arme, arme beroepsvisser...


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-09-2011 11:46

http://epaper.bdu.nl/kompassliedrecht/epaper/page19.htm

Ben wel benieuwd welke visrechten de man op de Linge heeft. Nog niet zo lang geleden alleen aal en zeelt
It's okay 2 pay
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

25-09-2011 12:31

Beetje zielig lopen doen die halve zolen. Eerst vangen ze hier alle paling uit 't IJsselmeer, en dan klagen, had dan gvde 20 jaar geleden eens met beleid die visserij toegepast denk ik dan, nee graaien mannen, graaien, want ik wil ook een mercedes op mijn 20ste. Tja en nu? Alles maar meenemen om het hoofd boven water te kunnen houden :cry:

Aal en zeelt? Dat zijn toch ook van die rechten uit het jaar nul, het is GV*piieeeppp voor onze paling geen 5 voor 12 meer maar 12 uur hè... en maar kweekpaling 'verkopen', ja ze verkopen dat verhaal mooi aan de viskraampjes, kweekpaling moet nog uitgevonden worden beste mensen :x .

Hier ging afgelopen week in het donker even een sleepnet door een randmeer heen... hop alles naar de vismeel fabriek mannen :x :cry: , en wij ons maar druk maken of die SKP wel aan de rechterkant gefotografeerd staat en aangemeld wordt... die is allang verwerkt moet je maar denken. Schijtziek worden we er hier van, vele zijn al gestopt op het open water, het heeft geen zin meer. Weken lang knokken en bikkelen voor een run, en dat is dan een banaan die door de mazen van het net kon glippen... dertig pond? wat is dat... :roll:

En goh wat is het water mooi helder...
ik verlang terug naar de jaren 80 en 90, troebel water vol snoekbaars. paling en veel (te veel) karper, maar wel rokende runs... neen dit is geen klaagzang, dit is DE HARDE REALITEIT. :o

Hak.
Laatst gewijzigd door Raymond Hakkert op 25-09-2011 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

25-09-2011 13:13

Die vraag heb het bestuur van hsv de snoek al voorgelegd, aal en zeelt, that's it.
Wel hoor ik net weer dat de boa's behoorlijk op zijn werzaamheden letten, vertrouwen kan je ze gewoon niet na alle debakels die de heren Klop al genegeert hebben.

Wel weet ik van de hsv dat zijn vergunning in november herzien wordt door hsv en waterschap, hopelijk kunnen ze hem nu een keer betrappen op iets zodat een nieuwe vergunning van de baan is.

Ps, dit is het enige water waar hij nog buiten de regels van het rivieren besluit mag vissen op aal.

Oogjes goed openhouden dus mannen!.
Maandag zet hij zijn materiaal neer en donderdag haalt hij het weg, net optijd zodat de sportvissers hem niet zien :-?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-09-2011 14:00

Ach zielig he

Mannen met lege netten,net als zielige filmpjes late zien op Journaal met een paar huilende mensen,moet de mens dan raken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-09-2011 15:27

@ Hak,

Moet je wel spiegels willen uitzetten op water waar het beroep gewoon zijn gang gaat ?

Waar een SKP team geen afspraken met het beroep heeft kunnen maken ?

Ijssel bijvoorbeeld is ondanks haar SKP-en weer net zover als 8 jaar terug met het karperbestand.


Nu worden duizenden van door karpervissers bijeengebrachte en geharkte euro's door het toilet van de beroepsvisser gespoeld.

In de euforie van een uitzettoestemming vergeet men wel eens links of rechts te kijken of bij een derde te rade te gaan.


En ere wie ere toekomt Bob van de Meiracker heeft hier destijds al voor gewaarschuwd.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

25-09-2011 15:41

Ik snap niet dat de sportvisserij die gasten niet gewoon uitkoopt.
We betalen toch genoeg aan vergunningen en anders eenmalige bijdrage ?
Op mijn water zit ook zo'n vent schietfuiken van 200 meter en als je de instantie's opbeld of het normaal is en dat er toch een aalverbod geld weet niemand iets wat wel en wat niet kan. mijn vismaat belde en die kerel achter de telefoon vroeg of een beroeps visser iemand was die van vissen zijn beroep had gemaakt. dan hoef je niet al te veel meer te verwachten?
ferry de groot
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-08-2010 11:26

25-09-2011 15:47

ja raymond ,je hebt gelijk die klootzakken vangen alles maar dan ook alles weg,hier in de buurt is gvd geen vis meer te vangen,ik dacht eerst ook dat het wel meeviel,nou mooi niet duss,1 grote schijtzooi.
de allerbeste plekken ,naar de kloten .
en sommigen zeggen dat de vangsten slecht zijn door het weer,
open jullie ogen heren ,dit is de waarheid,weg hobby.
triest zeer triest dat het zo moet lopen,spiegels inderdaad aan de ene kant uitzetten ,en aan de andere kant zwemmen ze t staand wand in of worden weggetrokken met zegen,zelfs van de basis de paaiplaatsen worden ze al weggetrokken ,veel tijd in mn visserij steken vind ik niet erg,maar wel op deze manier pfff

gr ferry
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-09-2011 15:52

Kees Ouwendijk schreef:Ik snap niet dat de sportvisserij die gasten niet gewoon uitkoopt.
We betalen toch genoeg aan vergunningen en anders eenmalige bijdrage ?
Op mijn water zit ook zo'n vent schietfuiken van 200 meter en als je de instantie's opbeld of het normaal is en dat er toch een aalverbod geld weet niemand iets wat wel en wat niet kan. mijn vismaat belde en die kerel achter de telefoon vroeg of een beroeps visser iemand was die van vissen zijn beroep had gemaakt. dan hoef je niet al te veel meer te verwachten?


Opkopen van visrechten gebeurt al, Kees.

Misschien niet snel genoeg naar je zin, maar als een beroepsvisser zijn rechten niet op de markt zet kan je ze ook niet kopen.

m.vr.gr.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

25-09-2011 16:05

Michel Hollaar schreef:@ Hak,

Moet je wel spiegels willen uitzetten op water waar het beroep gewoon zijn gang gaat ?

Waar een SKP team geen afspraken met het beroep heeft kunnen maken ?

Ijssel bijvoorbeeld is ondanks haar SKP-en weer net zover als 8 jaar terug met het karperbestand.


Nu worden duizenden van door karpervissers bijeengebrachte en geharkte euro's door het toilet van de beroepsvisser gespoeld.

In de euforie van een uitzettoestemming vergeet men wel eens links of rechts te kijken of bij een derde te rade te gaan.


En ere wie ere toekomt Bob van de Meiracker heeft hier destijds al voor gewaarschuwd.



Dat zeg ik: de harde realiteit. het is water naar de zee dragen met die grootwater SKP's hier in de buurt m.i, let wel ik ben een SKP gestart in de polder zelf en niet op open water. Nu zie ik dat de beroepsvissers uit pure wanhoop die vissersschuiten gewoon door de sluis de polder invaren om op de vaarten te gaan vissen, dat deden ze al maar nu opvallend vaak, kijk dat is een teken aan de wand. Hoe lucratief moet het zijn om vanaf de vissersdorpen (soms wel 50 kilometer varen, zeg maar 100 heen en weer) dat te doen? Die gasten weten van gekkigheid niet meer waar ze de netten vol kunnen krijgen omdat ze zelf alles leegvangen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-09-2011 16:22

Michel,

Ik moet dit beamen, ere wie ere...

De rectie links in de zijlijn vond ik niet mals maar wel to de punt...
MVG

Klaas
It's okay 2 pay
bert goris
Berichten: 33
Lid geworden op: 08-03-2002 01:00

25-09-2011 20:08

Tja, als we toch eens alles van te voren wisten zaten we toch met z"n allen aan een eigen karperput een dikke sigaar te roken!! :cry:

gr Bert
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-09-2011 20:18

### Polen :D
Vis is vis
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

25-09-2011 20:23

Ben weet je het verschil tussen een accu en een tuinder ?
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

25-09-2011 20:32

En waarschijnlijk worden de inkomsten netjes aangeven bij de Fiscus......
Drijvend woonwagenkamp.......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Marcel Merk
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-08-2010 08:51
Locatie: Lelystad

25-09-2011 20:40

In Flevoland hebben 4 beroepsvissers het recht om aal te vangen (ja, ja een beschermd diersoort). Alle rechten omtrent vangen van schubvissen zijn in bezit van de Hengelsport Federatie. Bij introductie van het SKP plan Hoge Vaart - Lage Vaart aan het VBC is er herhaaldelijk gevraagd of deze karpers teruggezet worden. Dit is door de beroepsvissers bevestigd. Het VBC is 26 augustus meegeweest met een beroepsvisser om te zien hoe men te werk gaat. Dit ook om meer begrip voor elkaar situatie te krijgen

