nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deseree Krommendijk
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-11-2011 09:21

30-11-2011 11:15

Wat een idee zou kunnen zijn uberhaupt om de waterkant gezond te houden ongeacht tijdstip of dag!!!!

Idee!!!!!!!
Wanneer de controleurs per gebied een 1 oproep telefoon zouden hebben deze laten rouleren onder elkaar waarop je melding kan maken van ongeregelt heden. kan er direct aktie ondernomen worden en boosdoeners gestraft worden.

Als visser aan de waterkant zie en hoor je veel onderandere de dingen die niet mogen/kunnen zoals
vuurtje stoken, karpers die gevangen worden en vervolgens dood geknuppelt worden voor consumptie, stropen, troep die achter gelaten wordt en ga zo maar door.
Door deze mensen wordt er veel vergalt voor de visser die wel serieus met zijn/haar hobby bezig is.

Tijdens gewone controles ben je vaak te laat of te vroeg en als vissers onder elkaar moeten we zorg dragen voor onze sport en de flora en fauna om ons heen. Voordat er te veel verboden en geboden in het leven worden geroepen.

Groet Deseree
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-11-2011 12:13

Wat goed werkt is een centraal telefoonnummer op je HSV vergunning wat je kan bellen bij ongeregeldheden. Die persoon staat weer in verbinding met een Boa die dan op kan treden.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

01-12-2011 11:55

Zo de derde hengel en nachtvispas Hengelsport Federatie Oost Nederland voor 2012 is binnen.

En als ik het nu goed begrepen heb kan ik er in de Friesland en Groningen/Drenthe ook gebruik van maken, of is dit nog niet rond.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

02-12-2011 09:59

Dick,

Nee dit is nog niet rond, de landelijke pas nachtvispas/ 3e hengelvergunning zal pas actief zijn vanaf 2013

Mvgr. Rene
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-12-2011 10:55

Dick er is al jaren een samenwerking met die federaties heeft niets met landelijk te maken.
Staat het niet op de ontheffingen?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

02-12-2011 11:31

Op de uitwisseling/samenwerking doelde ik Douwe, er was/is overleg geweest, en met resultaat.

Op de pas zelf staat het niet vermeld maar op de bijgevoegde lijst extra wateren staat drie hoog achter dat er inderdaad met deze pas in de wateren die er voor aangewezen zijn ook in de twee Noordelijke Federaties gevist mag worden.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-12-2011 13:20

In Fryslân mag met de Nachtvispas van Oost Nederland en Groningen-Drenthe nachtvissen .
maar
De derde hengelvergunning Uit Oost en G-D is NIET geldig in Fryslân.


m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-12-2011 13:44

De nachtvispas wordt ingevoerd vanwege het vervallen van de Wet op de Openlucht Recreatie (WOR) per 1 januari 2008. Vanaf die datum mogen gemeenten de nachtvisserij zelf reguleren. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft hiervoor de handreiking ‘Het kampeerbeleid na de Wet op de Openluchtrecreatie’ opgesteld. Nachtvissen wordt daarin aangemerkt als een vorm van individueel kamperen met een incidenteel karakter. Vanwege dit incidentele karakter zal er normaliter geen strijdigheid ontstaan met de bepalingen uit het geldende bestemmingsplan maar kan ander gemeentelijk beleid de mogelijkheden van nachtvissen vanuit een tentje wel beperken. Dankzij inspanningen van KSN regio Groningen-Drenthe en de Hengelsportfederatie Groningen-Drenthe is het met ingang van 1 januari 2010 toegestaan om ’s nachts te vissen vanuit een tentje. Hiervoor dient wel een nachtvispas te worden aangeschaft. Deze nachtvispas is aan te vragen bij de hengelsportfederatie die ook de Vispas verstrekt. Hiermee mag je ’s nachts vissen in de wateren van de betreffende federatie. De nachtvispas kost 10 euro. Klik hier voor het aanvragen van de nachtvispas.

In hoeverre dekt gemeentelijke wetgeving de lading?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-12-2011 14:27

Gemeentelijke verordeningen vastgelegd in de APV bedoel je ?

Gebruik van tentjes bij het nachtvissen = Gedoogbeleid.

