Wanneer neemt een karper het aas voor in de bek.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-09-2011 14:24

Dit na aanleiding van een andere topic voor de ....... keer

Ondanks de warmte hier in Spanje wil ik nog wel weer een poging wagen.

1. Bij weinig lust om te eten.
2. De afgifte van stoffen die signaalwerking verzorgen niet herkenbaar voor hem is.
3. ……………………

Groetjes,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-09-2011 14:56

nooit duurt te lang

Gaat er gewoon in...
of zullen we de onderzoeken van Sibbing enz. maar wegkachelen?

http://www.sportvisserijnederland.nl/in ... .asp?id=16

Het voedsel wordt voornamelijk met behulp van het reuk- en
smaakvermogen opgespoord. Het reukvermogen vertelt de vis op welke
plaatsen voedsel is te vinden en ter plekke gaat de karper met zijn
uitstulpbare, onderstandige bek op zoek. Het voedsel wordt bemachtigd
door met de uitstulpbare bek bodemmateriaal op te zuigen en hieruit
voedseldeeltjes te filtreren (zgn. ‘filterfeeding’). Voedseldeeltjes kleiner
dan 0,25 mm worden nauwelijks opgenomen (Sibbing, 1986).
Met het smaakzintuig proeft de karper of er eetbare bestanddelen in het
voedsel zitten. Dit zintuig bestaat uit een groot aantal zogenaamde
smaakknoppen. Deze bevinden zich op de vier bekdraden en op de lippen,
maar ook in de bek- en de keelholte. Vooral met de talrijke
smaakknoppen van het palataalorgaan, een gespierd deel van het
gehemelte, proeft de karper het voedsel.
De eetbare bestanddelen worden vervolgens doorgeslikt. Grover materiaal
wordt eerst met behulp van de keeltanden en het harde gehemelte, de
zogenaamde steenplaat, fijner gemaakt. De karper is in staat om hard
voedsel als mossels en andere schelpdieren te kraken met zijn keeltanden
(zie figuur 3.12 en 3.13).
Het niet-eetbare materiaal spuwt de karper uit of wordt via de
kieuwbogen verwijderd. De karper is in staat verontreinigd eetbaar
materiaal in de mondholte te ‘wassen’. De verontreinigingen worden
vervolgens uitgestoten en het eetbare materiaal wordt verder
getransporteerd naar de slokdarm.
Figuur
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

05-09-2011 15:29

Peter,

:o

Geef mij één link naar één filmpje van zo'n opname tussen de lippen en ik stel mijn mening direct bij.

Groet,
Willem :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-09-2011 16:06

ik ook

dito had ik net al gezegd...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

05-09-2011 16:10

:lol:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-09-2011 16:23

Hoi Willem,

Heb hier geen filmpje voor je :lol:Of het moet een filmpje zijn van lichtzinnige vrouwtjes die je hier langs de weg aantreft en volgens mij ook alles voor in de mond nemen:lol: :lol: Zijn niet meer dan waarnemingen vanuit mijn vijver die me dat leren. Jan Junge deelt die mening met me nadat we daar een aardige discussie over gehad hadden. Een ieder die Jan Junge kent weet dat die niet over een nacht ijs gaat.

Klaas,

Heb Nand Sibbing hier nog over gesproken. Zijn antwoord was dat dit zeker niet uit te sluiten is.

Maar ja, ik verkondig hier zeker niet het absolutisme. Laat dat wel aan andere over :wink:

Groet,
Peter

Tot slot Willem wil als ik weer in het koude natte kikkerlandje terug ben wel een film opname maken van dat experiment. Alleen al met zoetstoffen zie je dan heel leuke dingen.


Zo en nu een koude Grolsch
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-09-2011 17:27

Persoonlijk denk ik nooit.

Nog nooit gezien op beeldmateriaal of live. Ik denk dat het aanzuigmechanisme van de karper niet geavanceerd genoeg is om dit bedoeld te bewerkstelligen.

Wat je eigenlijk altijd ziet is het dat de kieuwen dicht gaan om een vacuüm te creëren, de bek wordt uitgestulpt richting het aas en ploep... het aasdeeltje verdwijnt naar binnen.

Daarna moet het afhankelijk van de grootte van het aasdeeltje geklemd worden tussen de keeltanden en de kauwplaat of het verdwijnt direct de darm in. Iets ertussen bestaat alleen in gedachten van wanhopige karpervissers naar mijn idee.

Nog nooit een vis gezien die echt een boilie of een ander losliggend deeltje tussen de lippen vast pakte, wel mosselen die aan een tak vast zaten, dat wel!

Ik zou niet weten waarmee een karper een boilie vast moest houden voorin de bek anders dan de lippen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-09-2011 18:20

Eus,

Voor in de bek nemen, proeven en uitspugen. Terugkomen het proces herhalen en dan wel achter in de bek verwerken.

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-09-2011 18:58

Tijdens een lezing van daniel jawadnya gezien hoe een snowman werd opgenomen maar dat de haak buiten de bek bleef. Dit gebeurde meerde malen, de snowman bestond uit 2x16mm dit kan boout achter in de bek hebben gezeten want er was duidelijk te zien dat de haak zich nog buiten de bek bevond.

Mvh martijn
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-09-2011 19:25

klopt er werd een deel van het aas geweigerd... oneetbaar deel enzo
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-09-2011 19:27

Peter,

Hoe voor in de bek heb je het dan over? 1cm, 5, 10? Ik denk dat het meteen al een stukje dieper gaat dan je denkt, proeven doet het beest al met de buitenkant van de bek en de baarddraden.

Hij heeft het dus al gepakt omdat het beest weet dat er iets eetbaars bij zit. Van proeven is dus naar mijn mening geen sprake, ik zou dan eerder zeggen "testen".

Martijn,

Wellicht hield de haak buiten de bek het zaakje tegen om verder de bekholte in te verdwijnen? Waarmee houd de vis naar jouw idee de boilie vast dan? Binnen de lippen zit verders niks meer dan een holle ruimte, bij een beetje vis is dit dusdanig groot dat er geen boilie geklemd kan worden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-09-2011 21:30

Eus

De haak bungelde echt buiten de bek en zat niet tegen de lippen aan, dus die verhinderde de opname niet. Ik zeg ook niet dat de karper het aas klemt voor in de bek. Ik zeg alleen dat een karper niet in alle gevallen het aas direct naar achteren aanzuigt. Of dit bewust is of niet maakt ook niet uit, feit si dat het gebeurd. Hoewel ik met korstvissen ook wel heb gezien dat een karper met een stuk brood in bek wegzwom.....

Klaas

Oneetbaar? wellicht heb ik iets gemist tijdens die lezing maar volgens mij waren beide boilies eetbaar, of doel je op de haak?

mvg martijn
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

05-09-2011 22:52

Weer zo'n glad ijs stelling :o

Heb er met jan ook wel eens over gepraat, een jaar of 15 geleden, toen was het op zwaar beviste overbezette wateren schering en inslag dat de karper de boilie tussen de lippen( lees : net achter die dikke lippen ) klemde en er een meter of wat mee wegzwom om te kijken of er een klap van het lood volgde, met free inline kon je na de eerste meters en de rust bij de tweede run aanslaan, pas dan werdt het richting het smaakkussen getransporteerd en werd de vis gehaakt.

Ik wenste me toen een onderwatercamera :-?

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
maikel van de belt
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-04-2010 19:58

05-09-2011 22:56

een groot gedeelde zal ook te maken hebben met schuwheid van een karper.
de 1 is wat guller dan de ander.
Karpervissen = leven
leven zonder karper vissen??

dat is geen leven!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2011 23:01

Oneetbaar deel?
Dan refereer ik graag aan het lego blokje..

Free inline slappe lijn en de vis vergist zich weer, goed bezig Ger.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-09-2011 23:54

heb nog 6 nr's De Karper over het blokje, dat hem in theorie en tegenwoordig gehaakt wordt voegt een deel van het bewijs toe dat het beest alles opneemt en DAARNA...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

06-09-2011 00:49

Lokaliseren, opnemen, detecteren, scheiden, falen, wantrouwen, spuwen, moven.

Pleur wat van die camera's in KK7/8. Als ze datgene kunnen waarover dit topic gaat, krijg je helemaal geen beet meer.

"Tering, we zijn op TV, wegwezen!"

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-09-2011 09:00

Oke, goed..STEL dat een vis dat wel eens doet, hoe vaak doet hij dat dan? 1 op 2 opnamen, 1 op 5, 1 op 10? Wanneer zou je je rig erop aan gaan passen?

Hoe heb je door dat dit gebeurd zonder onderwatercamera? Veel tikken op de top worden afgedaan met brasem of andere witvis.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-09-2011 09:09

Dan ga ik er vanuit dat ik een losser heb gehad...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-09-2011 11:21

Willem,

Hoe weet je dat? hahahaha
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-09-2011 12:10

De karpertjes in mijn vijver nemen die keutels van Jacco ( die van TK ja, éénnulmmikstweebee) wel voor in de bek. Maar die zijn nog te klein om ze verder te krijgen, ze passen gewoon niet. Breek je ze in twee dan gaat het ineens makkelijker.

Zou het ( ALS het überhaupt al moedwillig gedrag zou zijn) ook nog eens aan het formaat van het aas kunnen liggen? Groter aas is makkelijker te klemmen dan klein ( ALS, he, ALS)..

Ik ben benieuwd Ger, of je het ook daadwerkelijk gezien hebt of dat het een interpretatie is van het gebeurde op de kant. Want als je het zo zou zien had je toch ook geen onderwatercam nodig?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

06-09-2011 15:50

Ik vis vrij veel drijvend, vooral met kattenbrokken. Wat met vaak is opgevallen is dat karpers een klein duwtje tegen het aas geven met de lippen. Waarschijnlijk om te onderzoeken of het aas te vertrouwen is. Echt voor in de bek klemmen heb ik nog nooit waar kunnen nemen. Ook gebeurt het vaak dat de karper het aas wel opneemt maar toch weer snel uitspuugt. Dit komt vaak vooral voor bij het haakaas, karpers kunnen waarschijnlijk toch heel snel detecteren dat dit dan niet veilig is.
Nadat ze langer op het voer zitten verdwijnt vaak deze voorzichtigheid.
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

06-09-2011 17:45

Als het tussen de lippen nemen kan is je haakaas waarschijnlijk te groot. :D
Van wat ik weet is dat een karper het aas opneemt en door middel van tig zenuwen in de mondholte het onderscheid maakt tussen voedsel of niet.veilig of niet.
De vis neemt het op,kantelt horizontaal en spuugt het dan evt weer uit of niet.
Daarom heb je bij een voorzichtige karper een grotere kans met een korter onderlijntje.
Deze krijgt dan niet de kans om het weer uit te spugen daar de haak al in het lipje hangt.
groeten nico
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

06-09-2011 17:53

Sven,

Jan Junge vertelde het me, en dan geloof ik het ook :P

ik viste die tijd op hetzelfde water ,en dat verklaarde de rare runs die ik kreeg en niet kreeg.

na een testje in de oeverzone en heel veel geduld heb ik het gezien in het lichtgroene water( en ja met een camera had je dus ook niets gezien, ben ze voor de azijn pis..s) het is maar een wens van de gedachte die camera.......



Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-09-2011 20:10

Jou wil ik geloven Ger. Daarom ook nooit is levenslang plus een beetje.
It's okay 2 pay
Plaats reactie