arme, arme beroepsvisser...


Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

27-09-2011 12:02

Of, juist omdat hij niets vangt :wink:
Erg rendabel zal het idd niet zijn Peter, al ben ik er wel blij mee dat hij die krabben ruimt :wink:
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

27-09-2011 12:08

Een sociaal plan dus..
Mischien dan toch het beste maar..
:-?
Laurens van Emmerik
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-09-2011 21:46

27-09-2011 14:11

Die ledenvergadering die zal allemaal wel. Dan mag iedereen braaf zijn handje opsteken om te stemmen, ik snap de bedoeling maar dan zit je pas echt voor lul.
Eerst zonder enige comunicatie een vergunning/machtiging geven aan een beroepsvisser, en daarna als de fuiken fors gevuld zijn mogen de leden hun vingertje in de lucht steken om te stemmen.
Nee, daar voel ik me echt tegoed voor die poppenkast. Als het vooraf was gegaan hadden ze zeker op mijn aanwezigheid kunnen rekenen. Klop zijn vergunning zal toch niet verlengt gaan worden door LHV de Snoek, dus wat ga ik daar doen? Beetje stom aangekeken worden door de klaverjassende leden die zich kapot lachen om hoe jij je druk lopt te maken.

Nee, ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 lid 'voor' de verlenging van Klop zal stemmen.

LHV de Snoek heeft volledig afgedaan bij mij. Het waterschap zeer zeker want die zijn nu aan het controleren, terwijl ze zelf samen met de Snoek de vergunning/machtiging hebben gegeven.

Nee, de Linge daar is het fijne nu inmiddels wel vanaf.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

27-09-2011 14:36

beloofd is beloofd he... :lol:
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-09-2011 15:26

O, dus je komt hier alleen je hart luchten. Hopelijk kan je nu weer rustig ademhalen andere zullen de kastanjes wel voor je uit het vuur halen. Kan je er over een paar jaar weer lekker vissen op de Linge. Hoop verder niet voor je dat op het water waar je nu vist ook een beroeps vist. Zien we je volgend jaar op KWO wel weer terug. :lol:

Groet,
Peter
Laurens van Emmerik
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-09-2011 21:46

27-09-2011 15:46

Beste PJ,

Ik hoef mijn hart niet bij jou te luchten hoor, maak je geen ilusies.

MvG Laurens.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-09-2011 16:06

Blijkbaar toch wel aangezien je hier van de daken loopt te brullen en te beroerd bent om de ledenvergadering te bezoeken.
Als je nou al dat geblaat bewaard had voor de vergadering, dan had het misschien nog zin gehad. Inhoudelijk ben ik het met je eens hoor, alleen dit forum is niet de plaats waar je ook maar iets gaat bereiken met die argumenten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Laurens van Emmerik
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-09-2011 21:46

27-09-2011 16:49

Als je het bericht goed leest zie je ook de reden staan, en dat heeft niks met beroerd zijn te maken.
En in eerste instantie ging het erom dat LHV de Snoek hier de/een van de boosdoeners is met het verstrekken van een vergunning aan een beroepsvisser.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

27-09-2011 17:30

Jammer Laurens, als je jezelf had verdiept in de geschiedenis wat hier aan vooraf is gegaan had je geweten dat de meeste hsven een verplichting hebben tov het beroep.
Vaak is het beroep de visrechthebbende die het schubvisrecht aan een hsv heeft overgedragen.
Hier is het waterschap de eigenaar die ooit begin 90 de aalrechten heeft vergeven aan het beroep, lhv had dit maar te slikken.

Op de Giessen is dit niet anders, ook daar heeft de hsv het visrecht via de beroepsvisser ( van wijk in dit geval).

Als je jezelf eens verplaatst in de schoenen van Dhr Klop dan denk ik dat jij exact hetzelfde zou hebben gedaan.

Nu is er DE kans om het gehele visrecht over te nemen, en jij loopt te janken?...
Je zou juist blij moeten zijn met deze situatie!.
Laurens van Emmerik
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-09-2011 21:46

27-09-2011 17:43

Jacco,

Van de voorzitter begrijp ik dat lhv toestemming heeft gegeven in de zin van: Ach, de Linge is niet zo breed, hij mag van ons ook de andere kant bevissen, dat maakt niet zoveel meer uit.

De voorzitter heeft niet gezegd tegen mij: We hebben een vergunning afgegeven omdat we geen andere keus hebben.
Als dat laatste namelijk het geval was had ik er nog wel van gebaald, maar had de situatie wel begrepen van lhv.

Ik mag aannemen dat de voorzitter dit niet zomaar verzint.
(En als jou verhaal klopt zou het zeker mooi zijn)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-09-2011 17:59

Beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald?

Laurens,

Ook al snap ik jou gevoel m.b.t. het niet eerder betrokken zijn, maar is het nu de opening er is niet goed dat jij nu wel je zegje mag doen en jouw stem wel degelijk meetelt?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Laurens van Emmerik
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-09-2011 21:46

27-09-2011 18:07

Marc,

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ervan uitgaande dat dit inderdaad het geval is en de voorzitter dit niet heeft verteld is dit een positieve situatie.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

27-09-2011 18:58

Marc ik moet bekennen dat ik niet zo'n hoge pet op heb van de voorzitter, ik bel als ik info wil dhr Belder wel :wink:
Die loopt al even langer mee en is van veel dingen prima op de hoogte 8)
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

27-09-2011 19:01

Jongens hier lopen zeiken op elkaar schiet je niks mee op.

klop heeft al vanaf 1990 visrecht op de linge. Het water is verstrekt door het waterschap linker rechter oever enz. en waar die op mag vissen heeft de snoek bepaald. Dat is al jaren PALING als er zeelt in de fuiken word aangetroffen MAG hij die ook meenemen. Helaas heeft het waterschap klop toestemming gegeven om ook alle andere bijvangsten mee te nemen. En daar zit het probleem. Voorheen kwam klop 2a3 drie keer per jaar de linge op. Nu is hij al het hele jaar bezig. Wat jacco al aangeeft de andere wateren heeft hij geen aal recht meer op de linge wel. Vanaf 1 september is het alleen het schaaldieren recht wat hij heeft.

Er zijn fouten gemaakt die je nu met een dikke paal achter de deur stop kan zetten en kan zorgen voor een goed visstand beheer krijgt met vissers lhv en het waterschap. Op dit moment gaat er een andere deur open om met elkaar te zorgen dat het goed gaat komen. Het water schap heeft 7 jaar geleden ook palen geslagen waar de vis niks mee opschoot.

Het WATERSCHAP gaat in november zijn vergunning HERZIEN. En op de leden vergadering van de snoek word er in de notule opgeomen en gestemd over de vergunning van klop met de leden voor zover als ik begrepen heb.

Ik heb zelf contact gehad met de boa's en die zijn zelf ook bezig met controlen. Ook in de avond uren.

Op dit moment is het even afwachten wat er komen gaat en er het beste van hopen

Gr
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

27-09-2011 22:09

Wachten tot 26-10, alv te Leerdam.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

27-09-2011 22:33

Precies jacco
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-09-2011 06:27

Jacco,

Ik ken de voorzitter niet dus heb geen mening.
Soms maken mensen fouten, al dan niet met de beste bedoelingen vooraf. Soms door niet genoeg informatie en soms door eigenwijheid of domheid. De vraag die ik stelde ging meer over het feit dat er blijkbaar nu gecorrigeerd kan worden en ik denk dat men nu niet voor zijn verantwoording weg moet lopen. Nu niet ingrijpen omdat men toen niet mee mocht / kon praten lijkt mij niet de juiste weg.

That's all.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-09-2011 07:11

rechten die je niet hebt om weg te geven, kun je niet weggeven en ook niet behouden of terug pakken.

Enige juiste antwoord is van Remco en Ed was minstens 10 jaar secretaris en is minstens 6 jaar (ai)voorzitter geweest. Eigenlijk bij gebrek aan een ander. Nu is er weer een interim voorzitter. Schreeuwers zat, maar de uitvoerders wijzigen ter nauwernood...

BTW:

Buiten gedoe met klop, zou ik het toch aardig vinden als er een grote opkomst is tijdens de vergadering.

Ben met een aardigheidje bezig als de tekst klaar en verzonden is, volgt er meer info.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-09-2011 07:58

Heren, wat de visrechten aangaan van beroepsvissers staan deze wel degelijk onderdruk om ingetrokken of aangepast te worden.

Visplannen die op dit moment door VBC opgesteld en door het Ministerie van Eli getoetst worden vormen hier het uitgangspunt. Dat tal van beroepvissers binnen VBC hier al jaren niet aan mee willen werken zegt genoeg. Nu Eli de Kamer van Binnenvisserij als bovenstaande partij benoemd heeft als men er gezamenlijk niet uitkomt is een stok achter de deur. Is voor beroepsvissers straks slikken of stikken als zij niet aan een fatsoenlijk visstandbeheer mee willen werken.

Als LHV de Snoek lijkt het me dan ook raadzaam contact op te nemen met hengelsportvertegenwoordigers binnen deze VBC die in dit gebied actief is of wordt. Daar ook waterschappen in VBC zitting hebben zijn de lijnen er erg kort om tot goede afspraken te komen.

Groet,
Peter
PS, hier klagen heeft geen zin lijd enkel maar tot meer frustraties.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-09-2011 08:03

Peter,

geen vbc enne in 2000 voorstel gedaan om dan zelf wat op te zetten. Dat was stom.

Nog steeds is het beter om zelf de ruimte van de af te vangen visstand aan te geven.
Maar ja dat kan toch niet?
Ja hoor. HVR.

Ik zeg: doen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-09-2011 09:00

Klaas,

Gelukkig is er sinds 2000 na wat zweetdruppels en ergernis van de kant van SVN heel wat veranderd. Hadden we geen SVN gehad dan zag het er erg zwart voor ons uit is mijn overtuiging. De Paardenboer uit het hoge noorden is op dit punt een stuk doortastender dan voorgaande ministers zo heb ik begrepen. :wink:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-09-2011 09:39

Klaas,

Is een groei document maar de basis om tot een goede besluitvorming ligt er.
Dit visplan is tot stand gekomen met medewerking van Sportvisserij Nederland en de VBC Aa en Maas bestaande uit. Sportvisserij Zuidwest Nederland, Waterschap Aa & Maas, Rijkswaterstaat, Beheereenheid Stroomgebied de Aa, Brabants landschap, HSV De Ruischvoorn, HSV Ons Genoegen en HSV Veghel.

Visrechthebbende als HSV hebben hier dus ook een stem in.


Eigenaren van water (ondergrond) als Waterschappen en Rijkswaterstaat en Gemeente zijn verplicht om eens in de 6 jaar aan visstandonderzoek te doen. Hier wordt dit door Rijkswaterstaat en gemeentes nog wel eens verzuimt. Samen met HVR vormt dit een redelijk overzicht wat er aan vis is. Dat vissers te laks zijn om aan HVR te doen moet ook ik hier helaas onderschrijven.


Groet,
Peter

PS, mijn scanner doet wat vreemd :wink:


Afbeelding
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-09-2011 13:06

Niks verplicht Peter, zonde eigenlijk. Maar... ze zoeken het maar uit... hoewel. grrr

En ik ben best voor SVN hoor, maar zeker in de aanvang ging het goed fout.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

30-09-2011 11:05

Hier en daar wordt er ook nog wel eens eentje gepakt gelukkig....

Zij het niet met karper maar met paling, alle kleine beetjes helpen.

http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/3633/visstropers_met_22_kg_beschermde_paling_gepakt.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-10-2011 11:17

Beste Mathieu, ik lees nergens dat de 2 gepakte stropers beroepsvissers zijn...De kans is veel groter dat zij ook gewoon een Vispas hebben, dus stropende sportvissers zijn...

Klaas, bij de meeste Randmeren kun je de door jouw genoemde 400 kg per ha inmiddels met een factor 4 of in meerdere gevallen nog meer verkleinen....Beetje kennis is inderdaad gevaarlijk...

En van Marcel zou ik graag willen weten wie de 4 beroepsvissers met aalrechten in Flevoland zijn, hoe ik ook tel, ik kom namelijk tot 3 en niet meer.

Over een aantal ongenuanceerde uitlatingen in dit topic wil ik me niet uitlaten.