nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-12-2011 10:16

Ervaar het als erg triest dat een aantal federaties de basisgedachten van de hengelsport niet meer ten uitvoer willen brengen. Heb altijd begrepen dat laagdrempeligheid het uitgangspunt was waardoor het als volkshobby behouden kan blijven. De kosten kunnen daardoor laag blijven al snoepen zij op dit moment het grootste gedeelte van de contributie die we betalen op. Waar ik gezien het werk wat ze verrichten op dit moment nog geen moeite mee heb.

Het kosten beleid gezien de laatste ontwikkelingen zoals ik ze ervaar is een aanslag op de basis gedachten. Kosten in rekening brengen waar geen extra werk tegenover staan beschouw ik als machtmisbruik. Een tendens die we in onze maatschappij helaas meer tegenkomen.

Het nachtvissen (gedurende zomermaanden of het jaar) is al jaren op openbare wateren die zich er voorlenen toegestaan. Neem als voorbeeld de Brabantse kanalen waar men sinds het vrijgeven rond 1987? de toenmalige overkoepelende organisatie dit voor hun leden geregeld hebben. Zelf stemde het federatie bestuur er in mee om bij wijze van experiment toen op de Zuid Willemsvaart toen daar een spiegelkarperproject liep. Met een derde hengelvergunning in samenwerking met de andere HSV die in de kosten bijdroegen te komen. Een deel van de uitzetkosten nam Sportvisserij Zuidwest Nederland voor haar rekening. Voor de derde hengelvergunning werd toen om de kosten van uitzetting voor de HSV beheersbaar te houden in die jaren € 10,00 in rekening gebracht. Ben als persoonlijk betrokkenen de federatie nog dankbaar dat zij hun medewerking hieraan toen verleent hebben.

Het kan dus goed om de karpervisserij in ons land in lengte van jaren tegen minimale kosten te waarborgen. Als men maar wil en niet om het als melkkoe te gebruiken. Dat deze vlieger niet opgaat op tal van recreatieterreinen daar ben ook ik me goed van bewust.

Vraag me af in hoeverre de KSN( ja zei weer) met de gedachte speelt om te komen tot een landelijke handtekeningen actie. Beursen als Zwolle en e-mails lenen zich er goed voor om als kapervisser je betrokkenheid te tonen. Moet toch mogelijk zijn om halsstarrige federaties ondersteunt door hun HSV onderdruk te zetten. En te komen tot een landelijk evenwichtig beleid wat recht doet aan de verschillende belangen voor ons vissers.

Groet,
Peter Otte
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

05-12-2011 10:35

Tja, de rechten of de mogelijkheid ze te verkrijgen (het is geen verplichting) zijn er nu.
Dat het geld kost en misschien wel te veel, hoor er maar erg weinig klagen, men is eerder te vree.
En dat het allemaal niet perfect geregeld is swa, Keulen en Aken........, geef het de tijd.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-12-2011 11:56

Pieter Bas,

Ik zei verschillende federaties niet alle. SZWN bijvoorbeeld vraagt weer veel meer voor een nachtvistoestemming op een beperkt aantal recreatiewateren. Die hoge prijs binnen SZWN is trouwens destijds zelf door karpervissers genoemd.

Waar de prijzen in Oost en Gr-Dr. vandaan komen is mij niet duidelijk. Wat mij en Dirk wel duidelijk is dat deze prijzen gezien het aantal gebruikers algemeen aanvaard zijn en als redelijk worden beschouwd. Er is in ieder geval beweging waarneembaar en dat heeft al en zal nog tot meer overleg gaan leiden.

Dat recreatieschappen op zoek zijn naar geld is duidelijk. Durf als hengelsport ook gerust eens NEE te zeggen als de recreatieschappen overvragen. Geld voor kosten van controle van hun terreinen hebben ze toch ook niet. Daar is de helpende en controlerende hand van de hengelsport weer van harte welkom.

Succes aan de bestuurstafel.

@Peter

Sportvissen is laagdrempelig en kan tegen geringe kosten : Overdag en met 1 hengel.


Beleidsplan 201-2015 van Sportvisserij Nederland

-waar er behoefte aan bestaat tegen extra betaling aan een deel van de aangesloten
sportvissers extra bevoegdheden toe te kennen (bijv. toestemming tot nachtvissen, het
gebruik van drie hengels of het onttrekken van vis) moet dit waar mogelijk éénduidig via een
toegevoegde aantekening op de VISpas worden geregeld om een nieuwe wildgroei in
visdocumenten te voorkomen.
Vanzelfsprekend blijven de federatieve inkomsten daaruit (minus kosten) dan toevloeien aan
betrokken federaties of verenigingen.