( Voor zover mij bekend is in vrijwel geen enkele gemeente aan hsf Groningen-Drenthe een ontheffing verleend op het verbod op het gebruik van kampeermiddelen buiten de aangewezen kampeerterreinen, en/of zijn er plaatsen aangewezen waar dat kampeerverbod niet van toepassing is. )

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-12-2011 15:07

Moet ik dit plaatsen onder de noemer verkeerde voorlichting geven?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

02-12-2011 15:10

Letterlijke tekst vanaf het aanvullingsblad 2012.

Uitwisseling viswateren met noordelijke federaties.

Nachtvissen en vissen met drie hengels in de onderstaande wateren is toegestaan voor sportvissers aangesloten bij Sportvisserij Oost Nederland, Friesland of de Federatie Groningen/Drenthe met een geldige Nachtvispas c.q. Derde hengelvispas of gecombineerde nacht-/derde hengelvispas van een van deze organisaties.

Lijkt me Michel dat ik er wel degelijk met men derde hengel in betreffende (daarvoor aangewezen) wateren mag vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-12-2011 16:10

Kloptm helemaal Dick, heb wel twijfels bij ontheffingen van de gemeentes ands dan Leeuwarden.
Ik ben er niet meerbij betrokken dus kan enr niets over zeggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-12-2011 16:21

Blijkbaar een flinke kink in de communicatiekabel tussen Fryslân en Oost Nederland.

Het is Fryslân die als visrechthebbende bepaald wat er op haar wateren gebeurd en Fryslân geeft vooralsnog geen 3e hengelvergunningen uit.

Het zou op zijn zachts gezegd wat vreemd zijn als je in Fryslân dan wel met 3 hengels zou mogen vissen als je een 3e hengelpas van Oost Nederland of Groningen-Drenthe kan laten zien.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-12-2011 16:31

Brrrrrrrr wat een fouten in mijn vorige reactie.

Michel ik ben er niet meer bij betrokken dus kan er niets meer over zeggen hoe het zit.
Het zou inderdaad raar zijn mocht jij gelijk hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

02-12-2011 16:52

Uitwisseling viswateren met noordeliike federaties:
Nachtvissen en vissen met drie hengels in de onderstaande wateren is
toegestaan voor sportvissers aangesloten bij Sportvisserij Oost Nederland,
Friesland of de federatie Groningen/Drenthe met een geldige Nachtvispas c.q.
Derde Hengelvispas of gecombineerde Nacht-/Derde Hengelvispas van een
van deze organisaties.

Wateren van fed. Groningen/Drenthe en Sportvisserij Friesland:
Alle wateren in de werkgebieden van de federatie Groningen/Drenthe en
Sportvisserij Friesland die vermeld staan vanaf respectievelijk pag. 10 en pag. 33
in de landelijke Lijst van Viswateren 2010 - 2011 - 2012 en eventueel in de
aanvullingslijsten 2012. Per water kunnen afwijkende voorwaarden gelden, die
staan dan afzonderlijk vermeld bij de federatieve voorwaarden of het betreffende
water.
Houd de websites http://www.vissen.nl en http://www.visseninfriesland.nl in de gaten voor
wijzigingen en overige voorwaarden.

Dus ook de derde hengel in Friesland, kan er niks anders van maken.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

02-12-2011 17:10

Dick,

je hebt volkomen gelijk.
Kreeg zojuist de papieren in huis en daar staat het precies zo zoals jij aangeeft.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-12-2011 17:31

Even voor de goede :

Ik hoop dat ik geen gelijk heb maar ik krijg vooralsnog nergens bevestigd uit Friesland zelf dat zij WEL een derde hengelpas gaat uitgeven.

Een HSV uit laten we zeggen Brielle kan schrijven wat ze wil over het water van de HSV in Hellevoetsluis maar de HSV in Hellevoetsluis bepaald toch echt de regels op haar eigen water terwijl ze wel een samenwerkings- en uitwisselingsverband met Brielle hebben

m.vr.gr.


Douwe

gebruik tentjes bij het nachtvissen is maar bij enkele gemeenten echt goed geregeld en dan vooral voor de leden van de lokale HSV. Jij en ik wonen al in zo'n gemeente.

90 % is gedoogbeleid. Is mij om het even zolang het maar werkt. 1 groot nadeel, het gedogen kan per direct afgelopen zijn. Wees er als vissers dus zuining op.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-12-2011 17:55

Geld vragen onder mom van controles terwijl niet ondersteunt word door een wettelijke basis lijkt me niet de juiste gang van zaken voor een federatie. :oops: Controles ondersteunt door eigen boa's is dan al helemaal een lachertje. :oops:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-12-2011 18:19

De Visserijwet en de voorwaarden in de schriftelijke toestemmingen lijken mij anders basis genoeg voor controle's.

Controle op de gemeentelijke APV verordeningen is ook niet de taak van de federatie Boa's en daar controleren ze dan ook niet op.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-12-2011 19:02

Dick en Harnold,

Volgens mijn info of beter gezegd het niet ontvangen van of gebrek aan nadere info :wink: is er in Friesland na 15 november niets meer veranderd aan hetgeen hieronder vermeld wordt.

http://www.vissen.nl/actueel/default.as ... ail&id=431

Met Sportvisserij Oost-Nederland is afgesproken dat men met de NachtVISpas en vergunning ‘derde hengel’ in elkaars wateren mag vissen. Voor Sportvisserij Friesland geldt dit vooralsnog alleen voor de NachtVISpas.


m.vr.gr.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

03-12-2011 19:07

Interresante discussie waar ik wel een paar dingen over wil zeggen. Als bestuurslid van de Hengelsport Federatie Midden Nederland kan ik echter niet overal antwoord op geven omdat de stukken nog op de bestuurstafel liggen of vooral nog moeten komen.

Ten eerste staat er in de 3e hengelvergunning van midden Nederland (als ik mij niet vergis de tweede federatie die deze heeft ingvoerd) dat de twee buitenste hengels inderdaad niet verder dan 5 meter van elkaar af mogen staan op de kant. Dit lijkt mij absoluut geen vreemde voorwaarde! Verder staat hierin dat de lijnen recht vooruit gevist moeten worden. Deze beperkingen zijn ervoor om overlast te voorkomen, juist omdat we niet willen dat er groot gedeelte water wordt geclaimd door een of enkele karpervissers. Deze vergunning is geldig op de Neder-Rijn, een stuk van de IJssel en een aantal recreatie gebieden. Op de grote rivieren zit je als karpervisser nauwelijks iemand in de weg, echter op de recreatieplassen willen we hiermee voorkomen dat grote gedeelten van een plas door een of meerdere vissers worden geclaimd. Lijkt mij helder zo?

Ten tweede geef ik nu mijn persoonlijke mening over het invoeren van een landelijke nachtvispas en 3e hengelvergunning. Ik denk dat we echt moeten uitkijken dat de karpervisser niet de melkkoe wordt van de sportvisserij. Ik denk dat iedereen bereid is om een in verhouding staand bedrag te betalen voor deze twee passen maar waarom dan hier direct 35 euro voor vragen? Waar is de onderbouwing van de de hoogte van dit bedrag? Voor veel mensen zou dit het zelfde bedrag zijn als wat ze voor hun verenigingsvergunning en vispas betalen. Staat deze prijs uberhaupt wel in verhouding met hetgene wat de (karper')visser er voor terugkrijgt? De een is enthousiast en vindt de prijs geen probleem de ander voelt zich uitgezogen, ik vind dit een moeilijke vraag. Wat moet er vervolgens gebeuren met al die extra inkomsten? Zou een algemene contributieverhoging niet ook een optie kunnen zijn om je stijgende algemene lasten de baas te kunnen? Moeten dan straks de karper uitzettingen nog steeds voor een groot gedeelte door karpervissers uit hun eigen zak worden betaald? Wat doe je met de wirwar aan vergunningen die ontstaan als elke vereniging ook deze vergunningen gaan invoeren? En de extra kosten die daar straks aan zijn verbonden. Waarom laat je straks mensen fors bijbetalen voor het nachtvissen, iets wat ze bijvoorbeeld op alle grote rivieren en in open verbinding staande wateren altijd al mochten? Zullen alle recreatieschappen wel meegaan met een landelijke regeling of zuller er dan nog steeds aparte nachtvispassen voor sommige recreatieschappen gelden, dus extra kosten? Er staan voor mij nog veel vragen open!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-12-2011 12:08

Pieter Bas,

Die € 10,-- voor een landelijke NachtVISpas en die € 25,-- voor een landelijke 3e hengelVISpas zijn bedragen die reeds geruime tijd berekend worden en gaan worden door verschillende federaties. De karpervissers hebben deze bedragen algemeen aanvaard als zijnde redelijk. Helaas is in de praktijk gebleken dat de karpervisser behalve extra controle's er verder weinig tot niets voor terugkrijgt.

Juist daarom heeft de KSN hard gepleit om tenminste een deel van de door ons ( karpervissers ) opgebrachte gelden terug te laten vloeien ten gunste van de karpervisserij in het algemeen en als karperuitzetfonds in het bijzonder. Daar is zowel binnen de werkgroep landelijke Nacht- en 3e HengelVISpas als bij het bestuur van Sportvisserij Nederland op gehamerd. Helaas werd dit onvoldoende gesteund door de diverse federatievertegenwoordigers binnen het bestuur van Sportvisserij Nederland. Vooral jouw federatievoorzitter is fel tegenstander om deze extra inkomsten te " labelen "aan de karpervissers.

Het is nu aan de vertegenwoordigers van de karpervissers binnen elke federatie om via overleg toch een deel van deze inkomsten t.g.v. van de karpervisserij c.q. karperuitzettingen besteed te gaan krijgen. Betalen en vervolgens stil zitten en niets doen betekend simpelweg dat onze euro's in de algemene middelen van de diverse federaties gaan verdwijnen.

In Zuidwest Nederland was dat overleg al positief afgesloten nog voordat het bestuur van Sportvisserij Nederland had ingestemd om de landelijke invoering van de Nacht- en 3e HengelVISpas op de ingebrachte federatiewateren per 01 januari 2013 in te voeren.

Veel van je overige vragen zullen pas in de toekomst al dan niet beantwoord kunnen worden. Hoe individuele HSV-en, Recreatie- en Waterschappen zullen gaan handelen is namelijk koffiedik kijken..

Persoonlijk is mij het tientje voor het nachtvissen meer dan waard als mijn eenvoudige schuilmiddel t.b.v. de nachtvisserij straks zelfs alleen maar gedoogd wordt langs de nachtviswateren. Het is en blijft een utopie dat het overal officieel geregeld kan gaan worden.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-12-2011 13:05

Verstandige man die federatievoorzitter.
Wil je uitzetting dan volgens de regels, aanvraag toetsing enz.
Geen labeling zeer verstandig.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-12-2011 18:11

Douwe,

Een ( elke ) uitzetting moet altijd volgens de regels lopen. Daar is elk verstandig mens het over eens.

Sjaak Koppers wil de opbrengst van hetgeen de karpervissers straks gaan betalen voor de landelijke Nacht- en 3e HengelVISpas in de algemene middelen van zijn federatie Midden-Nederland laten vloeien. Wat er dan met deze gelden gaat gebeuren ?

Strikt persoonlijk zeg ik vrijgeven die handel voor 0,00 euro. Helaas zal dat in de praktijk niet gaan gebeuren omdat diverse federaties geld ruiken of reeds geroken hebben en dan zeg ik , doe dan iets terug voor de karpervisserij. Verstandig ? Ik en vele karpervissers met mij denken van wel.

m.vr.gr.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

04-12-2011 21:12

Michel,

Kleine maar doch niet minder belangrijke correctie.

HF Midden Nederland rekent voor de 3e hengel vergunning 10 euro, en het nachtvissen op het meeste federatie water mocht al het hele jaar (grote rivieren). Verder bestaat het Federatie water vooral uit wateren van recreatieschappen waar het straks nog de vraag is of deze meegaan in de landelijke nachtvispas. Voor een van deze wateren bijvoorbeeld, gold vroeger een nachtvispas van 25 euro (Rhederlaag).

Dus alleen de prijs bij Oost en Groningen & Drente stond dus op respectievelijk 10 en 25 euro. Juist daarom vraag ik mij af waarop deze prijs is gebaseerd!

Verder wil en kan ik er niet verder op in gaan omdat het een en ander nog op de bestuurstafel moet komen.
Plaats reactie