het wel gedogen )

Feit is dat ook in heel veel ( vrijwel allemaal ! ) APV-en van gemeenten in Groningen Drenthe staat dat het gebruiik van het recreatief gebruik van een nachtverblijf buiten de aangewezen kampeerterreinen verboden is.

Wat ik wel wens te onderstrepen is dat sinds die invoering van deze federatieve nachtivispassen heel erg veel gezeik in de vorm van proces verbalen voor de nachtivisser is voorkomen.

En precies dat is een belangrijk argument voor Sportvisserij Nederland geweest om aan een landelijke NachtVISpas en landelijke 3e HengelVISpas te gaan werken.

Het voorkomt enorm veel gezeik. en dat is wat het belangrijkste is

m.vr.gr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-04-2012 11:53

Michel, wellicht niet alle in de provincies Groningen-Drenthe al doet de federatie dat wel zo voorkomen.
En inderdaad is het belangrijkste dat hiermee veel gezeik wordt voorkomen.