En van die extra inkomsten uit de extra bevoegdheden opgehoest door veelal de kapervissers wil diezelfde karpervisser iets terug zien.

m.vr.gr.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

05-12-2011 14:37

Hoi Michel,

Wel een lang beleidsplan van 201-2015 :-)

Mvgr. Rene
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

05-12-2011 22:32

Heb ik in Delft nu ook een nachtvergunning nodig, en zo ja waar te koop?
vis nu al 25 jaar zonder :P
gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-12-2011 07:37

Ben benieuwt wat HSV doen die water inbrengen waar al jaren ‘s nachts zonder kosten gevist word. Waar straks federaties alles opstrijken of word er een redelijke verdeel sleutel oplos gelaten? De kosten en ellende die het veroorzaken kunnen wel eens meer zijn dan de inkomsten.

Zal wel spoken op de weg zien.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2011 11:27

Boeh, :lol:

Beleidsplan 201-2015 van Sportvisserij Nederland

-waar er behoefte aan bestaat tegen extra betaling aan een deel van de aangesloten
sportvissers extra bevoegdheden toe te kennen (bijv. toestemming tot nachtvissen, het
gebruik van drie hengels of het onttrekken van vis) moet dit waar mogelijk éénduidig via een
toegevoegde aantekening op de VISpas worden geregeld om een nieuwe wildgroei in
visdocumenten te voorkomen.
Vanzelfsprekend blijven de federatieve inkomsten daaruit (minus kosten) dan toevloeien aan
betrokken federaties of verenigingen
.


Dat is voor mij duidelijk genoeg.

Het is altijd een keus van een HSV zelf of wateren ingebracht worden.

Maar Peter wat zie je liever ?

1. Een zich langzaam ontwikkelende landelijk dekkende lijst van Nacht- en 3e Hengelwateren tegen één relatief laag bedrag, dat door een groot deel van karpervissend Nederland als redelijk beschouwd wordt.
Of
2. Een lappendeken van allerlei aparte passen die tegen verschillende prijzen aangeschaft kunnen worden bij allerlei verschillende visrechthebbenden? Over rompslomp en kostenverslindend ( voor de karpervisser ! ) gesproken. :-?

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-12-2011 13:45

Michel,

Ik weet wel beter, maar bij de massa onder ons en veel HSV komen federaties naar voren als clubjes die alleen maar regeltjes maken die euro’s kosten. Waar weinig tegenover staat als je links en rechts sites bekijkt en je oor te luisteren legt. Om die spiraal te doorbreken zal je op dit punt eerst met een goed uitgewerkt plan moeten komen. Nu is het al voor 2012 een rommeltje als ik kijk hoe verschillende federaties er onderling mee omgaan. Zolang die eilandjes vrijblijvend kunnen opereren ondanks goede bedoelingen en een ….. jaren plan. Het is maar af te wachten of jullie plannen in 2013 landelijk ingevoerd kunnen worden. Geld is nu bij een aantal de drijfveer zo komt het over bij mij om de best goede plannen in beginsel te realiseren. Ik betaal wel maak me er persoonlijk niet druk om. Maar als federaties zal je ook naar de massa moeten kijken om voldoende draagkracht te krijgen over zaken die ons aangaan.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2011 15:34

Peter,

BTW : Wie is " jullie " in jullie plannen ?

De landelijke Nacht- en 3e HengelVISpas ( N3VP ) zal op 01 januari 2013 ingevoerd en geldig zijn op de door de federaties ingebrachte FEDERATIE wateren.

De landelijke N3VP zal worden uitgegeven via Sportvisserij Nederland.

Deze pas zorgt dus dat het oerwoud aan Nacht- en 3e hengelpassen niet extra groot wordt en zal door aanmaak en uitgifte via een centraal punt minder overheadkosten met zich meebrengen.

De opbrengst minus de kosten die Sportvisserij Nederland maakt, gaat naar de federatie waar de gebruiker onder valt.

Over de verdeling van die opbrengst zullen de vertegenwoordigers van de gebruikers ( voor 99 % karpervissers ) met de federaties in overleg moeten treden. Doen ze dat niet, laten ze een grote kans voorbij gaan.

De bij Sportvisserij ZuidWest Nederland aangesloten KSN regio's ( Den Haag, Rijnmond, Brabant en Zeeland ) hebben die kans al gegrepen.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-12-2011 16:41

Je kan de kans wel grijpen maar ik zie niet direct dat de ALV van sommige federaties het goed zal keuren.
Ik blijf van mening dat de KSN mee wil vreten van de pot, iets wat mij verweten werd toen ik dat een tijd terug al vermelde.
Toen was er niets van waar en nu komt de aap uit de mouw, dank heren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-12-2011 16:51

zit je weer fout...

Ik lees
gebruikers ( voor 99 % karpervissers )


Maar ja van achter neerhalen is makkelijker
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

06-12-2011 18:43

meevreten.... man man....
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

06-12-2011 19:51

Rustig Verkoelen, rustig...

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

07-12-2011 09:59

Douwe Bijlsma schreef:Ik blijf van mening dat de KSN mee wil vreten van de pot, iets wat mij verweten werd toen ik dat een tijd terug al vermelde.


Welke pot en wie vult hem.
Als na aftrek van de gemaakte kosten voor uitgifte en productie van het pasje, en na kosten extra controle (waarvan al ieder andere visser van mee profiteert) er nog geld overblijft is het toch redelijk om te vragen dit geld aan te wenden voor die groep die het potje voor verreweg het grootste gedeelte vult.

Maar waar maken we ons hier met een man of wat druk om gezien de reacties in dit topic, het merendeel van die druktemakers is het wel zo ongeveer met elkaar eens, er is er 1 die ook wel een menig heeft maar door dat er een bestuurstafel is niet met de billen bloot kan en er is er 1 die zonder opgaaf van reden tegen is.

De rest lacht zich de pie... uut de broek en gaat lekker vissen met gebruik van zijn extra verworven rechten.

Weet nog wel een discussiepunt zal ook weer gaan tussen hoofdzakelijk dezelfde mensen,

10 euro per karpervisser in Nederland (geld ook voor buitenlandse karpervissers die hier een vergunning aanvragen) in een pot om daarmee de rechten van het beroep aangaande karper af/op te kopen.

Ben benieuwd!!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-12-2011 10:07

Meevreten Douwe,

weet jij wel wat je nu zegt?

Kerel, wij nemen per jaar ongeveer 3 weken vrij om diverse vergaderingen bij te wonen om dit soort zaken geregeld te krijgen zonder dat er ook maar 1 cent tegenover staat. Mannen die vrij nemen (onbetaald verlof) om voor de karpervissers in Nederland dit soort zaken (nachtvissen, 3 hengels, tentjes langs de waterkant toen de WOR werd opgeheven, SKP, jeugdviskampen en voorlichtingsmateriaal in elkaar zetten) te regelen.

Ik wil dan nu nog wel een lansje breken voor de KSN !

Zonder de inzet van de KSN (en ook andere begane karpervissers) waren er niet zoveel zaken gerealiseerd als wat nu het geval is.
Wat te denken wat enkele KSN-ers hebben weten te voorkomen irt ABB daar waar anders de karper van de wateren waren verdwenen, wateren die voor de jeugdigen gesloten waren geweest als enkele KSN-ers zich niet hadden ingezet, om maar eens wat te noemen.

Ja, allemaal weer onbetaald verlof.

Valt me smerig van je tegen deze opmerking Douwe.

OH JA, misschien een reden om KSN lid te worden!

gr Harnold
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-12-2011 10:56

Michel,

Heb begrepen dat er een commissie actief binnen Sportvisserij Nederland waar je (mogelijk) zitting in hebt die deze zaken voorbereid. Is het anders dan verneem ik dat wel.

Dat federaties in totaliteit instemmen met de plannen prima, maar hebben hun leden hun fiat al gegeven aan de uitgewerkte voorstellen? Weet dat er hier in Veghel tijdens een regio overleg enkel mededelingen overgedaan zijn. De procedure zal toch zijn zo lijkt me, voorstel federatie aan hun leden. HSV vragen toestemming aan hun leden wat weer ter stemming komt bij mogelijk de algemene ledenvergadering van de betreffende federatie. Je bent dan al weer snel een jaar verder.


We mogen als karpervissers blij zijn dat er een vereniging is als de KSN. Een punt wat Douwe ook altijd onderschreven heeft. Begrijp zijn stelling name dan ook niet mogelijk kan hij een meer genuanceerde toelichting geven?

Zolang gelden uit dat pot(je) voor de 100% aan het uitzetten van spiegelkarpers besteed wordt. Kan je er als karpervisser geen moeite mee hebben. Is trouwens niet de KSN die karper uitzet voor projecten zij hebben immers geen eigen viswater.

Dat ook het uitzetten van vis en karper in het bijzonder onder druk staat blijkt wel uit de mededeling dat de uitzetting van karper op het Apeldoornkanaal dit jaar waarschijnlijk niet doorgaat. Dit punt komt de komende jaren op tal van andere wateren helaas ook aan de orde.

Een vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2011 11:01

Lekker doorlullen jongens, toen was er niks van waar en nu blijkt het gewoon wel waar geweest te zijn.
Bla bla bla bla.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

07-12-2011 11:40

Beetje jammer Douwe, dat je bij gebrek aan woorden je gram alsnog wilt gaan halen. :roll:
Als je in het verleden onheus behandeld bent naar jouw gevoel dan hoef je toch niet steeds in dat verleden te gaan leven. Ik begrijp dat het diep kan zitten, begrijp me niet verkeerd maar volgens mij is het heel moeilijk voor jou om toe te geven dat de KSN wel degelijk goede dingen doet.
Mvg Cor
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2011 11:56

Cor het ontbreekt mij niet aan woorden als je niet weet wat er aan de hand is hou je er dan buiten.
Toen ik dit een tijd terug aan de orde bracht vielen de heren over mij heen er was niets van waar.
Er waren personen bij die onmiddellijk hun lidmaatschap op zouden zeggen als het wel waar was.
Ben echt benieuwd of dat nu ook gebeurd, ik ga geen namen noemen dat weten ze vast zelf nog wel.

Het heeft toen enkele kennissen gekost omdat ik te fel tegen HUN KSN was, achteraf blijkt het dus wel waar geweest te zijn.

Zo je ziet ontbreekt het niet aan woorden wil niet mijn gram halen ben echter wel verheugd te lezen dat ik achteraf gewoon gelijk had.
Dit komt niet uit de lucht vallen.

Het is niet moeilijk om te erkennen dat de KSN goede dingen doet, heb ik altijd erkend en zal dat ook blijven doen.
Als er toen gewoon eerlijk gespeeld was had er wat mij betreft niets aan de hand geweest.

Dit is onder anderen 1 van de redenen dat ik nooit weer lid zal worden van de KSN, blijf echter hun belang wel erkennen.

Ik snap echt wel dat er getracht wordt om uit de ruif mee te eten.
Ik snap ook heel goed dat er beleid wordt uitgestippeld om er toch iets uit te halen.

Verder is het wat mij betreft wel klaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 12:04

Douwe,

Gebrek aan zonlicht?

Kom maar waar je gelijk hebt, wees wel een vent als het niet zo mocht zijn.

Enne je mag mijn kopie van de jaarstukken wel in zien.

Nee Douwe, je verliest hier veel van mijn respect.

Ik zet je vanaf nu bij de onzin box
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2011 12:26

Klaas doe je best maakt mij niet uit, onzin verkopen kun je heel goed vandaar dat er al velen hier jou er al lang hebben staan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

07-12-2011 12:28

Douwe,
Ik weet behoorlijk veel, ook over deze kwestie,vergis je niet.
Ik probeer jou juist duidelijk te maken dat het verleden het verleden is. Dat daar voor jou een gevoel van onrecht o.i.d heerst kan ik heel goed begrijpen.
Om in te haken op het topic van Rene: het is een feit dat de huidige weg van de KSN vruchten af gaat werpen. Dat er dingen in het verleden gebeurd zijn staat als een paal boven water maar laat dat toch los en probeer ook eens de goede dingen te zien. Dat verhaal heeft toch ook twee kanten?! Misschien wordt je dan ooit nog eens lid. Je mag evt. wel mee als mijn introducee :wink:
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2011 12:37

heb je kutstraf of zo, tering wat ben je zuur...

sorry je moet eerst inloggen anders werkt het niet.

Zelf ben ik liever op facebook, kan je mensen uitkiezen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2011 12:40

Cor sorry, ik ben blij dat er tenminste iemand hier is die nog weet waar het over ging en gaat, echt hier zit geen cynisme in maar echt wat ik voel.

Ook sorry dat ik geen gebruik ga maken van jou aanbod.

@ Klaas ik heb nog wat om te lezen ik vind dit wel grappig weet niet waarom.

http://www.henkeningrid.org/

Oja en jaarstukken ben ik niet in geïnteresseerd daarin staat toch alleen maar wat er in mag staan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-12-2011 12:58

Allen,

de KSN eist en zal geen deel van de opbrengst uit de landelijke Nacht- en 3e HengelVISpas voor zichzelf opeisen.

Ik lijk wel verdorie wel een echoput :

De KSN wenst/vraagt/eist slechts dat een deel van die opbrengsten ten gunste komen van de karpervisser(s)(ij). Bij voorkeur in de vorm van een fonds voor (spiegel-)karperuitzettingen.

Uitzettingen die nu ook al ( deels ) door karpervissers betaald worden.

m.vr.gr.
Plaats reactie