Dat is de theorie. We krijgen te veel verhalen nu te horen over dat er meer dan alleen aal meegaat. Alles is uit tweede/derde hand maar waar rook is is vuur. Verhalen dat er meerval meegaat, karper, snoekbaars, etc. Zelf dat er karper verkocht wordt voor 4 Euro de pond. Overigens slechte handel want als de visser karper koopt in Frankrijk betaalthij 4,55 de kilo dus als hij echt een ondernemer was kan hij legaal meer winst maken maar dat terzijde.

Begrijp dat een beroepsvisser in deze tijden wil overleven en kan dus niet geloven dat alles teruggaat. Begrijp het economisce dillema maar denkt dat de duizende sportvissers meer geld opbrengen dan de beroepsvissers en eigenlijk zou de vergunning van de aal of opgeschort dient te worden of opgekocht moeten worden door een partij welke de belangen van de sportvisser behartigd.

Tevens zie je steeds meer fuiken en vraag me af hoeveel er van die dingen uitgezet mag worden. Ook zie je ze steeds meer bij in/uitlaten van de sluizen/gemalen. Ook zie je de fuiken steeds meer bij de aangelegde paaigebieden van waterschap en de zij takken van de Lage Vaart (waar vissen verboden is voor sportvissers). Dit is een slechte ontwikkeling voor de visstand en dient ook aan de kaak gesteld te worden.
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

25-09-2011 20:44

Raymond, heb jij ze ook al op het drontermeer zien trekken met de zegen
Marcel Merk
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-08-2010 08:51
Locatie: Lelystad

25-09-2011 20:54

Het Drontermeer valt niet onder de vergunningen welk afgegeven zijn aan degene welke paling mogen vangen in Flevoland.

Als je het water er naast bedoeld (Stobbentovht) dan was aldaar een visstandonderzoek bezig.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

25-09-2011 20:57

Marcel: goed verwoord.

Cor: kan ik niks van zeggen omdat ik daar al jaren niet meer kom, het gaat met name over Ketel- Vosse en Zwarte meer en Marker- en IJsselmeer. Ik heb mensen al horen zeggen dat dat zo'n groot gebied is dat dat nooit leeg gevist kan worden... De mens is zelfs instaat oceanen leeg te vissen dus daar valt geen discussie over te voeren.

Michel: 8 jaar terug in de tijd qua bestand? Was het maar waar... maar ik snap je wel.
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

25-09-2011 20:59

nee op het drontermeer trekt een hardewijker,dat mag pas vanaf 15 nov,maar word al regelmatig gezien
bert goris
Berichten: 33
Lid geworden op: 08-03-2002 01:00

25-09-2011 21:03

Cor,

Ook op het drontermeer zijn ze de laatste tijd bezig geweest, vraag het maar aan de eigenaar van de oase!

gr Bert
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

25-09-2011 21:06

ok,we zijn al een tijd bezig om hem te filmen,maar een heterdaad valt niet mee
Marcel Merk
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-08-2010 08:51
Locatie: Lelystad

25-09-2011 21:11

Als dat het geval is dan zou ik het betreffende instanties eens verwittigen. Economisch delict kan behoorlijk in de papieren lopen voor de beroepsvisser en dan kan het wel eens betekenen dat hij dus niet meer kan varen. :lol:
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

25-09-2011 21:41

Wie nu denkt dat het beroep niet mee leest zit er naast, dus hoe zat het ook al weer slapende honden.......
Meld misstanden op de plaats waar het hoort of bij mensen die er iets mee kunnen doen.

Vaak (heel vaak) hebben die vermaledijde beroepsvissers gewoon de rechten om er te vissen en de vangsten mee te nemen om ze op de afslag of thuis (aan particulieren, dierentuinen of HSV-en) te verkopen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-09-2011 21:45

Heeft er iemand ook een leesbare versie van het artikel over de broertjes Klop? :-?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

25-09-2011 22:08

"Als ze ons de ruimte maar geven" Kees, dat zegt genoeg toch?.
De rest is recht lullen wat wij als krom beschouwen :wink: