Molens


Jeroen Mensies
Berichten: 12
Lid geworden op: 21-03-2010 20:48
Locatie: Grootegast

09-09-2011 19:46

Ik heb 4 nieuwe hengels gekocht de spirit fantasy s van cjw nu wil ik onder deze hengels ook nieuwe molens aanschaffen zit te denken aan big pit molens maar kan geen keuze maken tussen shimano of daiwa heb alleen ervaring met shimano molens. Zit bij daiwa te denken aan br infinity 5500 de tournement entoh 5500 of windcast z 5500ld. Of toch gaan voor shimano s en dan misschien de lc of ultegras iemand ervaring met een van deze molens heb namelijk zelf nog niet eerder met quick drag of instant drag molens gevist.

Mvg. Jeroen.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

09-09-2011 21:17

Jeroen,

Eerst moet je denk ik voor jezelf uitmaken of je baitrunners wil of niet. Wil je voor baitrunner gaan, is er in mijn ogen maar één optie, de Infinity. Ik ben dan ook wel een Daiwa fan. Ik heb ze destijds weg gedaan omdat de baitrunner voor mij geen meerwaarde meer had en dat gewoon in gewicht scheelt. ik heb nu de Entoh's waar ik een QD spoel bij heb gekocht. Heerlijke molens die er nog eens goed uitzien ook. Met de Quick Drag speoel gaat de slip met driekwart slag van open naar dicht en nog nauwkeurig af te stellen.

Succes met de keuze
Allard de Vries
Berichten: 9
Lid geworden op: 22-02-2011 23:49
Locatie: Friesland

10-09-2011 01:09

Hallo Jeroen,

Ik heb zelf de Shimano Tribal 5500 XTA's met QD super molens heb er geen slecht woord over, top molens

Groeten,
Allard de Vries
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

10-09-2011 09:52

Gister gelukkig de laatste lc uit de buurt kunnen kopen. Worden niet meer geleverd ivm het nieuwe model, en ik wilde toch graag mijn setje van 3 dezelfde compleet hebben. Top molen, valt geen slecht woord over te zeggen door mij.
Jeroen Mensies
Berichten: 12
Lid geworden op: 21-03-2010 20:48
Locatie: Grootegast

10-09-2011 20:35

mijn vismaat vist met de shimano ultegras met br kop werkt wel heel direct maar een paar tikjes nog sneller dan een instant of quick drag weet niet of dat nu wel een voordeel is wel heel direct. Een andere vismaat van me heeft sinds kort daiwa basias maar dat word me allemaal een beetje te prijzig. Zoals ik er nu over denk ga ik toch een keer de overstap maken naar daiwas en dan voor de tournement entohs met een quick drag spoel er op, vind het een hele mooie molen ook om te zien vind het enige minpuntje dat hij iets minder lijn in haalt per slag vergeleken met de andere molens.
Gebruikersavatar
ricow coolen
Berichten: 301
Lid geworden op: 06-07-2006 16:21
Locatie: Helmond

19-09-2011 23:53

Windcast Z500LD Super molen en ziet er prachtig uit!

Afbeelding
MVG Ricow.

Afbeelding
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-09-2011 11:50

ik heb de laatste jaren verschillende ultegra modellen gehad,en verschillende daiwa's geprobeerd en voor mij gaat er niks boven de entoh tournament 5500. niks draait zo lekker in mijn ogen. alleen de lijn die erop kan is meer dan op de molen staat, heb gisteren 500 meter 33 honderste erop laten zetten, en had nog ruimte over....

met of zonder baitrunner is persoonlijke smaak. ik ben in ieder geval niet meer van de baitrunner, kan alleen maar kapot gaan.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-09-2011 12:23

Ik had pas de zo goed als nieuwe ultegra's van mijn vismaat in handen en wat mij opviel was dat de slip van die molens duidelijk minder goed was dan van mijn 6 jaar oude emblems. Nou wil ik absoluut niet per sé shimano afkraken, maar als je de slip open draait en hij moet dan eerst onder de oude spanning op gang gebracht worden voordat de lichtere slipafstelling gaat werken dat lijkt me niet de bedoeling. Andere maat van mij heeft longcasts en daar absoluut geen klachten over. Alsnog zou ik niet willen ruilen :roll:
Als ik nu nieuwe zou moeten kopen zou ik voor die windcast Z5000LD gaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
kaptein gert
Berichten: 14
Lid geworden op: 22-09-2011 10:31

22-09-2011 10:50

ik heb de daiwa x en vind het fijne molens goeie slip en stevig
en niet de duurste goede molen van daiwa
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-09-2011 11:08

Ik heb de Shimano Ultegra XTA dacht ik..

In eerste instantie was ik wel tevreden maar die Baitrunner spool is toch niet zo hufterproof als ik dacht. Mijn hengel beland wel eens in het water, in het riet, maar altijd met de molen in het water. Zuinig ben ik niet, hoeft ook niet als het materiaal er maar tegen kan. Mijn jaar oude 4500-A's konden dat altijd hebben. Geen gezeik.

Nu gaat het systeem oxideren in de slipknop, met als gevolg een veel mindere werking. Ik loop ook altijd te kloten met afsteunen, in één keer de juiste slipstand is er niet bij zonder dat je tig keer aan je lijn moet trekken en daar heb ik een schijthekel aan gekregen. Slipknoppen al twee keer gereinigd, gevet en wel. Dan zijn ze wel in orde maar het systeem bevalt me niet werking.

Een baitrunner stel je gewoon in, klik, klaar..

Mijn volgende molens worden gewoon weer molens met een Baitrunner, waarschijnlijk gewoon 6500's tweedehands of andere meuk. Want ik ben gecharmeerd van het achteruit draaien van de slinger om hem in te klappen. In mijn optiek ver te prefereren boven een draaiknopje aan de andere kant van de molen of zo'n drukknopje a la Daiwa.

Plastic zooi dondert ook al van mijn molens af, ben één zo'n mooi chroomgekleurd plastiekje kwijt ..

Nu heb ik mazzel dat functionaliteit ver boven schoonheid gaat maar ik heb mijn keuze wel gemaakt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

22-09-2011 11:17

Ik heb de oude shimano's big L (die blauwe). Zijn nog uit de gulden tijd :o , nooit problemen mee gehad. Ik heb ook nog een LC-oud model. Deze bevalt ook wel ,al slaat de lijn sneller onder de spoel als er geen druk op staat. Hoewel deze molen in prima staat is vind ik de centrale pin een stuk zwakker dan die van de big-L. Als ik nu nieuwe molens zou willen kopen ga ik of voor de nieuwe LC. of de dure Daiwa's..
groet
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

23-09-2011 21:59

Daaf ik ben het helemaal met je eens, ik heb oude emblems, paarse, weet niet wat voor type.
Nooit gelzezen eigenlijk, maar die krengen zijn nu zeker een jaar of 8 oud, misschien nog wel ouder en ze zijn nog perfect. Heb ze vorig jaar voor het eerst gesmeerd omdat alledrie mijn hengels in een modderige greppel gevallen waren. Ik gebruik geen foudraal meer en dan kan zoiets gebeuren. Zeker als je om 23:00 's avnonds een stiekem nachtje gaat doen. Ik dacht toen echt dat ze naar de klote waren want ze liepen voor geen meter mee. Ik heb toen de behuizing opengeschroefd en er smeerzooi ingespoten en ze doen het weer perfect. Nee voor mij niks anders meer als Daiwa emblem's. Ik vis echt veel en onder alle omstandigheden. Zonder foudraal en ze doen het nog steeds, die zijn echt wel hufterproof.

Maar wat zijn die windcast voor molens dan? Ik zie allemaal letters en types voorbij komen maar omdat die dingen van mij onverwoestbaar zijn lig ik helemaal uit de markt wat molens betreft
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

24-09-2011 00:26

Jeroen bedoel je de emblem XT's? Daar heb ik er ook 4 van gehad, leuke molen voor toen maar absoluut niet te vergelijken met de techniek van nu. Kunstof spoelen en flinke terugslag herrinner ik me. Neem eens een Shimano Msg of een wat betere Daiwa in je hand, dan weet je dat de tijd niet heeft stil gestaan.

Afbeelding

Gr.
©
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

24-09-2011 04:31

Ja dat zijn ze, zijn perfect, zou zo 3 nieuwe kopen. Terugslag...ik weet niet beter meer dus heb er ook geen last van. Slip is echt heel goed, maar als die nieuwe molens zo veel beter zijn ben ik echt heeeeeel benieuwd.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

24-09-2011 04:38

Als ik een nieuwe molen koop mag er in ieder geval zeker GEEN fast drag op zitten dat vind ik helemaal kut
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-09-2011 11:19

@ Jeroen: Mijne zijn iets nieuwer, de emblem pro's toen die net op de markt kwamen.

Afbeelding

Ze zien er niet meer zo mooi uit tegenwoordig, maar als een molen het na 6 jaar nog steeds zo goed doet dan zegt dat echt wat over de kwaliteit, zeker met hoeveel nachten ik vis en hoe ik met mijn spullen om ga.
Ik wil eigenlijk ook geen quickdrag, ben alleen bang dat ik er met mijn volgende set niet aan ga ontkomen. Maarja laat mij maar lekker die slipknop 3 slagen geven.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

24-09-2011 11:49

Ach alles went. Als de molens je goed bevallen Jeroen is het ook goed, goed is goed zeg maar.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

24-09-2011 12:08

Godver Daaf dat zijn sjieke draaiers, die wil ik ook wel. Heb vanmorgen bij Hareco voor de gein eens staan kijken en er is wel veel quick drag tegenwoordig. Zag ook molens van Penn, ik draai aan die slip en die begon gewoon een liedje voor me te zingen joh. Waren zwarte niet hele grote molens maar ik vind ze sexy. Ik zal er een deze jaren toch aan moeten geloven maar net als Daaf zullen het toch wel weer Emblems worden. Ik vis net zoals jou Daaf niet zuinig en veel. Nou ja 1 nacht in de week maar dat is nog best veel als ik zo eens om me heen kijk.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-09-2011 12:09

Jeroen, dit voldoet aan jou wensen, ik durf deze jongen best te meten met jou slip ;) btw met elke molen wel :)

Deze zingt nog mooier dan de Penn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-09-2011 12:59

@ Dries: weet jij of er ergens een overzicht te vinden is van dealers van die dingen? Ben er best nieuwsgierig naar aan het worden :oops:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-09-2011 13:08

Lol volgens mij maar 3 winkels in Nederland.

De Diff
Eurotackle Venlo
Roven.nl << daar heb ik ze gekocht. 5% korting als je je registreerd op de site
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

26-09-2011 18:46

Wat zijn dat voor molens dan? en zonder beet runner neem ik aan?

Voor de duidelijkheid mijn molens zijn nog goed hoor maar ooit gaan ze kapot. En omdat ik al jaren geen nieuwe molens heb gekocht maak ik me zo wat wijzer he.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

27-09-2011 07:39

Ha Jeroen,
AnDries heeft mij ook overtuigd. Onder materiaal/ review molens, een van de laatste pagina's heeft hij een review geschreven en ik heb daar een beetje tekst aan toegevoegd.

Het is gewoon oerdegelijk spul. Ontwikkeld voor het zware beachcasten, maar op zoet water populair onder de meervalvissers. En die slip.... man, man. Om lyrisch van te worden.

Arjen
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

27-09-2011 20:59

Hoe hgeten die krengen dan? Ik ga niet heel dat board af lopen speuren.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl