nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

10-11-2011 21:08

Steintje Verheggen schreef:Vind het zelf wel jammer dat je voor bepaalde gebieden een nachtvispas moet hebben. Kunnen ze niet 1 nachtvispas doen die je bij je vispas doet welke aansluit bij alle wateren waar nachtvissen is toegestaan die in het bijgeleverde boekje staan? Nu mag je volgens de pas vissen op bepaalde wateren het gehele jaar of een paar maanden per jaar. Echter moet er dan voor een bepaalde regio een nachtvispas geregeld worden. Als je dit landelijk ipv regionaal gaat er helemaal veel open en heb je geen beperkingen mbt nachtvisvergunningen. Dit alleen voor wateren bijgevoegd in de vispas en vermeld word dat nachtvissen is toegestaan.


HA Steintje,

Maar natuurlijk is dat gewenst (de 1 nachtvispas dan natuurlijk), maar hier blijkt uit dat de hengelsport in Nederland nog lang niet volwassen is. Omdat de wateren nu nog door de verenigingen niet in een landelijke lijst worden gestopt is de wens van 1 nachtvispas nog een utopie. DAarom stel ik ook dat er beter dan ook lokaal beleid kan zijn dan helemaal niets. Als lokaal beleid een anchtvispas inhoud, dan heb ik daar vrede mee.

gr. Rene
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

10-11-2011 21:14

leen goudappel schreef:Dan gaan verenigingen geld mislopen,en ik denk dat die verenigingen dat zowizo niet willen zien gebeuren.

Michel,

Dat klopt,alleen er zijn genoeg vergelijkbare situatie's waarbij controle amper voorkomt en te veel geld kost om dat te kunnen doen. (zeggen gemeente's he) volgensmij moet dat gewoon overal mogelijk kunnen zijn,kwestie van meer inzet.


Hoi Leen, ik heb het niet op je gemunt hoor, maar wat je stelt is niet zo. De inkomsten van de landelijke nachtvispas zoals die nu gaat komen in 2013 gaan niet naar sportvisserij nederland, die gaan naar de federaties(tenminste voor een belangrijk deel). De vispas bijvoorbeeld wordt uitgegeven door sportvisserij nederland maar de verenigingen ontvangen de contributie. Dat zou voor een nachtvis pas net zo goed kunnen.

Controles zoals jij schrijft moeten gemeentes ook niet doen, daar moet je als organisatie zelf voor zorgen, deels door verenigs controleurs, maar voor een belangrijk deel ook door de inzet van BOA's

Gr. Rene
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-11-2011 21:16

Met vragen wordt het voor mij ook duidelijk,en mede met jou antwoorden schiet het aardig op!

(Moesten vraagtekens staan btw achter mijn zinnen)


Thanks.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-11-2011 21:47

Ik zie wel wat er komt of niet komt ( heb er weinig vertrouwen in)
Regeltjes regeltjes en nog eens , hier de vispas daar geen vispas en het formaat is zo handig word er zo blij van.
Bij stroperij dit nummer bellen dan krijg je iemand aan de lijn die nog niet weet wat een beroepsvisser(stroper) is .
Weet je dat dit al aan de gang is zo lang als ik vis.
Je mag ook op meerval vissen, NOU EN.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-11-2011 10:05

Douwe, je hebt helemaal gelijk, mooi dat die ene uitzondering er is.
Allen: iedereen heeft zo zijn eigen gedachten en opvattingen omtrent een nachtvispas en 3e hengelvergunning.
De praktijk leert het volgende:
- al 4 jaar mag je het hele jaar door met een nachtvispas 's nachts vissen in vrijwel alle wateren van Sportvisserij Oost-Nederland. Een deel van de HSV-en in dit gebied hebben inmiddels voor hun eigen wateren of een gedeelte daarvan ook een nachtvispas ingesteld. Dat dit op prijs wordt gesteld door de karpervissers mag duidelijk zijn gezien het eerste jaar al direct ca. 6800 nachtvispasjes in dit federatiegebied verkocht.
Mooie bijkomstigheid is tevens, dat, voor zover bekend, niemand van deze pasjeshouders ooit nog een bekeuring voor het gebruik van een bescheiden vistentje heeft gehad.
Het aantal klachten over de nachtelijke visserij stelt niks voor in dit gebied op jaarbasis (betreft meestal 'Oosteuropese' vissers die vis meenemen).
3e hengelvergunning: al 2 jaar kan iedereen een 3e hengelvergunning voor alle wateren van Sportvisserij Oost-Nederland aanschaffen (nachtvispas + 3e hengelvergunning kosten samen € 35,00 per jaar), daarvoor is gedurende 1 jaar een pilot gehouden qua 3e hengel op een beperkt aantal wateren. In dat hele jaar is er geen enkele klacht binnen gekomen omtrent overlast vanwege de 3e hengel. Daarna is dus de mogelijkheid van een 3e hengelvergunning verruimd tot vrijwel alle Sportvisserij Oost-Nederland wateren. Enige HSV-en in dit gebied zijn daarna ook met een eigen 3e hengelvergunning gekomen voor een deel van hun eigen wateren en daarvan wordt ook goed gebruik gemaakt door karpervissers.
Nogmaals: 1 Vispas is al een utopie voor heel Nederland, laat staan 1 nachtvispas of 1 3e hengelvergunning.
Maar als dit federatief (of zelfs samen door meerdere federaties) of min of meer plaatselijk wel goed geregeld kan worden doet men daar veel karpervissers al een groot plezier mee. En voor de rest zal dat veelal een kwestie van tijd worden, mede door het opstappen van vele oude 'mastodonten' bij met name HSV-en.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-11-2011 11:37

Aart,

Is er al bekend hoe de netto opbrengst van de federatieve NachtVISpas en 3e HengelVISpas in Oost Nederland verdeeld gaat worden ?

Of gaat alles weer in de pot ( extra ) controle en/of algemene middelen ?

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-11-2011 13:50

Michel betekend die vraag dat de bekende aap nu uit de mouw komt en dat de KSN er ook een deel van wil?
Toen ik dit namelijk stelde voor een tijd terug vielen velen over mij heen en heeft dat zelfs kennissen gekost.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-11-2011 14:50

Dank je Douwe, ik kop hem even in. Als voormalig voetballer heb ik daar geen aap voor nodig. :wink:

De KSN wil geen deel van die opbrengst.

De KSN zou graag zien dat een deel ( 25 % ) van die opbrengst bestemd wordt voor het uitzetten van karper op de wateren waar die passen geldig zijn of op een andere wijze ten gunste komt aan de karpervisserij.

Het is voor iedereen klip en klaar dat het voor 99 % karpervissers zijn die de NachtVISpas en 3e HengelVISpas aanschaffen.

De karpervisser is echter geen melkkoe en de karpervisser wilt iets tatsbaars terug zien voor hetgeen hij extra betaald, heb ik in een bestuursvergadering van Sportvisserij Nederland de heren bestuurders meegegeven.

De opmerking vanuit Oost Nederland Dat geld wordt besteed aan ( extra ) controle. roept bij mij grote, GROTE vraagtekens op.

Karpervissers dragen net als alle andere sportvissers al bij aan controle door hun normale contributie betalingen.

De witvissers en roofvissers worden ook ( extra ) gecontroleerd met het geld dat door karpervissers is opgehoest. Waar is dan de extra bijdrage van de wit- en roofvissers aan die (extra ) controle's ?

Bovendien staat vast dat meer controle minder zwartvissen en dus meer leden ( = meer afdrachten aan de federaties) oplevert. De federaties profiteren dus dubbel.

Sportvisserij Zuidwest Nederland ( met 2 karpervissers in het bestuur ! ) heeft dit al ingezien en zal een deel gaan reserveren voor een fonds ten gunste van de karpervisserij. .

Het zal aan de karpervissers ( eventueel met hulp van de KSN ) in de overige federaties zijn om dat
of iets soortgelijks te bewerkstelligen.

zie ook http://www.karperstudiegroep.nl/index.p ... ws-en-info

m.vr.gr.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

13-11-2011 15:11

Weet iemand hoe het met auhv zit?

Watbetreft nachtvissen?
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-11-2011 19:18

Hoewel ik weet hoe het een en ander tot stand is gekomen. Blijft het gek dat je nu voor een 3e hengel apart moet betalen, en om nacht te kunnen vissen ook. Mijns inziens was het makklijker geweest gewoon de voorwaarden in de vergunning aan te passen. Dit levert nutuurlijk geen extra geld op, maar is zeker makkelijker. Nu is het een pasje hier, een vergunning hier etc etc. Voorheen hoefde ik voor mijn 2e hengel ook geen extra paieren te hebben, evenals wanneer ik in juni julie en augustus aan het nachtvissen was. Vraag me nu eigenlijk af of je voor die maanden straks ook een nachtvispas nodig hebt??

mvg martijn
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 13-11-2011 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-11-2011 19:33

Martijn,

Tweede hengel valt wel mee hoor als ik naar de extra kosten kijk :wink:

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-11-2011 19:37

sorry ik bedoelde natuurlijk een 3e hengel. :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-11-2011 19:50

Jaja geen aandeel in de opbrengsten maar wel extra geld genereren voor uitzettingen.
Ook ik ben een oudvoetballer met als taak een harde linksback om jou kopbal te tackelen.
Ander deuntje dezelfde tekst.
25 % van de inkomsten lekker inkoppertje.

Martijn ik ben het VOLKOMEN met je eens, het wordt IMO gezien als een melkkoetje terwijl het gewoon opgenomen kan worden in de algemene regelgeving.

Geld voor uitzetting is onzin, geld genereren voor extra controle door betaalde krachten met bevoegdheden is een overweging.

Ik onderschrijf nog steeds het uitgangspunt van vroeger, vissen tegen zo laag mogelijke kosten in zoveel mogelijk water.
Betalen voor een derde hengel en uitbreiding nachtvissen hoort daar niet bij.

Tenzij zo ik al aangaf.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 13-11-2011 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-11-2011 19:50

Martijn,

Goed verhaal wat je schrijft en deels ook waar. Zo wordt het alleen nog maar lastiger en moet je ook nog eens extra betalen.

Maar zoals wellicht bekent bij jou is er in de 3 maanden ook helaas regelmatig overlast. 3 maanden waarin je officieel mag nacht vissen. Vanaf 2013 mag je het hele jaar nacht vissen. vanaf dan kan je verwachten dat het 9 maanden per jaar druk zal zijn aan het water i.p.v. alleen 3 maanden. Dat is dan even gek gezegd 3 keer zoveel overlast.

Ik denk dat als we het nachtvissen niet in eigen hand gaan nemen, dat de waterbeheerders, gemeentes, of andere beheerders dit zelf gaan oplossen. Dit oplossen zal zijn in de vorm van bijvoorbeeld verboden om het gebied te betreden na 22:00uur bijvoorbeeld. Of bij de verhuur van de visrechten afdwingen dat er niet gevist mag worden in de nachten.

Het voordeel van zelf in de hand houden (bijvoorbeeld door extra passen of vergunningen) en controleren kan je altijd bij alle betrokken partijen (gemeentes, waterbeheerders etc.)aangeven dat je het zelf regelt en dat je zelf in staat ben bij te sturen en te controleren. Door dit goed te organiseren, kan je ook verder gaan kijken en zien of je bijvoorbeeld het onderkomen goed kan organiseren.

Goed voorbeeld is wat Aart opschrijft als het gaat om Oost-Nederland. Geen klachten, inkomsten om BOA's te betalen en deze ook inzetten. HSV-en nemen dit gelukkig ook over. De passen zijn, gezien het aantal afnamen zeer gewild en dus kennelijk zeer interessant voor de karpervisser.

Kort en bondig, ik voel en begrijp wat je zegt en op de korte termijn lijkt dit veel interessanter, maar ik vrees dat het alleen op korte termijn interessant is. Immers als door ellende het betreffende water niet meer in de nacht op gevist mag worden kost het enorm veel energie om dit weer terug te krijgen en dan wel goed georganiseerd.

Met vriendelijke groet,

René Berger
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-11-2011 19:59

Rene

In mijn ogen veranderd er helemaal niets! Er word nu ook al het hele jaar door nacht gevist. Het enige verschil is dat het nu legaal is en ik niet over mijn schouder moet kijken. Er zal ook niet mee roverlast zijn dan anders. Zowiezo vind ik die extreme aandacht voor overlast overdreven. Ik durf te stellen dat 99% van de vissers geen overlast veroorzaakt. Gek genoeg gaat de aandacht uit naar die ene 1% zowel door onszelf als door de (gemeente) politiek. Het makkelijkst is dan natuurlijk om extra regeltjes en verboden op te stellen maar of dat werkt?
Omdat er niks veranderd is er eigenlijk ook geen extra controle nodig, immers het aantal overtredingen zal dalen omdat er geen mensen meer gepakt kunnen worden voor het illegaal nachtvissen. daarnaast ben ik van mening dat er al genoeg geld naar controle gaat, zou jij nog lid willen zijn van de ANWB als die van jou lidmaatschapsgeld extra flitspalen zou neerzetten? Als er al extra controle moet komen dan is het wel controle op de beroepsvisserij, daar word het aantal beoogde controles per jaar bij lange na niet gehaald door geld gebrek.
Maar hoe dan ook ben ik natuurlijk erg blij met de behaalde resultaten, en betaal die paar centen met plezier.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-11-2011 20:00

Rene jou rekensom klopt niet, in de maanden buiten de zomer komen er steeds minder vissers aan het water.
Uit ervaring weet ik dat de overlast afneemt na de zomermaanden.

Als echt blijkt dat de overlast toeneemt wordt mijn angst waarheid en dat is een verbod na enige pilotjaren.
Dit hou je niet tegen met controles.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-11-2011 20:01

Aart,

Met jouw verhaal zie ik wel een kans voor de KSN, nu alleen nog iemand die hem gaat inkoppen, of tackelen :wink: Wat jij beschrijft zijn ervarings cijfers en voor de pro nachtvis kaart personen zoals ik, zou een presentatie aan mijn bestuur maar ook besturen van andere HSV-en een goede eye opener kunnen zijn. Met een goed verhaal wat de toegevoegde waarde is van de nachtvispas en 3e hengel vergunning. Maar ook van hoe het voor die tijd was, hoeveel klachten waren er toen en hoeveel zijn er nu. Wat gebeurt er met de inkomsten en hoe kan je komen tot een goede logistieke afhandeling van de pas etc. Hoe nu de overleggen met de waterbeheerders en met de gemeentes zijn etc.

Mvgr. Rene
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-11-2011 20:07

Douwe Bijlsma schreef:Rene jou rekensom klopt niet, in de maanden buiten de zomer komen er steeds minder vissers aan het water.
Uit ervaring weet ik dat de overlast afneemt na de zomermaanden.

Als echt blijkt dat de overlast toeneemt wordt mijn angst waarheid en dat is een verbod na enige pilotjaren.
Dit hou je niet tegen met controles.


De rekensom was iets overtrokken ja. MAar verdubbelen zou al erg zijn als je ook de mogelijkheid heb het terug te brengen naar 0.

De 2e zin, heb ik afgelopen jaar van mogen ervaren dat het wel degelijk zin heeft. Als je de mogelijkheid hebt wil ik je piscator nr 31 willen aanraden. Eerste artikel, met de titel: Nachtvissen Probleemloos verlopen.

Dit betreft het plangebied de Rottemeren. Federatie blij, GZH blij, hopelijk ook de vissers blij. Wel 45 controles geweest vanaf Mei.

Mvgr. Rene
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-11-2011 20:10

Sterker nog, hoe meer controle hoe meer overtredingen er geconstateerd worden, hoe slechter ons imago. Niet dat ik tegen controle ben, in tegendeel controle is zeker nodig. Echter ik vraag me af of het beoogde doel (het zwartvissen tegengaan) niet als is bereikt? Immers zelfs de polen hebben hun papieren prima op orde. Logisch gevolg is dat de aandacht dan verschuift naar andere zaken, maar of je er echt iets mee bereikt? Wat zou je bereiken met het betrappen van iemand die met 3 henges vist aan een god verlaten kanaal? Hooguit dat diegene de volgende keer met 2 hengels gaat vissen. Echter er word niet een vis minder gestroopt, de veiligheid aan en op het water word er niet beter door, en van overlast was ook al geen sprake. Het enige is een extra overtreding op papier waar wij als hengelsport een slechte naam door kunnen krijgen
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-11-2011 20:25

Martijn Nederpel schreef:Sterker nog, hoe meer controle hoe meer overtredingen er geconstateerd worden, hoe slechter ons imago. Niet dat ik tegen controle ben, in tegendeel controle is zeker nodig. Echter ik vraag me af of het beoogde doel (het zwartvissen tegengaan) niet als is bereikt? Immers zelfs de polen hebben hun papieren prima op orde. Logisch gevolg is dat de aandacht dan verschuift naar andere zaken, maar of je er echt iets mee bereikt? Wat zou je bereiken met het betrappen van iemand die met 3 henges vist aan een god verlaten kanaal? Hooguit dat diegene de volgende keer met 2 hengels gaat vissen. Echter er word niet een vis minder gestroopt, de veiligheid aan en op het water word er niet beter door, en van overlast was ook al geen sprake. Het enige is een extra overtreding op papier waar wij als hengelsport een slechte naam door kunnen krijgen


De opmerking hoe meer controle hoe meer overtredingen er geconstateerd worden kloppen niet. Er gaat een preventieve werking uit van veel controle.

Om terug te komen op jouw eigen flitspalen. Het is toch algemeen bekend dat men zich aan de snelheid houdt wanneer er een flitspaal naderd. Maak nu een meting over een traject en je hebt dat automobilisten gedurende een lang stuk zich aan de snelheid houden.

Jouw genoemde kanaal is het probleem niet, voor die gevallen is dit betoog idd niet nodig, helaas is het wel zo dat het door jouw gestelde op een deel van onze wateren echt een utopie is en dat nachtvissen echt geregeld moet worden.

Mvgr. Rene
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-11-2011 20:35

rene

Het verschil is dat ongeacht het aantal overtredingen, autorijden niet verboden zal worden. Dat is met hengelsport wel anders. Nogmaals ik ben niet tegen controle, zeker niet in probleem gebieden. Ik krijg alleen het gevoel dat dat controle binnen de hengelsport ook tegen ons kan keren. Zolang de de controle op de beroeps visserij nog niet op het beoogde peil is, vind ik het gek dat we voor de sportvisserij nog meer controle willen.

mvg martijn
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

13-11-2011 21:49

het probleem is niet de flitspaal het probleem is het gedrag. En gedrag kun je sturen. Maar niet onbeperkt. Je kunt de snelheid verhogen (veiligheid?), je kunt strenger straffen (werkt dat preventief?), je kunt meer straffen?, je kunt selectief straffen (op gevaarlijke punten), je kunt de snelheid flexibel instellen... Kies er maar 1.

Een kanaal is het probleem ook niet, wel de truttenput en dorpsvijver. Wat weegt zwaarder de lonely man op het kanaal die het niet met 2 hengels afkan of de karper op de overbeviste truttenput die ipv vissers x2, visser x3 lijnen tegenkomt?. Gek genoeg staan de tentjes altijd bij elkaar. Ik zie ze allemaal al met 3 hengels zitten, omdat het mag. Gek genoeg zie ik een feedervisser nooit met 2 hengels of meer (tegelijk) vissen, waarom eigenlijk niet? Terwijl de buurmannen van de camping alles met een touwtje het water in gooien, als ze de kans krijgen (en helaas krijgen ze die kans maar al te vaak, trouwens alleen in juli en augustus :P)

van waaruit is de wens gekomen met 3 hengels te (moeten) vissen? wat zijn de argumenten?
Vissen met een 3e hengel vraagt niet om meer controle, wel de noodzaak om eens te kijken naar het waarom en vooral waar.

Nachtvissen snap ik wel, kan ook het hele jaar met 2 hengels. Vraagt ook niet om meer controle. Controleren op de vispas moet je toch.

trouwens Martijn, die 1% vist alleen in juli en augustus (en in juni als het warm genoeg is.)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-11-2011 22:09

Rene ik moet Martijn weer gelijk geven, goh het lijkt wel een gewoonte te worden, maar wat waar is is waar.
Zelf heb ik enkele jaren gecontroleerd en weet dat meer controle meer overtredingen laat zien.

Maar ik laat het hier maar bij.

Met vriendelijke groet. Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-11-2011 07:25

Martijn v d H,

De discussie wel of geen derde derde hengel is hier al meer gevoerd. Ook welk watertype daarvoor in aanmerking komt.

Groet,
Peter
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

14-11-2011 18:03

Douwe Bijlsma schreef:Rene ik moet Martijn weer gelijk geven, goh het lijkt wel een gewoonte te worden, maar wat waar is is waar.
Zelf heb ik enkele jaren gecontroleerd en weet dat meer controle meer overtredingen laat zien.

Maar ik laat het hier maar bij.

Met vriendelijke groet. Douwe


Prima Douwe, heb ook niet de illusie dat iedereen met mij eens is. Ik respecteer jouw mening en die van de Martijnen. Maar ik ben bang dat we er niet gaan uitkomen. Ben nog wel benieuwd of je beëdigd bent voor controle, puur uit interesse.

Dus laten we het nog even over een andere boeg gooien. Wat is het algemene beeld voor wat betreft nachtvissen. En dan niet de officiële regels maar wat is ons beeld bij nachtvissen?

Is dat vissen met een hengel in het donker of hoort daar een onderkomen bij? Verwachten we dat bij het toestaan van het nachtvissen het hele jaar ook een onderkomen erbij hoort of gaan we massaal de regels omtrent het onderkomen aan onze laars lappen. M.a.w. welke rol heeft de onderkomen voor ons en wat verwacht iedereen.

Mvgr. Rene