LDB theoriën De Dunne Lijn


Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

19-09-2011 22:04

Zal best Josse, maar gooi nu tussen die staande karpers van jou eens een overflavourde boilie, wacht (als je mazzel hebt ) 5 seconde.

de eerste die schrikt neemt de rest geheid op sleeptouw.
het wegvluchten veroorzaakt een stroming in het water waarin de , ik noem het alarmstof, door het water vliegt de rest detecteerd en vlucht.

zie het als een troep antilopen, een ziet een leeuw , laat een scheet, en de hele horde vlucht.

het zal een altijd niet te waarneembaar stofje of geluidje zijn waardoor de school vis vlucht.

de top drie in het dierenrijk ziet er ook zo uit
1) eten
2) overleven
3) voortplanten.

als je regel 2 overslaat komt er van 3 ook niets meer terecht.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gerrit Hees

19-09-2011 23:45

Elk dier/mens heeft het zogenaamde FFFFF in zijn hersenen zitten.

Food
Fuck
Fight
Flight
Freeze

Dat zijn de belangerijkste dingen voor een dier/mens. Eten, voortplanten, en de laatste 3 zijn hoe die reageert bij mogelijk gevaar. Lijkt mij dat een karper dus ook kan bevriezen inplaats van te vluchten.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-09-2011 07:53

Gelukkig komen karpers met miljoenen tegelijk ter wereld. Dit betekent, dat er veel nodig zijn om weer een beetje een nageslacht te hebben. Dat betekent dat we ergens in het leven van het beestje de kans hebben ze te vangen.





haringen laten dus echt scheten.

Geluid Josse, ik denk dat geluid vele malen belangrijker is dan zicht. Te veel te vaak vang ik op heldere wateren gewoon overdag, en reken maar dat ik maar elden bewust iets verstop.

Communiceren is voor mij ook die vis die al 3 keer op het voer geweest is en daarmee de volgende over de streep trekt. noem het piloot vis.
It's okay 2 pay
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

20-09-2011 10:31

Ger,

Nog steeds geen reden voor mij om te geloven dat ze een stof uitstoten waarom heeft hier nog nooit iemand onderzoek naar gedaan. En hier bleek het ook niet uit: http://www.dierenwelzijn-nederland.nl/p ... st-karper/
De rest op sleeptouw zie ik ook niet zo zitten vaak genoeg gezien op de onderwatercamera dat eentje vlucht en de rest niet. Daarvoor zijn karpers me wat te zelfstandig. Vanaf hun juvenile stadium willen ze graag alleen zijn en dat kost hun dan ook vaak de kop door roofvissen. Dus wat zou de functie van een stof uitscheiden zijn als ze helemaal geen schoolvissen zijn. En dat je wel eens grote groepen ziet natuurlijk aangezien ze toch graag op dezelfde plekken vertoeven.

Klaas,

Misschien is dat meer de richting, schijnt dat die beesten goed kunnen horen. Orgaan van Weber schijnt daar aan bij te dragen. Misschien dat daarom die japanners ook klappen voordat ze voeren. Doe ik inmiddels ook maar klap waarschijnlijk te zacht. Denk dat ik maar eens een onderwatermicrofoon experiment ga starten.
Zal jullie dan op de hoogte houden of heeft iemand een verwijzing naar zo'n experiment? Heb wel ooit zo'n experiment gezien in de dvd Fresh Fishing - the return of the carp.

Wees gegroet,
Josse
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

20-09-2011 14:38

Josse , wat ze op al die onderwater dvd´s laten zien, tja wat moet je er mee.
er zit een enkele goeie tussen, maar de voorgevoerde afgeschermde stekken van brillemans ( hoera ik heb een zeelt) verbras, dragen hier niet aan bij.

de conditionering van vijver karpers in je tuin is simpel, jij stampt en hup daar komen de brokken.

maar ik zal je wel vertellen dat er wel degenloijk onderzoek is gedaan naar de stof, vraag maar eens info op in wageningen of barneveld, ook de faculteit diergeneeskunde in utrecht zal je het een en ander kunnen vertellen. ben er jaren gekomen met zieke koi, maar goed das een ander verhaal.

niet meteen gaan brullen als je het niet op wikepedia of zo iets kunt vinden :wink:

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

15-10-2011 15:39

interresant stukje gevonden op het internet wat wel van belang is op het communiceren van karpers:

De karperachtigen (orde Cypriniformes) zijn in het bezit van de zogenaamde beentjes van Weber: dit zijn 4 paar beenstukjes die het inwendige oor met de zwemblaas verbinden. Geluidstrillingen in het water worden door de zwemblaaswand opgevangen en door de beentjes versterkt naar het oor doorgegeven. Hierdoor kunnen de karperachtigen uitstekend horen. Dit is een voordeel voor:

1. de communicatie binnen een school vissen
2. het vinden van een partner

Op punt 1 wil ik terugkomen:

Denkend aan een school karpers, zwemmen de meeste karpers in groepen rond. Op het moment dat 1 of meerdere karpers beginnen te azen, is dit een teken voor een hele groep om een pas op de plaats te maken: de vissen die als een van de eerste(n) gaan azen, zijn vaak de leidende vissen. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat de grootste vis begint met azen. Ook betekent dit niet dat de hele groep karpers tegelijk gaat azen!!!

Dit gebeuren heb ik vaker gade geslagen op tamelijk heldere parkwateren. In troebele wateren gebeurt m.i. hetzelfde. Vaak is dit te “herkennen” aan het binnen hele korte tijd vangen van karpers op dezelfde visstek.

De schrikreactie van karpers (o.a. plotselinge boeggolf op de visstek) hoeft niet te betekenen dat de karper weg is van de plek: de karper kan een enorme hoeveelheid water verplaatsen door zich een kwart slag of meer te draaien. Dit zou ook kunnen gebeuren bij het misslaan op een aanbeet. Bij losschieters van de haak echter, roept het een schrikreactie bij de karper op: “Au, geprikt” of “Gevaar”. Nu is die karper, al of niet met meerdere karpers, weg van je visstek. De andere karpers kunnen echter snel terug zijn op je stek; het maakt weinig uit of de gehaakte vis een leidende functie heeft in een groep; er zijn m.i. meerdere leidende vissen. De argwaan van de andere vissen is gewekt en het is zorg dat je deze door te voeren weer snel op je stek gaat krijgen. Meestal zijn het andere vissoorten die als eerste op je voer afkomen (o.a. brasem, voorn).

Doordat andere vis op je voerstek aanwezig is, al of niet azend, zal de argwaan van de groep karpers afnemen. Bij vele losschieters zal de karper echter leren van de gemaakte fouten en zal het betreffende aas als gevaar gaan beschouwen. We spreken dan van dressuurverschijnselen.

De echt grote, zwaardere karpers heb ik zelden bij een groepje karpers gezien …….
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-10-2011 13:45

jaarklassen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

16-10-2011 19:54

Als vissen echt zo dom zijn als karpervissers zeggen,dan moeten de karpervissers die dit beweren massa's vis vangen!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-10-2011 07:20

je zal eigenlijk een dotje van die boeken te water moeten trappen, dan kunnen ze lezen hoe slim ze zijn.

En ja klopt wel Kees. De hoeveelheid wordt selchts beperkt door de aanwezige hoeveelheid.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-10-2011 07:51

Kees in jou stelling zit weer de menselijke definitie van dom zijn.
De karper is in ieder geval niet slim in de menselijke definitie van slim zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

17-10-2011 11:24

Waarom wordt er in een vliegtuig veel tomatensap gedronken? :o

Mijn theorie nog steeds ook al is de ervaren karper 100x gevangen:

zien eten is gaan eten!
zien"niet eten" is niet eten!
"wind op de kant is karper op het land"
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-10-2011 12:21

Als ze alleen op zicht zouden gaan eten of eten zouden vinden waren ze snel uitgestorven.

Dus stel je theorie maar wat bij.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-10-2011 12:45

@ Douwe : :D

Dé opmerking van het jaar 2011.

Gr Harnold
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

17-10-2011 13:55

Beetje jammer Douwe,
Dat jij het woordje "alleen" toevoegt aan mijn commentaar.
Ik heb daar nooit over gesproken.
Goed lezen!!
"wind op de kant is karper op het land"
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-10-2011 14:01

Ray, zelf goed lezen wat jij zegt en wat ik daar op antwoord.
Uiteraard voeg ik daar het woordje alleen aan toe.

Misschien in het vervolg eerst nalezen wat je neerzet??

Jij stelt: zien eten is eten.
Niet zien eten is niet eten.
Vandaar de toevoeging van het woordje: alleen.

Oja voor ik het vergeet, jou theorie is totaal van ondergeschikt belang in de dagelijkse quest for food.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-10-2011 15:05

zoveel theorie en zoveel logica en... Douwe heeft het 1 en ander opgespaard. Maak de borst maar nat.

Doe ik er 1 voorzicht bij...

horen eten trekt vis aan...


D Bij vele losschieters zal de karper echter leren van de gemaakte fouten en zal het betreffende aas als gevaar gaan beschouwen. We spreken dan van dressuurverschijnselen....


die niet losschieten krijgen de tijd niet te leren.. die worden opgevroten zeker?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

17-10-2011 15:18

Jahoor..... en degene die gevangen werd kan de rest van de meute die inmiddels aan de andere kant van de plas zit niet meer terug vinden en eindigt als volwaardig stresskip.......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

17-10-2011 20:03

Zullen we eens een andere pakken uit "de blauwe bijbel" ?

Welke dingen zijn jullie tegengekomen wat gewoon echt niet strookt met DE DUNNE LIJN?

-rigs?
-aas?
-iets anders?

Het staat er allemaal al toch?

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-10-2011 21:08

Moeilijke materie voor harde uitspraken. Wat luc zag klopt in zijn specifieke situatie maar het dekt nooit de lading. Ik zie in bijna alle posts hiervoor wel dingen die in mijn ogen kloppen en/of overeenkomen met mijn praktijkobservaties. Zelf denk ik dat een vis die niet kan praten, vast over een zeer hoog ontwikkelde, effectieve vorm van non verbale communicatie (op zichtafstand) zal beschikken.

Leuk topic trouwens!

Toevallig zat ik laatst ook voor het eerst sinds tijden weer in zijn boek te bladeren, zit nu ff op mijn werk, dus weet het paginanummer niet, maar hij deed een uitspraak in een passage over rigs/onderlijnen dat je veel beter de hair flink kunt verlengen (en daarmee de onderlijn dus ook lang kan houden) om een betere inhaking onderin de harde kant van de lip te hebben. Het gebruiken van hele korte onderlijnen was hiervoor niet de oplossing aldus Luc.... Toen ik dit las dacht ik nog "dit staat haaks op de visie van Martin Post over het afdwingen van een inhaking midden voorin de onderlip".

Ik weet niet waarom maar ik kreeg het gevoel dat LUC blijkbaar gewoon een afkeer van zeer korte rigs heeft, zonder objectief de kwaliteiten/pluspunten (inhaking midden onderlip) van die korte rigs te onderkennen/beschrijven. Zelf sta ik volledig aan de kant van Martin Post. Superkort is de enige manier om een hoger percentage van die zo gewenste inhaking in midden onderlip te creeeren, en dan nog vang ik ze soms in de mondhoeken. Ik vis dus tegenwoordig alleen heel kort (max 10 cm incl aas) (icm helicopter safety rig), ondanks de nadelen die zo'n mini-rig ook met zich kan meebrengen zoals bij de aasopname en het vissen op blubber/rotzooibodems......

Graag hoor ik daarom of jullie aan de kant van Lul de Behanger (LdB) of Mister President (MP) staan. Niks dan bewondering en respect trouwens voor deze beide heren, laat dat duidelijk zijn :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-10-2011 21:32

Zal je niets verwonderen dat ik aan de kant sta van DB.

@Frank, alles strookt met wat bedoeld wordt met : de dunne lijn, tussen al de factoren in het vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-10-2011 21:40

Douwe Bijlsma schreef:Zal je niets verwonderen dat ik aan de kant sta van DB.


En baseer je dat op de praktijk (langdurig tegen elkaar uitvissen) of welke visie jouw gevoelsmatig beter klinkt?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-10-2011 21:49

Laurens je kent mij ik kies altijd de kant van mijzelf.
Zie nog eens naar de afkorting DB. LOL.

Martin ken ik persoonlijk en is een open vriendelijk persoon die graag zijn kennis met de mensen die hij kent deelt.

Luc ken ik niet persoonlijk en in zijn boek staat nogal wat dingen die niet stroken met mijn gevoel, en dat is belangrijk.

Laat onverlet dat Luc een geweldige visser is, na het karpervisser de top halen van het wedstrijdwitvissen is geweldig.

Vandaar dat ik zijn stelling omtrent langere onderlijn wel weer begrijp.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-10-2011 22:06

wally de weijer schreef:interresant stukje gevonden op het internet wat wel van belang is op het communiceren van karpers:

De karperachtigen (orde Cypriniformes) zijn in het bezit van de zogenaamde beentjes van Weber: dit zijn 4 paar beenstukjes die het inwendige oor met de zwemblaas verbinden. Geluidstrillingen in het water worden door de zwemblaaswand opgevangen en door de beentjes versterkt naar het oor doorgegeven. Hierdoor kunnen de karperachtigen uitstekend horen. Dit is een voordeel voor:

1. de communicatie binnen een school vissen
2. het vinden van een partner

Op punt 1 wil ik terugkomen:

Denkend aan een school karpers, zwemmen de meeste karpers in groepen rond. Op het moment dat 1 of meerdere karpers beginnen te azen, is dit een teken voor een hele groep om een pas op de plaats te maken: de vissen die als een van de eerste(n) gaan azen, zijn vaak de leidende vissen. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat de grootste vis begint met azen. Ook betekent dit niet dat de hele groep karpers tegelijk gaat azen!!!

Dit gebeuren heb ik vaker gade geslagen op tamelijk heldere parkwateren. In troebele wateren gebeurt m.i. hetzelfde. Vaak is dit te “herkennen” aan het binnen hele korte tijd vangen van karpers op dezelfde visstek.

De schrikreactie van karpers (o.a. plotselinge boeggolf op de visstek) hoeft niet te betekenen dat de karper weg is van de plek: de karper kan een enorme hoeveelheid water verplaatsen door zich een kwart slag of meer te draaien. Dit zou ook kunnen gebeuren bij het misslaan op een aanbeet. Bij losschieters van de haak echter, roept het een schrikreactie bij de karper op: “Au, geprikt” of “Gevaar”. Nu is die karper, al of niet met meerdere karpers, weg van je visstek. De andere karpers kunnen echter snel terug zijn op je stek; het maakt weinig uit of de gehaakte vis een leidende functie heeft in een groep; er zijn m.i. meerdere leidende vissen. De argwaan van de andere vissen is gewekt en het is zorg dat je deze door te voeren weer snel op je stek gaat krijgen. Meestal zijn het andere vissoorten die als eerste op je voer afkomen (o.a. brasem, voorn).

Doordat andere vis op je voerstek aanwezig is, al of niet azend, zal de argwaan van de groep karpers afnemen. Bij vele losschieters zal de karper echter leren van de gemaakte fouten en zal het betreffende aas als gevaar gaan beschouwen. We spreken dan van dressuurverschijnselen.

De echt grote, zwaardere karpers heb ik zelden bij een groepje karpers gezien …….


Ligt het aan mij of staat de bovenstaande post, op het citaat over het Orgaan van Weber na, gewoon vol met tegenstrijdige en niet of slechts deels kloppende informatie? Slechts dat laatste zinnetje (wat een bekend fenomeen is) ben ik het volledig mee eens, de rest is gewoon te veel om op in te gaan :) Blij dat ik als jochie niet het zwijntje was dat aan die heldere parkwateren dit soort parels onder zijn snuitje gerold heeft gekregen (vrij naar LDB in voorwoord Karperblues).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

18-10-2011 07:05

Afbeelding

Geen zin in herhaling van zetten binnen een week maar hij heeft gelijk zie verder korte onderlijn enzo stukkie verder.

Slechts een beetje praktijk Laurens, kleine 35 jaar. OK heel eerlijk, de stukjes lagen er ik krijg ze nu pas op de plaats.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

18-10-2011 17:16

Laurens maak ze nu niet allemaal wakker,anderst vangen we strakst helemaal niks meer!Hedendaagse karpervissers zitten vastgeroest in hun eerder sucses en staan niet vaak open voor verandering! Als 1 persoon een aantal ervaringen deeld die nog niet achter haald zijn blijven de mensen dromen!Maar zo gauw er meerderen deze ervaringen gaan delen worden deze ook nog als serieus genomen.