De verkeerde weg...


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-02-2016 18:26

Moet er niet aan denken dat zulke taferelen hier in Nederland gaan komen, vissen is een hobby, iets wat je doet wanneer je daar zin in heb, maar ja dat watertje ken ik pas over 5 jaar bevissen.... man man verschrikkelijk lijkt me dat! En dan als je net het water begint door te hebben en het jaar erop weer verder wilt vissen met de ervaring van afgelopen seizoen..... ff 10 jaar wachten..... lang leve Nederland, zo slecht hebben wij het hier nog niet :lol:
als ik een Belg was, of daar woonde had ik puur openbaar gevist denk ik, kanalen en rivieren, die putten vind ik op zo'n manier toch een enorme tegenvaller, je word dan toch flink beperkt in je visserij vind ik.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-02-2016 18:59

Jullie hebben het inderdaad heel erg goed, zeker weten. :)

Wat wel een voordeel is van een privaat water: je hebt niet te maken met waterschappen met borden voor hun kop, of andere instanties die je alleen maar afremmen in goed beheer.

Alles heeft voor- en nadelen...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-02-2016 19:08

Ja het beheer heb je zeker een punt Mark.
Mbt tot waterschap al helemaal, achterstand op onderhoud is zeer zeker her en der aanwezig, en als je vraagt wie er over gaat kom je het wel bekende kastje muur verhaal tegen.
Maar ik zou niet willen ruilen hoor Mark, dat dan weer niet 8)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-02-2016 23:44

Ik word er ook naar van, blijf liever een vrije visser.
Als het zo zou moeten dan mogen ze mijn portie ook aan Fikkie geven :P

Vis ook weleens in België op roofvis en je kunt het inderdaad echt niet vergelijken met NL.
Om wantoestanden te vermijden moet je dus iets doen.
Dat jullie op een goede manier bezig zijn mag dus wel vermeld worden, chapeau voor al die energie die erin gestoken wordt 8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-02-2016 12:05

Mijn ervaring met syndicaat water in België en ons land is zeker niet slecht als om het beheren gaat. Kan de weergave zo als Mark die vertolkt dan ook onderschrijven.

Waterschappen in ons land en ook in België hebben een waterkwaliteit opgave gekregen vanuit Brussel. Die druk en het netste jongetje van de klas willen wezen komt de hengelsport zeker niet ten goede. Mijn indruk is dat we hier veel verder zijn na tal van gesprekken met onze zuiderburen.

Vergeten wordt dat natuurorganisaties en ook onze provincies hier helaas op inspelen. Tal van wateren als zandafgravingen krijgen een natuurbestemming in ons land. Recreatie als hengelsport hebben dan regelmatig het nakijken. Federaties als ik hier in Brabant mee maak doen daar weinig tot niets mee is mijn persoonlijke ervaring. VBC zijn voor hun veel belangrijker terwijl die op de belangrijkste punten niets te vertellen hebben. Daar de wettelijke basis weer ontnomen is door het ministerie bij een aantal. Of door het dwarsliggen van een aantal beroepsvissers geen besluiten kunnen nemen.

De inzet om meer mensen aan het karpervissen te krijgen en daardoor meer inkomsten te genereren. Zou moeten leiden tot een sterkere positie op het gebied van onze visserij in ons land.
SVN zou er goed aan doen zich eens te heroriënteren op haar taken. Zo kunnen personeelsleden die zich met afvissing bezighouden veel beter andere taken krijgen. Moet het eerste wetenschappelijk rapport nog lezen dat in de breedte afvissing tot betere resultaten heeft geleid.

Een vereniging als de KSN heeft haar onafhankelijkheid voor een groot deel verloren door een onderdeel van SVN te worden. De kennis en mankracht die zij in het verleden bezat is voor een belangrijk deel verloren gegaan. Gaat helaas meer op een boekjes vereniging lijken. Hoor van leden alleen maar negatieve geluiden van de landelijke dag. Gelukkig heeft het systeem van automatische incasso haar geen windeieren gelegd. De laksheid om tot een opzegging te komen werkt in haar voordeel. Mis in haar communicatie een positieve en realistische benadering die ik wel bij het VBK aantref. Dat de regio’s haar aantrekkingskracht behouden hebben is geen verdienste van het landelijk bestuur.

Verenigingen die de belangen van onze visserij behartigen zijn en blijven belangrijk. Of zij dit alle op de voor ons juiste wijze doen is de vraag die ik hier aan de orde stel.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

21-02-2016 11:01

Ik herinner me de avonden dat hier ,
op het scherps van de snede gediscussieerd werd over het nut en niet nuttig zijn ,
of te wel lid of geen lid van de KSN te zijn .
vooral met de leden van het eerste uur kon je een uurtje sparren , tot op het punt dat er gedreigd werd met een ban voor het leven :D

Nu is er sinds het opgaan van KSN in de zogenaamde specialstenorganistie samen met snb en vvv een complete radio stilte vergelijkbaar met de SVN,
waarschijnlijk dezelfde media training ?

Deze samenstelling is slechts een fractie van het totaal verplicht leden bestand van de SVN, maar dit straks wel onder de vleugels van diezelfde SVN ,
Voor jou regels en voorwaarden en uitsluitingen gaan organiseren( lees syndicaat wateren )

Ook hier is de regel don`t collaborate but assimulate op zijn nederlands

Nu is men volgens mij aan het zalven om opeens met voorstellen tot syndicaat wateren te komen , is mijn vermoeden.

Mijn enige hoop is dat hengelsportverenigingen zich niet in de luren laat leggen,
en in ieder geval openheid van zaken geven ,
op moment dat ze al dan niet achter de coulissen benaderd worden.
dit zijn ze hun leden verplicht.

Betaal/syndicaat wateren, prima, maar dan niet van mijn en jou verplichte vergunningspenningen.

Laat de KSN en SVN eerst maar eens zorgen,
dat overeenkomsten met beroepsvissers etc worden gesloten voordat dit soort hoogdravende kostbare projecten worden besproken.
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-02-2016 11:56

Hoi Henk,

Het betreffende syndicaatwater in ons land is van een HSV die nergens bij aangesloten is. Ze staan dan ook volledig financieel op eigen benen. Hun keuze is om er bewust maar een beperkt aantal karpervissers toe te laten. Uitgangspunt is o.a. om de hengeldruk terecht te beperken. Zij stelt wel haar water beschikbaar voor een viskamp van de KSN regio Brabant.

Het water in België waar ik mocht vissen werd niet vol geplompt met vis, regels werden er gehandhaafd. Ook hier was er gekozen voor een minimale hengeldruk. Geldelijk gewin was er niet het uitgangspunt.

Ken in ons land geen enkel water van een HSV wat onttrokken is en een BTW geworden is? HSV zijn in het algemeen gelukkig vrij conservatief op dit punt. Ben zeker geen voorstander aan het verkwanselen van viswater aan zij die het algemeen belang niet hoog in het vaandel hebben staan. Dat aan de andere kant eigenaren van water de vrijheid hebben hierin keuzes te maken is maar gelukkig.

Kan me voorstellen dat KSN bestuursleden niet meer reageren. Zij haalde hun eigen naam regelmatig hier door het slijk. Tuurlijk is het hier maar een flauwe bedoeling tegenwoordig als het om discussies gaat.

Dan petje af voor Mark Hoedemakers, heb in het verleden regelmatig op een positieve manier met hem kunnen discussiëren. Ook al waren we het natuurlijk niet altijd eens.

Ben je de Leidenaar die in het verleden op de Maas gevist heeft??

Groet van een visser van de oude stempel.
Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-02-2016 13:27

Als de keus is ergens niet mogen vissen of wel maar dan als syndicaat lijkt het mij niet zo moeilijk.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

21-02-2016 13:34

De verkeerde weg.....

Is dat dan ook niet dat de plaatselijke HSV een berg SKP vissen uitzet op basis dat de leden lekker kunnen knallen en er daardoor nog meer leden zich aanmelden? want word lid van hsv de vissende peppie dan kan je lekker knollen rossen!!!
robertino smith

21-02-2016 13:53

:roll: Sorry wil mij helemaal niet bemoeien hoor!!! Volgens mij gaat het erom, zie draadje de Heer Janssen :wink: , hoe komt zo´n syndicaat/ club water tot stand? Gemeenschappelijk "GELD" of zoals Heer Otte zegt, geheel op eigen benen staan! Nou zat ik ook deel 2 van het artikel van de Heer Hoedemakers te bekijken, komt toch nog wat bij kijken aan de hand van de geplaatste foto´s ter illustratie! Bijvoorbeeld een rups kraan, gebeurt dit ook op vrijwillige basis??? Want huur daarvan mag wat kosten! Dat met maar bijvoorbeeld 30 leden, waar komen de inkomsten vandaan?

Nieuwsgierig :) .

Groet.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

21-02-2016 14:02

Zou Klaas nog meelezen?
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-02-2016 14:06

Mike,
Heb al meer hier aangegeven dat bij veel HSV het visstandbeheer van hun water droevig gesteld is. Vissers klagen het bestuur gaat weer plompen met vis. Meestal vis die in dat type water niet kan handhaven. Als voorbeeld Brasem en voorn van de grote waterlopen is water naar de zee dragen. Gevolg is dat vissers weer gaan klagen en het bestuur weer gaat uitzetten. Regelmatig zich daar ook nog jonge Meerval en Roofblei bij als het geen kweekvis is.
Kan aan de andere kant water waar men specifieke paaiplaatsen heeft aangelegd. Hierdoor schep je goede basis voor een natuurlijk evenwicht. Van visuitzettingen is er dan ook al jaren geen spraken. Zelf jonge eigenkweek karper gedijd er regelmatig goed.

Robertino, Mark Hoedemakers als voorzitter van het VBK zal je dit zeker kunnen uitleggen. Kijk eens op de site van het VBK hoe zaken er tot stand komen.

Groet,
Peter

PS .Mijn stelregel is je kunt beter voor een paar duizend euro je water beter inrichten dan voor dat zelfde geld vis te kopen.
Laatst gewijzigd door pj otte op 21-02-2016 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

21-02-2016 14:11

Peter,

Dusz vissen we toch eigenlijk al in betaalwateren?,.waarvan de HSV dan eigenaar is? want wat je zelf al aangeef zit er vaak totaal geen plan achter.Ik kan mij een water herinneren waar de plaatselijke HSV steuren hebben uitgezet met als argument dat die steuren alle boilieresten opvreten!!!,.je haakte daar om het uur een steur of 33'Kruiskarpers,.maar druk dat het er was.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-02-2016 14:20

Mike,

De definitie van een BTW is een stuk anders. Je kunt hem hier op KWO wel ergens terug vinden als je zoekt. Je voorbeeld geeft aan dat dit bestuur er weinig kaas van begrepen heeft. Van een beetje redelijk beheer is dan ook geen spraken.

Groet,

Ps, heb niet de wijsheid in pacht. Probeer wel in alle redelijkheid te handelen als het op mijn hobby aankomt.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

21-02-2016 14:24

Je kan het toch nooit iedereen naar zijn zin maken, in welke vorm dan ook.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

21-02-2016 16:54

Als de plaatselijke HSV er geen kaas van gegeten heeft ,
maakt toch niet automatisch de weg vrij om er dan maar een syndicaat water van te maken.

we leven toch niet in Rusland ,mag ik hopen.

Was dat niet het oorspronkelijke uitgangs standpunt van de KSN ,
om wetenschap en visbeheer op een hoger plan te tillen en de plaatselijke HSV te ondersteunen indien nodi'g
Of heb ik dan bij het ontstaan van de KSN, de statuten van de KSN verkeerd gelezen en/of begrepen.

Ik zou toch graag van het huidig bestuur van de KSN willen weten,
wat nu hun huidige uitgangspunten zijn.

Liefst in Jip en Janneke taal zodat iedereen hun beleidsnota begrijpt,
inplaats van gemeentelijk en of bestuurs jargon.

Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

21-02-2016 17:37

Dag allen

Even een aantal antwoorden, voor de vuist weg.

'Heer' Hoedemakers is hier niet, zeg maar Mark. ;)

Wees zeer voorzichtig met het gebruik van het woord 'syndicaat'. Dit slaat wel degelijk op een gesloten club, met maximaal ledenaantal.

In die optiek zijn VBK-waters ook helemaal geen syndicaatwaters. Eigenlijk is dit fout geïnterpreteerd voor de inleiding van het eerste deel van mijn blog. Op VBK-waters is elk lid welkom, mits aanschaf van een vergunning. De pachtsom moet namelijk elk jaar weer worden opgehoest, en dat lukt niet in de verste verte met enkel 35 euro lidgeld. Vandaar de bijkomende vergunning, die tussen 80 en 120 euro bedraagt. Als er iemand mocht denken dat dit vetpotten zijn: mis gedacht. Met overschotten van de ene afdeling waterbeheer, passen we weer tekorten van andere afdelingen waterbeheer bij. Of van eerdere jaren, toen er nog niet genoeg vergunningen werden uitgeschreven.

Ik spreek niet in naam van de KSN, maar wil toch nuanceren als het gaat over het plan van De KSN om de mogelijkheden te bekijken om zelf water te beheren. Ook die plas(sen) zouden te bevissen zijn voor elk KSN-lid die daar zin in zou hebben. Niet veel verschil met heel wat HSV's, al denk ik dat visstandbeheer door bijvoorbeeld De KSN beslist niet slecht zou zijn. Voor verdere tekst en uitleg bij dit item kan ik jullie verwijzen naar de laatste Rotary in De Karper.

Op het syndicaat waar de meeste foto's uit de bewuste blog van komen, wordt er heel bewust omgesprongen met financiele middelen en mankracht. Inkomsten puren we uit lidgelden en opbrengsten van een drie- à viertal fish-ins die we organiseren. That's it. Daarvan betalen we elk jaar zo'n 15 ton coccolietenkrijt, de pacht, diverse werkzaamheden en visuitzettingen. De meeste karpers die worden uitgezet komen uit eigen kweek, roof- en/of witvis wordt op gepaste tijden aangekocht. De verschillende populaties zijn goed in evenwicht, dus veel kosten hoeven hier al jaren niet te gebeuren. Het een en ander ligt natuurlijk aan diverse paaimogelijkheden, zowel natuurlijk als aangelegd.

We kunnen steeds beroep doen op heel wat helpende handen tijdens werkdagen en doorheen het jaar. In het ledenbestand zit een allegaartje van alleskunners, die al vele jaren stap voor stap hebben bijgedragen aan de uitbouw van de club en de schitterende natuurpracht die dit water is geworden. Het moet gezegd dat dit een groep is bestaande uit roofvissers, karpervissers en witvissers. De lokale natuurvereniging staat ondertussen al vele jaren naast, en achter ons. Volgend jaar plannen ze zelfs een wandeling en rondvaart in het bewuste gebied, dat in goed 10 jaar tijd is omgetovert van kale grindwinningsplas met kale en hoge, afkalvende dijken, tot een prachtig biotoop voor vis, vogel, amfibie en mens. De 'aangelegde' stekken zijn ingezaaid met gras en de afspraak is dat enkel vanaf deze stekken mag gevist worden door de leden die vanaf de oevers hengelen. Zo wordt de aanwezige plantenrijkdom niet vernield. Voor het visdiefje, een sternsoort en heilige koe voor vogelaars, hebben we twee nestvlotjes geplaatst op het water, om deze beestjes hopelijk aan het broeden te krijgen. Het blauwborstje, de ijsvogel, een allegaartje aan libellen, enz. We hebben het hier allemaal, terwijl geen 10 jaar geleden niets van dat alles hier voorkwam. Allemaal het gevolg van beleidskeuzes en investeringen.

De meeste investeringen doen we zelf. Iedereen binnen de werkgroep kent wel iemand met materialen of know-how. De bulldozer is van een lid die grondwerken doet voor de kost. Een kleine graafmachine is van een bevriende boer. Takkenscharen, bosmaaiers, enz. worden stelselmatig aangekocht. Heel wat materiaal wordt gerecycleerd... Het scheelt natuurlijk als je niet met z'n allen op de schatkist blijft zitten, bij ons worden zowat alle inkomsten aangewend op het gebied beter te maken, rijker te maken. Wij zijn geen spaarkas. Het logische gevolg: de gemeente en haar bestuurders draagt ons op handen en is mee fier op de opwaardering van een stuk van hun grondgebied. Zo smeed je banden voor het leven.

Het bewuste syndicaat is voor wat Vlaanderen betreft een schoolvoorbeeld, daar blijf ik bij. Ben daar, samen met zij die met regelmaat daar de handen uit de mouwen steken ook best fier op. :)

Grts
robertino smith

21-02-2016 18:28

Ok Mark, hartelijk dank voor je uitleg!!! Was nog niet bij mij bekend, "coccolietenkrijt" vorming van sliblaag tegen te gaan, weer wat wijzer. Rest mij ook nog de vraag, dit is ook ter voorkoming van wiervorming??? :roll:

Groet.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

21-02-2016 18:47

In Vlaanderen wordt al heel lang gebruik gemaakt van coccolietenkrijt om slib te verminderen op geheel natuurlijke wijze. De resultaten spreken boekdelen.

Hoe minder slib, hoe minder meststoffen, hoe minder kans op blauwalg, alg e.d. Natuurlijk is dit krijt geen wondermiddel. Op stilstaand water is het terugdringen van een teveel aan wier een optelsom van maatregelen. Bovendien is een natuurlijk evenwicht aan waterplanten een must. Coccolietenkrijt zal op langere termijn zeker mee helpen om wiergroei te verminderen.

Een evenwichtige visstand kan ook mee zorgen voor een evenwicht in waterplanten en verschillende soorten wier/alg. Dat kan je bij ons veel makkelijker nastreven dan bij jullie, op privaat water welteverstaan. Voor waterschappen in NL (hebben wij niets mee te maken in BE) zijn waters waar je minstens 4 meter diep kan kijken namelijk in vele gevallen belangrijker dan een allegaartje aan vispopulaties die een biotoop verrijken. Water zo helder als kraantjeswater is niet noodzakelijk 'zuiver' water. Laat staan dat de helderheid van een plas recht evenredig is met een rijk en evenwichtig onderwaterleven. Het is de kunst om het moedige midden op te zoeken, en daar naar te handelen in je beheerstraject. Samen werken aan resultaat, waarbij je ook oog hebt voor andere opvattingen, andere streefdoelen. Moeilijk voor veel van die waterschappen... Ik heb vaak te doen met mensen als Marco Kraal, die voortdurend vechten tegen de bierkaai met dat soort lui.

Sorry, ik wijk af. Heb ik wel meer last van... :D
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-02-2016 19:28

Waterschappen..... hou maar op !
Hier pleurden ze er zand in. Halen een flink aantal brasems eraf en kleinere karper en tadaaaa, een plas zo goor in de zomer dat je de stand van 50 meter afstand kunt ruiken, de boten niet meer varen kunnen, en er geen hond meer in mag zwemmen :D
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

22-02-2016 17:27

Witvis blijven uitzetten terwijl er een overschot aan magere snoeken heerst.. :roll:
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-02-2016 15:00

@ Henk Jansen:

De KSN is sinds 2002 als buitengewoon lid aangesloten bij Sportvisserij Nederland en dus NIET opgegaan in Sportvisserij Nederland.

Stukje tekst van mijn hand uit De Karper 94 :

" Als buitengewoon lid is De KSN aangesloten bij Sportvisserij Nederland en bij de meeste federaties. Wij zijn daarmee een onderdeel van de georganiseerde hengelsport en een voorstander van het gebruik van de VISpas, een voorstander van zoveel mogelijk water in De Gezamenlijke Lijst van Viswateren. Het streven naar een syndicaatwater waar Bart-Jaap over spreekt in zijn inleiding is hiermee in tegenspraak en past niet in ons streven.

Een water in gezamenlijk beheer dan ? Ook toegankelijk voor andere takken binnen de sportvisserij wel. Harald en Christian geven prachtige bespiegelingen aan de hand van de VBK-wateren in België. Ik ben echter een praktijkman en de praktijk zegt mij na 10 jaar bestuurslid en 2 beleidsplannen dat dit een kar met verroeste assen, vierkante wielen en een ingespannen dood paard is gebleken. In die 10 jaar zijn welgeteld drie wateren onder de loep genomen. Slechts één water is door een lid aangereikt, dat water bleek te koop en door de absurde vraagprijs onbereikbaar. Twee wateren op het spoor via de contacten vanuit ons bestuur, waaronder geloof of het niet, maar wat nu als commercieel water met de naam Carplantis door het leven gaat. Waar het mij vooral omgaat dat in die 10 jaar tijd slechts één lid concreet één water heeft aangedragen. De rest is op vage vermoedens en halve geruchten blijven steken. Van de vermeende betrokkenheid bij een mogelijk water blijkt helaas weinig tot niets. Over de kosten zullen we het maar niet hebben. Kosten die met het beheer, controle en administratie van een dergelijk water als Carplantis waar je maximaal 16 vissers verdeeld over een 8 karper- of roofvissers en misschien een gelijk aantal witvissers met de vaste stok per dag kan toelaten. Wat moet je dan gaan vragen aan bedragen om daar te mogen vissen ? Koos Walters heeft het commerciële antwoord inmiddels gegeven.

Ik heb verschillende beheerders van onder andere VBK wateren gesproken. Het is echt niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het aantal verkochte vergunningen valt of staat met het aanwezige bestand ( lees grote en liefst nog grotere karper ) Regels die ook op deze wateren steeds strakker aangetrokken moeten worden. De mentale belasting die op de beheerders komt te staan. Beheerders die bij nacht en ontij voor de meest achterlijke dingen en vragen uit hen bed gebeld worden. Wateren in beheer van De KSN is een droom, maar van wie en wie droomt er nu eigenlijk ? Als je in 10 jaar tijd met ruim 2000 leden al niet één water kunt vinden laat staan dat je in elke De KSN regio een flink aantal wateren kan beheren."
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

23-02-2016 17:16

Carplantis!! 700,- voor een week
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

23-02-2016 19:56

@peter als dit over de meeren gaat dan moet jij ook weten dat dit eerst een btw was.
maar nu een visclub is waar je een vergunning kan kopen van wat ik gehoord heb á 200 euro per jaar.