boetes , kamperen ,slapen en meer van die onzin ...of niet ?


Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

31-08-2011 00:54

Ik lees net dit stukje over mijn plaatselijke visvereniging.
Blijkt dat er toch nog onduidelijkheden bestaan rond het nachtvissen.
Ik dacht dat je aan het kamperen was als je een grondzeil had , maar hier lees ik weer iets over een aan alle kanten gesloten tent ??
Tuurlijk in je auto slapen slaat alles , maar het bij hebben van kookgerei ..ja dat is verboden blijkbaar.?????

Ik citeer.

Controle en handhaving


Vandaag afgesproken met inspecteur handhaving van de gemeente Roosendaal bij de plaatselijke visvijver van de vereniging. Samen met nog twee collega's de enige visser die daar zat gecontroleerd, dit om alle invalshoeken m.b.t. controle op en rij te krijgen
Wat had die man geluk! Ik zag maar één overtreding, maar de inspecteur nog twee andere. Ik zag alleen dat de auto op het pad stond, daar het voor mij om een bekende ging heb ik hem daar alleen maar voor aangesproken, dat was anders voor de inspecteur. De vergunning was niet zo als dat heet op naam gesteld (ingevuld) en na wat definities over nachtvissen en kamperen kwamen we tot de conclusie dat het in dit geval ging om kamperen. Hoezo? Deze man lag achterin de bagageruimte te ‘slapen’. De definitie van kamperen is dat je in een aan alle zijden gesloten ruimte verblijft. Dus is het opzetten van een tent bij de visvijver van de vereniging niet verboden, als die maar minimaal aan een zijde open is, anders is het kamperen en dat is volgens APV verboden. Het per ongeluk in slaap vallen is geen overtreding, maar het onder zich houden van kampeerartikelen (kookgerei e.d.) in combinatie met gesloten verblijf is dus strafbaar. Dus als je achterin je auto op of in een slaapzak ligt is dat ook kamperen. Ja, je bent nooit te oud om te leren. WAARSCHUWING: Vissen in de zogenoemde Willekensvijver of in het door de gemeente aangewezen ecologisch gebied achter of naast de Molenbeek is verboden. Dit is maar een klein voorbeeldje van wat er fout kan gaan en wat veel geld kan kosten. Kijk altijd je vergunning na op de (on)mogelijkheden om te vissen, op de site van de gemeente staat waar je wel en niet mag vissen, en de daarbij behorende visrechthebbende instanties. Het van ‘dat wist ik niet’ is dan geworden in…jammer, maar helaas… Als visser ben je verantwoordelijk om die papieren te tonen die overeenkomen met het recht van wat je daaruit kunt ontlenen. Simpel, als je het niet kunt vinden, of het staat er niet in, doe het dan niet. Nog een tip, heb je een kleine vispas, dan mag je alleen vissen in de in de kleine lijst aangegeven wateren. Heb je daarbij een RHA vergunning dan mag je in de bebouwde kom of zoals duidelijk aangegeven op de site van de gemeente vissen. Bij twijfel navragen of niet doen, het onder zich hebben van vis met de kleine vispas is verboden, dus een leefnet is niet toegestaan.
As the weed gets thicker, minds get sicker
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

31-08-2011 07:48

Als de definitie van kamperen is "verblijven in een aan alle kanten gesloten ruimte", is het toch niet zo moeilijk? Gewoon één deur van de auto open laten staan. Dan is de ruimte niet aan alle kanten gesloten. Welterusten........ :wink:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

31-08-2011 09:20

Definitie van kamperen = Gebruik maken van een kampeermiddel t.b.v recreatief nachtverblijf

kampeermiddel = tent, tentwagen, kampeerauto of caravan dan wel enig ander onderkomen of enig ander voertuig of gewezen voertuig of gedeelte daarvan, voor zover geen bouwwerk zijnde, waarvoor ingevolge artikel 40 van de Woningwet een bouwvergunning vereist is; een en ander voor zover deze onderkomens of voertuigen geheel of ten dele blijvend zijn bestemd of opgericht dan wel worden of kunnen worden gebruikt voor recreatief nachtverblijf;

m.vr.gr.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

31-08-2011 09:21

wees blij dat ze het niet snappen... toch?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

31-08-2011 09:29

Daarom maak ik tijdens het nachtvissen gebruik van

" een eenvoudig schuilmiddel "

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

31-08-2011 10:03

ten behoeve van de actieve visserij 8)

gr Harnold
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

31-08-2011 11:42

Een groot nadeel van de opheffing van de Wet Openlucht Recreatie (WOR) is dat de gemeentes sindsdien de vrijheid hebben om regels in hun APV op te nemen over het z.g. recreatief nachtverblijf. Aangezien de gemeentes er allerlei verschillende definities op na houden over wat een recreatief nachtverblijf is, is het geheel erg onduidelijk geworden voor zowel de burgers (vissers) als de handhavers (Politie en BOA's).
Geloven is mooi, controleren is beter.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

31-08-2011 11:56

gewoon een visser niet controleren en een junk wel...

ik gebruik eenvoudig een schuilmiddel
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-08-2011 18:18

Klaas komen ze toch nog langs de waterkant. :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

01-09-2011 00:19

Wat ik me dan afvraag is of een vereniging zelf mag bepalen of het is toegestaan om tijdens het (nacht)vissen een tent te gebruiken. Maar vooral of controlerende instanties ondanks dat het volgens de verenigingsregels is toegestaan toch mogen schrijven omdat het krachtens de APV verboden is. Want de vereniging heeft/pacht immers het visrecht van het water.

Zo hebben wij bij onze vereniging in de vergunning opgenomen dat het gebruik van een tent is toegestaan, terwijl krachtens de APV een recreatief nachtverblijf verboden is. Tot het opmaken van een proces verbaal is het bij onze vereniging nog niet gekomen. Wel is tijdens een van de sporadische keren dat er el controle van Politie of BOA is geweest dit eigenlijk verboden is en ze er voor kunnen schrijven als ze willen. Het vreemde is dat de meeste agenten de regels zelf niet eens kennen of goed interpreteren, want volgens ééntje was een tent toegestaan mits je niet zou slapen. Meestal zal het laten lezen van de bij de vereniging geldende regels en het op orde hebben van je vergunning dan ook genoeg zijn om geen PV te krijgen, maar toch vroeg ik me af of de controlerende instanties de APV of de plaatselijke verenigingsregels als maatstaf dienen te gebruiken. Dit omdat de APV wettelijk is vastgelegd en de vereniging in de meeste gevallen het water van de gemeente pacht en de gemeente zelf verantwoordelijk is voor wat zij al dan niet in de APV opnemen.

Ben benieuwd of iemand (Michel wellicht) hier antwoord op heeft?

Mvg,
Arjan van der Palen
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

01-09-2011 00:44

Zeker een goed punt!
Arjan vd Palen schreef: Wel is tijdens een van de sporadische keren dat er el controle van Politie of BOA is geweest dit eigenlijk verboden is en ze er voor kunnen schrijven als ze willen.


Met de komende vergadering(07-09), als de goede mannen van KSN, Hopelijk weer goede zaken gaan doen voor het komende seizoen! Misschien ook dit bespreekbaar maken bij SVN. vind namelijk zelf ook dat controles goed zijn, maar dat er dan ook werkelijk goed gecontroleerd moet worden. Je kan tegenwoordig hier in Rotterdam, zelfs gecontroleerd worden door stadstoezicht! :-? (Weten ook niet wat ze controleren)

mvg.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

01-09-2011 01:07

Jo,

robert smith schreef:(Weten ook niet wat ze controleren)


Hallo meneer, is uw tent wel waterdicht?

Zoiets Robert? :D

Prettige voortzetting,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

01-09-2011 01:15

Ze hebben hier op de lokale plas zelfs een bootje! Natuurlijk niet alleen om de vissers te controleren. Wij hebben boswachters/ politie/ stadstoezicht. De enige die je niks uit hoeft te leggen, over de verguningen, zijn de boswachters!

mvg.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-09-2011 02:08

Als ik zo eens langs de waterkant kijk en zie wat er allemaal onder het mom van nachtvissen gebeurd, dan vrees ik met grote vrezen dat er een steeds groter groeiende groep figuren onze nachtvisserij waarvoor vele mensen vele uren om de tafel hebben gezeten met de betreffende instanties, gruwelijk om zeep aan het helpen is.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-09-2011 08:12

Arjan,

Ik ken de situatie in Roosendaal niet.

Maar als voorbeeld : In Hellevoetsluis staat ook in de APV dat het gebruik van een kampeermiddel voor recreatief nachtverblijf buiten de aangewezen kamperterreinen verboden is.

Echter de gemeente Hellevoetsluis heeft bij aanwijzingsbesluit de houders van een nachtviskaart uitgegeven door de lokale HSV toestemming gegeven om tijdens het nachtvissen gebruik te mogen mogen van een schuilmiddel. zie http://www.hsvhetvoornsekanaal.nl/cms/m ... &groupid=6

Zoiets zou dus mogelijk ook in Roosendaal aan de hand kunnen zijn.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

01-09-2011 08:45

herman hulsman schreef:Als ik zo eens langs de waterkant kijk en zie wat er allemaal onder het mom van nachtvissen gebeurd, dan vrees ik met grote vrezen dat er een steeds groter groeiende groep figuren onze nachtvisserij waarvoor vele mensen vele uren om de tafel hebben gezeten met de betreffende instanties, gruwelijk om zeep aan het helpen is.


Zie ik ook hier, heb netjes de nacht vispas aangeschaft, met moeite verkregen (na bemiddeling anderen)! Vraag mij af of er nog een verlenging in zit! Velen deden het goed, maar genoeg ook niet.

mvg.
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

01-09-2011 09:41

Michel,
Dus als ik het goed begrijp moet de gemeente een ontheffingsbesluit aan de visrechthebbende hebben gegeven om een recreatief nachtverblijf cq schuilmiddel tijdens het vissen te mogen gebruiken. Indien dit niet het geval is mag er dus gewoon PV opgemaakt worden door de bevoegde instanties?

Alvast bedankt voor je antwoord!
Gr, Arjan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-09-2011 12:51

Ik ben wel geen Michel maar ala:

Ja en ja.

APV (algemene plaatselijke verordening) is een hulpmiddel voor de politie om daar waar geen wettelijke besluiten bestaan (ik hou het maar eenvoudig) om bijv. bekeuringen uit te schrijven bij overlast.

Beter is om de Federaties diverse gemeenten aan te schrijven om dit vrij te geven(KSN regio Groningen/Drenthe) heeft dit ism Fed Gr/Dr op deze wijze gerealiseerd!

HSV die wateren in eigen beheer hebben kunnen zelf de regels bepalen!

gr Harnold
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-09-2011 13:07

HSV die wateren in eigen beheer hebben kunnen zelf de regels bepalen!


HSV zullen wel ten aller tijden de plaatselijke verordeningen als die er zijn op het gebied van het kamperen in acht moeten nemen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

01-09-2011 14:40

Lijkt me evident.

Maar HSV kan dus ook bepalen of er 's nachts mag worden gevist ja dan neen.
Om maar een voorbeeld te noemen, zo ook afmetingen van bivy's of een bepaalde tijdsduur om maar eens iets te noemen.


Gr H.K
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-09-2011 14:56

Moet me sterk vergissen, het is ook even terug.

Maar de gemeenten moeten eerst de "oude WOR" nog geldig hebben veklaard. zo niet is er geen wet en dus geen overtreding van de wet...
It's okay 2 pay
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-09-2011 18:29

Onder dit schuilmiddel mag dus geen strecther met slaapzak staan toch?
Peter Gosselink
Berichten: 64
Lid geworden op: 16-01-2010 23:59

01-09-2011 22:08

robert smith schreef:Zie ik ook hier, heb netjes de nacht vispas aangeschaft, met moeite verkregen (na bemiddeling anderen)! Vraag mij af of er nog een verlenging in zit! Velen deden het goed, maar genoeg ook niet.


Ik heb de pas geboycot en ben ook niet in 'GZH'- water gaan vissen. Kon ik ook niks verkeerd doen.
Alleen in Verweggistan en op de Rotte gevist.

18 nachten en geen enkele controle gehad. Die hadden het veel te druk in het bos.... 8)

En al die regels hebben ook weinig zin wanneer iedere druiloor met een pet er zijn eigen draai aan geeft. Je hoort wel steeds weer nieuwe, want van dat kookgerei had ik nog nooit gehoord.

Die stadswachters controleren niet, Robert, die bekeuren alleen maar. En schrijven kunnen ze ook niet, want daar hebben ze een apparaatje voor.
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

01-09-2011 22:21

Klaas vd Herik schreef:Moet me sterk vergissen, het is ook even terug.

Maar de gemeenten moeten eerst de "oude WOR" nog geldig hebben veklaard. zo niet is er geen wet en dus geen overtreding van de wet...



Het is eigenlijk heel simpel. Heeft de gemeente niets opgenomen in de APV kunnen ze ook nergens op beboeten. Mits je je de maanden juni, juli en augustus zit. Want dat is de visserij wet waar helaas het grootste deel van Nederland nog mee te maken heeft.

Wij hebben hier een APV waar het wel in opgenomen is maar je kan voor het vissen een ontheffing aanvragen. Dit kost niets maar dan krijg je dus een papiertje waar op staat dat je campeermiddelen (vistent) mag gebruiken voor het vissen.

Daar is overigens wel de nodige commentaar op vanuit de locale vissers, maar als dat dan het enige is dan ben ik al blij :wink:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

01-09-2011 22:32

Hoi Ruud, toevallig 1 nachtje Hoge Bergse, wel die pas aangeschaft, filantroop :roll: ! (Verder wat gestruind, geobserveerd)

Peter Gosselink schreef:Alleen in Verweggistan en op de Rotte gevist.


:wink: Wij hadden je ook nog gespot, op dat andere Bergse :D

mvg.